Lehdestä bongattua

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Lehdestä bongattua

Viesti Kirjoittaja AZP »

^Vai sekoitatko kenties Mazdan puristussytytteiseen bensamoottoriin?

https://insidemazda.mazdausa.com/the-ma ... on-engine/
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
0009
"Viggen"
Viestit: 556
Liittynyt: Pe Syys 24, 2010 20:25

Re: Lehdestä bongattua

Viesti Kirjoittaja 0009 »

Tuo taisi olla Saabin:
Saab SVC-moottori ja SCC-palamisprosessi : Parempaa palamista

Saab paljasti keväällä muuttuvapuristeisen moottorinsa.
Nyt oli mahdollisuus kokeilla keksintöä käytännössä 9-5-mallin koriin asennetulla prototyypillä. Toinen uutinen on uudenlainen palamisprosessi päästöjen ja kulutuksen pienentämiseksi.

https://tekniikanmaailma.fi/saab-svc-mo ... palamista/

phpBB [video]
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Lehdestä bongattua

Viesti Kirjoittaja torque »

b747 , Melkein tulee tippa linssiin. Muutamia reissuja matkustajana matkannut, sekä niiden eri versioiden kyydissä.
Muistan nuo lähdöt ja laskeutumiset, todella pehmeää kyytiä. Oli se yksi reissu siellä himalajan kautta, oli kyllä koneelle melkoista ravistelua, vaan LH ohjaamosssa oli porukkaa joka parhaansa mukaan piti koneen suunnassa.
https://tekniikanmaailma.fi/viimeinen-b ... akennettu/

Ja ei se 757 huonokaan ole.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Lehdestä bongattua

Viesti Kirjoittaja torque »

tätä kun luki, muistui Teknarin tai Tuularin artikkeli vuosien takaa.
Siinä oli juttuna just tämä että mikä autonväri erottuu selkeästi että muu liikenne ehtii kohtaamisissa havaita ajokkia ajoisssa.
Väri oli jokin oranssinkeltainen. Ja silloin ei ollut ajovalojen päivävalopakko/käytössä.
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... b84191eef9
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Lehdestä bongattua

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

torque kirjoitti:
Ke Joulu 07, 2022 18:48
b747 , Melkein tulee tippa linssiin. Muutamia reissuja matkustajana matkannut, sekä niiden eri versioiden kyydissä.
Muistan nuo lähdöt ja laskeutumiset, todella pehmeää kyytiä. Oli se yksi reissu siellä himalajan kautta, oli kyllä koneelle melkoista ravistelua, vaan LH ohjaamosssa oli porukkaa joka parhaansa mukaan piti koneen suunnassa.
https://tekniikanmaailma.fi/viimeinen-b ... akennettu/

Ja ei se 757 huonokaan ole.
Ei se konetyyppi juurikaan vaikuta "ravisteluihin". Kyllä se vaan niin on, että kun luonto alkaa näyttelemään voimiaan, niin lentokoneet ja jopa isot laivat ovat aivan sen armoilla. Se ei tee siitä toki turvatonta, ne vehkeet on rakennettu sietämään ja kestämään sen, mutta epämukavaahan se on.

Edit. Sekä ilmassa, että merellä vaikuttaa eniten se, että mihin keliin mennään tai joudutaan. Tähän vaikuttaa toki aluksien päälliköiden ammattitaito, mutta myös tekniikka. Parempi tekniikka ja hyvä osaaminen auttaa välttämään niitä luonnonvoimia. Käytännössä kuitenkin on niin, että harva laiva kippaa säiden takia ja vielä harvempi lentokone. Ne on kestäviä vehkeitä.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Lehdestä bongattua

Viesti Kirjoittaja torque »

Parempi tekniikka ja hyvä osaaminen auttaa välttämään niitä luonnonvoimia. Käytännössä kuitenkin on niin, että harva laiva kippaa säiden takia ja vielä harvempi lentokone. Ne on kestäviä vehkeitä.
One up, näinhän se on. Huh, en halua edes muistella joitain "läheltä piti" tilanteita, vaan kun pitää mennä se on se. Joissain kulttuureissa kuljetukset toimii hieman eri säädöillä. Vaan se että jotain yli 30v liidokkia joka käynyt kenties mitkä lennot &remontit,henkilöliikenteessä. Jokunen niistä päättyy lennot mereen tai mäkeen, parempi paikka koneelle, parkkiin Nevadan tai Arizonan aavikolle.

En muista olenko jo tähän foorumiin jakanut. Oli jokin "loppuun lennetty" airbus tuolla keskiamerikassa, ja ihmetytti että matkustajat ei osannut tulkita "seat belt" merkkiä. Heti kun koneen laskeutessa renkaat edes hipaisi baanaa, niin eiköhän sieltä porukkaa alkoi purkaa tavaroitansa sieltä ylähyllyltä. No, tästä jo tovi.

Sekin oli erikoista kuinka ohjaamossa säästeltiiin jarruja, antoi rullata vauhdilla kentän päätyyn
ja sitten tiukka oikealle ja portille.
Viimeksi muokannut torque, Ti Joulu 27, 2022 16:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Lehdestä bongattua

Viesti Kirjoittaja AZP »

^mitä itse havainnoinut, niin Euroopassa porukka on parin vuosikymmenen aikana fiksuuntunut hieman eikä jengin tarvi enää ponkaista heti käytävälle laukkuja purkamaan kun renkaat osuu maahan. Aikaisemmin oli aika yleistä että rullauksen aikana matkustajia palloili jo käytävillä, nyt oikeasti kuuluu niksnaks vasta kun se valo sammuu eli kone on portilla. Ja eipä lentoemotkaan taida enää moista katsoa läpi sormien, eli aika nopeasti saa komennuksen takaisin penkkiin jos nousee ylös kun vyövalo vielä loimottaa.

Lentomatkustus on muutenkin aina ollut mielenkiintoinen areena seurata ihmisten (joukko)typeryyttä. Esimerkkinä nyt tuo penkiltä ylös kiiruhtaminen koneen laskeuduttua, sitten seistään siinä käytävällä laukku jaloissa odottaen että ovet aukeaa. Ne ei kuitenkaan aukea yhtään sen nopeammin vaikka matkustajat olisi kaikki käytävillä valmiina ryntäämään ulos.

Samankaltaista laumakäyttäytymistä näkyy vähän joka vaiheessa lentomatkustamista. Ekana pitää olla kaikkialla. Silloinkin vaikka se johtaisi siihen että olet viimeisenä kohteessa. Tämä korostuu vaikkapa tilanteessa, jossa koneeseen/koneesta on bussikuljetus. Ekana bussissa = viimeisenä bussista ulos, eli kun olet kyynerpäätaktiikalla hoitanut itsesi Scaniaan ekana niin olet jonossa Airbussiin vikana. Ja ei siinä mitään, viimeisena on ihan ok olla, koska se kone ei lähde matkaan eikä saavu perille yhtään sen aikaisemmin olet sinä sitten koneessa ekana vai viimeisenä.

Toki ymmärrän että joskus on kiire koneesta ulos jos jatkolento on lähdössä, itsekin olen joutunut juoksemaan koneesta toiseen itsestäni johtumattomista syistä. Mutta en muuten juokse enää näiden aikanaan saappifoorumille raportoimieni tapausten jälkeen:
AZP kirjoitti:
Ke Joulu 12, 2018 23:34
Matkustaminen alkaa pikku hiljaa vit....amaan. Aina saa juosta henki pihisten lennolta toiselle, kun lennot on sopivasti myöhässä. Pari päivää sitten sain juostuani jopa kuulla että en ehtinyt, vaan pitää mennä transfertiskille selvittelemään. Se koneelle vievä bussi seisoi siinä eukon selän takana ovet auki paikallaan matkustajat sisällä. Olin juuri aloittamassa kohtalaisen avautumisen, kun bussissa olleet eukon kollegat soittivat hänelle mocomalla ja sanoivat että päästä se nyt tänne bussiin niin päästään pakkaamaan se kone. Ja niinpä sain kuulla ehtineenibsittenkin. Vit....u mikä palvelukokeumuksen riemuvoitto.
AZP kirjoitti:
To Joulu 13, 2018 00:45
Kirjoitin äskeisen viestin istuessani koneessa odottamassa lähtöä. Siis siinä koneessa johon juoksin halki Arlandan, jotta sen ei tarvitsisi odottaa myöhästyneeltä lennolta tulijoita.

Tällä jälkimmäisellä lennolla tarjoiltiin sitten juomat, vaihtoehtoina kahvia, teetä ja vettä. Tästä olin hyvin iloinen, haamumailin juostuani olin kovin janoinen. Oli lääkkeiden ottaminenkin myöhässä siinä kiirehtiessä, joten vesihän kyllä kelpaisi. Lentoukkoja oli siinä kaksi tarjoilemassa, toinen kaatoi kaffea ja toinen jakeli vettä asiakkaan toiveen mukaan. Kulautin saamani reilun puolikkaan mukin heti kurkkuuni ja pyysin josko saisi täydennystä. Nuorempi ukkeli oli juuri kaatamassa lisää mukiin, kun vanhempi keskeytti toimet ja kertoi syvästi pahoitellen että matkustajille annetaan vain yksi muki vettä. Tämä on SASn määrittämä politiikka. Hyvin pahoillaan.

Enpä tiedä juoksenko toiste (tai siis viidettä kertaa, tämän päivän iltaravi oli neljäs juoksu kahden viikon sisään). Odotelkoon kone rauhassa, tai laittakoon minut lentoyhtiön piikkiin hotelliin yöksi odottamaan aamun ekaa konetta. Tuleekohan halvemmaksi kuin muki vettä?

VMP.
Yhden laumakäytöksen huipun todistin tän kuun alussa kun lensin ekaa kertaa kolmeen vuoteen. Aina tottunut menemään Turun lentoasemalle silleen 45 min ennen lennon lähtöaikaa, kävellyt käytännössä jonottoman turvatarkastuksen läpi ja siitä sen 30 metriä portille, jossa saanut odottaa puoli tuntia että pääsee koneeseen. No nyt oltiin sitten duunikaverin kanssa tuntia ennen lähtöaikaa lentokentällä ja terminaalin lasiovea lähestyessä ihmettelin että miten toi näyttäis olevan täynnä porukkaa toi rakennus?

Siellä kiersi ainoalle turvatarkastuspisteelle koko terminaalin ympäri jono. Turun terminaali nyt ei ole kovin iso, joten sadoista metreistä ei ollut kyse, mutta kymmenistä kuitenkin. Hetken asiaa ihmeltyäni tajusin, että kyse oli siitä, että tunnin päästä lähtevän Tukholman koneen lisäksi lähdössä oli reilun tunnin päästä Maarianhaminen kone (ehkä 5-10 matkustajaa) ja kahden tunnin päästä kone Las Palmasiin, mikä olikin päivän viimeinen vuoro. Ja nämä jonottajat oli yli 90-prosenttisesti matkalla siis Kanarialle. Joku oli ohjeistanut kansaa että kannattaa olla Turun asemalla 2h ennen lentoa, niin eiköhän kaikki kanariffalaiset sitten olleet totelleet määräystä ja asettuneet kiltisti jonoon aiheuttaen ennennäkemättömän ruuhkan kentälle.

Hetki siinä jonoteltiin ja sitten kuuluttivat että Tukholmaan menijät tulkoon jonon ohi. Siinä seisoi Palmasin matkustajat sitten vielä hetken pidempään jonossaan kun aiemmalle lennolle lähtijät otettiin tarkastukseen jonon ohi.

Teki mieli vinkata niille jonottajille että se lomalento ei lähde ennen kuin tämä jono on purettu, ja siihen on muutenkin aikaa vielä kaksi tuntia, joten fiksut lomamatkailijat voisi siirtyä jonosta terminaalin kahvioon odottelemaan että turvatarkastukseen voi vain kävellä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Lehdestä bongattua

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Mitähän sieniä siellä Tuulilasin toimituksessa oikein syödään?

Tiivistetysti
  • Hämmästelevät "arvonalenemaa" ymmärtämättä, että auton myynyt ja ostava liike tarvitsevat katteensa
  • Hämmästelevät, etteivät tonnin maksaneet kattokaiteet ja takalasien tummennukset nostaneetkaan hintaa tonnilla
  • Varustelivat autoa vielä kolmella tonnilla lisää (vetokoukku, koirakalteri, tilanjakaja ja kumimatto takakonttiin) ja olettavat nyt saavansa autosta taas kolme tonnia enemmän
Kuva

Ja nuo takaloosterin varusteet onkin tosi järkeviä 7-paikkaiseen Caddyyn :lol:

Kuva

https://www.apu.fi/artikkelit/volkswage ... -59-600-km
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Lehdestä bongattua

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

AZP kirjoitti:
Ti Joulu 27, 2022 10:41
^mitä itse havainnoinut, niin Euroopassa porukka on parin vuosikymmenen aikana fiksuuntunut hieman eikä jengin tarvi enää ponkaista heti käytävälle laukkuja purkamaan kun renkaat osuu maahan. Aikaisemmin oli aika yleistä että rullauksen aikana matkustajia palloili jo käytävillä, nyt oikeasti kuuluu niksnaks vasta kun se valo sammuu eli kone on portilla. Ja eipä lentoemotkaan taida enää moista katsoa läpi sormien, eli aika nopeasti saa komennuksen takaisin penkkiin jos nousee ylös kun vyövalo vielä loimottaa.
Jep, olen samaa mieltä havainnoistasi.

Vöistä sen verran, että ei se sakki sitä tosin vieläkään tajua, että niitä vöitä tilastollisesti tarvitsisi eniten juuri siellä kentällä.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Lehdestä bongattua

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

2.polvi kirjoitti:
Ti Joulu 27, 2022 16:02
Mitähän sieniä siellä Tuulilasin toimituksessa oikein syödään?
Mutta ton varustelukierteen persnetottamisen jälkeen voiki uutisoida, kuinka sähköauton hankkimalla olis tienannu ilmaset kilsat eli antiikkiset dieselit kannattaa haudata ja ostaa uus töpseli-Kleinbus.

Luin ton jutun ja muuteen tulee mieleen lähinnä klikkiotsikon tehtailu tai sitten klassinen "tän vuoden artikkelibudjettia on edelleen käyttämättä".
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Lehdestä bongattua

Viesti Kirjoittaja AZP »

Jutussa ei myöskään muistettu tai ymmärretty mainita miten talousnäkymät ja kuluttajien luottamus on viimeisen puolen vuoden aikana sukeltanut. Takkiin on ottaneet oikeastaan kaikki autonomistajat hyvitysarvoissaan, myös sähköautoilijat. Satasen ritsat ja tonnin pommit varmaan pitäneet arvonsa parhaiten :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Lehdestä bongattua

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

AZP kirjoitti:
Ti Joulu 27, 2022 18:03
Jutussa ei myöskään muistettu tai ymmärretty mainita miten talousnäkymät ja kuluttajien luottamus on viimeisen puolen vuoden aikana sukeltanut. Takkiin on ottaneet oikeastaan kaikki autonomistajat hyvitysarvoissaan, myös sähköautoilijat. Satasen ritsat ja tonnin pommit varmaan pitäneet arvonsa parhaiten :mrgreen:
Katselin noiden hintoja nettiautosta ja ovat kyllä saaneet tuon kesällä ihan edukkaasti. Mutta tosiaan, jos ensimmäisellä kierroksella tulee jo 3.5ke matalampia tarjouksia liikkeistä, niin voi sanoa, että ei tuon auton todellinen arvo ole oikeastaan laskenut lainkaan.

Mutta kuten JP:kin totesi, nyt tulee lunta tupaan ihan kunnolla, kun pistivät vielä kolme tonnia varusteluihin, joista ainoastaan vetokoukku voi olla pieni myyntivaltti, mutta kun sellaisenkin saa asennettua 500 eurolla niin harva autonostaja jättää tuossa hintaluokassa autoa ostamatta sen puuttumisen ja lisäkustannuksen takia.

Sen sijaan tollaset koirakalterit ja tilanjakajat ovat varmasti lähes 100% 7-paikkaisia tarvitsevista rasite (missä niitä rojuja säilyttää?), eikä niistä 5-paikkaisia etsivillekään ole mitään iloa kuin maksimissaan puolelle ostajista ja siitäkään sakista kukaan tuskin niille antaa 500 euroa enempää arvoa.

Omasta laajahkosta tuttavapiiristä ehkä 5 prosenttia voisi kaivata koirakaltereita ja tilanjakajia ja nyt pitää muistaa sekin, että merkittävä osa tuttavapiiristä on vainon kaakkipiireistä, joilla niiden kopukoiden lisäksi osalla on yksi tai useampi iso koira.

Ennen kuin tutustuin nykyiseen rouvaan, en tuntenut ketään joka olisi tehnyt moisilla yhtään mitään.

Nyt kun jostain syystä google tarjoilee mulle uutisfiidissään noita Apu/Tuulilasi-artikkeleita, niin alan kyllä olemaan aika angsteissa. On ne vaan käsittämätöntä paskaa ne niiden jutut. Huomasin eron Tuulilasin ja Tekniikan Maailman journalistisessa ja kielenhuollollisessa laadussa jo teininä yli 30v sitten. Aivot sulaa noita lukiessa.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Lehdestä bongattua

Viesti Kirjoittaja AZP »

^Tilasin Tuulilasin vuodeksi nyt syksyllä lehtilahjakortilla, jonka sain varmaan joskus viime vuoden jouluna. Tätä ennen olen lukenut Tuulilasia vain satunnaisesti tyyliin parturin tuolissa. Tekniikan Maailmaa olen lukenut muksusta asti ja joidenkin vuosien tauon jälkeen oon nyt ollut jotain kolme vuotta TM:n digitilaaja, eli se julkaisu on enemmänkin kuin tuttu.

En voi kun yhtyä edelliseen kommentaattoriin. Siinä missä TM:n autojutut saa välillä huvittavankin insinöörimäisiä piirteitä, TL:n jutut on usein kuin kehnohkoa Top Gear -tyylistä läppää vailla konkretiaa. Tuntuu lisäksi että joka toisessa jutussa pitää kommentoida tuonkin jutun tapaan sitä miten typerästi kaikki nykyisin hylkii dieseleitä ja intoilee sähköisistä voimalinjoista, ja miten auton kyllä kuuluu pöristä. Siis en yhtään sano etteikö sähköautohype ja dieselien dissaus olis mennyt markkinoilla vähän jopa yli, mutta tarviiko siitä joka jutussa keuhkota.

Ei se TM:kään mikään huippujournalismin tuote ole, mutta sitä lukiessa tulee kuitenkin olo että toimittajat ovat aikuisia ja ymmärtävät jotain siitä mistä kirjoittavat.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Lehdestä bongattua

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

AZP kirjoitti:
Ti Joulu 27, 2022 19:10

Ei se TM:kään mikään huippujournalismin tuote ole, mutta sitä lukiessa tulee kuitenkin olo että toimittajat ovat aikuisia ja ymmärtävät jotain siitä mistä kirjoittavat.
Toki omassa arviossa TM, kuten muutkin erikoisalan julkaisut kuten veneilyyn tai audiovisuaaliseen puuhaan keskittyvät, saavat minulta ainakin ymmärrystä mitä kielenhuoltoon ja yleiseen journalismin tasoon tulee. Eli sillä disclaimerilla se on siis priimaa, ei toki Hesarin veroista tietenkään (ja tuoreempien sukupolvien esiinmarssi näkyy kyllä sielläkin).

Eli esim. autotoimittajien koulutustausta ja substanssi kun on enemmän siellä insinööritieteissä. Ei niille välttämättä kukaan ole yläasteen tai lukion jälkeen opettanut kielenhuollosta mitään. Toki isoissa toimituksissa varmaan käytetään oikolukijoita ja toki tekniikkakin taitaa tässä alkaa olemaan aika kehittynyttä jo wordissa, liekö pro-softia vielä lisäksi.

Btw. Mun haave-ammatti oli aikoinaan TM:n toimittaja autoinsinöörikoulutuksella. No aika lähelle pääsin, koska siellä on nykyään toimittajana mun kokonimikaima. Saan gmailiin satunnaisesti hänelle osoitettuja viestejäkin :D
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Lehdestä bongattua

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Itte olen imenyt lapsena ja nuorena aimo annoksen autotietoutta 80- ja 90-luvun Tuulilaseista ja ne luonnollisesti edustavatkin omassa mielessäni autolehtiä parhaimmillaan. :D Samanikäisenä tuli kotiin Auto-Bild joka alkoi jo yläasteella tökkimään kun koeajot olivat niin pintapuolisia ja muu sisältö edusti lähinnä Volkswagenin uusien mallien nimeämiskilpailuja (Tiguan on muistaakseni peräisin ko. lehden sivuilta). Tuulilasi tuli Auto-Bildin tilauksen loputtua, mutta jo silloin oli havaittavissa sisällön vahva suuntaaminen pois arkiautoista ja kohti Top Gearin apinoimista; tilaus päättyi hyvin nopeasti.

Tekniikan Maailmasta en ole pitänyt ikinä. :mrgreen: Lehdet olivat nuorelle lukijalle vaikeaa insinöörikieltä, autojen testit keskittyivät haukotuttavaan moottoritekniikkaan ja pahimmillaan puolet sivuista käsitteli kaikkea muuta kuin autoja. Vanhemmalla iällä olen lisäksi havainnut olevani autojen paremmuusjärjestyksestä yleensä perusteellisen eriävää mieltä TM:n toimituksen kanssa, eikä asiaa ole ollenkaan auttaneet päätoimittajan loukkaantuneet väittelyt lukijoiden kanssa etenkin sähköautovertailujen jälkimainingeissa ja kommenttiosioissa. Oma nykyinen autonihan ei TM:n mielestä ole lainkaan talvikelpoinen vaikka itse näin saabistitaustalla olen siihen hyvin tyytyväinen. :mrgreen:
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Vastaa Viestiin