Bombardier-kelkkajuttua
Re: Bombardier-kelkkajuttua
Vaikka kyse eri kelkasta, jatkanpa tähän samanlaista asiaa:
ArticCat 440 - vanha. Powered by Suzuki, 2 cyl, 2-t, 2 kaasaria. Lunastin monta vuotta sitten mökkinaapurilta, joka muutti keskustaan. Oli ajossa parina talvena, mutta sitten käyntihäiriöiden takia jäi useammaksi talveksi katokseen. Tyhjensin silloin tankin. Nyt tankkasin tuoretta 98 muutaman litran ja yrittelin käyntiin, kun ei sormet jäädy - enkä onnistunut.
Letkut tyhjät eikä käynnistysvedolla jaksanut nostaa bensaa imuputkessa kuin tuuman eteenpäin: työnsin paineilmalla letkut täyteen. Tulpat märät öljystä (sinivihreää) eli öljypumppu (tuorevoitelu) ainakin toimii. Ei lupaa. Vaihdoin uudet tulpat. Ei edistystä. Primerilla bensaa (kurkkuihin?) - ei lupaa. Bensapumppu (kalvo entinen?) tietysti epäilyttää.
Kaksitahtikoneen sielunelämä vähän tuntematonta minulle. Vain kerran kokeiltu bensaa tulpan reijistä sisään, muttei silloinkaan luvannut.
Vielä tekemättä: kaasareiden tyhjennys vanhasta bensasta - pitääkö suosiosta purkaa ne ja puhdistaa? Letkut läpinäkyviä ja eivät tunnu kovilta. Kampikammion ja bensapumpun välinen letku vaikuttaa ehjältä.
Vihjeenä vielä, että kun käyntihäiriöt alkoi ja ajelin sitä pois jäältä, primerilla piti avustaa, jotta pysyi käynnissä.
Osaisiko joku ohjeistaa, mitä kannatta tutkia ja varmistaa ja minkälaisia ongelmia tuollaisissa 2-t koneissa yleensä on ja mitä kannattaisi tehdä. Ajattelin, että jos saisi edes jotenkin käyntiin, vikojen jahtaus voisi olla helpompaa näin kesällä.
ArticCat 440 - vanha. Powered by Suzuki, 2 cyl, 2-t, 2 kaasaria. Lunastin monta vuotta sitten mökkinaapurilta, joka muutti keskustaan. Oli ajossa parina talvena, mutta sitten käyntihäiriöiden takia jäi useammaksi talveksi katokseen. Tyhjensin silloin tankin. Nyt tankkasin tuoretta 98 muutaman litran ja yrittelin käyntiin, kun ei sormet jäädy - enkä onnistunut.
Letkut tyhjät eikä käynnistysvedolla jaksanut nostaa bensaa imuputkessa kuin tuuman eteenpäin: työnsin paineilmalla letkut täyteen. Tulpat märät öljystä (sinivihreää) eli öljypumppu (tuorevoitelu) ainakin toimii. Ei lupaa. Vaihdoin uudet tulpat. Ei edistystä. Primerilla bensaa (kurkkuihin?) - ei lupaa. Bensapumppu (kalvo entinen?) tietysti epäilyttää.
Kaksitahtikoneen sielunelämä vähän tuntematonta minulle. Vain kerran kokeiltu bensaa tulpan reijistä sisään, muttei silloinkaan luvannut.
Vielä tekemättä: kaasareiden tyhjennys vanhasta bensasta - pitääkö suosiosta purkaa ne ja puhdistaa? Letkut läpinäkyviä ja eivät tunnu kovilta. Kampikammion ja bensapumpun välinen letku vaikuttaa ehjältä.
Vihjeenä vielä, että kun käyntihäiriöt alkoi ja ajelin sitä pois jäältä, primerilla piti avustaa, jotta pysyi käynnissä.
Osaisiko joku ohjeistaa, mitä kannatta tutkia ja varmistaa ja minkälaisia ongelmia tuollaisissa 2-t koneissa yleensä on ja mitä kannattaisi tehdä. Ajattelin, että jos saisi edes jotenkin käyntiin, vikojen jahtaus voisi olla helpompaa näin kesällä.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Re: Bombardier-kelkkajuttua
En koe olevani asiantuntija, mutta sanoisin että kaasareihin ensimmäisenä purku-puhdistus-kasaus -operaatio korjaussarjojen kanssa. Puhdistuksessa kannattaa kiinnittää huomiota suuttimien reikien aukioloon. Valoa vasten tarkistaa että pyöreästä reiästä valo näkyy. Tuo ei ainakaan hukkaan mene, koskapa seisonut+bensaongelmia jo ennen sitä.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S