Lehdestä bongattua

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
Avatar
Tooni
"Viggen"
Viestit: 506
Liittynyt: Ma Helmi 10, 2020 23:15
Paikkakunta: Inkoo

Re: Lehdestä bongattua

Viesti Kirjoittaja Tooni »

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/22e2 ... 1d49d1aa2f

Mikäs siellä taustalla möllöttelee😁
Ng9-3ss 1.8t my03 stage3 E85
Jaappanialaisia gc8 imbreza, evo3 ja hondia enimmäkseen crx:ästä accordiin
Vagilaisia erheitä diisseli astra(oli hyvä) mb cls350cgi,vw vento 1.8i
Chevy caprice classic stw 350 (rotta-auto)
Ford focus st60
Kawasaki Z 750 vm2010
0009
"Viggen"
Viestit: 556
Liittynyt: Pe Syys 24, 2010 20:25

Re: Lehdestä bongattua

Viesti Kirjoittaja 0009 »

Harvinainen Saab IS:n testissä – valmistettiin kilpailemaan Volvo XC90:n kanssa
Saab 9-4X:llä oli edessään loistava tulevaisuus, mutta historia päätti toisin.



https://www.is.fi/autot/art-2000007667535.html


Kuva
Artikkeli julkaistiin ensimmäisen kerran Ilta-Sanomien verkkosivuilla 19. huhtikuuta 2020.
Viimeksi muokannut 0009, La Joulu 26, 2020 00:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
0009
"Viggen"
Viestit: 556
Liittynyt: Pe Syys 24, 2010 20:25

Re: Lehdestä bongattua

Viesti Kirjoittaja 0009 »

Saab on yhä Suomessa voimissaan – käytettyjä tuodaan enemmän kuin Opelin ja Nissanin malleja
Vaikka Saabin tuotanto päättyi jo lähes vuosikymmen sitten, on se edelleen varsin tunnettu ja luotettu merkki myös Suomessa.

https://www.is.fi/autot/art-2000006630153.html
Se ei todellakaan ole ainoa Suomessa liikenteessä oleva Saab, sillä keväällä 2020 teillämme oli edelleen yhteensä 26 077 Saabia.

Saabiin luotetaan myös käytettynä autona. Viime vuonna Suomeen tuotiin kaikkiaan 694 käytettyä Saabia – enemmän kuin esimerkiksi käytettyä Opelia, Nissania tai Kiaa.

Varaosien saatavuus on edelleen hyvä, sillä Saabit ovat olleet aikoinaan Pohjoismaissa hyvin yleisiä autoja. Samasta syystä myös purkuautoja on edelleen runsaasti markkinoilla.

Suomessa toimii aktiivinen, vuonna 1990 perustettu Saab-klubi.


Kuva
Uutinen julkaistiin ensimmäisen kerran Ilta-Sanomissa 19. huhtikuuta 2020.
mttm
"Turbo"
Viestit: 238
Liittynyt: Ma Marras 10, 2008 21:04

Re: Lehdestä bongattua

Viesti Kirjoittaja mttm »

Kuulosti jotenkin tutulta tämä IS uutinen....sehän olikin tosiaan julkaistu jo aiemmin. Hieno juttu kokonaisuudessaan :saab:
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5346
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Lehdestä bongattua

Viesti Kirjoittaja VKe »

Kyllä kuulostaa hyvälle:
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000007718033.html

Full points Leo !!!
Sininen Saab 9-3, '99
Numba
"Viggen"
Viestit: 667
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: Lehdestä bongattua

Viesti Kirjoittaja Numba »

Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23921
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Lehdestä bongattua

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

maksumuurin takana.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Numba
"Viggen"
Viestit: 667
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: Lehdestä bongattua

Viesti Kirjoittaja Numba »

Eihän tuo tekniikka oo niin hallussa, mutta jos edes tekstit.

Saa­bis­mi on tart­tu­va sairaus
Sonja ja Mikko Tyni ovat Saab-ihmisiä henkeen ja vereen. Heidän kotitiluksillaan Taivalkosken Kostolla on kaikkiaan 34 Saabia. Neljä niistä on koko ajan käytössä. Muut automerkit eivät käy Tynien ajatuksissakaan.
Antti Ervasti
7
23.01.2021 17:00
AUTOILU
– Eihän kuulu nitinöitä, nilinöitä eikä kolinoita. Mikään ei ole ikävämpää kuin sellaiset äänet autossa. Niitä tahtoo kuulua aivan uusissakin muissa autoissa. Tämä on jo 20 vuotta vanha mutta kitiseekö? kysyy Mikko Tyni, 58, ajaessaan yhdellä monista Saabeistaan komealla maisematiellä Taivalkosken Kostolla.

Tällä kertaa alla on "kutonen", 20 vuoden ikäinen tummansininen kuusisylinterinen, kolmelitrainen Saab 9-5, joka on siisti ja uuden tuntuinen.

– Voiman kanssa pärjää. Ei haittaa, että konehuoneessa on sen 200 hevosvoimaa. Kävelemään minkään Saabin kanssa ei juuri joudu. Kerran jäin viiden kilometrin päähän, kun meni laturi. Se on ainoa, vaikka on ajettu pitkiä matkoja, Jäämerelle asti.

Mies painaa kuusisylinterin moottorin kaasua ja sanoo, että lähtöjä löytyy tarvittaessa.

Erilaisia Saabeja Sonja Tynin, 59, ja Mikko Tynin tiluksilta löytyy kaikkiaan 34. Osa niistä on Kostolla ylä- ja alapihoilla, osa perheen toisella tilalla.

– Ensin oli yksi Saab, vuonna 1985 hankkimani petro-Saab. Sitten tuli toinen. Jossakin vaiheessa Saabin taru alkoi hiipua, ja liikkeetkin alkoivat luopua sen myynnistä. Alkoi olla tiedossa, että minulla on haluja ostaa vanhoja Saabeja. Niitä alettiin kaupata minulle, ja sitten niin minä sitten aloin vain ostaa. Osalla on ajettu vuosi kaksi, osa ostettiin suoraan varaosiksi, Mikko Tyni sanoo.

Saab-mies Mikko Tyni kertoo Saabilla ajamisesta.
VIDEO: PEKKA PEURA
Hän sanoo ostavansa halvalla auton – aina Saabin, ajavansa sillä aikansa ja laittavansa liikenteeseen taas seuraavan. Näin autoilu tulee halvemmaksi kuin niin, että hankkii uuden auto, maksaa siitä melkoista kuukausimaksua ja vaihtaa muutaman vuoden päästä uuteen.

– Saab 9-5 Aero on vuodelta 1999, musta 9000 vuodelta 1995 ja kutonen muistaakseni vuoden 2000 mallia. Vanhojahan ne ovat, eikä niihin ole saanut paljon menemään rahaa. Kun sattuu sopiva kohdalle, ostetaan ja ajetaan sillä, Mikko Tyni esittelee nyt liikenteessä olevia Saabeja.

Hänelle tarjotaan edelleen jatkuvasti Saabeja, mutta nyt tarkoitus on laittaa hankinnalle jarruja.

– Ilmeisesti ostan vielä viirusilmän. Se on 9-5:n malli vuodesta 2006 eteenpäin, jolloin niissä oli aiempaa matalammat etulamput. Yhteinen haaveemme Sonjan kanssa on löytää Saab 9-7, joita ehdittiin valmistaa vain vähän.

Mikko Tynillä on erilaisia Saabeja pihoillaan kaikkiaan 34. Osa niistä on tällä hetkellä lumen alla.
Mikko Tynillä on erilaisia Saabeja pihoillaan kaikkiaan 34. Osa niistä on tällä hetkellä lumen alla.
KUVA: PEKKA PEURA
Sonja Tyni on miehensä mukaan vielä kovempi Saab-intoilija. Perheen aikuinen poika Tomi Tyni ei myöskään aja millään muulla kuin Saabilla. 13-vuotiaasta pojanpojasta tulee luultavasti myös kova saabisti.

– Isäntä saattaa joskus puhua vaikka mersun laittamisesta, mutta minä en puhu ikinä, Sonja Tyni nauraa.

Pariskunta asuu asuu Taivalkoskella Koston kylällä Mikko Tynin sukutilalla Kaiterassa Kostonjärven rannalla. He ovat luovuttaneet viljelykset pojalleen ja ovat tällä hetkellä työntekijöinä tilalla. Omistukseen on hankittu kaksi muutakin maatilaa, ja kolmella tilalla on yhteensä 160 nautaa. Kaiterassa niistä on 40.

Huippuauto 200 eurolla
Kuusisylinterinen 9-5 oli melkoinen löytö. Se jäi kolaroituna lähelle Inkeen risteystä. Mikko Tyni lunasti auton 200 eurolla ja laitteli ruhmut kuntoon. Vieläkin se näyttää ja tuntuu uuden veroiselta.

– Eihän meidän joka päivä tarvitse lähteä, mutta autoja on hyvä olla olemassa useita. Yhtenä lomapäivänä halusimme lähteä Pykeijaan Pohjois-Norjaan. Otettiin siitä tämä kutonen ja lähdettiin. Seuraavana päivänä käännettiin keula takaisin kohti Kostoa. Parissa päivässä tuli pari tuhatta kilometriä ajoa.

Mikko Tyni kertoo usein lähtevänsä Saabin rattiin vain mielen virkistykseksi.

Sonja ja Mikko Tyni ovat molemmat vankkumattomia Saab-ihmisiä, ja heillä on liikenteessä useita Saabeja kerralla. Yksi niistä on Saab 9-5 Aero.
Sonja ja Mikko Tyni ovat molemmat vankkumattomia Saab-ihmisiä, ja heillä on liikenteessä useita Saabeja kerralla. Yksi niistä on Saab 9-5 Aero.
KUVA: PEKKA PEURA
– Joskus kaikki vastustaa elämässä ja tuntuu, että aurinko ei paista. Silloin otan esimerkiksi tämän Saabin ja lähden ajamaan. Tällä kun käy ajamassa, huolet unohtuvat ja aurinko alkaa taas paistaa.

Hän on huomannut, että Saabeja ei ole moitittu yhdessäkään autotestissä. Pelkkiä kehuja on sadellut kautta aikojen erityisesti ajettavuudesta, penkeistä ja lämpimyydestä, jotka ovat hänen mielestään yleensäkin auton tärkeimmät ominaisuudet. Myös kestävyys on useimmiten mainittu.

Moitteita hänen on vaikea keksiä. Joskus puhutaan Saabeille tyypillisistä vioista. Varsinkin saabismin vastustajat herjaavat mielellään niistä.

– Onhan niitä vikojakin, mutta tosi vähän. Bensapumppu ja sytytyskasetti tahtovat kumpikin mennä siinä 300 000 kilometrin vaiheilla. Eipä muuta. Alustaltaan Saabit ovat äärettömän lujia.

Viitsii käydä leipää hakemassa
Tyneillä on liikenteessä yleensä kolme tai neljä Saabia yhtä aikaa. Mikko Tyni esittelee kiiltävää mustaa Saab 9000:ta:

– Tämän löysin Lapista tosi vähän ajettuna. Jollakin poromiehen naisella oli ollut ja ensimmäisen kymmenen vuoden aikana ajettu vain tuhat kilometriä. En minä tällä paljon aja. Näillä olen ajanut viime aikoina enemmän, hän näyttää kutokseksi kutsumaansa Saabia ja hopeanväristä 9-5 Aeroa.

– Siitä ei pääse yli eikä ympäri, että on niitä huonommankin näköisiä autoja olemassa. Kyllä näillä viitsii käydä kirkonkylällä leipää hakemassa. Jos haluaa varmalla autolla ajaa, kyllä se on ysitonninen. Miksei ysiviitonenkin, Mikko Tyni vakuuttuu.

Hänen mielestään Saabit kuluttavat bensiiniä kohtuullisesti, keskimäärin 8–10 litraa sadalle kilometrille moottorin koosta ja ominaisuuksista riippumatta.

– Saabit ovat kovia syömään bensaa yleensä heille, joilla ei Saabia ole, hän hymähtää.

Sitä, mitä valtavalle Saab-varastolle Koston pihoilla aikojen saatossa tulee tapahtumaan, Tynit eivät uskalla ajatella.

– Sitä on vaikea sanoa. Otetaan osat ja puretaan autot varmaankin joskus. Käytetään osat omiin autoihin ja annetaan muille saabisteille. Joillekin autoille on niin tehty jo. Paaliin niitä ei panna, Mikko Tyni linjaa.

Tytär Jenni Orreveteläinen ja isä Arto Orreveteläinen ovat saabisteja toisessa ja kolmannessa sukupolvessa.
Tytär Jenni Orreveteläinen ja isä Arto Orreveteläinen ovat saabisteja toisessa ja kolmannessa sukupolvessa.
KUVA: JARMO KONTIAINEN
Saabismia jo kolmessa polvessa
Kiiminkiläisessä Orreveteläisen perheessä saabismi on sairastuttanut jo monta sukupolvea. Arto Orreveteläisen, 54, autotallissa ja katoksissa on 17 Saabia. Yksi niistä on päällisin puolin tuliterän näköinen taittoperäinen kolmiovinen näköinen Saab 900 vuosimallia 1987.

– Tämä oli isälläni Juho Orreveteläisellä aikoinaan Pudasjärvellä. Olikohan se vuoden vanha, kun hän tämän osti. Isältäni tämä saabismi-sairaus tarttui, Arto Orreveteläinen sanoo.

Se tarttui myös perheen jälkipolveen. Tytär Jenni Orreveteläinen, 22, tunnustaa Saabin väriä ja pitää käyttöautonaan mustaa, sähäkän näköistä viistoperäistä Saab 900:aa vuosimallia 1997.

– Pikku pakosta kai se tapahtui. En saanut BMW:tä tai muuta käyttööni vaan Saabin. Ei ole samanlaista autoa jokaisella vastaantulijalla. Eikä ole jättänyt kertaakaan tien päälle, vaikka aika vanha auto onkin, hän sanoo tyytyväisenä.

Arto Orreveteläinen kertoo olleensa vankkumaton saabisti noin 30 vuotta. Lukuun ottamatta nuoruuden hairahduksia Opeliin ja Volkswageneihin hänellä ei ole ollut muita merkkejä.

Perheen käyttöautoja tällä hetkellä ovat Saab 9-5 farmari vuosimallia 2007 ja Saab 9000 vuodelta 1994. Arto Orreveteläinen pitää jälkimmäistä parempana, vaikka edellinen on paljon uudempi.

Tallissa oleva 33 vuoden ikäinen Saab 900 ei ole museorekisterissä, mutta sen saisi helposti kattoverhoilua korjaamalla. Katoksessa Arto Orreveteläisellä on kaksi vanhaa 95:ta, joista toisen hän aikoo laittaa kuntoon.

Arto Orreveteläisellä on myös kaksi vanhaa Saab 95 -mallia katoksessaan. Vihreän hän aikoo kunnostaa jossakin vaiheessa. Sininen joutuu varaosiksi.
Arto Orreveteläisellä on myös kaksi vanhaa Saab 95 -mallia katoksessaan. Vihreän hän aikoo kunnostaa jossakin vaiheessa. Sininen joutuu varaosiksi.
KUVA: JARMO KONTIAINEN
– Yleensäkin 9000 on mielestäni paras Saab. Se on hiljainen, ja tekniikka oli vielä yksinkertaista. Mallissa olivat aikoinaan ilmastoinnit ja muut hyvät varusteet, kun muissa merkeissä niistä oli turha haaveilla. Sen ajan taksi-mersuissakaan ei ollut, hän sanoo.

– Kunhan vain saisi aikaa järjestymään, hän sanoo.

Saab vie mennessään
Taivalkoskella oli kuulemma mahdoton Saabin mies henkeen ja vereen. Jutuntekokin sujuisi myönteisemmin, jos sinne menisi mennä Saabilla. No, sitä ei tehty, vaikka perheessämme on tälläkin hetkellä Saab. Lähisuvussanikin on esiintynyt jonkin sortin Saab-puolihulluutta melko lailla.

