Kattorempasta harmia

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
vitikka
"Hirsch"
Viestit: 804
Liittynyt: La Kesä 13, 2009 23:49
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Kattorempasta harmia

Viesti Kirjoittaja vitikka »

Pari vuotta sitten asennettu konesaumakatto. Nyt meinasin aloittaa maalaamisen ja huomasin että saumat onkin täynnä muoviretaletta. Maanantaina lähtee soitto firmaan. Unohtaneet repiä suojamuovin reunasta pois ilmeisesti ennen saumaamista. Nyt niitä ei sitten saa mitenkään samoista pois. Mitähän tossa pitäisi nyt vaatia. Muovien repiminen on iso homma kun on niin tiukkaan jämähtänyt ja lähtee pienissä paloissa. Lisäksi kaikkea muovia ei saa repimällä pois, esim. Saumojen sisällä on nyt tuota muovia ja se kun hapertuu sinne niin alkaako vuotaa mahdollisesti. Ja harjalle menevien rivien taitoksien alla on muovia eli sinne ei maalia saa levitettyä jne. Aika soppa tästä tulee joka tapauksessa. Onneksi on 5v asennustakuu.

Tossa muutama kuva.

https://imgur.com/a/hRUcF26
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t

Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4757
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

Re: Kattorempasta harmia

Viesti Kirjoittaja Tuha »

No jos kerran viiden vuoden takuu on asennuksen suhteen, niin firman kuuluu virheensä korjata. Eri asia suostuuko siihen, mutta eiköhän joku virkamies niihinkin saa vauhtia, kenellä tällaiset mahdolliset kuluttaja riita asiat kuuluukaan.
Saab 9000 CSE 2.3T -98, Saab 9-5 2.3t Sedan -99, Saab 9-5 2.3t Sedan -02, Saab 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, vm. -68 Sonett II

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.

Julle
"Hölösuu"
Viestit: 1782
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Kattorempasta harmia

Viesti Kirjoittaja Julle »

Eiköhän tuota pari vuotta vatuloida ja käräjöidä.
Kumpikaan ei voita.
9-5 Aero - 00

mestari
"Hölösuu"
Viestit: 5429
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Kattorempasta harmia

Viesti Kirjoittaja mestari »

enpä vielä ole törmännyt suojmuoviin kun konesaumakattoja on tehty, peltihän on peltiä ja saumoihin joissakin tapauksessa laitetaan pensselivetoista kirkasta tiivisteainetta, riippuen katon kaltevuuskulmasta

mistähän firmata se pelti olikaan peräisin

ja puhutaanko nyt iihan oikeesta konesaumakatosta vai jostakin potkusauma katosta? :D
saab,96,99,90,900,9000,rabeneic binetta de luxe,fordson major,fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165, olympia maamosa,nuffield 10/60,vesioinas

molby
"Hirsch"
Viestit: 817
Liittynyt: Su Tammi 24, 2010 08:18

Re: Kattorempasta harmia

Viesti Kirjoittaja molby »

Ota kosani ja polta/sulata ne muovit pois tai paremmin yritys joka ne asentanut tekee sen.

vitikka
"Hirsch"
Viestit: 804
Liittynyt: La Kesä 13, 2009 23:49
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Kattorempasta harmia

Viesti Kirjoittaja vitikka »

Tollanen suojamuovi niissä on ollut joka olisi pitänyt poistaa https://imgur.com/a/ZRWu8Kw.

En oo varma minkä firman peltiä, muistaakseni ruukin. Eikä ole potkusaumaa. Oikeasta konesaumasta en tiedä, mutta tämä on sellaista konesaumaa jota kaikki konesaumakatto on. Polttaminen kuulostaa aika radikaalilta, mutta toki en ole alan ihmisiä joten en osaa arvioida onko paras tapa. Mutta joka tapauksessa huomenna soittelen firman edustajalle asian selvittämiseksi.
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t

KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Kattorempasta harmia

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Millä konstilla tuolta välistä mitään poistaa vahingoittamatta itse peltiä? Ja kuinkahan monta kattoa on nyt samassa tilanteessa?

vitikka
"Hirsch"
Viestit: 804
Liittynyt: La Kesä 13, 2009 23:49
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Kattorempasta harmia

Viesti Kirjoittaja vitikka »

Joo välistä ei pysty poistamaan muovia kuin avaamalla kaikki saumat. Omalle paikkakunnalle ei ole yhtään konesaumaa ko. firma tehnyt oman lisäksi. Ponttisaumaa ja aaltokatteita ovat laittaneet useita. Mutta nää kaverit tuli jostain kauempaa kun olivat peltiseppiä jotka tekee vaan konesaumakattoja. Ainut mitä itse keksin syyksi muovien unohtamiselle on se, että kaverit eivät ole ennen tehneet pellistä jossa on tuo reuna suojattu kuljetuksen ajaksi. Ja sitten ovat tajunneet virheen kun on ollut jo myöhäistä. Eikä ole ollut munaa myöntää että persiilleen meni.
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t

9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2851
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Kattorempasta harmia

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Olisin aika varovainen tulen kanssa. Aluskate saattaa tykätä kyttyrää ja pahimmassa tapauksessa jälki voi olla aika karua.

Firman nimi esiin, niin osaa muut varoa.
9-5 wagon 2.0t -04, "Femma"
Sitikka C4 Picasso -07, "Popi". RE85 by eFlexFuel

mestari
"Hölösuu"
Viestit: 5429
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Kattorempasta harmia

Viesti Kirjoittaja mestari »

ahaa nyt ymmärrän. eli pojat eivät itse sitä koneella oksentaneetkaan vaan tuli muualta. :D
saab,96,99,90,900,9000,rabeneic binetta de luxe,fordson major,fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165, olympia maamosa,nuffield 10/60,vesioinas

ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9241
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Kattorempasta harmia

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Tämä on kyllä erikoinen tapaus, vaikea käsittää miksi tuo muovi olisi jätetty paikalleen, olisihan se nyt siellä kupruillut ja ollut haittana kun tuplasaumaa olisivat väkertäneet, eli siis tuollaista: https://rakennushaapa-aho.fi/sites/defa ... /sauma.jpg
Meillä laittoivat konesaumajampat jotain butyylikittiä vielä saumoihin koska pulpettikattomme kaltevuus on aika pieni (tosin sanoivat että se on hätävarjelun liioittelua), jos se muovi on tosiaan jätetty saumoihin niin ei sinne ole ainakaan mitään aineita laitettu, ei edes sitä perinteistä öljyäkään? Olisiko voinut jäädä vaan jotain muovinjämiä johonkin tuohon uloimman taitoksen sisään tms?
Rekkulaa tuosta ilman muuta täytyy tehdä.
Olisi ollut hyvä joko itse valvoa, ta edes hiukan seurata kattoremppaa, tai ottaa ulkopuolinen valvoja, sori jälkiviisastelu.
Saab 9-3SC TTiD -08
Ducato Maxi -98

Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 4911
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Kattorempasta harmia

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Eihän tuossa ole mitään epäselvää. Firma tulee ja korjaa, vaikka sitten joutuisi uudet pellit laittamaan. :)
Sami Räihä #1910
9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09
Ex: 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Softausta tarjolla - TECH2 | YV-loota tukossa, sp: nimimerkkini (at) gmail.com

vitikka
"Hirsch"
Viestit: 804
Liittynyt: La Kesä 13, 2009 23:49
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Kattorempasta harmia

Viesti Kirjoittaja vitikka »

Butyylikittiä siellä saumassa pitäisi olla ainakin sopimuksen mukaan. Ja joo, itse en valvonut enkä hankkinut ulkopuolista valvojaa. Virhe. Tai siis toimenpidelupa piti hakea rakennusvalvonnasta kun oli kattomateriaalin muutos kyseessä varttikatteesta peltiin ja valvojaksi luvassa hyväksytettiin firman oma työmaajohtaja.

Tosiaan sitä muovia on vaan siinä viimeisessä taitteessa, kuten tuosta em. kuvasta taitos näkyy. Kittiä sitten sisemmissä taitteissa. Firmaan otin yhteyttä ja lupasivat soittaa takaisin, ei ole kuulunut. Soitin myös peltivalmistajalle ja jätin sinne soittopyynnön kun ei vastannut kuin vaihde, mutta sieltäkään ei ole vielä mitään kuulunut. Ajattelin valmistajalta saada ainakin kannanoton vaikuttaako materiaalitakuuseen jos on muovia välissä ym. Sekin kiinnostaa mitä muovia tuo on, jos sillä nyt toisaalta mitään merkitystä on mihinkään.

Mutta luultavasti se muovi ei siellä taitoksessa maata kaada kun on vain uloimmassa taitteessa. Toki muu muovi pitäisi nyt saada pois että pääsisi maalaamaan. Mutta esim. tuosta pokkauksen alapinnasta ja harjalle kääntyvien pokkausten alta voi olla hankala muovia irrottaa. Tai mahdotonta ilman saumojen avaamista jne. Yritin saada jonkinlaista kannanottoa rakennussuunnittelijalta, mutta hänellä ei ollut kompetenssia asiaan.

Jos ei huomenna firmasta kuulu mitään, niin sitten pitää soitella uudelleen. Eri numerosta tietenkin.
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t

vitikka
"Hirsch"
Viestit: 804
Liittynyt: La Kesä 13, 2009 23:49
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Kattorempasta harmia

Viesti Kirjoittaja vitikka »

Nii se vielä, että eniten ihmetyttää miten ammattilaiset voivat jättää katon tuohon tilaan ja antaa takuupaperit katosta. Kun onhan se tiedossa että se tullaan maalaamaan ja muovit paljastuu viimeistään silloin.

Toki firma ilmeisesti käyttää aliurakoitsijoita eli onko sitten ukot ajatelleet että rahat kouraan ja häivytään maisemista. Ilmeisesti virolaisia olivat, mutta ne pari sanaa mitkä sain vaihdettua niin ihan suomea puhuivat. Firmalla kyllä oli avainlippu papereissa, mutta ei se taida mitään taata nykyään.
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t

SuoTimo
"Aero"
Viestit: 398
Liittynyt: Ke Elo 31, 2005 19:00
Paikkakunta: Kangasala

Re: Kattorempasta harmia

Viesti Kirjoittaja SuoTimo »

Kait noilla jonkun näköinen takuu on oltava - tai jos ei niin sitten virhevastuu.

Jos ei firman yhteystiedot onnistu - niin usuta kuluttajasuoja niitä vastaan - jos homma ei korjaannu niin pääsevät rekisteriin... Voi vaan valitettavasti olla pitkä prosessi. Tsemppiä!
9-5 2.3t WVA vm.-08 ex. 9k 2.0-16 CDTA vm.-89 - Saabisti since -86

Vastaa Viestiin