Auto 2-3000€, max ~7...nooh...8L/100km?

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
marvi
"Aero"
Viestit: 427
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 12:40
Paikkakunta: LeNpäälä

Re: Auto 2-3000€ automaatti, max ~7L/100km?

Viesti Kirjoittaja marvi »

lucaf kirjoitti:
Mua alkoi vaan enemmän tuo tiptronic kiinnostamaan
Jos alkoi oikeasti kiinnostamaan niin kannattaa googlettaa kokemuksia noista tiptroniceista, maine ainakin on surkea.

Itsellä on tuollainen tiptronicaikapommi pihassa ja ei ole kovin hyvä kuva jäänyt. Lisäksi on jatkuva jännitys päällä että koska tiptronicin kestotesti päättyy. Vähintä mitä tuollaista hankkiessa pitää tarkastaa on se että vaihteiston öljyjä on vaihdettu 60 tkm välein.
In Memoriam: 900i ´86, 900S ´90 RE85, 900S ´91,9000i ´96 RE85 ja 9000CSE 2.0t ´95 RE85, 9000CSE Jubileum 2.3T ´97 RE85
aero
-
Viestit: 8670
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Auto 2-3000€ automaatti, max ~7L/100km?

Viesti Kirjoittaja aero »

Se tiptronic ei sitten ole vaihteistomalli, vaan kertoo lähinnä mahdollisuudesta pyytää pykälänvaihtoja käsin. Jos vertaa sitä vanhempaa paskattia ja plussapalloa keskenään, niin niissä on väkisinkin täysin eri askit, kun plussapallo on poikittaisella tekniikalla ja paskatti pitkittäisellä (se tuoreempi paskatti on poikittaisella).

Automaatteja ja niiden toteutuksia on sen verran montaa tyyppiä, että kannattaa koeajaa ne askit mitä edes harkitsee.

Ja ilmoitusosan järjestysnumero vaihtuu myös aina, kun autolle tehdään rekisterimuutos, eli vaikkapa otetaan se pois liikennekäytöstä tai takaisin liikennekäyttöön. Siitä siis ei enää voi oikein omistajahistoriaa peilata tai kiertopalkintoa varmaksi tunnistaa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
marvi
"Aero"
Viestit: 427
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 12:40
Paikkakunta: LeNpäälä

Re: Auto 2-3000€ automaatti, max ~7L/100km?

Viesti Kirjoittaja marvi »

Tuleeko tuon tiptronic nimen alla parhaassa tapauksessa jopa DSG-laatikko? Jokatapauksessa katsoin vain tuota ensimmäistä linkattua, B5 Passattia ja sen jälkeen luin kauhuissani että Tiptronicit kiinnostaa :mrgreen:

Ja jotta ei mee ihan ohi otsikon niin jotain sisältöäkin tähän viestiin, ehdot täytyy ja jäänee alle hintahaarukan Tiptronic ja pösö
In Memoriam: 900i ´86, 900S ´90 RE85, 900S ´91,9000i ´96 RE85 ja 9000CSE 2.0t ´95 RE85, 9000CSE Jubileum 2.3T ´97 RE85
aero
-
Viestit: 8670
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Auto 2-3000€ automaatti, max ~7L/100km?

Viesti Kirjoittaja aero »

Ei kai sentään, DSG:tä on haluttu promota erikseen. Tuo 3B/3BG -passatin tippiaski taisi olla ZF:n 5hp -sarjaa, mutta ihan varmaksi en muista, saatika tarkemmin. Sitä vaan meinasin, että Tiptronic terminä ei vielä kerro suurella varmuudella askin kestävyyttä tai käytöstä, kun termin alle mahtuu aika monta alalajia -> jos koeajaa vanhan passatin, ei kannata olettaa että golffin aski käyttäytyy samalla tapaa sen enempää manuaalisesti pyydeltynä kuin automaattinakaan.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
pvdriver
"Hirsch"
Viestit: 797
Liittynyt: Ma Syys 24, 2012 07:57
Paikkakunta: -Kainuu-

Re: Auto 2-3000€ automaatti, max ~7L/100km?

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

Bensa, automatti ja 7l satasella on kyllä sellaista utopiaa että menee samaan sarjaan hammaskeijun ja joulupukin kanssa.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Auto 2-3000€ automaatti, max ~7L/100km?

Viesti Kirjoittaja lucaf »

ng900aero kirjoitti:Mieti nyt Luca vielä sitä automaattiasiaa, eli kannattaako sellaista hankkia viemään kaiken ilon ajamisesta. Meidän ng-kolkissamme on 6-vaihteinen automaatti, ja onhan kamala keksintö, käytännössä ihan yhtä surkea kuin tonnarin 4-vaihteinen kuminauhaloota, ajaminen taajamassa ja oikeastaan mssä vaan, on pirun hankalaa ja vaarallista kun automaattilaatikko on niin hidastoiminen, eikä sen manuaalipuolikaan ole mistään kotoisin. Jos ajat yhtään reippaammin, niin automaattilaatikolla ei pysty ajamaan "tappituntumalla", ja on ihan kaiken aikaa läheltä piti -tilanteita, jossei pidä sitten kamalan paljoa turvaväliä ja ennakoi ylivarovaisesti. Automaattiaskeissa on sitäpaitsi kaiken aikaa aivan väärät välityksetkin, ja reagointi kaasupolkimen painallukseen kestää tuhottoman kauan, kun ensin on siis turbolagi, ja sitten älyttömän hidastoimisen lootan piiiitkä miettimisaika, ja sitten tilanne onkin jo ohi, tai olet melkein ajanut toisen auton kylkeen, tms :D
Ei kyllä meille tule enää ikinä automaattivaihteista autoa, ei vaikka ilman saisi :D
Ja auton loota on täysin kunnossa, nuo vanhanaikaiset automaattiaskit ovat tuollaisia luonteeltaan, ja ymärtääkseni ihan kaikki yhtä susia.
hahahah ihan parasta kannanottoa ja taattua tekstiä tutulta saabistilta :D luin tämän eilen aamulla kännystä ja nauroin ääneen. Mutta joo, ymmärrän tuonkin. Nyt kun kuitenkin kuljen työmatkoja tuusulantien karusellihelvetin läpi niin toi jatkuva "pysähdy, aja, pysähdy aja, hiljennä, kiihdytä, hiljennä" on alkanut käydä vähän tympiväksi. :lol:

ja muille KIITOS tiptronic kommenteista, sen takia turvaudun tähän suomen parhaaseen autofoorumiin, kun täältä saa aina lisänäkökulmaa asioihin :)
marvi kirjoitti: Ja jotta ei mee ihan ohi otsikon niin jotain sisältöäkin tähän viestiin, ehdot täytyy ja jäänee alle hintahaarukan Tiptronic ja pösö
:o :o
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2844
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Auto 2-3000€ automaatti, max ~7L/100km?

Viesti Kirjoittaja Cona »

No siittä 307, on vaan vähän vanhaa vuosimallia ja huutokauppa varmaan pitää huolen, että hinta nousee pilviin.

Isäukolla oli 2kpl 307:aa. Vanhempi -04 kärsi joistain pikkuvioista, mutta viimeisintä viritystä ollut - 08 1.6HDi kaikilla varusteilla oli varsin mainio laite ja meni varsin vähällä.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2092
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Auto 2-3000€ automaatti, max ~7L/100km?

Viesti Kirjoittaja patse »

Nykypäivän kuusi vaihteiset manualilaatikot on ihan perseestä. Kauhea hämmentäminen kaupunki ja taajama liikenteessä. Mieluusti sitä nautiskellen ajaa automaatilla.
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. -18 + jälkipolven 9-3 1.8t SS -05
Ex: 9³ t -01, 9000 Aero -97, 9000 T16 -85, 900 i16 -88, 99 GL -76
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2844
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Auto 2-3000€ automaatti, max ~7L/100km?

Viesti Kirjoittaja Cona »

Noilla kuuslovisilla saa kyllä tosiaan kelata, mutta jättää karskisti vaan pykäliä väliin, niin mäkin teen Rellulla, esim. 4. on ihan turha vaihde tuossa, 5. vaihde vetää jo 55km/h ja 6. 60km/h..

Mieluummin toki automaatilla, varsinkin PK-seudun ruuhkissa. Täällä joku huuteli aiemmin, ettei perinteisellä tomaatilla kerkiä, mutta hyvin ehtii, kun ennakoi ja esim. ohituksissa lyö Sentronicilla manuaalisesti sopivan pykälän päälle. Toki jos haluaa teräviä vaihtoja niin kaksoiskytkinkeksinnöt on sitä varten...
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13191
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Auto 2-3000€ automaatti, max ~7L/100km?

Viesti Kirjoittaja AZP »

OG-kolkin nelivaihteinen automaatti bensaturboon yhdistettynä oli kyllä hieno vaihteisto. Ei viipeitä ja tuntui melko kovalta askilta, vaikka vaihdot ei olleet mitenkään epämukavan nykiviä.

NG-kolkin kuusivaihteinen ja TiDS on liikkeellelähdössä aivan kaamea viiveen kanssa ja kakkoselle vaihtaminen on sellaista kuminauhaa että meinaa hermo mennä. Myös manuaaliasennossa tuo 1->2 vaihto ottaa varmaan kaksi sekuntia. Siitä ylöspäin vaihdot toimii kyllä hyvin ja tuntuu että pykälä on useimmiten oikea. Antaa esim ylämäkeen vedättää väännöllä vaihtamatta väkisin pienemmälle.

Kyllä noissa momentinmuunninlaatikoissakin on siis eroja.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8670
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Auto 2-3000€ automaatti, max ~7L/100km?

Viesti Kirjoittaja aero »

patse kirjoitti:Nykypäivän kuusi vaihteiset manualilaatikot on ihan perseestä. Kauhea hämmentäminen kaupunki ja taajama liikenteessä.
Kauhea hämmentäminen kuuslovisella? Pidä kakkonen tuvassa, sillä tuppaa autot lähtemään ihan ok liikkeelle ja riittää yleensä hienosti yli taajamanopeuksien. Sitä sen enempää vispata tartte kun vähäpykäläisempääkään.
Cona kirjoitti:Mieluummin toki automaatilla, varsinkin PK-seudun ruuhkissa. Täällä joku huuteli aiemmin, ettei perinteisellä tomaatilla kerkiä, mutta hyvin ehtii, kun ennakoi ja esim. ohituksissa lyö Sentronicilla manuaalisesti sopivan pykälän päälle. Toki jos haluaa teräviä vaihtoja niin kaksoiskytkinkeksinnöt on sitä varten...
Sellaista ruuhkaa ja tuplakytkintä en ole löytänyt, että valitsisin moisen manuaalia mieluummin. Huhu kertoo pehmeästi vaihtavista tuplakytkinaskeista, mutta toisaalta huhu kertoo myös yksisarvisista ja rehellisistä poliitikoista. Toisaalta kuten AZP totesi, se NG-kolkin 6v AW on hyvä esimerkki laitteesta, joka ei vaan muista olevansa vaihdelaatikko ja unohtaa tehdä työnsä - en minä sitäkään ruuhkamateluun ottaisi. Motarillahan on aivan sama, kumpi sen isoimman pykälän on latonut sisään, minä vai kone.

Toisaalta, viimeksi eilen koeajoin auton, jossa on ZF:n kymmenisen vuotta sitten esitelty 8-vaihteinen 8HP -sarjan aski. Noita olen ajanut yks, kaks, monta ja jokainen on toiminut niin hienosti kuin automaatti voi toimia - vaihtaa pehmeästi mutta nopeasti. Suosittelen lämpimästi kokeilemaan, jos automaattiaskit epäilyttää. Keskittyy toki sellaisiin takavetoisiin, jotka ei ihan vielä osu tämän ketjun hintaluokkaan, mutta sieltähän ne hinnat vähitellen alaspäin valuu.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1426
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Auto 2-3000€ automaatti, max ~7L/100km?

Viesti Kirjoittaja HEV »

^^ ^ Eikös NGfemmassa ole sama AW 6 laatikko, mutta siinä en ole havainnut tuollaista laiskuutta vai enkö vaan ole ajanut vielä tarpeeksi kaupungissa? Softa on varmaan erilainen. Muutenkin ihan hyvin ja ilman harmistusta olen pärjännyt kaikilla Saabin automaateilla normaalissa ajossa (OGsatkun 3 v, tonnarin 4 v, kolkin 4 v, OGfemman 5 v ja NGfemman 6 v) viimeiset 20 vuotta.

NGfemmalla muuten pienin ajotietokoneen näyttämä kulutus (n 100 km tankkauksesta ja tietysti maantiellä) on ollut 8,7 l/100km etanolia eli vastannee jotain 6,2 l bensaa :mrgreen: , mutta hinnat ei taida olla vielä oikeassa haarukassa.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Janza
"Aero"
Viestit: 302
Liittynyt: Su Joulu 05, 2004 17:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Auto 2-3000€ automaatti, max ~7L/100km?

Viesti Kirjoittaja Janza »

pvdriver kirjoitti:Bensa, automatti ja 7l satasella on kyllä sellaista utopiaa että menee samaan sarjaan hammaskeijun ja joulupukin kanssa.
Meneehän se puol miljuunaa ajettu femmakin matka-ajossa tohon :lol: , kesällä tuli ajettua 140km reissu hiljaisia sivuteitä pitkin, toki vaatii ennakointia, jarrua ei turhaa kulutettu, mahdollisuuksien mukaan ripeästi vauhti 80iin että turbiinin lukko kytkeytyy jne.
Sekalaisessa ajossa menee sitten pari litraa enempi ja talvella taajama-ajossa tekee tiukkaa päästä alle 15L/100km :(
9-5 2.3tA -00 524tkm
9000CD 2.3TA -92 524tkm
aero
-
Viestit: 8670
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Auto 2-3000€ automaatti, max ~7L/100km?

Viesti Kirjoittaja aero »

HEV kirjoitti:^^ ^ Eikös NGfemmassa ole sama AW 6 laatikko, mutta siinä en ole havainnut tuollaista laiskuutta vai enkö vaan ole ajanut vielä tarpeeksi kaupungissa? Softa on varmaan erilainen.
Softassa lienee eroa joo. "Samaa" askia on muillakin automerkeillä käytössä ja nekin käyttäytyy eri tavalla. Ja onhan moni tyytyväinen siihen NG-kolkkiinkin - ja saa ollakin, sehän on optimi että oma valinta koetaan onnistuneeksi.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13191
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Auto 2-3000€ automaatti, max ~7L/100km?

Viesti Kirjoittaja AZP »

Just näin, osittain myös makuasioita. Yksiturboissessa viive tulee osittain ihan vain turboviiveestä, mikä ei ole vaihteiston vika. TTiD saattaa olla tässä etevämpi, en tiedä kun en ole ajanut. Salaa toivoin että turbossa olisi ollut vikaa, mutta kun se päästi savut ja vaihdettiin uuteen, ei viiveessä ollut mitään eroa, joten ominaisuushan tuo on.

Käsittääkseni ainakin tuo laatikko vaihtaa vapaalle kun seistään jalka jarrulla, se tehnee osan viiveestä, kun täytyy tehdä risteyksissä pikainen lähtö. Tuntuisi lähtevän vähän vikkelämmin kun keppi on manuaaliasennossa, mutta voi myös olla lumetta.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin