Vääränmerkkisen jarruhaasteita

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2511
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Vääränmerkkisen jarruhaasteita

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Tekipä niin, että -04 Mersu pulputti edestä apukuskin puolelta renkaanjuuresta jarrunesteet ulos. Ulkoisen tarkastelun perusteella jarruputki on märkä ihan viimeisestä taitoksestaan ennen yhtymistä letkuun eli varmaan siitä on ilmayhteydessä.

Pari ihmetystä.

Miten voi olla, että tämän vuosituhannen auto tyhjentää em. tapauksessa jarrunesteet niin, ettei painetta riitä millekään pyörälle ja säiliö on aivan kuiva? Onhan nyt piirijarruja ollut vuosikymmeniä vai mitä nyt en ymmärrä.

Mitä kieltä mahtaa olla ABS-yksikön jarruputken liittimet, kun lukee V, H, VL, HL, VR ja HR?
Vänster, höger, hinten, rechts, links?! Ainakin toisessa yhteydessä lisäkirjain meinannee joko etu- tai takapäätä.

Tämmöistä laatuautoilua :D
SS-K Jäsen #2283
Nyt:
Mercedes S 350 Bluetec (arkeen)
Mercedes S 55 AMG L charged V8 (juhlaan)
Menneet: Mercedes S 500 L V8, 9000 Aero man stage1, 9000 turbo automatic red box, Saab 900i combi

AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9925
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Vääränmerkkisen jarruhaasteita

Viesti Kirjoittaja AZP »

Veikkaisin että putket puhuu mersun kohdalla saksaa, eli

Vor=eteen
Hinten=taakse
Rechts=oikea
Links=vasen

Ja noiden kirjainten yhdistelmät olis lähtöjä oikealle eteen, vasemmalle taakse jnpp. Ja vastaavasti pelkkä V=etupiiri sisään ja pelkkä H=takapiiri sisään ABS-yksikköön.

Häviskö siis autosta kaikki jarruteho? Säiliöhän lienee yhteinen molemmille piireille, eli se tyhjenee, mutta pääsylkässä pitäisi ehjässä piirissä olla edelleen tavaraa ja toimia. Poljin voi kyllä tuntua tehottomalta ja painua syvälle jos toinen piiri tyhjänä, ja vain takajarrujen toimiessa voi kyllä jarrutuksessa tulla äitiä ikävä :D

Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2511
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vääränmerkkisen jarruhaasteita

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

No totta joo :idea: Sinuun voi luottaa :D Kiitos!
...näyttää minulla kevätaurinko vienyt parhaan terän päättelykyvystä...

Auton seistessä huomasin tippuvan nesteen enkä totta puhuakseni sen enempää ole ajanut ( 8O ) ja kokeillut jarruja. Paikallaan painaessa poljin menee aivan pohjaan.

Luonnollisesti auto on usempikerroksisen parkkitalon ylimmässä kerroksessa ja turvallisesti olisi kiva tuo alas saada. Toki käsijarru toimii, mutta poljintoimisena ja luonnollisesti automaattivaihteiston kanssa eteneminen vaatisi hiukka askaretta :D

Takkuisen tukan alla pyörittelin ajatusta, että ABS-askista tulppaisi tilapäisesti vor rechtsin, niin saisi aineet pysymään säiliössä ja ilmaamalla ehkä myös vor linksin toimimaan. Ja vielä kerran, siis vain parkkitalosta katutasoon pääsemiseksi ja siitä hinurin kyytiin.
Kaikenlaisia nippoja ja kilkkeitä näyttäisi kyllä autotarvikeliikkeistä saavan.
SS-K Jäsen #2283
Nyt:
Mercedes S 350 Bluetec (arkeen)
Mercedes S 55 AMG L charged V8 (juhlaan)
Menneet: Mercedes S 500 L V8, 9000 Aero man stage1, 9000 turbo automatic red box, Saab 900i combi

Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 10692
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vääränmerkkisen jarruhaasteita

Viesti Kirjoittaja jus »

Onko mahdollisuutta ottaa köydellä jarruvoimaa toisesta takana tulevasta autosta?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00

Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2511
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vääränmerkkisen jarruhaasteita

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Pohtimisen arvoinen idea, kiitos! :idea:

Haastetta tuohon tuo käytävien päädyissä sijaitsevat 90-alkavat rampit, joista yhden yläpäässä on juuri autonmentävä ajoportti. Toisen auton keulaan toki saanee hinauskoukun, jarruteltavan peräänkin kenties, vetokoukkua ei ole.

Kaikkea nää teettää :D
SS-K Jäsen #2283
Nyt:
Mercedes S 350 Bluetec (arkeen)
Mercedes S 55 AMG L charged V8 (juhlaan)
Menneet: Mercedes S 500 L V8, 9000 Aero man stage1, 9000 turbo automatic red box, Saab 900i combi

AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9925
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Vääränmerkkisen jarruhaasteita

Viesti Kirjoittaja AZP »

Jos seisontajarrun tietää olevan kunnossa ja rampit ei ole kauhean jyrkät, niin uskaltaisin koittaa liukua alas hitaasti jalka seisontajarrun polkimella ja vaihde vapaalla. Tosin tämä perustuu siihen että mietin mitä tekisin vastaavassa tilanteessa Oldsilla ja siinä on takana rumpujarrut ja seisontajarru komentaa siis käyttöjarrun kenkiä. Eli tehoa riittää kunhan jaksaa polkea. Onko Mersussa minirumpu levyn keskiössä vai vaikuttaako seisontajarru jarrusatulaan?

Niin ja onko varma että hinuri ei mahdu ajamaan halliin ylös?

Henri S
"Hirsch"
Viestit: 816
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Vääränmerkkisen jarruhaasteita

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Mersullahan on iät ajat ollu käytössä pysäköintijarruna ne Suzuki PV:n rumpujarruhilut takalevyn sisällä, jopa Sprintterissä :roll:. Miettikääpä sitä kun seuraavan kerran kuulette käkkärin surahtavan siinä tosi pitkässä ja korkeassa xxx racingin Sprintterissä jossa on vielä jarrullinen kärry perässä :mrgreen:. Itse en edes kokeilis lasketella mäkeä käkkärin avulla Mersulla. Ei siksi että se poljin/kahva yhdistelmän käyttö olis vaikeaa vaan siksi että ekan laskun jälkeen käkkärin tehosta on jäljellä ehkä 3%?
Kannattaa soitella hinausfirmat läpi. Täälä poromaan etelärajallakin on havaittu vanhan Land Cruiserin pääle rakennettuja hinausautoja.
9-5 Wagon, OG900x2
"Älkää tulko sanomaan mulle etten mie sanonu teile että mitä mie sanoin!"

AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9925
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Vääränmerkkisen jarruhaasteita

Viesti Kirjoittaja AZP »

^vähän jotain tollasta ounastelinkin, ehkä ei siis kannata lähteä laskettelemaan PV:n jarruihin luottaen :mrgreen:


Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2511
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vääränmerkkisen jarruhaasteita

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Kiitokset pohdinnoista :)

Tosiaan käkkärirummut on takana. En niitä noin kehnoiksi ole mieltänyt, mutta hyvä pitää mielessä 8O :)

Ehkä korkein parkkitalossa näkemäni on melko hikisesti korkeuden puolesta mahtunut VW T4. En tullut aiemmin ajatelleeksi, mutta tosiaan joku pikkuhinurikin sinne ehkä menisi... :idea:
SS-K Jäsen #2283
Nyt:
Mercedes S 350 Bluetec (arkeen)
Mercedes S 55 AMG L charged V8 (juhlaan)
Menneet: Mercedes S 500 L V8, 9000 Aero man stage1, 9000 turbo automatic red box, Saab 900i combi

aero
-
Viestit: 6349
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Vääränmerkkisen jarruhaasteita

Viesti Kirjoittaja aero »

Minä tuossa kohtaa ihan suosilla soittasin hinausliikkeeseen, selittäisin tilanteen ja koettaisin kuvata maksimimitat. Todennäköisesti tuollainen pikkuhinuri menee ihan nätisti henkilöautoille tarkoitetuista väleistä, mutta hinausfirman asjantuntija kun käy paikan katsomassa, niin hällä on todennäköisesti paremmat eväät ja työkalut asiaan kuin monella muulla.

Ja etenkin jos on jotain ajoportteja, on todennäköisesti tarpeen olla yhteydessä parkkitalon isännöitsijään tahi vastaavaan tahoon. Heilläkin voi olla aatoksia ja ihan kokemustakin että miten rikkinäisiä autoja on aikaisemmin valuteltu pihalle. Jollain tasolla tahtoisi kuvitella asian otetun huomioon ko. parkkitalon suunnitelmissa, toki jos on vanha talo niin autot on kasvaneet ja ennakointi tälläsiin asioihin vähän parantunut vuosien myötä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla

jooseppi78
"Aero"
Viestit: 443
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
Paikkakunta: Oulu

Re: Vääränmerkkisen jarruhaasteita

Viesti Kirjoittaja jooseppi78 »

Sisäänajo-oven välittömässä läheisyydessä lie kyltti kertomassa ajoneuvon max. korkeudesta.
"Hevoseton" mies on huoleton mies

Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2511
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vääränmerkkisen jarruhaasteita

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Hyviä vinkkendaaleja jälleen :)

Ehkä tässä pitää vaan ottaa se lusikka vähemmän rumaan käteen, selvitellä hinausasioita ja mahdollisesti parkkihallin ylläpitotoiminnolta juttuja.

Pitääpä käydä tiiraamassa korkeuskylttiä, en heti muista vaikka kymmenen vuotta on tullut parkkiin ja takaisin kuljettua :idea:
SS-K Jäsen #2283
Nyt:
Mercedes S 350 Bluetec (arkeen)
Mercedes S 55 AMG L charged V8 (juhlaan)
Menneet: Mercedes S 500 L V8, 9000 Aero man stage1, 9000 turbo automatic red box, Saab 900i combi

AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9925
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Vääränmerkkisen jarruhaasteita

Viesti Kirjoittaja AZP »

En usko että ihan heti jää korkeudesta kiinni. Noi Hiluxista rakennetut hinurit ei ole sen korkeampia kuin Hiluxit yleensä, eli varmaan max 2m. Sen sijaan jos on tiukkoja ahtaita käännöksiä, niin voi Hilxin grilliin nostettu Mersu olla haastava kombo. Mutta ne hinurikuskit on kyllä ihme taikureita, joille mikään ei ole mahdotonta. Ihan vinssillä vetivät aikanaan metsätien ojaan poikittain päätyneen Chevy Vaninkin pois, kun itse etsin jo nosturiauton puhelinnumeroa :mrgreen:

ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9157
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Vääränmerkkisen jarruhaasteita

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Mites se perinteinen kikka eli lukkopihdeillä jarruletku umpeen, ja säiliööön lisää jarrunestettä? Luultavasti löytyy jarruja ilmaamattakin tarpeeksi jarrutusvoimaa jopa korjaamolle saakka ajelemiseen? Luulisi että mesessä olisi myös ristikkäiset jarrupiirit, mutta mistäpä noista tietää?
Saab 9-3SC TTiD -08
Ducato Maxi -98

Vastaa Viestiin