Lehdestä bongattua

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13216
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Lehdestä bongattua

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ohan noita nähty. Kyllähän uutisten mukaan Chuck Norris kuoli koronaan mutta pisti potkien viruksenpirua ja heräs takasin henkiin :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Lehdestä bongattua

Viesti Kirjoittaja torque »

The Mule oli ihan hauska tarina.
joo, tuli katsottua ihan elokuvateatterissa silloin ku tuo leffa tuli. Ja sit oli myös Gran Torino.
vaan niin, eihän minulla tietoa onko yhä Klintti elävien kirjoissa, mutta hällä jo 93v, sehän jo vaatii hieman kuntoa että jaksaa lisää.
Viimeksi muokannut torque, To Syys 28, 2023 22:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13216
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Lehdestä bongattua

Viesti Kirjoittaja AZP »

https://yle.fi/a/74-20052412

Yksi vanha ja legendaarinen autoiluun liittyvä brändi katoaa tienvarsilta. Itse asiassa Shell taitaa olla toiseksi viimeinen huoltoasemamerkki joka oli vielä käytössä omasta lapsuusajastani eli 80-luvulta. Tuolloin tankattiin Shellin lisäksi Essolla (muuttuivat St1:ksi ja ABC:ksi vajaa 20 vuotta sitten), Keskon Kesoililla (joista tuli Nesteitä), osuuskaupan Finnoililla (nyk. Neste) Hankkijan Unionilla (->Neste) taikka suomalaisneuvostoliittolaisella Teboililla, joka on hetken päästä se viimeinen vielä katukuvassa näkyvä vanha huoltoasemaketju. Saattaapi sekin tuosta hävitä johtuen nykyisestä poliittisesta tilanteesta.

Toki taisi 80-luvullakin politiikka vaikuttaa tankkauspaikan valintaan. Omasta lapsuudesta kun muistuu aina mieleen se miten monella polittiset mielipiteet vaikuttivat siihen asioitiinko vaikka vasemmistolaisessa E-liikkeessä vai porvarien K-kaupassa, tai pidettiinkö säästöt työväen pankissa vai riistokapitalistien liikepankeissa jne :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Lehdestä bongattua

Viesti Kirjoittaja torque »

^ ja sit oli johki aikaan BP myös suomessa. Ja mikähän se Union ja Gulf oli. Vaan ne gasofyffet taisi mennä vientiin länteen.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
0009
"Viggen"
Viestit: 569
Liittynyt: Pe Syys 24, 2010 20:25

Re: Lehdestä bongattua

Viesti Kirjoittaja 0009 »

Iltalehden lukija Jouni huomasi viime viikolla, että auton renkaiden pultit olivat löystyneet kesän aikana. Hän oli ajamassa autollaan, kun takaa alkoi kuulua kolinaa.

Jouni pysäytti auton ja tarkisti renkaat. Kaikki vaikutti olevan kunnossa, mutta kolina jatkui. Jouni vei autonsa huoltoon ja siitä oli hajonnut jarrulevy sekä kampiakseli. Olennaista oli, että takarenkaiden pultit olivat lähes irti.

– Huollossa laitettiin renkaat takaisin kiinni ja minua muistuteltiin siitä, että pultitkin pitää tarkastaa säännöllisesti, Jouni kertoo.

Turvallisuusriski
Jounilla oli onnea matkassa ja hän säästyi isommalta laskulta. Ilman huoltoon menemistä koko rengas olisi voinut lähteä irti ajon aikana.

– Jos ajelee tuhansia kilometrejä ennen kuin vaihtaa renkaat, olisi tosi tärkeää tarkastaa myös pulttien tilanne edestä sekä takaa. Maksaa nimittäin aika paljon, jos rengas lähtee kokonaan irti. Autosta riippuen se voi olla pari tonnia, ellei enemmänkin, Jouni arvioi.

Rahan lisäksi kyse on myös turvallisuudesta.

– Jos en olisi heti ajanut huoltoon, olisin voinut menettää koko renkaan keskellä moottoritietä eikä silloin auto enää pysy lapasessa, Jouni lisää.

Yleinen ohje on, että vanteiden pultit tulisi tarkistaa ja jälkikiristää noin 100–200 kilometrin ajon jälkeen. Tarkastus kannattaa tehdä, olipa renkaat sitten vaihdettu liikkeessä tai itse.
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... a6b69b2d1d
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5376
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Lehdestä bongattua

Viesti Kirjoittaja VKe »

Hiukan sekavasti kirjoitettu uutinen. Tai sit en vaan hiffannu.

