Tulisijan korjauslaasti

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 7654
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Tulisijan korjauslaasti

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Wanha kunnon pönttöuuni murheenkryyninä. Takaseinä tulisijasta puhki (n. 2 x 4cm aukko) ja muutenkin vähän tiilien välit irvistelee, ei ehkä ihan näin paha mutta melkein:
http://www.muurarisalminen.fi/Muurarisa ... set.html#6

Milläs laastilla tuota lähdetään pajoittamaan tämmöiseen kuntoon:
http://www.muurarisalminen.fi/Muurarisa ... set.html#7

Tämmöselläkö: https://www.e-weber.fi/muuraus-ja-raken ... epair.html ?

Parempia ideoita?
-Ville
-Skeida Octavia Combi 1,6TDI DSG Style -16
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr (RE85), status: Ehjä mutta seisonnassa.
-Vara-auto Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84

AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9517
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Tulisijan korjauslaasti

Viesti Kirjoittaja AZP »

Eka vinkki on, että kutsu paikalle ammattitaitoinen takkamuurari. Itse sivusta seurasin, kun meille muurattiin perinteiseen tapaan tiilistä kakluuni, ja sain siinä kuulla murto-osan niistä teknisistä jutuista joita joutuu huomioimaan tulisijan muuraamisessa. Ja sekin mitä kuulin oli paljon.

Jos kuitenkin itse ryhdyt puuhaan niin sen muistan, että jotain savilaastia piti käyttää, jotta kestää tulisijassa. Ja tulitiilistä muurattu tulipesä piti tehdä siten että se pääsee elämään, mikä tietenkin ymmärrettävää, kun siellä on eri lämmöt kuin kuoriosassa.

Meinaan vaan että itse korjattu tulisija ei välttämättä ole se turvallisin eikä myöskään pitkäikäisin ratkaisu.

9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2784
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Tulisijan korjauslaasti

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

AZP:n kanssa samoilla linjoilla. Muurarilla ei tossa kauaa nokka tuhisee. Reikä on kuitenkin niin iso, että pelkkä korjausmassa ei riitä. Ajatus olis, että vähän enemmän auki ja uutta kiveä muuraamalla kiinni.
9-5 wagon 2.0t -04, "Femma"
Sitikka C4 Picasso -07, "Popi". RE85 by eFlexFuel

V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 7654
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Tulisijan korjauslaasti

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Ei jaksa alkaa maanittelemaan mitään rapajuoppoa muurarin planttua paikalle, eikä ne tommosten pikku hommien takia edes jaksa vaivautua.
Sitä paitsi seurasin jokunen vuosi sitten sivusta kun nuohooja korjas edellisen reiän, eli olen vähintäänkin alan asijan tuntija :D Sillä oli vaan joku mysteerilaasti, jota oli tilannut Saksasta... Eli reikään tietty muuraan sen irronneen kiven palasen ja paikkalaastilla tasoittelut. Nyt on vaan noi aineet vähän hukassa... Nooh, kokeillaan jotain, jos palaa koko mökki ranetuksen jäljiltä, niin saadaan vakuutuksista uus takkoineen päivineen :mrgreen:
-Ville
-Skeida Octavia Combi 1,6TDI DSG Style -16
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr (RE85), status: Ehjä mutta seisonnassa.
-Vara-auto Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84

kaseva
"Viggen"
Viestit: 522
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:21
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Tulisijan korjauslaasti

Viesti Kirjoittaja kaseva »

Kolmisen vuotta sitten fiksailin omia vajaa satavuotiaita kakluuneja tekemällä seoksen muurauslaastista ja tulenkestävästä valumassasta. Löysin ohjeen jostain perinnerakentamisen ohjesivustolta mutten kykene muistamaan mistä. Joka tapauksessa, toimi erittäin hienosti ja korjaukset ovat kestäneet mainiosti. Asuttavana vanha kansakoulu jota lämmitetään pääasiassa noilla kakluuneilla, joten käyttö on runsasta.

Homma toimi muistaakseni niin, että ensin tehtiin löysä velli muurauslaastista ja sitten otettiin muutama desi toiseen astiaan johon sekoitettiin hieman tuota valumassaa. Nämä alkaa reagoida toisiinsa kemiallisesti ja muutama minuutti oli työstö aikaa tuolla satsilla ennen kuin se kovettui liikaa.

Pohjatyöt luonnollisesti tehtävä huolella; putsaus, irtonaiset varovasti pois, isompiin täyttöihin tartuntoja ja pintojen kostuttelu ennen massan käyttämistä. Suihkepullolla taisin pitää massaa kosteana parin tunnin (?) ajan jottei kuivu liian nopeasti.

Ihan perusremppataidoilla tehtävää puuhaa ja kuten todettua, erittäin hyvä lopputulos. Tulenkestävä valumassa muistaakseni tarkoitettu varsinaisesti leivinuunien tulipesän kansien tekoon.
96 V4 –80 || C5 3.0 V6 HDi 240 Exclusive Sedan Automatique –13 || V60 D6 AWD Plug-In Hybrid –14 || Monster 620ie –02

V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 7654
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Tulisijan korjauslaasti

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

OK, eli tulenkestävän valumassan ja tulenkestävän laastin sekoituksella. Toihan vois olla kokeilemisen arvoinen juttu.
Sen verran katselin tota Weberin valumassaa, että sillä itsellään minimi valun paksuun 50mm, joten sellaisenaan ei sopisi paikkailuihin, mutta tosiaan sotkettuna laastin kanssa vois toimiakkin. Kiitoksia vinkistä, pitääpä kokeilla lähipäivinä.
-Ville
-Skeida Octavia Combi 1,6TDI DSG Style -16
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr (RE85), status: Ehjä mutta seisonnassa.
-Vara-auto Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84

kaseva
"Viggen"
Viestit: 522
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:21
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Tulisijan korjauslaasti

Viesti Kirjoittaja kaseva »

Muurauslaasti taisi olla ihan 100/600 laatua.

edit: samalla hetkellä kun lähetin viestin tuli jostain alitajunnasta se alkuperäisen ohjeen sijaintikin mieleen –> https://www.metsankylannavetta.fi/kysym ... aan-voi-t/
96 V4 –80 || C5 3.0 V6 HDi 240 Exclusive Sedan Automatique –13 || V60 D6 AWD Plug-In Hybrid –14 || Monster 620ie –02

Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6413
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Tulisijan korjauslaasti

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

^Samanlaisen ohjeen luin jokin aika sitten alan julkaisusta, ja mietin aiemmin miten sen saisin tänne skannattua.

Ihan keskiverron pönttö(uuni)pään tehtävissä oleva homma. :D
#5168 | SAAB 900c Combi Coupé '89 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive Sedan '08 | Citroën C4 HDi 110 BMP Exclusive Berline '07

V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 7654
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Tulisijan korjauslaasti

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Noni, nyt tulee jo liiankin hyvää vinkkiä. Suuret kiitokset!
-Ville
-Skeida Octavia Combi 1,6TDI DSG Style -16
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr (RE85), status: Ehjä mutta seisonnassa.
-Vara-auto Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84

V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 7654
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Tulisijan korjauslaasti

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Etäpäivän kaffepaussilla aloin putsailemaan tota uunin tulisijaa. Sieltähän löytyikin iloista ylläriä jonkun edellisen omistajan jäljiltä. Rei'än ympäriltä mureni vielä vähän tiiltä ja sitten löytyikin laastin alta jotain palovillaranetuspaikkauksia :D Ei olis varmaan kovin hyvin korjausmassa tarttunut villaan. Revin villanpalat ja loput irtonaiset tiilenpalat pois ja nyt siinä on suht nätti puolen tiilin mentävä aukko. Eli pitänee hommata yks kpl palotiiliä, muotoilla & muurata siitä korjauspala ja sitten tasoitella loput lohkeamat korjausmassalla.
-Ville
-Skeida Octavia Combi 1,6TDI DSG Style -16
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr (RE85), status: Ehjä mutta seisonnassa.
-Vara-auto Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84

Lerssinen
"Aero"
Viestit: 346
Liittynyt: Su Tammi 26, 2014 11:08
Paikkakunta: Oulainen

Re: Tulisijan korjauslaasti

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

ML-5 ja tulenkestävä valumassan kombo on aika hyvä, ainakin hormien paikkaukset kiukaiden ym yläpuolella sillä kestää.

Muista sitten kastella pari päivää etukäteen tuota paikkakohtaa, rutikuivat vanhan kivet imaisee korjauspaikan niin kuivaksi sekunnissa ettei se yritäkkään tarttua, voi myös suihkepullolla jälkikastella päivän pari.
Nissan Terrano 4x4 -04
Nissan Qashqai -10
Mercedes-Benz 313/adria -03
Plymouth Valiant -62
Saab 99 -83
MB w108 3.5 - 71

V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 7654
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Tulisijan korjauslaasti

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Tänään ehti työstämään tätäkin hommaa.
Tuosta siis lähdettiin:
https://photos.app.goo.gl/T9UmA3bsWLJtrZTx6

Siinä siis vaalealla näkyvän laastin alla oli kivenpalasia ja palovillaa...yks kivenpalanen oli tippunut, josta siis se pikkuinen reikä sittten tuli. Tommoiseksi laajeni, kun poistelin villat ja tiilenpalaset.

Paippisten sekatavarakaupasta sain ilmaiseksi yhden tulitiilen, jonka rälläkän kivilaikalla muotoilin reikään about sopivaksi.
Näillä myrkyillä sitten muuraamaan tiilenpalasta:
https://photos.app.goo.gl/Vnw1dFtVbhs4h4uV9

Ensin sivelin tiilenpalasen reunoihin ohuelti tota sekotemassaa, tiili paikalleen ja sitten vielä tungin saumoihin ohuella tikulla lisää massaa ja tämmöinen siitä tuli:
https://photos.app.goo.gl/bDTMhGtN8t78LscG6

Kaljahammasta alkoi kutittaa sen verran, että tasoittelen loput rosot huomenna. Todella helppoa hommaa, kun hetken mietti, miten "prosessin" sai toimimaan.
-Ville
-Skeida Octavia Combi 1,6TDI DSG Style -16
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr (RE85), status: Ehjä mutta seisonnassa.
-Vara-auto Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84

Lerssinen
"Aero"
Viestit: 346
Liittynyt: Su Tammi 26, 2014 11:08
Paikkakunta: Oulainen

Re: Tulisijan korjauslaasti

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Näkyy olevan lalli-kiviä ja aika rosoisia mutta onhan uunilla sitten ikääkin. Kuivan näköinen on eli muista kastella tai poksahtaa paikka laasteineen kokonaisena irti, se on TÄRKEÄÄ.
Nissan Terrano 4x4 -04
Nissan Qashqai -10
Mercedes-Benz 313/adria -03
Plymouth Valiant -62
Saab 99 -83
MB w108 3.5 - 71

V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 7654
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Tulisijan korjauslaasti

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Juu, kasteltu on aktiivisesti. Tämmönen siitä tuli:
https://photos.app.goo.gl/eMCaATQTMAtngKWcA

Kattoo sitten miten kestää kunhan tuo kuivuu ja pääsee pitelemään taas tulia pesässä.
-Ville
-Skeida Octavia Combi 1,6TDI DSG Style -16
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr (RE85), status: Ehjä mutta seisonnassa.
-Vara-auto Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84

mestari
"Hölösuu"
Viestit: 5092
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Tulisijan korjauslaasti

Viesti Kirjoittaja mestari »

oliko tuo niinkuin takaseinässä
saab,96,99,90,900,9000,rabeneic binetta de luxe,fordson major,fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165, olympia maamosa,nuffield 10/60,vesioinas

Vastaa Viestiin