Pian kuului, että Utajärvellä on Saabeja intohimoisesti harrastava henkilö, Kiimingissä myös. Ylikiimingissä on kuulemma harrastaja, jolla on todella erikoinen Saab Sonett -urheiluauto muiden Saabiensa lisäksi. Ties kuinka paljon heitä on lisää ympäri maakuntaa. Mistä heitä oikein tulee?

Saabissa on oltava jotakin taikaa. Keskustelu voi viritä kenen kanssa tahansa milloin vain, aina merkistä löytyy muistoja tai anekdootteja. Mikä muu automerkki herättää vastaavia intohimoja?

– Tähän kun hurahtaa, se vie heti mennessään. Saab on äärettömän hyvä talviauto. Se on erittäin kestävä, varsinkin vanhemmat mallit. Se on painava ja hyvä ajaa talvellakin. Eli Saab ei ole mikään kippana, luettelee Suomen Saab-klubin varapuheenjohtaja Netta Pöntinen Mikkelistä.

Osansa viehätyksessä lienee ruotsalaisten valmistajien kehittelemät erikoiset ratkaisut, niin sanotut saabismit: starttiavain keskellä ohjaamoa eikä ratin juuressa, käsivaihde ja vapaakytkin 96-mallissa tai silmien pesu eli pyyhkimet ajovaloissa, jotka tulivat muihin autoihin vasta pitkän ajan perästä. Yleensäkin Saabien ratkaisut ovat olleet edistyksellisiä verrattuna muihin autoihin.

– Ovathan ne olleet kalliita autoja aikanaan muihin verrattuna. Niissä on korkea laatu. Ilmastoinnit ja muut ratkaisut olivat Saabeissa paljon aikaisemmin kuin ne alkoivat yleistyä muissa autoissa.

Ohessa esimerkkejä Saab-malleista vuosien varrelta. Klikkaamalla ison kuvan yläpuolella olevia pieniä kuvia saat näkymään ne suurempina.


-
KUVA: LEA REMES
Saabeilla on ollut aina erittäin hyvä ajaa. Pöntinen sanoo, että hänellä on selkävika ja Saab on ainoa auto, jolla hän pystyy ajamaan yhtäjaksoisesti pitkää matkaa esimerkiksi Rovaniemeltä Mikkeliin.

Vaikka tällä kertaa juttuumme löydetyt Saab-harrastajat ovat miehiä, Pöntinen vakuuttaa, että kyseessä ei ole äijien laji. Mukana on hänen itsensä lisäksi paljon ja koko ajan yhä enemmän naisia.

Hän sanoo, että vanhat Saab 900- ja 9000 -mallit ovat harrastajien keskuudessa suosituimpia.

– Niitä kannattaisi nyt ostaa ja pelastaa. Vielä jos löytyisi kolmiovinen ysisatanen, olisi huippua. Meillä on nyt Saab 9000 Jubilee-malli ja pidämme siitä huolta. Meillä on nyt neljä Saabia meillä kotipihassamme ja enemmän varmaan olisi, jos olisi tilaa, hän kertoo.

Suomen Saab-klubissa on reilut 4 000 jäsentä. On selvää, että osa kiihkeimmistä harrastajista ei halua kuulua klubiin, joten Saab-intoilijoita voi Suomessa olla vähintään saman verran lisää.

Onhan Saabilla vielä yksi valtti, jota ei monilla muilla henkilöautoilla ole: sitä valmistettiin pitkään Suomessa. Saabeja alettiin valmistaa Uudenkaupungin autotehtaalla marraskuussa 1969, ja niitä tehtiin vuoteen 2003 saakka. Suomessa suunniteltuja ja vain täällä valmistettuja Saab-malleja olivat muun muassa vuonna 1977 esitelty pidennetty Saab 99 Finlandia ja petrolilla käynyt Saab 99 Petro, joka esiteltiin vuonna 1979.

Veikko Huovisen vuonna 1973 ilmestyneessä Lampaansyöjät -teoksessa Sepe ja Valtteri ajelevat pohjoisessa Suomessa sinisellä suomessa valmistetulla Saab 99:llä. Seppo Huunosen elokuvaversiossa auto on samanlainen mutta väriksi on vaihtunut valkoinen.

Kirjassa Sepe huollattaa autonsa ja keskustelee huoltomiehen kanssa Saabin kotimaisuudesta. "Vaan eipä taida suomalainen olla huonompi kuin ruotsalainenkaan. Perhana, parempi se on", tuumaa Sepe ja hyppää Saabiinsa.

FAKTA
Saabistien sanastoa
Petro. Saab 99 Petro, polttoaineena petrolia käyttänyt Saab. Suomessa Uudessakaupungissa kehitetty ja valmistettu vuosina 1979–84.

Airo. Saab 9-5 Aero. Normaalia tehokkaampi moottori ja muun muassa näyttävämmät lokasuojien levikkeet.

Kuuppa. Saab 96.

Viippa. Saab 95.

Satku. Saab 900.

Tonnari. Saab 9000.

Kolkki. Saab 9-3.

Femma. Saab 9-5.

Kutonen. Kuusisylinterinen Saab 9-5 tai 9000.

Kutonen. Saab 96.

Pystykeula, myös pystylamppu. Saab 900 aikaisempina mallivuosina, jolloin keulasäleikkö ja etulamput olivat pystysuoria.

Vinkku. Saab 900 CD Finlandia.

Viistokeula. Saab 900:n myöhemmät vuosimallit, jolloin keula ja lamput olivat viistot ja matalammat.

Viirusilmä. Saab 9-5 vuodesta 2006 eteenpäin, jolloin auton keula ja lamput olivat aiempaa matalammat.
0009
"Viggen"
Viestit: 556
Liittynyt: Pe Syys 24, 2010 20:25

Re: Lehdestä bongattua

Viesti Kirjoittaja 0009 »

Näin alkoi rakastetun automerkin hiipuminen – ”sämpylämallia ikävä”
Kyllähän Saab-merkkisiä henkilöautoja vielä näkee Suomessaki liikkuvan,
mutta kun uusia ei enää synny, voi kysyä, mitä Saabille tapahtui.


https://www.is.fi/autot/art-2000007780925.html

Kuva
0009
"Viggen"
Viestit: 556
Liittynyt: Pe Syys 24, 2010 20:25

Re: Lehdestä bongattua

Viesti Kirjoittaja 0009 »

Mobilistissa Saab 900 CD Finlandia


https://www.mobilisti.fi/mobilisti-1-20 ... ia-tiloja/

Kuva
Avatar
Tooni
"Viggen"
Viestit: 506
Liittynyt: Ma Helmi 10, 2020 23:15
Paikkakunta: Inkoo

Re: Lehdestä bongattua

Viesti Kirjoittaja Tooni »

Ng9-3ss 1.8t my03 stage3 E85
Jaappanialaisia gc8 imbreza, evo3 ja hondia enimmäkseen crx:ästä accordiin
Vagilaisia erheitä diisseli astra(oli hyvä) mb cls350cgi,vw vento 1.8i
Chevy caprice classic stw 350 (rotta-auto)
Ford focus st60
Kawasaki Z 750 vm2010
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5346
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Lehdestä bongattua

Viesti Kirjoittaja VKe »

Hienossa Alfassa on Saabin BioPoweria 8)

https://www.iltalehti.fi/autoklassikot/ ... c2574392fb
Sininen Saab 9-3, '99
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23921
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Lehdestä bongattua

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

jaaha joutuis rekisteröitymään
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
0009
"Viggen"
Viestit: 556
Liittynyt: Pe Syys 24, 2010 20:25

Re: Lehdestä bongattua

Viesti Kirjoittaja 0009 »

nalleolut kirjoitti:
Su Helmi 14, 2021 15:09
jaaha joutuis rekisteröitymään
Nyt näytti olevan vapaasti luettavissa.


Kuva

Kuva
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5346
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Lehdestä bongattua

Viesti Kirjoittaja VKe »

Kuva
Sininen Saab 9-3, '99
Vastaa Viestiin