Jounihan ei kuitenkaan ihan itte huomannu pulttien löystymistä, kuten ekalla rivillä luki... Mutta hyvä muistutus kaikille, mitä pulttien löystyminen saattaa aiheuttaa :D

Onneksi ei menny kuin kampiakseli.
Sininen Saab 9-3, '99
karihai
"Aero"
Viestit: 493
Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 14:13
Paikkakunta: Oulu

Re: Lehdestä bongattua

Viesti Kirjoittaja karihai »

Ei kai sekään kauas menny, kun uutisen perusteella huollossa ei tehty muuta kuin pistettiin pyörän pultit kiinni. :lol:
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3106
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Lehdestä bongattua

Viesti Kirjoittaja viggen »

Vielä tarkempi pitää olla kun kiristää pultit, jos autossa on Compound-jarrulevyt. Niiden keskusta on alumiinia ja paljon ohuempaa materiaalia, mitä teräslevyissä.
https://www.vibilagare.se/reportage/tva ... garen-dyrt
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
aero
-
Viestit: 8694
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Lehdestä bongattua

Viesti Kirjoittaja aero »

Kysymys kuuluu, oliko pultit jälkikiristetty asianmukaisesti pyörän viimeisimmän kiinnityksen jälkeen?
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Numba
"Viggen"
Viestit: 677
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: Lehdestä bongattua

Viesti Kirjoittaja Numba »

Koko juttuhan on tehty muistuttamaan jälkikiristyksen tärkeyttä, kaikki muu tuntuu keksityltä. Oisko kahvipöytä keskustelusta tehty juttu, jossa kertoja eikä sen paremmin kuulija tiennyt mistä puhuivat, mutta vaarallista oli. Vähän sama kuin Saabin konkurssin jälkeen oli juttu, kun huollossa oli huomattu jarrupalojen kuluneisuus ja suositeltiin vaihtoa. Osia jouduttiin odottamaan hengensä kaupalla kaksi viikkoa, vaarallista ajaa tälläisellä autolla.
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2645
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Lehdestä bongattua

Viesti Kirjoittaja CDTA »

En kyllä muista, tai ainakaan tunnusta koskaan jälkikiristäneeni pyörän pultteja, vaikka niiden löystymisestäkin on kokemusta n.40v takaa.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6449
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Lehdestä bongattua

Viesti Kirjoittaja Eski »

Aika hyvin, että hajonnut kampiakseli ja jarrulevykin tulivat kuntoon, kun pyöränpulitit kiristettiin. Vastedes pitääkin muistaa, että jos tulee jotain vikaa autoon, niin korjaus tapahtuu kiristämällä pyöränpultit :twisted:

Eski
0009
"Viggen"
Viestit: 569
Liittynyt: Pe Syys 24, 2010 20:25

Re: Lehdestä bongattua

Viesti Kirjoittaja 0009 »

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... a6b69b2d1d
Korjaus kello 15.02. Jutussa puhuttiin aluksi virheellisesti kampiakselin hajoamisesta.
Todellisuudessa kyseessä oli vetoakseli.
0009
"Viggen"
Viestit: 569
Liittynyt: Pe Syys 24, 2010 20:25

Re: Lehdestä bongattua

Viesti Kirjoittaja 0009 »

Kuva
Saabista valmistettiin 1997 upea prototyyppi - Nyt se on myynnissä
Lokakuun alussa Belgiassa järjestettävässä huutokaupassa on mahdollista ostaa itselleen melko uniikki Saab.
Se ei kuitenkaan estänyt norjalaista Per Ekstrømiä juhlistamasta tasavuotispäivää aikanaan. Tämä nimittäin rakensi Saab EX -nimen saaneen auton. Pohjana autossa oli vuoden 1987 Saab 9000 CD, jonka runkonumerolle ja identiteetille auto on rakennettu.

Jossain yhteyksissä autoa on kutsuttu prototyypiksi, mutta ehkä oikea sana kuvaamaan olisi ”tribuutti”. Auton akseliväli nimittäin on suoraan 900 OG:sta, mutta kori puolestaan muistuttaa monilta osin 900 NG:tä, eli GM:n aikakauden Saabia.

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... 5e9f128751
0009
"Viggen"
Viestit: 569
Liittynyt: Pe Syys 24, 2010 20:25

Re: Lehdestä bongattua

Viesti Kirjoittaja 0009 »

Kuva

50 VUOTTA SITTEN: 16/1973
TM koeajaa: Saab 96 V4 – Umpirauta
Tilaajille
KOONNUT MAURI KAARRE
Koeajoimme vanhan rakkautemme, ruostumattomaksi osoittautuneen YsiKuutosen, umpiraudan.

Vuoden 1974 yhdeksänkuutosen erottaa vanhemmista veljistään muovisesta maskista. Lisäksi on kaksi uutta väriä, joista toinen kuvassamme. Halogeenivalot näyttävät tien pimeälläkin, ja eräs saabismi, ajovalojen pesulaite, joka muuten tulee pakolliseksi Ruotsissa, pitää tuikkujen lasit kirkkaina.

Emme vain jaksa käsittää, miksi Saabissa tingitään niin merkittävästä turvallisuustekijästä kuin renkaat. Autoon täysin sopimattomat ristikudosrenkaat tekevät pahaa hallaa muuten hyville ominaisuuksille.

Saab 96 V4 on nykyaikaistunut, ainakin mitä näkyvyyteen tulee. Onhan ikkunapintoja suurennettu, ja lukuisat ”saabismit” – termi, jonka vakiintuminen yleiseen kielenkäyttöön antanee ajattelun aihetta muiden merkkien edustajille – pitävät vanhustakin ajan tasalla. Tosiasiaksi jää kuitenkin se, että korimalli ei salli sisätilojen suurentamista. Käytännössä 96 on enintään kolmen täysikasvuisen kuljettamiseen kelpaava auto.
https://tekniikanmaailma.fi/lehti/18b-2 ... umpirauta/
Vastaa Viestiin