Bombardier-kelkkajuttua

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11476
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Bombardier-kelkkajuttua

Viesti Kirjoittaja jus »

Tuli talvilomalla tutustuttua appiukon nurkkiin ajautuneen Bombardier-moottorikelkan oikutteluihin.

Kelkka oli ollut paikallisen korjaajan luona toimeksiantona "laitetaan hyvään käyttökuntoon", käytännössä ainakin uusittiin bensaletkuja, huuhdottiin tankki ihmeteltiin kaasarin säätöjä ja teipattiin sytytystulpan johto. Ehkä jotain muutakin, mahdollisesti bensapinnan säätöä tms, mutta mikään ei ole enää varmaa.

Lämpimänä käynnistyminen on ollut todella tuskaista. Kylmänä on lähtenyt kun on aikansa nykinyt ja osannut tarjota sopivasti kikkoja. Tyhjäkäyntiä tuo ei ole missään vaiheessa pystynyt käymään pitkään. Kaasuttelemalla paikallaan tai ajossa pysyy kyllä käynnissä, mutta jos ei koske kaasuun, käynti hiipuu hiljaksiin, ja sen jälkeen käynnistyminen onkin todella epätodennäköistä. Käynnissä pysyessään vetää vahvasti.

Käynnistyminen kylmänäkin kutakuinkin loppui kun paikaltaanluiskahtanut ilmanputsarikotelon ja kaasarin välinen kumitötterö korjattiin teipillä ja asennettiin uudestaan paikalleen.

Bensanpuutteesta käynnistymättömyys ei ainakaan johdu, aikansa kun nykii niin pakoputken saumasta alkaa vuotaa palamatonta ainetta. Kipinääkin tulee. Tulppaa kuivailtiin ja vaihdettiin. Seosruuvien säätäminen suuntaan tai toiseen ei vaikuttanut käynnistymiseen.

Mahtaisiko täältä foorumilta löytyä tietoa:
- Mitkä ovat nuo kaksi säätöruuvia Mikuni-kaasarin kyljessä, yksi kummallakin puolella. Säätöohjeet?
http://kotisivu.mtv3.fi/jus/Bombardier/141_4135_1.JPG
http://kotisivu.mtv3.fi/jus/Bombardier/141_4136_1.JPG
http://kotisivu.mtv3.fi/jus/Bombardier/141_4139_1.JPG

- Mahtaako primer-pumpun nupin yläpuolella oleva nuppi olla joku puolipuristusventtiilin vipu? Nuppi on jäykkä, mutta sen saa vedettyä ulos, ja se lukittuu naksahtaen tähän asentoon, ja on painettavissa takaisin sisään. Mitään keventymistä narusta kiskomiseen ei tuolla tuntunut ainakaan nyt olevan.
http://kotisivu.mtv3.fi/jus/Bombardier/141_4142_1.JPG
http://kotisivu.mtv3.fi/jus/Bombardier/141_4134_1.JPG

- Minkälainen tulppa tuohon kuuluisi - nyt kiinni oli NGK BPR9ES tms, mutta kelkan työkalulokeron pohjalla oli toistakymmentä sekalaisen merkkistä tulppaa, pääasiallisesti vastustulppia eri lämpöarvoilla. Tulpanhattu on vastuksellinen. Ruiskusaabin Nippon-Densoa kokeilin, sain kerran käynnistymään, mutta sen jälkeen oli taas vaisua.

- Mistä mahtaisi löytyä kelkan tai ainakin moottorin/kaasarin käyttö- tai huolto-ohjeet?

Vuosimalli 1982, Moottori Bombardier-Rotax 269 cc. Mikään hieno vehjehän tuo ei ole, mutta pitäähän sitä yrittää ruuvata, tiedättehän te...

Saab-klubin foorumilta voi ja kannattaa kysyä mitä vaan, mutta mikähän olisi kelkkasuuntautuneempi foorumi?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

Kokeilisin tulppina 6 tai 7. Tarkista vielä kerran tyhjäkäynnin piiri ettei ole tukossa. Nämä neuvot ilmakulkuneuvo puolelta Bingn kaasareilla varustettuna 3 promillen kumarassa :?: :?: :!: :!:

Primer kannattaa disaploida koska harmikketteet falskaa vanhimmiten.
Mikuneihin heittäisin seos ruuviin 1,5 auki ja näkyvällä jousella varustettuun tyhjäkäyntiin max 1,5 auki. Kuulematta ja mittaamatta on paha sanoa seoksista mitään.
Viimeksi muokannut Ansis, La Maalis 12, 2005 18:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
96 M75 i12 5-speed ;)
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

kassarin pienempi ruuvi ilmeisesti ilmaruuvi. isompi tyhjäkäynti. säätö ohjeita en tuolle ilmalle osaa sanoa. muistelisin että jotain 2-3 kierrosta auki???
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11476
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Pikkuruuvi oli 1 kierros auki, kokeilin kääntää sitä pienemmälle varttikierroksen välein. Ainoa käynnistyminen pääsi tapahtumaan kun pikkuruuvi oli varttikierroksen auki ja kaasuvivun välissä oli pönkä, luisti ehkä muutaman millin koholla.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
cc
"Viggen"
Viestit: 539
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 19:53

Viesti Kirjoittaja cc »

Siinähän on huima peli, kannattaa pitää tallessa. Kelkoista ja tekniikasta voi keskustella MK-lehden keskustelufoorumissa http://www.mk-lehti.fi. Veikkaan että löytty joku joka ymmärtää tuon päälle.

Kelkkojen räjäytyskuvia löytyy osoitteesta http://www.hlsm.com
Mutta uusimmat bombat (skii-doo) on vuodelta 87. Tuo kyllä näyttää kovasti saman näköiseltä koneelta kuin on Elan 250:ssä mutta en tiedä onko.

Kaasarin isompi ruuvi, se joka painuu luistia kohti on luistin asennon säätö, siis tyhjäkäynnin kierrosluku. Pienemmästä en osaa sanoa onko ilma vai seos, mutta periaatteessa jo säätää isomman ensin jonkin, eli antaa olla missä nyt on ja hakee sitten pienemmällä suurimman kierrosluvun jolla käy nätisti. Tota kun iteroi muutaman kerran niin ollaan aika lähellä totuutta.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11476
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

cc kirjoitti:Siinähän on huima peli, kannattaa pitää tallessa. Kelkoista ja tekniikasta voi keskustella MK-lehden keskustelufoorumissa http://www.mk-lehti.fi. Veikkaan että löytty joku joka ymmärtää tuon päälle.
Kiitoksia,
http://forum.sanet.fi/bb/mklehti/cgi/ul ... 3;t=003536
cc kirjoitti:mutta periaatteessa jo säätää isomman ensin jonkin, eli antaa olla missä nyt on ja hakee sitten pienemmällä suurimman kierrosluvun jolla käy nätisti. Tota kun iteroi muutaman kerran niin ollaan aika lähellä totuutta.
Niin, kunhan ensin saisi käymään :-)
Viimeksi muokannut jus, La Maalis 12, 2005 20:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
cc
"Viggen"
Viestit: 539
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 19:53

Viesti Kirjoittaja cc »

Tuo että kapula kaasuvivun välissä käynnistyy on yleensä merkki että on jo saanut liikaa. Kokeile nostaa luistia ylöspäin ruuvilla, saa käynnistyttyään kiertää aika kovaakin mutta ei tietenkään mennä variaattorin kytkeytymiskierroksille.

Oletko katsonut luistin neulaa että on kiinni, korkeutta en osaa sanoa.
Tosin ei tuon juuri tyhjäkäyntiin pitäisi vaikuttaa

Primeriä ei yleensä kannata kylmälle koneelle antaa kahta kolmea huikkaa enempää, vartin seissyt lämmin kone tuskin tarvii ensimmäistäkään.
Vähän riippuu ulkolämpötilasta ja tietenkin koneesta, niillä kun on oma henki.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Ilmaruuvia 1-1,5 kierrosta auki. Tyhjäkäynnin ruuvia sen mukaan, että käy tasaista tyhjäkäyntiä. Tarkista, että luisti menee kokonaan alas ja kaasupohjassa nousee kokonaan ylös. Tarkista myös bensapumpun kalvo onko siinä sanomista. Tarkista myös kaasuttimen kumikaulukset onko halkeamia. Jos on niin vulkaaniteipillä korjausta.

Tuo nupikka on tosiaan puolipuristin. Eipä ole vanhoja kelkkoja joissa se pelaisi. Ko. vimpaimen pitäisi laskea moottorin puristuksia käynnistysvaiheessa.

