Pyöräilyn- tai pyörien harrastajia? (tietoa kaivataan)
Pyöräilyn- tai pyörien harrastajia? (tietoa kaivataan)
Pitäisi vaimolle hankkia hybridipolkupyörä. Meikäläisen kontolle tulee kaiken muun selvittely, paitsi värin valinta... Vaimolla (yllätys) on liian pieni budjetti, mutta olen jo päättänyt lisätä sitä niin reilusti, ettei nukailun takia tarvi pyörää koko ajan korjata.
Nyt kun hiukan olen selvittänyt noita osakuvioita , alkaa pakka olemaan melko sekaisin. Itse joskus noita ajelleena (n. 10 vuotta sitten) Shimanon XT- sarja oli parasta mitä sai, muistan oikein hyvin kun vaihteet toimi kuin ajatus. Deore LX lähes yhtä hyvä normaalikäyttäjälle. Näyttää siltä, että samat koodit on säilyneet ja lisääkin on tullut.
Kysymys kuuluukin, että mikä on ensimmäinen kunnollinen Shimanon osasarja mikä toimii kunnolla? Ja onko jotain mistä kannattaa pysyä mahdollimman kaukana? Miten muut osat kuin vaihtajat vaikuttavat, markkinointi keskittyy kovasti vain vaihtajiin?
Pyörä tulee päivittäiseen työmatka-ajoon ja vielä sillä pitäisi pitkiä pyörälenkkejäkin hoitaa. Voiko joku jopa suositella jotain merkkiä/mallia, vaimo ei ole nimittäin jättiläinen, 155 cm mittaa hänellä.
Nyt kun hiukan olen selvittänyt noita osakuvioita , alkaa pakka olemaan melko sekaisin. Itse joskus noita ajelleena (n. 10 vuotta sitten) Shimanon XT- sarja oli parasta mitä sai, muistan oikein hyvin kun vaihteet toimi kuin ajatus. Deore LX lähes yhtä hyvä normaalikäyttäjälle. Näyttää siltä, että samat koodit on säilyneet ja lisääkin on tullut.
Kysymys kuuluukin, että mikä on ensimmäinen kunnollinen Shimanon osasarja mikä toimii kunnolla? Ja onko jotain mistä kannattaa pysyä mahdollimman kaukana? Miten muut osat kuin vaihtajat vaikuttavat, markkinointi keskittyy kovasti vain vaihtajiin?
Pyörä tulee päivittäiseen työmatka-ajoon ja vielä sillä pitäisi pitkiä pyörälenkkejäkin hoitaa. Voiko joku jopa suositella jotain merkkiä/mallia, vaimo ei ole nimittäin jättiläinen, 155 cm mittaa hänellä.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
En nyt muista mitä Shimanon sarjaa mun (suht halvoissa) hybrideissä on / oli, mutta edellisestä fillarista viisastuneena vaihdoin n. neljä vuotta sitten semmoiseen hybridiin, jossa ei ole kuin yksi eturatas (fillari on Insera 8th avenue, voin tarkistaa shimanon vaihtajan mallin huomiseksi jos kiinnostaa). Jäipähän se saakelin jokavuotinen etuvaihtajan säätäminen ja jatkuva ketjujen pois hyppiminen, ja kahdeksan pykälää toimii ihan hyvin normi ajossa. Metsä yms. vuoren seinää ylös räppäilyihin on tuo ykkönen jo vähän liian pitkä, mutta salettiin toimii työmatka-ajossa siinä missä joku 24 vaihteinenkin.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
LX menee normaalissa käytössä = maantiellä ihan reilusti. Itsellä ne alkoi pettämään metsärevityksessä, kun jerkku alkoi kasvamaan reisissä about 17 vuotiaana (nimim. takanavan rissa mosaksi ylämäessä). Etuvaihtajana LX menee myös metsässäkin, kun ei paljoa, itse asiassa melkein tai täysin sama kuin XT. Kammetkin on aivan sama kummat on LX vai XT. Uudet XT:t taitaa olla nykyään ontot kuten XTR (paras Shimanon sarja), en ole varma.
Itsellä on nykyisessä Tunturin Equillarissa kammet, keskiö ja etuvaihtaja LX-osia, kaikki muu on XT:tä. Tämä siksi, että kestäisivät minun painon ja minun ajotavan alla. Ja hyvin ovat kestäneet. Aikaisemmilla vanteilla meni mm. kolme pinnaa poikki yhdessä ylämäessä kovan väännön takia mutta XT:n navasta ei rissa antanut myöten. Siitä ei mennyt sitten pitkä aika, kun piti LX:n kammet vaihtaa uusiin LX:n kampiin. Menivät perskules kieroon. Uudemmat on kestäneet paremmin vaikka ovat ulkoisesti samannäköiset kuin vanhat.
Eli LX:n osilla, jos löytyy niin semmoinen. Kaikki muu siitä alle ihan paskaa eikä kestä edes huollettuna. Aikoinaan oli (saattaa olla vieläkin) sellainen Shimanon sarja kuin STX. Se oli ihan hyvä, jos kaikki toimi. Mutta annappa olla, jos tuli joku pikku klikki ketjuihin niin sai olla kolmatta tuntia oikomassa takavaihtajaa
http://office.vippet.net/files/44197_Py ... va_640.jpg
Linkin kuvassa näkyy allekirjoittanut itse pyöränsä päällä. Tuota pyörää on tullu laiteltua kuin autoa eli paremmaksi ajan saatossa, mm. Answerin Manitou X-vert-joustokeula, XT:n nestetoiminen levyjarru (Manitoun keulalle 170mm laikalla), Mavicin vanteet (edessä disc-malli eli ainostaan levyjarrulliseen napaan) jne. Ja jos vaimosi valittaa ostamasi pyörän penkkiä niin suosittelen Fi:zik-merkkisen penkin Nisene-mallia. Sellen lankun (muovi jonka päällä nahka) jälkeen tuo Fi:zikin geelipehmennetty ja uretaanipuslilla titaanirungosta eristetty penkki tuntui jumalaisen pehmeältä. Niin ja Fi:zikin mukana tuli kolmet eriväriset muovit joilla penkin pystyi somistamaan omaan pyörään sopivaksi ja itse tietenkin laitoin punaiset
Itsellä on nykyisessä Tunturin Equillarissa kammet, keskiö ja etuvaihtaja LX-osia, kaikki muu on XT:tä. Tämä siksi, että kestäisivät minun painon ja minun ajotavan alla. Ja hyvin ovat kestäneet. Aikaisemmilla vanteilla meni mm. kolme pinnaa poikki yhdessä ylämäessä kovan väännön takia mutta XT:n navasta ei rissa antanut myöten. Siitä ei mennyt sitten pitkä aika, kun piti LX:n kammet vaihtaa uusiin LX:n kampiin. Menivät perskules kieroon. Uudemmat on kestäneet paremmin vaikka ovat ulkoisesti samannäköiset kuin vanhat.
Eli LX:n osilla, jos löytyy niin semmoinen. Kaikki muu siitä alle ihan paskaa eikä kestä edes huollettuna. Aikoinaan oli (saattaa olla vieläkin) sellainen Shimanon sarja kuin STX. Se oli ihan hyvä, jos kaikki toimi. Mutta annappa olla, jos tuli joku pikku klikki ketjuihin niin sai olla kolmatta tuntia oikomassa takavaihtajaa
http://office.vippet.net/files/44197_Py ... va_640.jpg
Linkin kuvassa näkyy allekirjoittanut itse pyöränsä päällä. Tuota pyörää on tullu laiteltua kuin autoa eli paremmaksi ajan saatossa, mm. Answerin Manitou X-vert-joustokeula, XT:n nestetoiminen levyjarru (Manitoun keulalle 170mm laikalla), Mavicin vanteet (edessä disc-malli eli ainostaan levyjarrulliseen napaan) jne. Ja jos vaimosi valittaa ostamasi pyörän penkkiä niin suosittelen Fi:zik-merkkisen penkin Nisene-mallia. Sellen lankun (muovi jonka päällä nahka) jälkeen tuo Fi:zikin geelipehmennetty ja uretaanipuslilla titaanirungosta eristetty penkki tuntui jumalaisen pehmeältä. Niin ja Fi:zikin mukana tuli kolmet eriväriset muovit joilla penkin pystyi somistamaan omaan pyörään sopivaksi ja itse tietenkin laitoin punaiset
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Jep, nimenomaan takarataspakalla. Kannattaa katsella löytyykö vielä markkinoilta, oma fillari on siis jo ainakin tuon neljä vuotta vanha...tevisu kirjoitti:Hyvä juttu, että tulee lisää vaihtoehtoja... Ei tullut edes mieleen, että löytyisi yhdellä eturattaalla muuta kuin napavaihteisia pyöriä, jos tuo mainitsemasi on takarataspakalla. Napavaihteista en suostu hankkimaan, itselläni on nimittäin juuri sellainen...
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
En ehkä ihan allekirjottais tota..Deore osasarja on jo sellanen että sillä pärjää tosi pitkälle. Toi Deore on maastureissakin se eka joka toimii ihan kunnon maastoajossa joten maantiellä ja työmatka-ajossa ihan varmasti riittävä ! Toki LX on siitä astetta parempi ja myös toiminnaltaan pikkasen tarkempi ja parempi..dimebak kirjoitti:Eli LX:n osilla, jos löytyy niin semmoinen. Kaikki muu siitä alle ihan paskaa eikä kestä edes huollettuna.
Oon duunissa fillariliikkeessä ja aika paljo on noita fillareita tullu myytyä ja huollettua että ihan hyvällä omatunnolla uskallan sanoa että Deore riittää tohon työmatka-ajoon ihan hyvin.
Noi erot tulee lähinnä esiin sitten kun joko ajaa TODELLA paljon tai jos fillari tulee ihan puhtaasti maastokäyttöön..Noissa kalliimissa vaihtajissa kun on jäykemmät noi siirtäjän jouset eli toimii tarkasti vaikka oliskin vähän kuraa tms siellä välissä..
Noi osasarjat on kyllä kehittynyt niin huimasti jos vertaa johonkin 10v sitten..Nykyinen Deore on toiminnaltaan varmasti vähintään yhtä hyvä kun sen ajan XT..
Kannattaa katsoa ja kierrellä vähän eri liikkeitä ja kattoa mitä on tarjolla..Yleensä saman hintaluokan fillareissa on aika samat osat, rungoissa voi sitten olla jotain pieniä eroja..Mutta joskus saattaa sitten löytää jonkun tosi hyvän paketin halvemmalla ja paremmilla osilla kun muualta..
Itse lähtisin siitä, että Shimanon Deore osasarja on ensimmäinen kunnollinen sarja joka kestää ja toimii melko hyvin. Varsinkin Hybridipyörissä (maantietä n. 90%) toimii varmasti hyvin. Esimerkiksi kyseiset osat riittävät tasoltaan jopa jossain määrin MTB-kisakäyttöönkin. Itse olen aina maastopuolella luottanut XT- ja XTR-osasarjoihin, mutta yleiskäytössä Hybridissäni ovat osat olleet Deore/LX linjalla ja hyvin toimineet.
Pyörän suosittelussa lähtisin liikenteeseen siitä, että pyörän tulee olla juuri oikean kokoinen ja istua näppiin hyvin. Eli koeajo on tärkein elementti. Olettaisin, että vaimosi ei suostu ottamaan miesten rungolla varustettua fillaria jolloin laadukkaat (siis hyvillä osilla varustetut) vaihtoehdot ovat melko vähissä.
Mielestäni yksi erittäin hyvä vaihtoehto on Nishiki RH75 (n. 800€). Osat Deorea ja varustelu jo vakionakin melko kattava naisten käyttöön. Rungon kokona tulisi olla 17" tässä mallissa ja muutenkin muissakin malleissa on käännyttävä pienimpien kokojen suuntaan.
http://www.raulhellberg.fi/456/set.html
Hieman vaatimattomampia vaihtoehtoja on löytyy esim Crescentiltä, Tunturilta, jne.
http://www.crescent.fi/pages/bicycle.asp?brand=logic
http://www.tunturi.fi/bicycles/product.cfm?id=13&s=f
Ei muuta kuin tsemppiä fillarin etsintään. Itse olen usean Nishikin RH75:sen järjestänyt tuttavilleni ja saanut ainoastaan positiivisia palautteita ko. pyörästa eli suosittelen.
t: Entinen fillarimyyjä, nykyinen harrastaja ja kisailija...
Pyörän suosittelussa lähtisin liikenteeseen siitä, että pyörän tulee olla juuri oikean kokoinen ja istua näppiin hyvin. Eli koeajo on tärkein elementti. Olettaisin, että vaimosi ei suostu ottamaan miesten rungolla varustettua fillaria jolloin laadukkaat (siis hyvillä osilla varustetut) vaihtoehdot ovat melko vähissä.
Mielestäni yksi erittäin hyvä vaihtoehto on Nishiki RH75 (n. 800€). Osat Deorea ja varustelu jo vakionakin melko kattava naisten käyttöön. Rungon kokona tulisi olla 17" tässä mallissa ja muutenkin muissakin malleissa on käännyttävä pienimpien kokojen suuntaan.
http://www.raulhellberg.fi/456/set.html
Hieman vaatimattomampia vaihtoehtoja on löytyy esim Crescentiltä, Tunturilta, jne.
http://www.crescent.fi/pages/bicycle.asp?brand=logic
http://www.tunturi.fi/bicycles/product.cfm?id=13&s=f
Ei muuta kuin tsemppiä fillarin etsintään. Itse olen usean Nishikin RH75:sen järjestänyt tuttavilleni ja saanut ainoastaan positiivisia palautteita ko. pyörästa eli suosittelen.
t: Entinen fillarimyyjä, nykyinen harrastaja ja kisailija...
Saab 9-3 Aero Cabriolet 2008 https://www.nettiauto.com/saab/9-3/9679108
Kuuppa -72 odottaa entisöintiä
Kuuppa -72 odottaa entisöintiä
Eihän sitä koskaan tiedätevisu kirjoitti:Jaahas....mitä sitä suositellaan...ja tietenkin hirmu alennukset sieltä putiikista....pade kirjoitti: Oon duunissa fillariliikkeessä ja aika paljo on noita fillareita tullu myytyä ja huollettua että ihan hyvällä omatunnolla uskallan sanoa että Deore riittää tohon työmatka-ajoon ihan hyvin.
Voi jopa olla että sulla on YV:tä tullu
Ite oon huomannu että ihan sama minkä ostaa, kun leviää kaikki kumminkin. Tuossa tuli nuorempana ajeltua 15-40 kilometriä arkipäivinä ei nuo maastopyörät kestä käyttöä. vanteet hajoo, rattaat kuluu, vaihtajankahvat leviää ja vaihtajat menee poikki , ellei joku kerkiä varastaa pyörää. Niin 3 kertaa pöllitty pyörä. Itelä ei oo lämmintä säilytyspaikkaa joten varsinkin talvella nuo leviää käsiin vaikka miten säästelis.
Nyt oon aatellu ostaa jonkun 3 tai 5 vaihteisen jos kestäis paremmin. Mitä yksin kertasemipi sen parempi. Tietysti eri asia jos vain harrastaa pyöräilyä eikä oikeesti käytä sitä.
Nyt oon aatellu ostaa jonkun 3 tai 5 vaihteisen jos kestäis paremmin. Mitä yksin kertasemipi sen parempi. Tietysti eri asia jos vain harrastaa pyöräilyä eikä oikeesti käytä sitä.
9000 aero -97, 9000 cde -96
Juu itsekin kannatan kompromissiosasarjaksi (pitkä sana) Deorea. Sillä kelpaa jo ajella, ainakin verrattuna joihinkin shimanon rupusarjoihin.
Itse kyllä suosin XT:tä tai ainakin LX:ää, mutta halvemmallakin voi selvitä. Esim. minulla on maastopyörässä ollut deoren jarrut 5 vuotta XT:n vaihteiden ja LX:n kampien seassa, eikä mitään ongelmia ole ollut kovassakaan maastoajossa esiintynyt (levyjarrut sikseen). Kunhan on muistanut jarrupaloja vaihtaa kunnollisiin. Rungon jälkeen vaihteet ovat pyörän tärkein komponentti, joten niihin kannattanee satsata silti. Riippuu toki käytöstä ja budjetista, mutta uskon Deoren riittävän normaalikäyttöön hyvinkin.
Edit-
Ai niin, piti vielä lisätä, että parhaimpiakin osasarjoja joutuu ajoittain säätämään ja huoltamaan, sitä ei pidä unohtaa. Ei siis voi aina syyttää huonoja osia. Laadukkaammat sarjat (esim. Shimanolta XTR ja XT) kestävät käyttöä paremmin ja pysyvät pidempään säädöissään (esim. vaihde ei hypi rattaalta toiselle), sieltä löytyvät ne hintojen erojen syyt!
Itse kyllä suosin XT:tä tai ainakin LX:ää, mutta halvemmallakin voi selvitä. Esim. minulla on maastopyörässä ollut deoren jarrut 5 vuotta XT:n vaihteiden ja LX:n kampien seassa, eikä mitään ongelmia ole ollut kovassakaan maastoajossa esiintynyt (levyjarrut sikseen). Kunhan on muistanut jarrupaloja vaihtaa kunnollisiin. Rungon jälkeen vaihteet ovat pyörän tärkein komponentti, joten niihin kannattanee satsata silti. Riippuu toki käytöstä ja budjetista, mutta uskon Deoren riittävän normaalikäyttöön hyvinkin.
Edit-
Ai niin, piti vielä lisätä, että parhaimpiakin osasarjoja joutuu ajoittain säätämään ja huoltamaan, sitä ei pidä unohtaa. Ei siis voi aina syyttää huonoja osia. Laadukkaammat sarjat (esim. Shimanolta XTR ja XT) kestävät käyttöä paremmin ja pysyvät pidempään säädöissään (esim. vaihde ei hypi rattaalta toiselle), sieltä löytyvät ne hintojen erojen syyt!
Ostan: 2-tahti Saab
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
Menee ne halvemmatkin maantiellä. Omat kokemukset on enemmän tuolta pusikon puolelta. Niin, mulla oli eka maastopyörä LX-osilla ja oli tosi hyvä, Helkamaksi. Sitten sen joku pölli ja seuraava pyörä oli STX-osilla, ja se tuntu leviävän koko ajan käsiin. Silloin mulla sytty kipinä pyörän rakentelusta. Nykyinen kulkine on siinä määrin jo rakennettu, että siinä on enää 4 osaa alkuperäistä (runko, keskiö, ohjainkannatin ja penkin putki).pade kirjoitti:En ehkä ihan allekirjottais tota..Deore osasarja on jo sellanen että sillä pärjää tosi pitkälle. Toi Deore on maastureissakin se eka joka toimii ihan kunnon maastoajossa joten maantiellä ja työmatka-ajossa ihan varmasti riittävä ! Toki LX on siitä astetta parempi ja myös toiminnaltaan pikkasen tarkempi ja parempi...dimebak kirjoitti:Eli LX:n osilla, jos löytyy niin semmoinen. Kaikki muu siitä alle ihan paskaa eikä kestä edes huollettuna.
Nykyisestä Deore-sarjasta ei ole muuta kokemusta kuin, että se näyttää mustalta (vai onko sitäkään enää). Omassa pyörässä osat ovat pääasiassa 2002-mallia ja niistäkin osat on muuttunu paljon.
Ja mitä renkaisiin tulee niin ne on kulutus tavaraa
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Muista myös katsoa, miten on pyörässä laakereiden laita.. Monesti pyörävalmistajat kikkailee osasarjoilla laittamalla esim. kalliimmat vaihtajat -- vaihdevivut ja laakerit on sitten jotain halvempaa. Toisaalta takavaihtaja vaihteiston osana merkkaa kyllä paljon, jos vertaa käyttömäärää etuvaihtajaan.
Deore tai LX, riippuen budjetista ja onko sarja kokonainen vai "halvennettu".
Onnea pyöränhankintaan!
Deore tai LX, riippuen budjetista ja onko sarja kokonainen vai "halvennettu".
Onnea pyöränhankintaan!
...toinen on Auran Sinappi ja toinen Saappi.
9-3 Aero Biopower 2009, 9000 CS 1998 & 99 1971
#2342
9-3 Aero Biopower 2009, 9000 CS 1998 & 99 1971
#2342