Isompi akku autoon?

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Isompi akku autoon?

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Voiko autossa olla liian iso akku ja mikä on haitta? Vaihdoin talven varalle 206 pösöön 44Ah akun tilalle 62Ah akun kun sain vuoden vanhan akun halvalla. Aika massiivinen steppi ylöspäin + 50%, onko tuossa nyt jotain haittapuolia? Jaksaako pösön laturi ladata tuota riittävästi?

edit: aijaa, autonvaraosat24.fi palvelu näyttäisi tarjoavan 206:lle (1.4,-99) akkuja 45 ampeeritunnista 60:een :o Eli ei kai tuo sitten liian iso ole :o Ainakin käynnistyy :arrow: :arrow: :arrow: :lol:

edit: täytyy kyllä kiitellä tuota Hankookin akkua joka ostettiin tasan 5 vuotta sitten. Ei mitään väsymisen merkkejä vielä. Silti kivempi kohdata talvi vähän tuoreemmalla akulla.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Isompi akku autoon?

Viesti Kirjoittaja aero »

Isompi akku painaa enemmän, kyllä nyt saattoi tulla jos ei kymmenystä, niin sadaosia lisää Ahveniston kierrosaikaan.

Jos fyysisesti sopii paikoilleen niin anna olla vaan. Mitä lataukseen tulee, niin siinä riittää vajaan syklin käytölle papua vähän pikkuakkua pidempään, mutta kaikki ne tarvii aina välillä tarpeeksi pitkää ajoa, että ehtii latautua.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Mr_Who
"Hölösuu"
Viestit: 1914
Liittynyt: Ti Syys 29, 2009 10:17
Paikkakunta: Ilomantsi

Re: Isompi akku autoon?

Viesti Kirjoittaja Mr_Who »

Saabbiin, femmaan laitoin viimetalvena uuden akun. Entinen oli banneri 80Ah.
Uusi oli Hankookin 80Ah (suunnilleen)
Akku oli liian iso paikalleen ja otti ylävesiletkuun kiinni. Ajan saatossa siihen hankauma tuli. Ei puhjennut onneksi. Ostin sitten vielä uuden akun joka on Bosch merkkinen ja jossa on samanverran ruutia pienemmässä koossa ja on se nätimmän näkönenkin.

Ei siinä muu harmita ku 150€ turhaan meni. Pitää laittaa myyntiin se turha akku, koska uusihan se on ja ei ole olu pitkään käytössä.
Onpahan apuvirta akku sitte tallissa. :D
11 saabia löytyy, 8kpl og900:sia ja 2kpl og9-5:sia (-01 9-5 2,3t se) ja -02 9-5 2.3t wagon vector, 1kpl. 99GL -82 ja Suzuki Grand Vitara 2.0 -07
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Isompi akku autoon?

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Nykyakut eivät oikein siedä ns. "alijännitettä" ja vajaassa latauksessa olemista. Mikäli akku on liian iso suhteessa autossa olevaan laturiin, niin akku on enemmän tai vähemmän aina vajaassa latauksessa. Tämä voi lyhentää akun elinikää.

Ei se ampeerituntimäärä eli kapasiteetti vaikuta auton käynnistykseen. Akun antama kylmäkäynnistysvirta on merkittävämpi tekijä moottorin käynnistymisessä. Kapasiteettiä tarvitaan esimerkiksi kun joudutaan käynnistelemään moottoria useita kertoja peräkkäin.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5169
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Isompi akku autoon?

Viesti Kirjoittaja Risto »

^^ Seuraavalla kerralla sitten hankauskohtaan klemmari letkun suojaksi.
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1421
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Isompi akku autoon?

Viesti Kirjoittaja HEV »

Pakari kirjoitti: Mikäli akku on liian iso suhteessa autossa olevaan laturiin, niin akku on enemmän tai vähemmän aina vajaassa latauksessa. Tämä voi lyhentää akun elinikää.
Nyt on kyllä amatöörin pakko kysyä, että minkä parametrin suhteessa?
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Isompi akku autoon?

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Jos akun kapasiteetti(Ah) on liian suuri suhteessa laturin tuottamaan tehoon/virtaan. Autonvalmistajat osaavat kyllä mitoittaa akun kapasiteetin autoon sopivaksi. Eihän ongelmaa ole silloin, jos akku pysyy täynnä eli autolla ajetaan riittävän pitkää matkaa, että akku ehtii lataantua. Ongelmat alkavat silloin, kun ajetaan lyhyttä matkaa eikä akku ehdi lataantua täyteen vaan jää vajaaksi. Toki pienemmän kapasiteetin akku tulee aiemmin täyteen samalla latausajalla kuin isompi.

Kun akun jännitetaso laskee alle 12,45V niin nykyakkuihin alkaa muodostua sulfaattia. Kun sulfaattia muodostuu kennoille niin kennot ikäänkuin pikkuhiljaa kasvavat yhteen, jolloin syntyy virtapiiri ja oikosulku. Akku purkaa tällöin itsensä. Talviaikaan lataan autojeni akut kerran kuussa akkulaturilla. Toistaiseksi ei ole tarvinnut yhteenkään autoon akun vikaantumisen vuoksi vielä akkua uusia viimeisen 15 vuoden aikana.

Fyysisilta mitoiltaan pienet akut joista lähtee paljon kylmäkäynnistysvirtaa ovat kaikista helpoimmin ongelmissa. Suuri kylmäkäynnistysvirta on tehty useassa tapauksessa akkuihin niin, että kennot ovat hyvin lähellä toisiaan. Sinne kennojen väliin ei tarvitse paljoa muodostua sitä sulfaattia, kun kennot ovat sitten kasvaneet yhteen.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Isompi akku autoon?

Viesti Kirjoittaja aero »

Pakari kirjoitti:Jos akun kapasiteetti(Ah) on liian suuri suhteessa laturin tuottamaan tehoon/virtaan. Autonvalmistajat osaavat kyllä mitoittaa akun kapasiteetin autoon sopivaksi. Eihän ongelmaa ole silloin, jos akku pysyy täynnä eli autolla ajetaan riittävän pitkää matkaa, että akku ehtii lataantua. Ongelmat alkavat silloin, kun ajetaan lyhyttä matkaa eikä akku ehdi lataantua täyteen vaan jää vajaaksi. Toki pienemmän kapasiteetin akku tulee aiemmin täyteen samalla latausajalla kuin isompi.
Oiskohan noin? Avataanpa vähän, hivenen yksinkertaistetusti

Otetaan kaksi ideaalisen täyttä akkua, toinen 45Ah ja toinen 60Ah - molemmat samalla 12V (12V siksi, että se on helpompi ja selkeämpi laskea kuin sitä tarkemmat jännitteet) jännitteellä ja sisäisellä resistanssilla (Ri) eli käytännössä samalla oikosulku- eli starttivirralla. Sanotaan 1,5kW startin pyörähtävän toivetehollansa 10 sekuntia, eli energiaa kuluu 15kWs. Meidän tarttee nyt muuntaa tuo 15kWs paremmin laskentaan sopivaan yksikköön eli sovittaa se noihin ampeeritunteihin. Otetaan eka pois kilot, eli 15000Ws, meillä on 12V tasajännite, joten 15000/12=1250As eli startille lähtee akusta 1250 ampeerisekuntia. Ampeeritunneissa tämä tekee n. 0,35Ah. Siellä muutama muukin sähköasia hörppää oman osuutensa, mutta startti on se isoin kertahörppy, eikä sinällään poikkea muista sähköä kuluttavista laitteista.

No, pienemmässä akussa on nyt 45-0,35=44,65Ah (99,2%) ja isommassa 60-0,35=59,65Ah (99,4%). Jos molempia ladataan vaikkapa 3,5A keskivirralla, palautuu tuo käytetty 0,35Ah akkuun 0,1 tunnissa eli 6 minuutissa. Miksi se isompi akku on vajaampi? Mikä niissä voi olla käytännön erona?

Käytännössä, isommassa akussa on yleensä (ei aina) enemmän materiaa ja laajemmat rajapinnat, jolloin sillä on pienempi sisäinen resistanssi (se Ri) eli isompi oikosulku-/starttivirta. Starttimoottorin saadessa paremmin virtaa (A) samassa sekuntimäärässä ehtii mennä enempi niitä ampeerisekunteja (As). Kombinaation kokonaisuudesta sitten riippuu, pyörähtääkö startti paremmalla virralla niin paljon paremmin, että starttiaika lyhenee kompensoiden isomman virrankäytön. Ehkä, ehkä ei. Jos ei, niin isommasta akusta voi päästä marginaalisesti enemmän energiaa ulos startissa. Vaan eipä hätää, isommasta akusta se isompi energiamäärä on silti todennäköisesti suhteessa pienempi kuin pienemmän akun ja kun latauksessakin yksi rajoittavista tekijöistä on se Ri, ottaa isomman starttivirran akku myös paremmin virtaa vastaan eli latautuu nopeammin. Tähän tietysti se poikkeus, että pienempikin akku ottaa kaiken sen, mitä laturilla on muiden sähkölaitteiden lisäksi tarjota. Käytännössä tuo kuitenkin jää aika harvinaiseksi poikkeustilanteeksi ja siinäkin tilanteessa isompi akku on suhteessa pientä täydempi.

No mutta nämä pienet ja äkäisen virran rrrrrreissss-akut, mites ne sitten on helposti hädissään? No, kuten Pakari kirjoitti, se virtakyky on käytännössä otettu pois tinkimällä muista ominaisuuksista - tilasta ja kapasiteetista (suhteessa starttivirtaan), jolloin niitä ampeerisekunteja käyttämällä se tyhjenee suhteellisesti nopeasti ja sulfatoitumisen yhteydessä myös antautuu nopeammin. Ja sitten ei oo kellään kivaa, kun ei pääsekään racettamaan, vaikka akkukin on rrreissss.

Toki, jos molemmat akut on tyhjiä tai sillai vajaita, että niissä on saman verran wattitunteja jäljellä, on isommassa akussa suhteessa suurempi vajaus ja lataaminen etenkin alhaisella virralla kestää pidempään. Vaan kun ei näitä ladata tarvittaessa ja tyhjennetä jatkuvasti (kuten kännykän akkua) vaan pikemminkin toisinpäin eli ladataan jatkuvasti (aina kun auto käy) ja tyhjennetään tarvittaessa (startissa ja silloin kun käytetään sähkölaitteita ilman että auto käy), niin ei se isompi akku samassa autossa pientä helpommin ongelmiin joudu. Kuitenkin, jos ajomatka ei riitä korvaamaan startin ja muiden sammuksissa käytettävien sähkölaitteiden kuluttamaa energiaa, sitä akkua todellakin kannattaa erikseen latailla kapasiteetista riippumatta.

No mutta miksi ne autonvalmistajat ei sitten tajua laittaa isompia akkuja, jos ne kerran on parempia? Kuten Pakari sanoi, kyllä autonvalmistajat osaavat mitoittaa akun autoon ja sen oletettuun käyttöön sopivaksi. Yleensä toki mahdollisimman pieneksi kustannus- ja logistiikkasyistä. Isompi akku tarvii enemmän materiaa eli maksaa enemmän, se painavampana on kalliimpi kuljettaa ja yleensä vie enemmän fyysistä tilaakin (tai jos ei vie, on hintaero vieläkin reilumpi) eli pieniä mahtuu enemmän eurolavalle matkaamaan akkutehtaalta autotehtaalle. Ihan samalla ajatuksella on liikkeellä keskimääräinen akunuusija - pienempi on yleensä halvempi ja kun lisärahalla ei saa mainittavaa etua, ei sitä lisärahaa kannata tuhlata. Jos kuitenkin isomman akun saa halvemmalla ja se mahtuu paikoilleen, ei sitä lisärahaa kannata siitä pienemmästäkään maksaa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2836
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Isompi akku autoon?

Viesti Kirjoittaja Cona »

No siinä tuli perusteellinen vastaus. Empiirisissä kokeissani en ole huomannut isommasta akusta mitään haittaa, päin vastoin.

Nykyakut ei tunnu kestävän tyhjentymistä kovinkaan hyvin. Olen pari kertaa unohtanut kiina-Obd-palikan Femmaan kiinni yöksi ja pari akkua on ollut vainaita sen jälkeen.

Olisi kiva tietää, että mikä on se matka, missä akku ehtii latautua täyteen tai 9x%, jos aamulla vetää kylmäkäynnistyksen ja kaikki lämppärit ja puhaltimet täysille. Itselläni työmatka on n. 15km, josta 10km kehätietä ja loput taajama-ajoa.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Isompi akku autoon?

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Mielestäni tärkeämpi seikka akun latauksessa on latausaika, eikä niinkään ajomatka. 20 km matkan taittaa moottoritiellä huomattavasti lyhyemmässä ajassa kuin taajamassa. Lisäksi kylmä akku ei vastaanota varausta niin hyvin, joka myös aiheuttaa omat haasteet akun lataantumiselle. Eihän tähän akkuasiaan muutamien ampeerituntien muutokset vaikuta, itsellänikin on femmassa 77Ah akku tällä hetkellä. Alkuperäinen taitaa olla 70Ah? Mutta en minä femmaani silti 100Ah akkua laittaisi vaikka se siihen mahtuisi.

Oma työmatkani on 23km suuntaansa, josta 22km on moottoritietä ja 1km taajama-ajoa. Ei siinä kauaa niin sanotusti nokka tuhise ja siksi latailenkin akkua säännöllisesti talviaikaan.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
eegas
"Hölösuu"
Viestit: 1080
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 13:10
Paikkakunta: Kauhava / Lapua / Liperi

Re: Isompi akku autoon?

Viesti Kirjoittaja eegas »

https://www.biltema.fi/autoilu---mp/aut ... 2000038651
Tuollaisen olen ostanut molempiin femmoihin ja Daciaankin, hyvää kokemusta entisistä bilteman akuista, tälläkin hetkellä 8 vuoden vanha vara-akkuna ja toimii jopa naapureiden iloksikin, latailen sitä muutaman kuukauden välein, enkä epäilisi sitä laittaa käyttöautoonkaan, mutta tuollaisella hinnalla ja neljän vuoden takuulla en etsi murheita talvikäytössä.
SAABeilla ajoa vuodesta -72 alkaen
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1421
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Isompi akku autoon?

Viesti Kirjoittaja HEV »

^^^^ No nyt alkoi sähköinsinöörikin pysyä kärryillä (kiitos aero!). Samaan suuntaan päädyin jo illalla ihan päässälaskuna. Eli jos tismalleen alkuperäisen kaltaista akkua ei ole saatavana, niin mielummin isompi kuin pienempi tilalle ja ladattava täyteen määrävälein oli iso tai pieni.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Isompi akku autoon?

Viesti Kirjoittaja aero »

Pakari kirjoitti:Mielestäni tärkeämpi seikka akun latauksessa on latausaika, eikä niinkään ajomatka.
Juuri näin. Ampeeritunnit latautuu tunneissa, ei kilometreissä. Ja vielä kun...
Pakari kirjoitti:Lisäksi kylmä akku ei vastaanota varausta niin hyvin, joka myös aiheuttaa omat haasteet akun lataantumiselle.
...tämänkin muistaa, niin tehokkaimmin akku Saabissakin (jossa se on konehuoneessa) latautuu, kun konehuoneessa on lämmintä, eli siinä (työ)matkan loppuvaiheen nysväysosalla.

Jos vähääkään epäilyttää, niin tökkii aina välillä laturia kiinni. Ei siitä haittaa ole, vaikka ajomatkat riittäisikin. Tai pujottaa sinne vaikka Defa 1204 -laturin, joka integroituu lämppärisarjaan ja lataa akkua siis aina kun auto on kiinni lämppäriroikassa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Vastaa Viestiin