tietokone vai tabletti

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

tietokone vai tabletti

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Mulla hajonnu viimeinen oma tietsikka niistä kolmesta mitä oli ja uusi hankittava.
Noista 2 oli xp miniläppäriä ja yksi normikokonen läppäri vistalla.

Käyttö mulla on vain nettipankki, sähköposti, saab-klubi, vrcf, lehtien selailua, varaosa etsintää, youtube musavideoiden kattelua ja jotain pikku haku surfailua. Mitään joutavia toimintoja en kyllä kaipaa ja oikea elämä pyörii tietokoneitten ulkopuolella. En siis kuulu enkä aio liittyä fb, twitter tai muihin somejuttuihin.

En siis tarvia mitään peruslaitetta kummempaa ja niin ulkona tekniikasta ettei hajuakaan muuta kuin peruskäyttämisestä ja esim tabletista ei mulla muuta tietoa kuin minkänäkönen se on.

Hinta alle 250e ja varmatoiminen tekniikan kestävyydeltä ja ohjelmiltaan niin kelpaa. Kevyehkö oltava niin että pystyy kuljettamaan yhdellä kädellä ja koolta aika pienikin näytöltä käy jos näppäimet kuitenkin normikokoiset.

Mitä suosittelette ummikolle peruspertille?
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: tietokone vai tabletti

Viesti Kirjoittaja aero »

Jos tykkäät fyysisestä näppäimistöstä, niin läppäri, jos taas tykkäät kosketusnäytöstä, niin tabletti. Välimaastossa on tablettien näppiskotelot sekä hybridilaitteet jotka ovat kuin läppäreitä, joista näyttöosa irtoaa tabletiksi - niitäkin voi kannattaa harkita.

Eli ei muuta kuin kauppaan (mieluiten palvelevaan) tutustuman erilaisten laitteiden käyttöön ja miettimään, mikä käyttölogiikaltaan ja toiminnoiltaan miellyttää eniten - kun sen tietää, voi miettiä teknisiä speksejä (kokoa, tehoa, akun kestoa yms) ko. laitekategoriassa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2648
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: tietokone vai tabletti

Viesti Kirjoittaja CDTA »

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... t=tabletti
Tosin ei oo Cona jälkeenpäin kertonu onko Lenovo ollu hyvä.
Nykyisin tuo on näköjään kikantissa 230€, ja mualimalta sitä saa jo 150€
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: tietokone vai tabletti

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Kiitti.

Kooltaan 9-10" tabletti on ok, näköjään niitäkin lisäksi näppäimistöllä ( 2 in 1) josta itse pidän pelkkiä kosketusnäyttöjä enemmän.
Lenovo tämä siskolta saatu laina läppärikone jota nyt käytän ja ok merkkinä ja toiminnaltaan tuntus olevan. Kotona reititin ja sen wifi käyttönä, erillistä nettiyhteyttä ei välttämättä tarvitse.

Asus emännällä, mulla 2x hp ja fujitsu ollu koneet meillä ja hp:t noista temppuillu useiten. Fujitsu kärvähti nyt niin ettei saanu mitään talletettuja edes ulos.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2648
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: tietokone vai tabletti

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Jos läppäreiden valmistajista puhutaan, niin minä mieluusti jätän kauppaan juurikin nuo HPn ja Fujitsun tekeleet, lisättynä Acerilla.
Mutta tuolla 250€ budjetilla en edes haaveilisi läppäristä, ellei hyvää käytettyä tarjottaisi.
Tabletteja tosiaan saa näppäimistöllisenä, mutta tuossa hintaluokassa ne taitaa olla enimmäkseen Windows 10 käyttiksellä, ja sellaisen pyörittäminen 2G Ram muistilla vähän arveluttaa, Androidiin se riittää ihan hyvin. Toisaalta vielä nykyisinkin myydään Androideja 1G Rammilla, joka on jo liian vähän.
Irtonäppäimistöjäkin saa tabletteihin kunhan siinä on bluetooth...ja kaikissa se varmaan onkin, hintansahan silläkin tietysti on...

Tuossa Lenovon 10-70 tabletissa on hyvä HD näyttö 1920 x 1200 resoluutiolla, ja se näkyy joka kerta kun sitä käyttää. Ero ½HD 1280 x 800 näyttöön on selvä. 2G Rammia, kevyt, hyvä hinta/laatusuhde.
Se mikä tuossa vähän ihmetyttää, on että ainakin kikantin mukaan siinä on vielä wanha Android 4 Kitkat , kun nykyään...jos ei 7 Nougat ole jo käytössä niin ainakin 6 Marshmallow on. En tiedä miten hyvin tai huonosti Lenovo jakelee päivityksiä näihin.
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: tietokone vai tabletti

Viesti Kirjoittaja aero »

Kappas, onnistuin kuitenkin lukemaan niin huolimattomasti, että missasin tuon 250e hintarajan. Joo, sillä summalla läppäreissä puhutaan käytetyistä ja silti tekee tiukkaa.
CDTA kirjoitti:Jos läppäreiden valmistajista puhutaan, niin minä mieluusti jätän kauppaan juurikin nuo HPn ja Fujitsun tekeleet, lisättynä Acerilla.
Komppaan muuten, mutta karsin kauppaan jätettävistä pois ne HP:t, joissa lukee Elitebook. Ovatten yrityskäyttöön tarkoitettuja koneita ja mitä niitä olen työkseni muutamaa neppaillut, on laatu ollut vakuuttavaa.

