Kellojen siirtely loppuu?

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Kellojen siirtely loppuu?

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Itselle pääasia että lopetettaisiin tämä siirtely. Totuuden nimissä olen kyllä hyötynyt tästä siirrosta kesään päin nyt kolme kertaa. Vauvat nimittäin poikkeuksetta heräilevät turhan aikaisin, ja nyt tämän kolmannenkin kohdalla on toiveita päästä muun perheen kanssa samaan rytmiin eli herätys suurinpiirtein seitsemän aikaan.

Ite oon heilunut vähän kahden vaiheilla josko kesä- vai talviaika olisi parempi. Kesäajassa häiritsee henkisesti se että se on tunnin väärässä suhteessa "luonnon omaan aikaan", mutta kyllähän tuo kesäajan tuoma lisävalo tuo lisää järkevää aikaa työpäivien jälkeen syksyisin ja keväisin. Talvisin on pimeää joka tapauksessa :roll:
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Kellojen siirtely loppuu?

Viesti Kirjoittaja AZP »

AZP kirjoitti:
Su Maalis 29, 2020 08:58
Hyvää alkanutta kesäaikaa kaikille valoisien iltojen ystäville :D
Toivotetaan nyt vielä hyvää kesäaikaista talvikeliä, kun se talvi vihdoin tuli Turkuunkin. Lämpötila -5 astetta ja maassa 10 cm lunta.

Kuva
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Kellojen siirtely loppuu?

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Onneks on talvirenkaat edelleen. Muutamalla naapurilla on jo kesärenkaat. Ei sillä että tartteis autoa käynnistellä tänäänkään :roll:
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Kellojen siirtely loppuu?

Viesti Kirjoittaja AZP »

Mä oon odottanut koko talven nelivetokelejä, kun tuli lokakuussa hankittua elämäni eka neliveto. Muuten ei olisi menoa minnekään, mutta pitänee mennä kaupassa tänään käymään :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9380
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Kellojen siirtely loppuu?

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

McStadey kirjoitti:
Ma Maalis 30, 2020 11:16
Onneks on talvirenkaat edelleen. Muutamalla naapurilla on jo kesärenkaat. Ei sillä että tartteis autoa käynnistellä tänäänkään :roll:
Mulla on ollut kesärenkaat alla koko ajan. Ei ainakaan täällä Helsingissä ole ollut yhtenäkään päivänä sellaista keliä jolloin olisi talvirenkaita kaivannut tai tarvinnut. Vaimon autossa on toki talvirenkaat olleet alla ihan lainkuuliaisuuden vuoksi :) Tarttee varmaan siihen hankkia ensi talvikaudeksi kitkarenkaat kun näyttää siltä ettei ainakaan nastarenkaille ole pk-seudulla juurikaan tarvetta,
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Kellojen siirtely loppuu?

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Itse kyllä oon pitäny talvirenkaita ihan tarpeellisena vaikka suuren osan talvea olis kesiksillä pärjänny.

Mahtaakohan tuo kesäajastaluopumisesitys koskaan mennä EUssa eteenpäin :roll:
On turhan monta maata joiden pitäisi saada päätös aikaan :|
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9380
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Kellojen siirtely loppuu?

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

McStadey kirjoitti:
Ma Maalis 30, 2020 13:20
Itse kyllä oon pitäny talvirenkaita ihan tarpeellisena vaikka suuren osan talvea olis kesiksillä pärjänny.

Mahtaakohan tuo kesäajastaluopumisesitys koskaan mennä EUssa eteenpäin :roll:
On turhan monta maata joiden pitäisi saada päätös aikaan :|
Ilman muuta ovat tarpeelliset, mulla on siis kevytkuorkki jolla saa laillisesti ajaa kesärenkailla ympäri vuoden. Kelit vaan olivat sellaiset ettei ollut syytä tai tarvetta vaihtaa alle jyriseviä ja suhteellisen huonokuntoisia nastarenkaita. Muutaman kerran meinasin ne jo vaihtaa alle, mutta aina vähäinenkin lumi suli samantien pois, ja 10vrk:n ennuste näytti plussakelejä, niin turhaa niiden vaihto olisi ollutkin.

Mulla on ollut kompromissi tossa kellojen siirtelyssä, puolet kelloista olivat kesäajassa ja puolet talviajassa, eilen kyllä käänsin loput kellot kesäaikaan :lol: . Nyt vaatii tosin totuttelua kun osa kelloista ei olekaan enää tunnin jäljessä :lol:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5169
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Kellojen siirtely loppuu?

Viesti Kirjoittaja Risto »

ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9380
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Kellojen siirtely loppuu?

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Risto kirjoitti:
Ma Maalis 30, 2020 19:08
^ https://yle.fi/uutiset/3-9386913
Oho, aika hyvin olen ollut uutispimennossa asian osalta 8O Tosin jos olisin tiennyt että riittää asentaa alle pelkästään eteen talvirenkaat, sen olisin varmaan jo (tavallaan turhaan, ja haitallisesti asfaltin kulumista ym. ajatellen) tehnyt tänäkin "talvena". Tuo on hyvä tietää, että ei siis ole tarvetta käydä talvirengaskaupoilla ensi syksynäkään, sillä 2 Ducaton nastarengasta ovat vielä ihan ok, liki 6mm vielä pintaa jäljellä, eikä nastojakaan paljoa puutu. Takarenkaat ovat vinoon kuluneet, nastakatoiset ja olisko niissä parhaissa kohdissa maksimissaan 4mm kulutuspintaa.
Sekarengastuksesta tuossa ei onneksi ollut mainintaa, eli riittää kun vaikkapa etupäässä (etuvetoinen kevytkuorkki) on nastarenkat ja taka-akselilla kesärenkaat (joissa omassa tapauksessani on kulutuspintaa yli 8mm)?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1059
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Kellojen siirtely loppuu?

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Joskus nuorna miesnä pääsin lehtilinjalla puikottaan tuomosta Maxia. 2,8 koneella oli se ja tuntu jotenki luonnottomalta kun pellin alle tiiraili ja sielä lymyili poikittain semmonen möhkäle. Mutta olipa Sprintteriin tottuneelle yllätys kuinka voi olla laatikkojako helppoa kun oli 16 tuumaset pyörät, etuveto ja sopivasti painoa vetävillä. Löylyäki löyty riitävästi. Miinuksena äärimmäisen spartalainen tai oikeammin neuvostoliittolainen ohjaamo, tehoton lämmityslaite ja kuorma-auton paperistatuksesta huolimatta onneton tosielämän kantavuus. Lämpöongelmaa korjailtiin kolleegan kans muuraamalla koko keula pahvilla niin että vain valot jäi peittämättä. Kyllähän se vähän autto mutta arvelen että termostaatin vaihto olis ollu paikallaan.
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Vastaa Viestiin