Lehdestä bongattua

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3092
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Lehdestä bongattua

Viesti Kirjoittaja viggen »

Ei Coopissa.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Lehdestä bongattua

Viesti Kirjoittaja AZP »

viggen kirjoitti:
La Tammi 14, 2023 19:05
No, nyt en ymmärrä, miksi ei toimi jos on täyskärryllinen :?: Teen viikko ostokset ja se on hyvinkin täysikärryllinen, tavarathan laitetaan suoraan kasseihin.
Tietenkin täyskärryllisen määritelmä vaihtelee varmaan henkilöittäin, tuoteportfolion mukaan (täyskärryllinen kaliaa voi olla tyyliin 8 keissiä, täyskärryllinen pilttipurkkeja n kertaa enemmän) sekä kaupan valitseman ostoskärrymallin mukaan. Mun kohdalla siis normi täyskärryllinen tarkoittaa Prisman ostoskärryä (sellanen valtamerilaivan kokoinen), kukkupäälleen lastattuna, ostoksien loppusummassa 150-250 euroa ja skannattavia tavaroita vähintään sata kappaletta (mm. tusina niitä ärsyttäviä pieniä pilttipurkkeja).

Se missä eroa syntyy myös on itsepalvelukassojen toteutuksissa. Eri kaupoissa on vähän erilaisia ja varmasti eri maissa vielä erilaisempia. Omat huomiot on pääosin kotimaasta ja varmaan suhteellisen yleispäteviä, mutta yksittäisiä paremmin isoille ostosmäärille sopivia toteutuksia varmasti joistain kaupoista löytyy.

Eli perusongelma on se, että esim tuossa meidän lähimmässä Prismassa ei häiriöittä oikein ole asiaa IP-kassalle niiden kärryjen kanssa. Sen kärryn kun parkkeeraa siihen niin että pystyy järkevästi operoimaan ostoksia, tukkii puolet viereisen IP-kassan lastauspaikasta. Kaksi kärryjen kanssa skannailevaa ostelijaa IP-kassakanjonin eri puolilla tukkii kärryillään sitten sen kanjonin eli siitä ei pääse muut enää läpi. Toi koko toteutus on siis selvästi tehty koriasakkaita silmällä pitäen. Monessa kaupassa asettelu ei ole tuollainen 3+3 kassaa eri puolin kanjonia, jolloin tämä ongelma on pienempi, mutta en ole vielä sellaiseen IP-kassaan törmännyt jossa en haittaisi viereisen kassan asiointia kärryilläni jos haluan itse toimia kassan kanssa järkevästi.

Sitten se että ne ostokset laitetaan suoraan kasseihin, niin mihin ne kassit laitetaan? Kassalla on laskutilaa silleen 2-3 ostoskassille, mulla niitä kertyy yleensä 5-6 kappaletta. Koska laskutilan loppuessa itse ostoskärry on vielä puolillaan, niin niitä lastattavia kasseja ei oikein voi sinne kärryihinkään laittaa vielä. Eli jos haluan välttää laittamasta niitä lattialle, joudun ottamaan kassa-asiointiin toiset kärryt johon lataan lastatut kassit. Tämän ongelmallisuus aukenee edellisessä kappaleessa. Eli kärryjen kanssa IP-kassalle mennessä mun ostosmäärillä tukin sen kassakanjonin ensin kärryillä ja lopulta myös ostoskasseillani.

Kolmas seikka on nopeus. Se ostosten skannailu ja pakkaaminen sujuu nopeammin kun teen sitä yhteistyössä sen kassa-ammattilaisen kanssa. Minä pakkausamatöörinä pakkaan, kassa ammattilaisena skannaa. Hän tietää mistä viivakoodi löytyy ja tietää mitä ihmetemppuja tehdä kassan kanssa kun tuotteessa viivakoodi puuttuu tai on vahingoittunut tai tuotteessa on oranssi lappu, S-Mobiilialennus tai joku muu tauti joka vaatii selvittelyä. Selvittelyä IP-kassalla vaatii myös se että ostaa alkoholia.Vaikka onneksi (tai ikävä kyllä) nykyisin ihan vain naaman näyttäminen riittää aikuisten tuotteiden ostamiseen, niin jos se kuutta IP-kassaa manageeraava henkilö on juuri hoitamassa jonkun muun oransseja lappuja tai House-kalsareista kadonnutta viivakoodilappua, niin mun asiointihan tyssää siihen kun olen kaljan skannannut ja homma jää odottamaan henkilökunnan lupaa jatkaa skannailua.

Voishan sen joskus kellottaa montako tuotetta skannaan itse IP-kassalla, mutta väitän että jään alle puoleen kassa-ammattilaisen tehokkuudesta, jo siksi etten vain osaa, mutta myös siksi, että IP-kassalla puran, skannaan ja pakkaan samanaikaisesti.

Toki ajansäästöä syntyy jos ihmiskassalle joutuu jonottamaan ja IP-kassalle pääsisi saman tien, ja tuolloin IP-kassasta voi päästä ulos ihmiskassaa nopeammin. Kun ostan tavaraa sen korillisen, niin useimmiten suuntaankin IP-kassalle, varsinkin jos ihmiskassoja ei ole heti vapaana. Mutta sen täyden kärryllisen kanssa en lähde itseäni ja muita sinne kiusaamaan.

Itse asiassa täydellä kärryllä etsin yleensä sen kassan, jossa on jo yksi ihminen jonoilemassa tai isolla ostosmäärällä hihnalle latausta lopettelemassa. Tämä siksi että jos teen sen virheen että menen tyhjälle kassalle, alkaa kassa-pro skannailla tuotteita sitä tahtia kun ehdin niitä hihnalle asettamaan. Tällöin on muutaman kerran käynyt niin että se valmiiden tuotteiden laari on täyttynyt ennen kuin olen ehtinyt ladata kaikki ostokseni hihnalle, ja kassa joutuu käytännössä lopettamaan skannailun koska tuotteet ei enää mahdu minnekään. Siinä kohtaa olen joutunut siirtymään pakkaamaan valmiita tuotteita kasseihin jotta saan laariin tilaa ja kassa pääsee jatkamaan töitää ja minä vielä loppujen tuotteiden nostelua hihnalle. Kaikkein paras on siis se, että kun kassa aloittaa mun tuotteiden skannaamisen, niin hihna on jo täynnä mun tuotteita, loput voi nostaa siihen sitä mukaa kun hihnaa vapautuu, ja kun olen valmis ja pääsen siirtymään pakkausosastolle, niin laari ei ole vielä täynnä koska tuotteita on vielä skannaamatta. Se on yhteistyötä, sano.

Tästä syystä muuten kassalla ärsyttää niskaan hengittävien lisäksi ne tyypit jotka jäävät siihen hihnan alkupäähän maleksimaan vaikka heidän tavaransa kulkevat jo paljon edempänä ja he voisivat edetä tai siirtyä sivuun mutta eivät sitä tee. Eli haluaisin päästä siihen vapautuvalle liinalle lataamaan niitä tuotteita jotta pääsisin joskus niitä myös kasseihin pakkaamaan. Siinä tilanteessa tekisi mieli vähän kärryillä berberiin tökkäistäkin :mrgreen:

Toki tuo laarin täyttyminen ennenaikaisesti ei yleensä tapahdu ihan 150 euron normiostoksilla, vaan se on yleensä vaatinut jo jonkin isomman tai erikoisemman kauppareissun jossa loppusumma on sitten siellä 250 jörön tai sitä suuremmissa luokissa. Ja nämä tämän kokoluokan kauppareissut pyrin kyllä nykyään aina hoitamaan nettitilauksena, koska ne nyt ei ole koskaan hauskoja kauppareissuja.
torque kirjoitti:
La Tammi 14, 2023 18:52
Sekin että kun ollut tämä pandemia, niin moni joutuu noita kauppa asioita yksin hoitaa huushollille.
Meillä kauppa-asioiden hoitamisen yksin sanelee sellainen yksinkertainen juttu, että jos haluttaisiin mennä kahdestaan niin pitäisi hankkia kauppareissun ajaksi lastenvahti. Tai ottaa jälkikasvu mukaan kauppaan ja siitähän se riemu vasta repeäisi. En myöskään kovin mielellään ota muutenkaan vaimoa mukaan ruokakauppaan koska kaupassakäynti on perseestä ja persessäoloajan haluan minimoida. Vaimon kanssa siellä menisi tupla-aika kun rouva haluaa mennä tutkimaan ja haistelemaan kaikkia tarjolla olevia tuotteita ihan niinkuin jossain turistibasaarissa kiertelisi. Ja nyt tuo perseessäoloaika on minimoitu yleisimmin sillä että tilaus naksahtaa puhelimella kauppaan ja ruuat haetaan kaupasta valmiiksi keräiltyinä ja paketoituina kun on sopiva heti.
Viimeksi muokannut AZP, La Tammi 14, 2023 20:53. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Uteip
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: Ke Syys 19, 2018 20:53
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Lehdestä bongattua

Viesti Kirjoittaja Uteip »

viggen kirjoitti:
La Tammi 14, 2023 20:36
Kaikki alennukset voi ohjata pääyksikön kautta missä kaikki hinnoittelu hoidetaan. Viivakoodi sama, mutta hinta vaihdettu pääyksikköön. Täällä ICA liikkeessä tarkistetaan kaikki tavarat, mutta Coop tarkistaa vain osan, noin 8-10 ostosta. Tarkistuksia on ollut aika harvassa, sekin voidaan ohjelmoida, jos jäät kiinni väärin scannatuista tavaroista, voit olla varma, että tarkastuksia tulee olemaan useammin. Kerran sain takaisin rahaa, kun olin vahingossa scannannut yhden tavaran kahdesti.

Yleisissä alennuksissa toki toimii näin jo nyt, mutta päiväyksen tähden alennetut vaatisivat siis joko oman tuotekohtaisen viivakoodin tai luottamuksen siihen, että asiakas skannaa yleispätevän alennustarran oikeasti alennuksessa olevasta tuotteesta.
Ex:Saab 90i -86, (Micra -99, Punto -02)
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Lehdestä bongattua

Viesti Kirjoittaja aero »

AZP kirjoitti:
La Tammi 14, 2023 18:01
Kyllä kaikissa S-Ryhmän kaupoissa ainakin on hidaskassa. Se toimii silleen satunnaisesti, että aina kun asiakas on laittanut tietämättään koriin tuotteen josta on S-Mobiilitarjous, kassa kysyy että onko S-Mobiili-sovellus käytössä, tästä sais alennusta? Asiakas toteaa että "öö, joo" ja alkaa kaivaa kännykkäänsä esille. Sitten etsitään sovellusta ja avataan se.
Melko alkeellista. Kilpailija Keskolla on paljon edistyneempää - niilä on sellanen kortti minkä voi vilauttaa korttipäätteelle ja kantisalennukset tulee siitä automaagisesti.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Lehdestä bongattua

Viesti Kirjoittaja torque »

^^tuo on kyllä hyvä. Partnerin kanssa sovittu esim. että nyt mennään ruokakauppaan, no, lopputulos että siinä menee koko ilta (minulla enemmän sitä että siis sisään, hakemaan mitä tarvitaan ja sitten kassan kautta ulos).
Vaan joo, ennen saattoi päästä perheellinen täyskärryllisen kanssa kassan kautta jopa 100€ lovella lompakossa. Vaan onhan se niin että nyt on hieman eri hintataso, huimaa melkein että jotain 250€ kertareissulla, vain talon ruokaostoksiin&talon käyttötavaroihin.
niilä on sellanen kortti minkä voi vilauttaa korttipäätteelle ja kantisalennukset tulee siitä automaagisesti.
taas joku kantiskortti, montako erilaista tarvii (h.tto lompakko täynnä noita muoviläpysköitä)
Ja kun tähän nyt mentiin, veikkauskortti se vasta on(en ole veikkaus aktiviipelaaja), korttia ei ole enkä usko että koskaan tulee hankittua.
Ei ole edes virtuaalivaluutta juttuja itsellä.
Viimeksi muokannut torque, La Tammi 14, 2023 21:48. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3092
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Lehdestä bongattua

Viesti Kirjoittaja viggen »

Ei kai ole totta, että pitää purkaa scannatut tavarat vielä kassalla? Siis menen kauppaan, otan käsi scannerin telineestä ja scannaan kaikki tavarat liikkeessä ja laitan kasseihin, jotka ovat kärryssä. Menen näytölle ja tökin siihen, että on omat kassit ja valitsen jäsen alennuksen ja vilautan maksukortia, saan kuitin, jolla aukaisen portin, ajan kärryn autolle, kassit autoon ja laitan kärryn katokseen, siinä se. Ei mitään purkua kassoilla? Ostokset tekee melkein aina 1200.1600kr, suuri kärry siis aivan täynnä.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Numba
"Viggen"
Viestit: 667
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: Lehdestä bongattua

Viesti Kirjoittaja Numba »

Niin sen mobiilitarjouksen on vain tarkoitus tehdä siitä apista kaikille pakollinen/haluttava.

Ei scannattuja pureta. Itsepalvelussa scannataan kassalla itse :facepalm_man:
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Lehdestä bongattua

Viesti Kirjoittaja AZP »

viggen kirjoitti:
La Tammi 14, 2023 21:42
Ei kai ole totta, että pitää purkaa scannatut tavarat vielä kassalla? Siis menen kauppaan, otan käsi scannerin telineestä ja scannaan kaikki tavarat liikkeessä ja laitan kasseihin, jotka ovat kärryssä. Menen näytölle ja tökin siihen, että on omat kassit ja valitsen jäsen alennuksen ja vilautan maksukortia, saan kuitin, jolla aukaisen portin, ajan kärryn autolle, kassit autoon ja laitan kärryn katokseen, siinä se. Ei mitään purkua kassoilla? Ostokset tekee melkein aina 1200.1600kr, suuri kärry siis aivan täynnä.
Noniin, sää puhut siis siitä miten suuressa maailmassa hommat hoidetaan, etkä suomalaisesta itsepalvelukassasta. Ei meillä Itä-Euroopassa tollasia systeemejä vielä ole, just äsken saatiin vasta värit telkkariin ja silleen :mrgreen:

Tosin meillä hypättiin sitte suoraan tuohon nettitilaamiseen. Kuka enää kerää itse ostoksensa? :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Lehdestä bongattua

Viesti Kirjoittaja torque »

^^^onkohan niin että kaikki eivät ole liikkeellä autolla, että kyllä siinä hieman pitää annostella millä kuormalla/tavalla saa ne viikon tarvikkeet roudattua kotiin(ei tosin nyt liity IP kassaan, vaan jotkut iäkkäämät ei tuollaisia skanneritä&tiskejä käytä). Itse miettinyt että minneköhän se mummon vedettävä kauppabägi meni. vois jopa kokeilla.
Tosin meillä hypättiin sitte suoraan tuohon nettitilaamiseen. Kuka enää kerää itse ostoksensa? :mrgreen:
"Living in America" :wink:
phpBB [video]
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Uteip
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: Ke Syys 19, 2018 20:53
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Lehdestä bongattua

Viesti Kirjoittaja Uteip »

AZP kirjoitti:
La Tammi 14, 2023 21:56
viggen kirjoitti:
La Tammi 14, 2023 21:42
Ei kai ole totta, että pitää purkaa scannatut tavarat vielä kassalla? Siis menen kauppaan, otan käsi scannerin telineestä ja scannaan kaikki tavarat liikkeessä ja laitan kasseihin, jotka ovat kärryssä. Menen näytölle ja tökin siihen, että on omat kassit ja valitsen jäsen alennuksen ja vilautan maksukortia, saan kuitin, jolla aukaisen portin, ajan kärryn autolle, kassit autoon ja laitan kärryn katokseen, siinä se. Ei mitään purkua kassoilla? Ostokset tekee melkein aina 1200.1600kr, suuri kärry siis aivan täynnä.
Noniin, sää puhut siis siitä miten suuressa maailmassa hommat hoidetaan, etkä suomalaisesta itsepalvelukassasta. Ei meillä Itä-Euroopassa tollasia systeemejä vielä ole, just äsken saatiin vasta värit telkkariin ja silleen :mrgreen:

Tosin meillä hypättiin sitte suoraan tuohon nettitilaamiseen. Kuka enää kerää itse ostoksensa? :mrgreen:
Kyllä täällä Turusta itään (Jyväskylässä) on ollut tällaiset ison maailman kotkotukset käytössä jo kait pari vuotta useammassakin kaupassa.

Edit: Kolme vuotta näköjään: https://www.sttinfo.fi/tiedote/ostokset ... d=69868961
Ex:Saab 90i -86, (Micra -99, Punto -02)
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Lehdestä bongattua

Viesti Kirjoittaja torque »

Itse tuota S "ip palvelua" käyttänyt pariin kertaan silloin ku oli uusi juttu täälläpäin, vaan ei kyllä tuntunut että nyt oli hyvä kauppareissu. Ensin katsoo hyllyissä tuotteet ja hinnat, kuittaa viivakoodin menuun vaan sit vielä kapulan keräämää ostoslistaa piti pyörittää siellä kassalla. Lisäksi sit ne avustajat siellä kassan ulkoportilla, huh(ja tämä ei pahalla heille).
Viimeksi muokannut torque, La Tammi 14, 2023 23:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Lehdestä bongattua

Viesti Kirjoittaja AZP »

Uteip kirjoitti:
La Tammi 14, 2023 22:37
Kyllä täällä Turusta itään (Jyväskylässä) on ollut tällaiset ison maailman kotkotukset käytössä jo kait pari vuotta useammassakin kaupassa.
Siellä maaseudulla asuukin luotettavampaa porukkaa :mrgreen:

Mutta kappas, tää on viime kuussa saapunut Turkuunkin:

https://aamuset.fi/artikkeli/5840190

Kiinnitin jutussa kuiteskin huomiota tähän:
Täysin uutena palveluna meillä on Scan & Go, eli Kerää ja Skannaa, jossa asiakas voi itse lukea ostoksensa sitä mukaa kun kerää niitä ja maksaa koko ostoskorinsa sisällön yhdellä viivakoodilla kassalle.
Ettei tässä nyt vsin ole jäänyt toteutus puolitiehen, eli skannerilla lasersotaa leikkinyt asiakas ohjataan jonottamaan tavan kassalle, jossa tuo maksutapahtuma hoidetaan? :facepalm_man:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Lehdestä bongattua

Viesti Kirjoittaja torque »

Ja onhan näitä pikaruuoan kioskejakin täällä pk seudulla, tosin hyvin hiljaista ollut uutisointi viime aikoina. Sit oli /on jokin fizza ns. itsepalvelu. Nuorempi taisi tuota jo kokeilla tovi sitten, vaan ei tullut kommenttia.
Viimeksi muokannut torque, Su Tammi 15, 2023 01:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Lehdestä bongattua

Viesti Kirjoittaja aero »

Mites muuten noissa lasersotakaupoissa esmes kilohintaiset hetelmät? Törkätään vanhaan malliin vaa'alle ja saadaan viivakoodi joka sitten skannataan vai onko skannerissa jo jotain vaaka-integraatiota?
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Lehdestä bongattua

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jyväskylän Prismassa nuo skannerit ovat olleet käytössä jonkun aikaa. Ihan kätevä systeemi, kun voi mättää ostokset suoraan kasseihin. Punnittavat hedelmät yms on itse punnittava normaalisti, jotta saa viivakoodin niistä. Itsepalvelukassalla luetaan skanneri ja seinästä tulee yksi viivakoodi, jolla hoidetaan maksu.

Eski
Vastaa Viestiin