Otetaanpa vähän laskutikkua esiin. Pasterstetsonin veri siis pysähtyi kun päivän aikana narahti kahdeksan (8) törkeätä liikenteen vaarantamista ja yhteensä 34 ajokieltoon ohjaavaa rikettä. Yhteensä kaikkia sakkoja saatiin jaettua jopa 62 kappaletta (1).
Luvut kuulostaa kieltämättä kovilta. Vaan kun stooria lukee eteenpäin, niin ratsioita (monikossa) on pidetty aamukuudesta iltaan asti (mitä tarkoittanee? No, varmaan ainakin kuuteen eli 12h) kolmen poliisilaitoksen toimesta kuudella maan suurimpaan kaupunkiin vievällä väylällä. Autoja on tutkattu jutun mukaan kymmeniätuhansia (2).
Yksistään Hämeenlinannväylä eli valtatie 3 vetää Kivistön kohdalla viikossa n. 400 000 autoa. Raakasti päivittäisenä keskiarvona tämä tekee 57142 autoa per vuorokausi eli 28571 autoa per puoli vuorokautta. Todennäköisesti arkipäivänä liikennemäärä on ihan kohtalainen, joten ehkä lukema on ihan ok. Turunväylä (VT1) Munkkiniemessä n. puolet tästä. VT4 Honkanummella puolestaan myös n. 400 000 autoa per viikko, eli 1,5*VT3. Näiltä kolmelta tieltä siis lienee suhannut tutkan ohi jo rennot 71000 autoa (3) ratsian aikana (tästä puuttuu vielä Länsiväylä, Porvoonväylä ja Tuusulanväylä), joten Denniksen ilmoittama kymmeniätuhansia tuskin tarkoittaa ihan termin minimiä eli 20000 autoa. Onhan päivä voinut olla tosi hiljainen, joten lasketaan kuitenkin sillä 20k autolla. Todennäköisesti lukema kuitenkin tosiaan on vähintään nelinkertainen, jos poliisi on tutkannut edes puolet autoista.
Eli, 20000 autosta 62 on ajanut sakotettavasti, näistä 34 ajokiellettävästi ja näistä 8 jopa törkeästi. Vähintään 19938 autoilijaa on siis ajanut niin siististi, että Polisi ei ole löytänyt nuhteen tarvetta, tämä tekee 19938/20000*100=99,69% kuljettajista on ajanut käytännössä moitteettomasti, 0,31% ylipäätään moitittavasti, 0,17% ajokiellon arvoisesti ja 0,04% törkeästi.
Yhtään puolustelematta oikeasti kovalla vauhdilla yllättäviä nutipäitä, on kieltämättä veretseisauttavan hienoa, jos kuljettajista alle puoli prosenttia tekee jotain huomauttamisen arvoista. Omat kokemukseni yksistään kolmostien arkiliikenteestä ei tue näin äärimmäisen hienoa tilastoa, vaikka tuo 20000 kuljettajaa on otettu ilmoitetun skaalan laskemisen kannalta ehdottomasti pessimistisestä päästä.
(1)
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/fbb6 ... 0035f08dec
Iltalehti kirjoitti:
Valvonnan yhteydessä määrättiin yhteensä 34 ajokieltoa, joista törkeitä liikenneturvallisuuden vaarantamisia oli kahdeksan kappaletta.
...
Yhteensä sakkoja kirjoitettiin tehovalvonnassa 62 kappaletta
(2)
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/fbb6 ... 0035f08dec
Iltalehti kirjoitti:
Valvottavia pääväyliä olivat Länsiväylä, Turunväylä, Hämeenlinnanväylä, Tuusulanväylä, Lahdenväylä ja Porvoonväylä. Toimintaan osallistuivat Helsingin, Länsi-Uudenmaan ja Itä-Uudenmaan poliisilaitokset. Pasterstein kertoo, että poliisi ehti yhden päivän aikana mitata kymmenientuhansien ajoneuvojen nopeuden.
(3) Fintrafic (täältä ei saa järkevästi lainattua):
https://liikennetilanne.fintraffic.fi/t ... oadtraffic
Onnittelut poliisille hienosta ja pääosin varsin rennosta valvontapäivästä, sekä hienosti onnistuneesta, pitkästä ja tuloksellisesta koko kansan liikennekasvatuksesta! Alle puoli prosenttia perseilijöitä on todella vähän.
Edit: korjasin virheeni, VT4 lukuihin oli jäänyt myös VT1 täpätyksi päälle, joten VT4 luku oli ylisuuri.
Edit2: Tosiaan, liikennevirhemaksuhan ei ole sakko, joten alle 20km/h ylityksiä ei ole tuohon tilastoitu mukaan. Ei se liikenne sittenkään ole niin siistiä ollut kuin luvuista katsottuna näyttää.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla