Onko saabisteista pyöräilijöiksi?
Onko saabisteista pyöräilijöiksi?
Niin ajattelin kysäistä onko täällä saabisteissa fillaristeja? Saabeja kun ei ole valmistettu enää herran vuosiin, niin toi pyöräily saattaa olla monellekin saabistille ihan konkreettinen vaihtoehto kävelylle (tai vaikka Skodalle)
Kertokaa vaan ihan vapaasti mitä vaan mieleen juolahtaa koskien fillarointia, antipatiatkin lajia kohtaan noteerataan ja niitä arvostetaan!
Itselläni ei ole kummempaa pyöräilytaustaa, joskus teininä tuli ajettua vanhalla Crescent 307:llä suhteellisen pitkiäkin matkoja, mutta sitten pyöräilyinnostus jäi vuosikymmeniksi. Pimeinä vuosikymeninä oli ajossa jotain umpisurkeita Inseroita ym.
Nyt tässä olen ikäänkuin opettelemassa maantiepyöräilijäksi, siis ihan alkeistasolla.
Maastopyöräntapainenkin minulla on, halpis Crescent Kile jota päivitin heti uutena 1,5kg kevyemmällä ilmakeulalla. Muttei tuo maastoajo ole okein kiinnostanut, vaikkakin loistavat polut lähtisivät heti takapihaltamme. Saas kattoa jos joskus innostuis moiseen touhuun.
Ekan maantiepyöräni (Merida Ride 90) ostin vaimolleni reilu vuosi sitten, mutta hän sairastui hetki pyörän hankkimisen jälkeen, joten pyörä jäi käyttämättömäksi, itse sillä ajelin jonkin verran, varmaan alle 200km kuitenkin, koska Meridan runko oli liian pieni itselleni (52) . Meridan myin keväällä 2020.
Tuon tilalleostin Bianchi Via Nirone C2C Ultegra/105:n, pyörä oli tosin luokattoman huonossa kunnossa, ja jouduin purkamaan sen palasiksi ja kasasin pyörän osittain uusilla osilla, ja ihan kelpo peli siitä tulikin.
Sillä tuli ajettua jonkin verran tänä kesänä, liian vähän kuitenkin.
Tuo pyörä päätyi myöskin myyntiin liian ison runkonsa vuoksi, ja hankin tilalle Bianchi 928:n 105:n osilla. Nyt tuntui löytyneen hyvä pyörä, ehkä tämäkin saattaa olla hitusen liian iso rungoltaan, mutta onhan hauskaa sillä ajaminen, on tuo hiilikuiturunko vaan ihan toista luokkaa kuin alumiininen!
Olisi kiinnostavaa kuulla minkälaisilla mankeleilla muut saabistit / ex-saabistit / wannabe-saabistit ajelevat, ja minkä vuoksi ovat päätyneet ajamaan polkupyörällä vaikka ihan toimiviakin Saabeja on vielä markkinoilla
Kertokaa vaan ihan vapaasti mitä vaan mieleen juolahtaa koskien fillarointia, antipatiatkin lajia kohtaan noteerataan ja niitä arvostetaan!
Itselläni ei ole kummempaa pyöräilytaustaa, joskus teininä tuli ajettua vanhalla Crescent 307:llä suhteellisen pitkiäkin matkoja, mutta sitten pyöräilyinnostus jäi vuosikymmeniksi. Pimeinä vuosikymeninä oli ajossa jotain umpisurkeita Inseroita ym.
Nyt tässä olen ikäänkuin opettelemassa maantiepyöräilijäksi, siis ihan alkeistasolla.
Maastopyöräntapainenkin minulla on, halpis Crescent Kile jota päivitin heti uutena 1,5kg kevyemmällä ilmakeulalla. Muttei tuo maastoajo ole okein kiinnostanut, vaikkakin loistavat polut lähtisivät heti takapihaltamme. Saas kattoa jos joskus innostuis moiseen touhuun.
Ekan maantiepyöräni (Merida Ride 90) ostin vaimolleni reilu vuosi sitten, mutta hän sairastui hetki pyörän hankkimisen jälkeen, joten pyörä jäi käyttämättömäksi, itse sillä ajelin jonkin verran, varmaan alle 200km kuitenkin, koska Meridan runko oli liian pieni itselleni (52) . Meridan myin keväällä 2020.
Tuon tilalleostin Bianchi Via Nirone C2C Ultegra/105:n, pyörä oli tosin luokattoman huonossa kunnossa, ja jouduin purkamaan sen palasiksi ja kasasin pyörän osittain uusilla osilla, ja ihan kelpo peli siitä tulikin.
Sillä tuli ajettua jonkin verran tänä kesänä, liian vähän kuitenkin.
Tuo pyörä päätyi myöskin myyntiin liian ison runkonsa vuoksi, ja hankin tilalle Bianchi 928:n 105:n osilla. Nyt tuntui löytyneen hyvä pyörä, ehkä tämäkin saattaa olla hitusen liian iso rungoltaan, mutta onhan hauskaa sillä ajaminen, on tuo hiilikuiturunko vaan ihan toista luokkaa kuin alumiininen!
Olisi kiinnostavaa kuulla minkälaisilla mankeleilla muut saabistit / ex-saabistit / wannabe-saabistit ajelevat, ja minkä vuoksi ovat päätyneet ajamaan polkupyörällä vaikka ihan toimiviakin Saabeja on vielä markkinoilla
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Onko saabisteista pyöräilijöiksi?
On pyöräilijäksi, ainakin minusta .
Tällaisella mennään ja menty jo 9 vuotta: https://www.velo-oxygen.fi/kebne-hybrid ... musta.html
Ei mitään vikoja. Ainoastaan yksi takavanne meni uusiksi, kun oli mennyt soikeaksi
Tällaisella mennään ja menty jo 9 vuotta: https://www.velo-oxygen.fi/kebne-hybrid ... musta.html
Ei mitään vikoja. Ainoastaan yksi takavanne meni uusiksi, kun oli mennyt soikeaksi
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Onko saabisteista pyöräilijöiksi?
Tottahan toki.
Ostin loppukesästä 2012 alennuksesta tuollaisen perusfillarin, Crescent Smygen. Ajoin pyörän Prismasta kotiin, 700m. Kauden 2013 lepäsin. Edellisestä Sport Sedanista sippasi akku 2014 kesällä, jolloin ajoin kaverin luokse lainaamaan autoa, jotta saan akun ostettua, 3400m. Kauden 2015 lepäsin. Kesällä 2016 olin yhtenä ehtoona ottanut muutaman oluen ja oli lähdettävä täydentämään pyörällä olutvarastoa Prismaan, 1400m. Kaudet 2017, 2018, 2019 ja oletettavasti myös kauden 2020 huilaan.
Lihas kasvaa levossa.
Ostin loppukesästä 2012 alennuksesta tuollaisen perusfillarin, Crescent Smygen. Ajoin pyörän Prismasta kotiin, 700m. Kauden 2013 lepäsin. Edellisestä Sport Sedanista sippasi akku 2014 kesällä, jolloin ajoin kaverin luokse lainaamaan autoa, jotta saan akun ostettua, 3400m. Kauden 2015 lepäsin. Kesällä 2016 olin yhtenä ehtoona ottanut muutaman oluen ja oli lähdettävä täydentämään pyörällä olutvarastoa Prismaan, 1400m. Kaudet 2017, 2018, 2019 ja oletettavasti myös kauden 2020 huilaan.
Lihas kasvaa levossa.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Re: Onko saabisteista pyöräilijöiksi?
Jep, tästä aiheesta on haasteltu ennenkin ja minunkin tarinat löytyvät tuolta ->
viewtopic.php?f=23&t=177642
Eski
viewtopic.php?f=23&t=177642
Eski
Re: Onko saabisteista pyöräilijöiksi?
Kyllä pyöräily on aika lähellä sydäntä ollut aina. Nuoruudessa ihan numerolappu pyörään kiinnitettynä. kun sitten omat lapset kasvoivat ei urheiluharrastuksen ohjauksessa ollut vaikeutta ja pyöräily palasi perheeseen. Sitä sitten riittikin vuosikymmeniksi ja Saabin katolla erilaiset pyöräkoostumukset kulkivat aivan säännöllisesti yli kahden vuosikymmenen ajan ympäri Suomea ja Eurooppaa. Kun sitten maantiepyöräilyn PM-kilpailut Imatralla päättyivät 1992 otin irtioton kilpapyöräilystä ja totesin 25 vuoden palvelun päättyneeksi Suomen pyöräilylle.
Eri pyöräilylajien parissa tuli sitten monenlaisia tuloksiakin pojilleni ja itselleni valmennuksen puolella. Vuosien 1990-94 välillä poikani ja naapurin pojan viisi perättäistä miesten maantiepyöräilyn Suomen mestaruutta oli varmasti mieleenpainuvin jakso.
Nyt harrastaminen Itselläni on pientä kuntoajelua maastopyörällä ja kavereiden ja tuttavien pyörien ajoasentojen säätämistä. Sen lisäksi seuraan poikieni touhuja ja varusteita, että kestää jollain lailla kehityksen mukana. Pojat ovat jo aikamiehen ikään ehtineitä Ja toinen tämä vanhempi poikani, kolminkertainen maantiepyöräilyn Suomen mestari, on edelleen kilpapyöräilyssä mukana Fincyclingin yhtenä perustajajäsenenä. Fincycling edistää nuorten suomalaisten juniorien kehittymistä ja kilpailutoimintaa. Viimeaikojen paras Fincyclingin toiminnan tuottama suomalainen on varmasti tuolta minun kotiseuduiltani Imatralta ja Ruokolahdelta tuleva Jaakko Hänninen, joka aloittaa reilun viikon kuluttua Italian ympäriajoon! Odotan innolla Giron alkua!
Poikani Juho soitteli viime talvena, että ”iskä ajattelin ostaa nyt eka oman pyörän”! Kaikkien minun ostamieni Crecenttien (Merx), Bianchien, Cannodalien ja Spezialiasien ja tallipyörien jälkeen oli tietysti jo aikakin hankkia oma pyörä. No tosiallisesti hän hankki ympäri maailmaa netin kautta kasan osia joista syntyi tällainen!
Tuo Girs Oscar malli on muuten nimetty Juhon kaverin Oscar Stänströmin mukaan. Oscar ajoi viimeiset ajonsa Girsillä!
Siis kyllä saabisteilla (Pojat ovat myös Saabisteja) on kokemuksia pyöräilystä!
Eri pyöräilylajien parissa tuli sitten monenlaisia tuloksiakin pojilleni ja itselleni valmennuksen puolella. Vuosien 1990-94 välillä poikani ja naapurin pojan viisi perättäistä miesten maantiepyöräilyn Suomen mestaruutta oli varmasti mieleenpainuvin jakso.
Nyt harrastaminen Itselläni on pientä kuntoajelua maastopyörällä ja kavereiden ja tuttavien pyörien ajoasentojen säätämistä. Sen lisäksi seuraan poikieni touhuja ja varusteita, että kestää jollain lailla kehityksen mukana. Pojat ovat jo aikamiehen ikään ehtineitä Ja toinen tämä vanhempi poikani, kolminkertainen maantiepyöräilyn Suomen mestari, on edelleen kilpapyöräilyssä mukana Fincyclingin yhtenä perustajajäsenenä. Fincycling edistää nuorten suomalaisten juniorien kehittymistä ja kilpailutoimintaa. Viimeaikojen paras Fincyclingin toiminnan tuottama suomalainen on varmasti tuolta minun kotiseuduiltani Imatralta ja Ruokolahdelta tuleva Jaakko Hänninen, joka aloittaa reilun viikon kuluttua Italian ympäriajoon! Odotan innolla Giron alkua!
Poikani Juho soitteli viime talvena, että ”iskä ajattelin ostaa nyt eka oman pyörän”! Kaikkien minun ostamieni Crecenttien (Merx), Bianchien, Cannodalien ja Spezialiasien ja tallipyörien jälkeen oli tietysti jo aikakin hankkia oma pyörä. No tosiallisesti hän hankki ympäri maailmaa netin kautta kasan osia joista syntyi tällainen!
Tuo Girs Oscar malli on muuten nimetty Juhon kaverin Oscar Stänströmin mukaan. Oscar ajoi viimeiset ajonsa Girsillä!
Siis kyllä saabisteilla (Pojat ovat myös Saabisteja) on kokemuksia pyöräilystä!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Onko saabisteista pyöräilijöiksi?
No pahus, itseltäni on mennyt täysin ohi koko topicci Viitsiskö ylläpito heittää tästä langasta viestit vaikka tuohon Eskin linkittämään ketjuun?Eski kirjoitti: ↑Ke Syys 23, 2020 06:58Jep, tästä aiheesta on haasteltu ennenkin ja minunkin tarinat löytyvät tuolta ->
viewtopic.php?f=23&t=177642
Eski
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Onko saabisteista pyöräilijöiksi?
On pyöräilijöitä joo...
Viimeksi ajanut omalla hybridi-Inseralla 2009, kun menetin korttini 5 viikoksi
Olisi pitänyt lähteä 8 kuukaudeksi (172 km/h 100 km/h alueella kahden täysperävaunurekan ohituksessa), mutta sain järjestettyä asian 5 viikkoon.
En ole koskenut em. pyörään sen jälkeen, ja se on ollut jo pitkään ulkovaraston taaimmaisessa nurkassa
Viimeksi ajanut omalla hybridi-Inseralla 2009, kun menetin korttini 5 viikoksi
Olisi pitänyt lähteä 8 kuukaudeksi (172 km/h 100 km/h alueella kahden täysperävaunurekan ohituksessa), mutta sain järjestettyä asian 5 viikkoon.
En ole koskenut em. pyörään sen jälkeen, ja se on ollut jo pitkään ulkovaraston taaimmaisessa nurkassa
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Re: Onko saabisteista pyöräilijöiksi?
Tänään tuli laskettua tämän kesäkauden pyöräilykilometrit huhtikuusta tähän päivään.. n.850km tuli sporträkkeriin. Työmatkakilometrejä ja perheen kanssa ajeluita ei ole tuossa laskettuna. Varmaan 1000km todellinen, jos laskisi ihan kaikki kilometrit myös (talvikaudelta).
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Re: Onko saabisteista pyöräilijöiksi?
Pyöräilen myös.
Teini-ikäisenä olin jopa alan kerhossa pari vuotta kunnes koitti ajokortti-ikä ja mielenkiinto oli siten muualla.
Aina ollut 1-2 fillaria varalla jos ja kun on tarve liikkua ilman autoa tai joukkoliikennettä.
Oli leuto&lumeton talvi täällä joten fillari ollut ulkona valmiudessa koko vuoden.
Tällä kaudella ollut noin 2-3krt viikossa kauppa ja liikuntareissuja. 1-2h pidemmillä retkillä.
Perus city/hybridi fillareilla mennään. Tallissa myös Crescent 27" vm 1980 orkkiskunnossa mutta hieman pieni runko minulle.
Teini-ikäisenä olin jopa alan kerhossa pari vuotta kunnes koitti ajokortti-ikä ja mielenkiinto oli siten muualla.
Aina ollut 1-2 fillaria varalla jos ja kun on tarve liikkua ilman autoa tai joukkoliikennettä.
Oli leuto&lumeton talvi täällä joten fillari ollut ulkona valmiudessa koko vuoden.
Tällä kaudella ollut noin 2-3krt viikossa kauppa ja liikuntareissuja. 1-2h pidemmillä retkillä.
Perus city/hybridi fillareilla mennään. Tallissa myös Crescent 27" vm 1980 orkkiskunnossa mutta hieman pieni runko minulle.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Re: Onko saabisteista pyöräilijöiksi?
Täytyy kommentoida tähän vaimonkin puolesta, koska onhan hänkin "saabisti", kun Saabilla aina välillä myös ajelee. Myös hänestä on pyöräilijäksi. Sen osoittanee taatusti ihan vuotuinen työmätkapyöräily jota tulee 5625 km/v .patu kirjoitti: ↑Ke Syys 23, 2020 20:40Tänään tuli laskettua tämän kesäkauden pyöräilykilometrit huhtikuusta tähän päivään.. n.850km tuli sporträkkeriin. Työmatkakilometrejä ja perheen kanssa ajeluita ei ole tuossa laskettuna. Varmaan 1000km todellinen, jos laskisi ihan kaikki kilometrit myös (talvikaudelta).
Siihen sitten vielä muut pyöräilyt päälle, joten itse olen arvioinut koko vuotuisen pyöräilyn olevan n. 6500 ... 7000 km/v.
Tästä päästäänkin siihen, kun hänen Crescenttiään joutuu usein huoltamaan tai joskus jopa korjaamaankin, että kun on moittinut Crescenttiä huonoksi pyöräksi. Pyörä on nyt jotain 5 vuotta vanha ja juuri muutama viikko sitten meni etunapa uusiksi. Sanoin hänelle, että harva tavallinen "kuolevainen" pyöräilee tuollaisia kilometrejä vuodessa. Oikeasti huono pyörä olisi levinnyt jo totaalisesti kauan sitten.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Onko saabisteista pyöräilijöiksi?
Tyttöystävä vedä työmatkaajoa n 4000 km joka vuosi ja yhteiset vkl ajot se lisäksi. Ite en SAABia käynistä jos vaikka 15 km johonkiin tarvis ajaa kaunilla kesäkelillä noin vaan. Noo jos isoja kauppakasseja tartee hinataa mukaan sitteen SAAB ainoa mahdolisuus. Ei muuteen n 10 km ajoon takia viiti SAABin konetta tuhomaan.
Re: Onko saabisteista pyöräilijöiksi?
Onhan mulla pyörä, kesäisin ajelenkin
Iveco 50C14 -05
Dacia Duster -18 4x4
Mercedes-Benz 313/adria -03
Plymouth Valiant -62
MB w108 3.5 - 71
Honda HR-V -99
Dacia Duster -18 4x4
Mercedes-Benz 313/adria -03
Plymouth Valiant -62
MB w108 3.5 - 71
Honda HR-V -99
Re: Onko saabisteista pyöräilijöiksi?
Työmatkapyöräily ainakin omasta mielestä ihan pyllystä Ja nyt tulisi enempikin pyörällä mentyä jooooos . Työmatkaa on ollut jo 17vuotta 6km edestakaisin (ei kunto nouse, hikilenkit erikseen) Nyt joutuu viemään ipanat hoitoon niin tulee mentyä autolla (paitsi sopivalla ajankohdalla kesällä). On kassia, nyssykkää ja muuta roinaa. Ja välillä tulee tapauskohtaiseksi mentyä töihin jo aamu kuudelta. Ja siinä samalla paluumatkalla kauppareissut. Kärsii työpyöräily ja järkeä ei ole mennä ekana pyörällä töihin ja hetken päästä takaisin kauppaan ja hoitotädille.petrisa kirjoitti: ↑To Syys 24, 2020 18:46Täytyy kommentoida tähän vaimonkin puolesta, koska onhan hänkin "saabisti", kun Saabilla aina välillä myös ajelee. Myös hänestä on pyöräilijäksi. Sen osoittanee taatusti ihan vuotuinen työmätkapyöräily jota tulee 5625 km/v .patu kirjoitti: ↑Ke Syys 23, 2020 20:40Tänään tuli laskettua tämän kesäkauden pyöräilykilometrit huhtikuusta tähän päivään.. n.850km tuli sporträkkeriin. Työmatkakilometrejä ja perheen kanssa ajeluita ei ole tuossa laskettuna. Varmaan 1000km todellinen, jos laskisi ihan kaikki kilometrit myös (talvikaudelta).
Siihen sitten vielä muut pyöräilyt päälle, joten itse olen arvioinut koko vuotuisen pyöräilyn olevan n. 6500 ... 7000 km/v.
Tästä päästäänkin siihen, kun hänen Crescenttiään joutuu usein huoltamaan tai joskus jopa korjaamaankin, että kun on moittinut Crescenttiä huonoksi pyöräksi. Pyörä on nyt jotain 5 vuotta vanha ja juuri muutama viikko sitten meni etunapa uusiksi. Sanoin hänelle, että harva tavallinen "kuolevainen" pyöräilee tuollaisia kilometrejä vuodessa. Oikeasti huono pyörä olisi levinnyt jo totaalisesti kauan sitten.
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Re: Onko saabisteista pyöräilijöiksi?
Viimeisen päälle hybridi Ja on kai jo muutettu e85 käyttöiseksi kuten tällä foorumilla on tapana?
Viimeksi muokannut patu, To Syys 24, 2020 19:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)