Nyt kun käytetyt on mainittu, niin kolahtipa äkkiseltäni mieleen Vstore, joka myy käytettyjä yrityskoneita. Ihan ei budjettiin mahdu, mutta jos vähän voi venyttää, niin saattaisin itse harkita vakavasti tälläistä: https://www.vstore.fi/tuote/1216/hp_elitebook_2570p/
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
Audiojack
"Viggen"
Viestit: 573
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2015 19:45
Paikkakunta: Valkeakoski
Viesti:

Re: tietokone vai tabletti

Viesti Kirjoittaja Audiojack »

250€ saa lähinnä pahan mielen, oli käyttö sitten mitä tahansa. 300€ alkaa olla jo alueella. Tuo aeron linkkaama Elitebook voisi olla hyvä.
ZeiPii
"Hölösuu"
Viestit: 1541
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:45
Paikkakunta: Vantaa

Re: tietokone vai tabletti

Viesti Kirjoittaja ZeiPii »

aero kirjoitti: ...Elitebook. Ovatten yrityskäyttöön tarkoitettuja koneita ja mitä niitä olen työkseni muutamaa neppaillut, on laatu ollut vakuuttavaa.
Hankin reipas kuukausi takaperin HP Elitebook 8460p:n (win7) leikkikaluksi itselleni eli autojuttuja varten. Käytettynä yksityiseltä hintaa oli 150 euroa. Päivitin se sittemmin win10:iin. Erinomainen valinta ainakin tällaiselle vähäiselle käytölle. Akkukin kestää sen pari tuntia vielä.

Uutta konetta lähtee Powerista alle 2 sadan euron, esimerkki
MiTo QV -10
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2196
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: tietokone vai tabletti

Viesti Kirjoittaja anv »

Itse pähkäilin samaa asiaa vuosi sitten. Kyselin asiasta paremmin tietäviltä ja tuumasivat että eipä noiden merkkien välillä kovin suurta eroa ole, mutta muistin määrään kannattaa panosta. Ostin sitten levonon 8G muistilla. Hinta tosin ei ollut lähelläkään 250eur.

Mun vanha työläppäri, noin 6v vanha HP ja nimenomaan tuo yrityskäyttöön tarkoitettu, pelittää edelleenkin. Siihen ei vain saanut kiinni laadukasta ulkoista näyttöä (yli 50v silmät ja tollanen näyttö kun jo oli kotona) kun on vain tuo ikivanha RS-porttia muistuttava näyttöliitäntä. Tämä vehje jäi kakkoskoneeksi/reissuläppäriksi.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: tietokone vai tabletti

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Kiitos, tietoa saan

Ei kiveen hakattu tuo 250e mutta ehkä 350e yli en taivuta lompsaa auki koneeseen.

Tableteis tuolla kieppein saa jo ok mun käyttöön, kunhan munki yli 52v silmät lasienki kanssa näkee. Keveys etu kun joutuu käsittelemään ja kuljettamaan yhdellä kädellä. Joku kuljetussuoja tekee sen 35e lisää hankinnalle.

Nuita käytettyjä perusfixattuja vanhempia mutta päivitettyjä kunnon läppäreitä on kaverit ostaneet ja parempia ovat kuin vastaavat uudet halpiskoneet.
Koko ja paino täyskokosella tekee vaikeamman käyttää kun mukana olen pitänyt reitittimen alueella esim pihalla ja autotallissa .
Minikokonen ollu sen takia nuo 2 viimestä ja niillä kertaakaan pudottamatta selvinny, ison pudotin ja näyttö meni paskaksi niin joutu sen aikoinaan heittään kierrätykseen.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: tietokone vai tabletti

Viesti Kirjoittaja Kupari »

http://www.gigantti.fi/product/tietokon ... 4g-sininen

Tuommosen haen lappeenrannasta huomenna kun aukikin näköjään klo 12-18, varasin juuri äsken collect storesta.

Kiitos neuvoista ja vinkeistä, avarsi kummasti mieltäni.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3126
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: tietokone vai tabletti

Viesti Kirjoittaja viggen »

Onko tämä se uuden mallin Curved Laptop? :lol:
https://cl.ly/1o173o1T3H0M
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5668
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: tietokone vai tabletti

Viesti Kirjoittaja tturku »

Joo. Näuttäis olevan uusin ergo näppis. Ei tuu hiirikättä niin helposti :lol:
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Vastaa Viestiin