Primeriä 2-3 kertaa kylmään koneeseen ja hyvissä säädöissä oleva kone lähtee yli tunninkin päästä yhdellä käyntiin.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11476
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Kaasuvaijerissa on jonkin verran väljää, joka pitäisi kiristää pois, mutta näytti siltä, että vaijerin mutkaputki nojaa kuomun alhaalla ollessa ajovalon takakulmaan, niin en katsonut tarpeelliseksi tässä vaiheessa kiristää vaijeria. Voiko löysä vaijeri vaikuttaa muuhun kuin että huippunopeutta ei saavuteta ja vivussa on klappia? Vaijeri lienee kuitekin kiinni luistissa ja neula niin ikään luistissa, joten löysä vaijeri ei voine häiritä käynnistymistä.

Yhden kerran tuo tuli jo viime viikolla ajettua koivuun, kun käynnistyi yllättäen kiila kaasuvivun välissä. Kuomun korjauksista päätellen ennenkin on törmäilty. Nyt on löydetty oikeanpuoleisen jarrukahvan lukitusvipu, joka laitetaan päälle käynnistettäessä.

Bensapumppuvika ei liene tässä kyseessä kun bensaa näkyy letkussa kaasarin yläpuolella ja sitä tuuppaa tovin nykimisen jälkeen pakoputken liitoksestakin vaikkei primeriin edes koskisi?

Mitä tuolle puolipuristinnupille tai sen ohjaamalle venttiilille pitäisi tehdä, jotta olisi kevyempi nykiä?
Viimeksi muokannut jus, La Maalis 12, 2005 21:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Oliko tuossa Mikunissa kierretty se neula kiinni? Perskules ku ei muista sitä miten se neula on kiinni ja miten se piti siihen laittaa (kierrokset). Perikunnan kelkassa (Ski-doo Elan) on 250cc Rotaxin kone ja siinä on kans melkeinpä identtinen kaasutin ku noissa kuvissa näkyy.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
riisipussi
"Aero"
Viestit: 369
Liittynyt: To Syys 18, 2003 16:51
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja riisipussi »

Bensapumpun kalvo rikki. Tuuppaa raakaa lientä kampikammioon kun kalvo revennyt ja pumppausteho samalla huono. Joskus tehty hätäpäissään kalvoja pressustakin, että päässyt päristelemään :lol:
9000 CD 2.3 -90
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11476
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

riisipussi kirjoitti:Bensapumpun kalvo rikki. Tuuppaa raakaa lientä kampikammioon kun kalvo revennyt ja pumppausteho samalla huono. Joskus tehty hätäpäissään kalvoja pressustakin, että päässyt päristelemään
Tämän saisi varmaan varmistettua irrottamalla pumpun letkun kampikammiosta ja imemällä/puhaltamalla letkuun. Selittääkö silti lämpimänäkäynnistysongelmaa? Tosin nythän ei meinaa käydä mitenkään...
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
cc
"Viggen"
Viestit: 539
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 19:53

Viesti Kirjoittaja cc »

Mä veikkaisin kuitenkin nyt kohon neulaa, joku näemmä kelkkafoorumilla veikkas samaa. Perustan siihen että käynnistysvedoilla pumppu pumppaa ainetta ja se tulee voimalla pääsuuttimen läpi koneelle. Muutaman kampiakselin kierroksen jälkeen ainetta on jo "riittävästi". Jos koneen on saanut käyntiin, luistin neula riittää pitämään seoksen suurin piirtein oikeana ja siksi käy hyvin.
Tällä teorialla saattaisi kylmä kone käynnistyä ilman primeriä.
No tää on taas veikkaus.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11476
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Kylmäkäynnistyksessä on tarjottu pari-kolme painallusta primerillä ja oli tähän mennessä lähtenyt kohtuuyrittämällä käyntiin. Lämpimänä taasen jos pääsi sammumaan, niin pikaisesta matkan jatkumisesta ei toivoa.

Sen jälkeen kun sormeni kuomun alle pistin ja imutötterö laitettiin paikalleen, mikään ei ollut enää niin kuin ennen. Imutötterön kiristyspanta näytti olevan liikkuvaista laatua, korjausteipin pinta on niin liukas että panta mielellään liikkuu sinne tyhjän päälle niin että lopulta tötterö irtoaa. Todennäköistä on, että ne säädöt mitkä kaasarissa on, on tehty tötterön ollessa paikallaan.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11476
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Tästä löytyi melkein samanlaisen kaasarin toimintakuvausta:
http://www.mikuni.com/pdf/vmmanual.pdf

Tuossa primer-pumpun tilalla on joku kylmäkäynnistyssuutinjuttu.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin