Aurinko taloilua!
Re: Aurinko taloilua!
Joo. Eihän pelkkä säästö tarvii olla syy vaihtaa.
Ja jokaine säästetty kilowatti siirtomaksuista tuottaa extra mielihyvää. Pyykit yms tarttis pestä keskel päivää.
Mainostettu takasinmaksuaika kyl kuulostaaki turhan hyvältä. On noi meilleki soitellu ja työkavereille on käyny esittelemässäki.
Ja jokaine säästetty kilowatti siirtomaksuista tuottaa extra mielihyvää. Pyykit yms tarttis pestä keskel päivää.
Mainostettu takasinmaksuaika kyl kuulostaaki turhan hyvältä. On noi meilleki soitellu ja työkavereille on käyny esittelemässäki.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Aurinko taloilua!
Ei siitä varmaan tarvitse loukkaantua jos joku kyselee, miettii ja laskee takaisinmaksuaikaa. Se kun on yksi näiden järjestelmien yleisimmistä myyntiargumenteista ja varmasti yleisimpiä ostoargumentteja myös. Sähköautoon vertaaminen on silleen hankalaa, että auto on harvalle tuottava investointi vaan useimmalle pakkohankinta josta on vain kuluja, toisille enemmän ja toisille vähemmän. Ja Teslan valitseminen perustunee paljon muuhunkin kuin ekoiluun.
Ilo on kuitenkin huomata että enenevässä määrin ympäristösyyt laittaa ihmiset tekemään hankintapäätöksiä, jotka ei välttämättä tuota rahallista hyötyä. Ajellut itsekin biodieselillä jo yli kaksi vuotta, eikä itse siitä kostu kuin korkeintaan vähän puhtaamman moottorin ja kymmenisen prosenttia korkeamman diesellaskun.
Ilo on kuitenkin huomata että enenevässä määrin ympäristösyyt laittaa ihmiset tekemään hankintapäätöksiä, jotka ei välttämättä tuota rahallista hyötyä. Ajellut itsekin biodieselillä jo yli kaksi vuotta, eikä itse siitä kostu kuin korkeintaan vähän puhtaamman moottorin ja kymmenisen prosenttia korkeamman diesellaskun.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2947
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: Aurinko taloilua!
No tämä! On alettu suuremmissa määrin ymmärtää, että se raha ei olekaan ihan kaikki kaikessa. Kaikkeen tottuu. Aikaisemmin tuli kaupassa kytättyä hintoja. Tietty nuorempana sitä rahaa oli vähän vähemmän. Nyt voi panostaa arvovalintaan, niin kaupassa kuin muissakin hankinnoissa eikä hinta ole enää määräävässä asemassa oleva tekijä.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Re: Aurinko taloilua!
AZP kirjoitti: ↑Ma Touko 20, 2019 17:52Ei siitä varmaan tarvitse loukkaantua jos joku kyselee, miettii ja laskee takaisinmaksuaikaa. Se kun on yksi näiden järjestelmien yleisimmistä myyntiargumenteista ja varmasti yleisimpiä ostoargumentteja myös. Sähköautoon vertaaminen on silleen hankalaa, että auto on harvalle tuottava investointi vaan useimmalle pakkohankinta josta on vain kuluja, toisille enemmän ja toisille vähemmän. Ja Teslan valitseminen perustunee paljon muuhunkin kuin ekoiluun.
Ilo on kuitenkin huomata että enenevässä määrin ympäristösyyt laittaa ihmiset tekemään hankintapäätöksiä, jotka ei välttämättä tuota rahallista hyötyä. Ajellut itsekin biodieselillä jo yli kaksi vuotta, eikä itse siitä kostu kuin korkeintaan vähän puhtaamman moottorin ja kymmenisen prosenttia korkeamman diesellaskun.
9000 automaatilla kirjoitti: ↑Ma Touko 20, 2019 21:37No tämä! On alettu suuremmissa määrin ymmärtää, että se raha ei olekaan ihan kaikki kaikessa. Kaikkeen tottuu. Aikaisemmin tuli kaupassa kytättyä hintoja. Tietty nuorempana sitä rahaa oli vähän vähemmän. Nyt voi panostaa arvovalintaan, niin kaupassa kuin muissakin hankinnoissa eikä hinta ole enää määräävässä asemassa oleva tekijä.
Tämähän on juuri niin että monesta syystä voi päättyyä tälläiseen ratkaisuun. Itse olen sitä mieltä että sähköauto keskustelu Suomessa on Keulinut jo alusta lähtien. Halutaan vaan tuoda "UUSIA" ratkaisua eikä yhtään paranneta jo olemassa olevia. Sen takia minusta Neste MY on aivan loistava keksintö . Itse halusin vetää korteni kekoon tällä tavalla kunnes olemassa olevia vempaimia parannetaan,tetammi kirjoitti: ↑Ma Touko 20, 2019 17:15Joo. Eihän pelkkä säästö tarvii olla syy vaihtaa.
Ja jokaine säästetty kilowatti siirtomaksuista tuottaa extra mielihyvää. Pyykit yms tarttis pestä keskel päivää.
Mainostettu takasinmaksuaika kyl kuulostaaki turhan hyvältä. On noi meilleki soitellu ja työkavereille on käyny esittelemässäki.
tai ajatellaan "ulos laatikosta"!!
Mutta olen varmaan silloin jo kultaisia katuja lakaisemassa Pyhän Pietarin johdolla ja Saksassa on 50 miljoonaa sähköautoa eikä yhtään ydinvoimaa . Ja kaikki maailman muut autot toimii kuten Docin De lorean Paluutulevisuuteen leffassa.... Saabi toimi jo v. 2006 jätteellä !!!!
Keisarilla uusia vaatteita....
NG 9-5 Aero Isolohko XWD aut., 9-5 Aero aut. -06(toiseksi vanhim. pojan),9-3 autm.XWD FARKKU -09, 9-3 TTID FARKKU -08 (nuorimman pojan), BMW G 310 GS sekä BMW G 310 R
NG 9-5 Aero Isolohko XWD aut., 9-5 Aero aut. -06(toiseksi vanhim. pojan),9-3 autm.XWD FARKKU -09, 9-3 TTID FARKKU -08 (nuorimman pojan), BMW G 310 GS sekä BMW G 310 R
Re: Aurinko taloilua!
Mä sain keväällä tarjouksen 11340w , 42 panelia.10100€.
Asennus ei tuossa mukana. Tosin itse tapahtuisi asennus.
Kiinnostaisi kovin tuo ottaa. Aurinko käytännössä paistaa koko noususta laskuun katolle(etelä rinne)
Asennus ei tuossa mukana. Tosin itse tapahtuisi asennus.
Kiinnostaisi kovin tuo ottaa. Aurinko käytännössä paistaa koko noususta laskuun katolle(etelä rinne)
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Re: Aurinko taloilua!
Pitää muistaa mitä SFS 6000 kertoo aurinkosähköjärjestelmästä.
Kun kyseessä on verkkoon kytkettävä "aurinkovoimala", ei järjestelmän jännitteet kuulu enää pienjänniteen (ELV: alle 50Vac/120Vdc) piiriin, joten niitä saa tehdä vain sähköalan ammattilainen. Tämä koskee siis myös paneelien sähkötöitä, koska niiden tasajännite syötöt invertterille ovat satoja voltteja. Suuruus riippuu paneelijärjestelmän koosta ja kytkentätavasta, mutta n. 200V ylöspäin aina jopa yli 500V. Verkkojännitepuoli 400V/230V on tietenkin selvä myös. Mekaaninen asennus ja kiinnitys on eri juttu itse tehden, mutta on se sekin tehtävä kunnolla.
Näitä verkkoon kytkettäviä järjestelmiä ei voi sähkötöiden osalta täysin verrata "mökkisähköihin". Itse tekemällä sallittuja töitä, kun osaa, niin säästää varmasti paljon asennuskuluissa. Toki sähköalan henkilö vielä enemmän. Vielä jos sattuisi "saamaan" laitteet ilman alvia niin ....
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Aurinko taloilua!
Pitää sanoa että ei muuta kun ostamaan jos lompakko tai pää sallii . Viikkoon ei ole "Sähkö yhtiön" mittari juuri värähtänyt. Nyt pyykkikone ja kuivaus rumpu huutaa hoosianna päivällä , Ilmastointi on talossa päällä, vedenlämmitys on siirretty päiväsaikaan ja olen leiponnut pakkaseen vaikka mitä jne. Voi sanoa että tällähetkellä klo. 09 - 20 on mikäli aurinko paistaa noin 3,5 Kw käytössä ja mikäli aurinko on pilvessä tuottaa edelleen 1 kw. Hyvältä tuntuu.... ja nuoriso kotona on ihmeissään miten aurinko voima jyllää.
Olihan Saab EV-1 eka ensimmäinen auto v.1985 jossa käytettiin aurinkopanelia pyörittämään "ilmastointia" . Ei paha
Keisarilla uusia vaatteita....
NG 9-5 Aero Isolohko XWD aut., 9-5 Aero aut. -06(toiseksi vanhim. pojan),9-3 autm.XWD FARKKU -09, 9-3 TTID FARKKU -08 (nuorimman pojan), BMW G 310 GS sekä BMW G 310 R
NG 9-5 Aero Isolohko XWD aut., 9-5 Aero aut. -06(toiseksi vanhim. pojan),9-3 autm.XWD FARKKU -09, 9-3 TTID FARKKU -08 (nuorimman pojan), BMW G 310 GS sekä BMW G 310 R
Re: Aurinko taloilua!
Paljonkos sähköyhtiö maksaakaan ylijäämä sähköstä? Vielä dokumenttia pöytään.
9-5 Aero - 00
Re: Aurinko taloilua!
Laitetaan tokumenttia kun eka lasku on tullut.
Pitäisi olla 005,85 per kw meidän yhtiössä. Jos olisin ottannut Heleniltä sähkön ja paneelit he olisivat maksaneet 0,11 e kw . Mutta päädyin paikalliseen yhtiöön koska kaikki energia on vesivoimalla tuotettua.
Mutta pienet ne on Silakat joulukaloiksi, eli yritän hyödyntää omaan käyttöön kaikki mitä saa....
Keisarilla uusia vaatteita....
NG 9-5 Aero Isolohko XWD aut., 9-5 Aero aut. -06(toiseksi vanhim. pojan),9-3 autm.XWD FARKKU -09, 9-3 TTID FARKKU -08 (nuorimman pojan), BMW G 310 GS sekä BMW G 310 R
NG 9-5 Aero Isolohko XWD aut., 9-5 Aero aut. -06(toiseksi vanhim. pojan),9-3 autm.XWD FARKKU -09, 9-3 TTID FARKKU -08 (nuorimman pojan), BMW G 310 GS sekä BMW G 310 R
Re: Aurinko taloilua!
No puoleenhan tuo tippui ja siirron perusmaksuhan varmaan tulee normitapaan? Missähän kohtaa kulkee pelkästään vesivoimalla tuotettua sähköä siirtävät linjat? Huhhuh tätä hommaa.
9-5 Aero - 00
Re: Aurinko taloilua!
Ne kulkee vesivoimalaitokselta valtakunnanverkkoon.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Aurinko taloilua!
Ju kuten ajemmin totesin, toinen tykkää tyttärestä ja toinen äidistä ja joku taas molemmista .
Eli virrestä lyhyt, tuotan itselleni mielihyvää Co päästöjä vähentämällä,
( ei aina tarvii ostaa sähköauto että maailma pelastui joka ei tuota muuta kuin laskuja) + saan vähän säästöä noin -30% vuodessa sähkölaskussa.
Joku laittaa 8000 e auton tai veneeseen, naisiin , matkailuun jne.
Minä taas ostin tälläsen laitten joka TUOTTAA selvää rahaa... .
Koulussa ainakin opin että + 005,85 e on 100% enemmän kuin 0 e
Keisarilla uusia vaatteita....
NG 9-5 Aero Isolohko XWD aut., 9-5 Aero aut. -06(toiseksi vanhim. pojan),9-3 autm.XWD FARKKU -09, 9-3 TTID FARKKU -08 (nuorimman pojan), BMW G 310 GS sekä BMW G 310 R
NG 9-5 Aero Isolohko XWD aut., 9-5 Aero aut. -06(toiseksi vanhim. pojan),9-3 autm.XWD FARKKU -09, 9-3 TTID FARKKU -08 (nuorimman pojan), BMW G 310 GS sekä BMW G 310 R
Re: Aurinko taloilua!
^se on itse asiassa ∞ enemmän kuin 0
Nyt kun sulla on voimalaitos ja virta omasta takaa, niin yhtälöähän olisi hyvä täydentää sillä sähköautolla, tai edes sähkömopolla. Hoituis pyykkien ja kaffenkeiton lisäksi liikkuminenkin sähköllä
Nyt kun sulla on voimalaitos ja virta omasta takaa, niin yhtälöähän olisi hyvä täydentää sillä sähköautolla, tai edes sähkömopolla. Hoituis pyykkien ja kaffenkeiton lisäksi liikkuminenkin sähköllä
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Aurinko taloilua!
^Mua on ruvennut sähkömopo oikeasti houkuttamaan kesäisenä käyttökulkineena. Vielä on hinnat vähän kovia ja ranget karvan liian alhaisia, mutta hitusen kun paranee niin alkaa ns. arkipotentiaali (~200km motaria) olla jopa mulle kohdallaan. Noissa kun ei tartte laskee extra-rangee talvee varten kuten käyttöautossa tarttis kun käyttöaika on oikeasti ne +15 ja lämpösemmät kelit.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Aurinko taloilua!
Tuo ei niin iso ongelma ole. Tässä ympäri Baltiaa ja suomea tullut teollisuuslaitoksiin kaapelia vedettyä ja kytkettyä. Ehkä ensi vuonna reviiri laajenee valvojan ominaisuudessa mahdollisesti jo syksylläpetrisa kirjoitti: ↑To Touko 23, 2019 10:15Pitää muistaa mitä SFS 6000 kertoo aurinkosähköjärjestelmästä.
Kun kyseessä on verkkoon kytkettävä "aurinkovoimala", ei järjestelmän jännitteet kuulu enää pienjänniteen (ELV: alle 50Vac/120Vdc) piiriin, joten niitä saa tehdä vain sähköalan ammattilainen. Tämä koskee siis myös paneelien sähkötöitä, koska niiden tasajännite syötöt invertterille ovat satoja voltteja. Suuruus riippuu paneelijärjestelmän koosta ja kytkentätavasta, mutta n. 200V ylöspäin aina jopa yli 500V. Verkkojännitepuoli 400V/230V on tietenkin selvä myös. Mekaaninen asennus ja kiinnitys on eri juttu itse tehden, mutta on se sekin tehtävä kunnolla.
Näitä verkkoon kytkettäviä järjestelmiä ei voi sähkötöiden osalta täysin verrata "mökkisähköihin". Itse tekemällä sallittuja töitä, kun osaa, niin säästää varmasti paljon asennuskuluissa. Toki sähköalan henkilö vielä enemmän. Vielä jos sattuisi "saamaan" laitteet ilman alvia niin ....
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin