Tela-alustainen lumilinko

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2145
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Tela-alustainen lumilinko

Viesti Kirjoittaja anv »

V.J.S kirjoitti:
Ti Helmi 22, 2022 14:18
Ihan mielenkiinnosta, että mitenkäs huono tuommoinen Stigan 72cm työleveydellä oleva linko on Hondan telalinkoihin verrattuna?
https://www.stiga.com/fi/2s2726611-st1- ... -trac.html

Tuntuu monen valinta olevan tuo Honda aika useasti, vaikka luulisi Stigan puhuttelevan enemmän saabisteja :D

Ei maksaisi edes neljää tonnia, vaan 2,5tonnia.

P.S: En ole ostamassa, kunhan ihmettelin.
No ainakin erona on Hondan hydraulinen veto ja sähköinen torven säätö. Eli ajonopeutta ja suuntaa (eteen/taakse) voi portaattomasti lennossa säätää. Samoin torven suuntaus ajon aikana onnistuu myös helposti, mikä ainakin omassa ex-kiinalaisessa ei käytännössä onnistunut.
Leveys on vähän siinä ja siinä. Mulla oli tuo Hondan 60cm leveä (HSS 760 ETD) viime talven, mutta vaihdoin täksi talveksi 80cm leveään (HSS 1380 ETD) ja kyllä kannatti.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11486
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tela-alustainen lumilinko

Viesti Kirjoittaja jus »

Näkyy Stigassakin linkous lukkiutuvan päälle niin pitkään kuin veto on päällä, joten voi yrittää vasemmalla kädellä pitää vedon päällä ja oikealla kädellä häärätä heittosuuntaa. Suuntauksen säädön tarpeeseen vaikuttaa toimintaympäristö. Jos ajat vain pitkää siivua eikä ympärillä ole mitään, mitä päin ei saisi lunta tykittää, ei tarvitse heittosuuntia paljon säädelläkään.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
SuoTimo
"Viggen"
Viestit: 547
Liittynyt: Ke Elo 31, 2005 19:00
Paikkakunta: Kangasala

Re: Tela-alustainen lumilinko

Viesti Kirjoittaja SuoTimo »

anv kirjoitti:
Ti Helmi 22, 2022 14:45
No ainakin erona on Hondan hydraulinen veto ja sähköinen torven säätö. Eli ajonopeutta ja suuntaa (eteen/taakse) voi portaattomasti lennossa säätää. Samoin torven suuntaus ajon aikana onnistuu myös helposti, mikä ainakin omassa ex-kiinalaisessa ei käytännössä onnistunut.
Leveys on vähän siinä ja siinä. Mulla oli tuo Hondan 60cm leveä (HSS 760 ETD) viime talven, mutta vaihdoin täksi talveksi 80cm leveään (HSS 1380 ETD) ja kyllä kannatti.
Jep - komppaan tätä... Tuo hydrostaattinen veto on mun mielestä ihan kaiken a ja o... En voi kuvitellakkaan millaista on lingota jollain x+z vaihteisella lingolla - Hydrostaattia kun voi ilman ajokytkimen päästöä ajaa kahvasta nopeemmin - hitaasti - seis ja taakse... Tämä on tosi kätevää, kun esim. puhaltaa kinoksia, katolta tippunutta tai auran puskemaa pakaantunutta vallia, hankalia paikkoja (esim. lähestyt vaikka portaita tms. estettä) - tai kuten minä; kolattua lunta joka on kasoissa.

Mutta mulla on mekaaninen veivi ja kampi torven säätöä varten - kyllä silläkin pärjää ihan ok, vaikka pitää koko ajan säätää, kun paikka missä linkoan osittain on aika kapea (lue haastava). Tässä auttaa kun ajelee vähän himmaillen.

Ja sit toi Hondan koneen varmuus - kerrasta startista käyntiin nääs - ainakin tuossa Stigan mallissa on 230V startti - eli laitat sen jatkojohdon päähän että saat sähköllä käyntiin - (tosi kätevää?). Mulla akku kulkee mukana ja avaimestä käyntiin. Ja vielä, Hondan koneissa on automaattinen puolipuristus (tms.) joka helpottaa manuaali (sekä startti) käynnistystä.

Ps. olen muuten yllättynyt miten naapurin ostama pieni sähkökäyttöinen linko toimii, siinä on yllättävän paljon puhtia ;-)
9-5 2.3t WVA vm.-08 ex. 9k 2.0-16 CDTA vm.-89 - Saabisti since -86
Pee
"Hirsch"
Viestit: 897
Liittynyt: Pe Touko 25, 2007 16:20
Paikkakunta: Kuhmo

Re: Tela-alustainen lumilinko

Viesti Kirjoittaja Pee »

Toista talvea Huskyllä lingonneena, jossa ei ole portaatonta nopeuden säätöä/ veto hihnalla, olen tässä pikkusen ruvennut jo kaipaamaan tuota hydrostaattista vetoa.
Juuri noita isompia lumikasoja lingotessa. Nyt joutuu kikkailemaan vaihteiden kanssa ja vauhti pysähtyy joka kerta kun vaihteistoa hinkkaa.
Ykkönen on toooosi hidas, kakkonen jo sitten sen verran iso että isommassa lumikasassa rupeaa tuntumaan/kuulostamaan siltä että kohta se hihna luistaa.
Ja aikaisemman Cotech lingon perusteella kun hihna ensi kerran luistaa, ei ole paluuta entiseen -> hihnan vaihto.

Hihnan vaihto ei kyllä ollut kummoinen operaatio, mutta aina se vähän vituttaa tehdä tuommosia hommia kun olisi muutakin tekemistä :)
9-5 1,9TiD -08, 9-5 2,0t -06, 9-5 3.0 V6t -99
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Tela-alustainen lumilinko

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Meidän tontilla ei ole tarvetta mitään lumikasoja alkaa linkoilemaan. Eli lumet voi tuosta parkista ja tieltä lingota melkein mihin suuntaan vaan, eikä kasoja pääse siis syntymään. Käytännössä siis vaihteellinen vetokin tuossa toimisi. Eniten lingon hankintaa hidastaa tuo mäen profiili ja se fakta, että ainakin näillä plussasta miinukseen sahaavilla keleillä on pohja aina jäässä. Pitäisi ensin siis päästä kokeilemaan, että miten holtittomasti se linko tuossa luistelisi, kun mäen pohja jäässä ja pitäisi lumet lingota siitä jään päältä.

Ja tosiaan vielä jaksaa kolalla ja lapiolla painaa ihan ilokseen, mutta esim.viime talvena kun oli iteltä koipi poikki ja rouva painoi lumityöt, niin olisi ehkä ollut parisuhteellisesti helpompaa jos olisi ollut linko rouvalla ajossa :roll: :lol:
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11486
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tela-alustainen lumilinko

Viesti Kirjoittaja jus »

Eihän ne kitkalevyllä toteutetun vedon "vaihteet" ole kuin lovia nopeusvalintavivun kehyksessä. Kitkalevyllä on siis periaatteessa saatavilla portaattomasti nopeuksia molempiin suuntiin, mutta vivun lovet määräävät mihin kohtiin se portaaton säätö on lukittavissa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7341
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Tela-alustainen lumilinko

Viesti Kirjoittaja tetammi »

V.J.S kirjoitti:
Ke Helmi 23, 2022 10:26
esim.viime talvena kun oli iteltä koipi poikki ja rouva painoi lumityöt, niin olisi ehkä ollut parisuhteellisesti helpompaa jos olisi ollut linko rouvalla ajossa :roll: :lol:
:mrgreen: :lol:

Kelkkoihinki on joku ruuvannu nastoi niin miksei tuollaiseenki..

Mahtaakohan olla sama kone kuin ajoleikkurissakin, ainaki kuutiot täsmää..
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
SuoTimo
"Viggen"
Viestit: 547
Liittynyt: Ke Elo 31, 2005 19:00
Paikkakunta: Kangasala

Re: Tela-alustainen lumilinko

Viesti Kirjoittaja SuoTimo »

V.J.S kirjoitti:
Ke Helmi 23, 2022 10:26
Ja tosiaan vielä jaksaa kolalla ja lapiolla painaa ihan ilokseen, mutta esim.viime talvena kun oli iteltä koipi poikki ja rouva painoi lumityöt, niin olisi ehkä ollut parisuhteellisesti helpompaa jos olisi ollut linko rouvalla ajossa :roll: :lol:
Esim Honda 760 pyörä- tai telivedolla painaa vähän alta 100 kiloo - leveempi menee jo yli tuon... Kyllä sitä naisetkin kääntelee, mutta painava se on - jos haluaa esim vetää sen talliin ilman että moottori käy tms... Huom; en halua nyt provosoida - mutta kokemukseni mukaan ainakaan oma äiteeni tai vaimoni ei tuota konetta hanskaisi - ymmärrän kyllä, että on naisoletettuja jotka tuollaista konetta pystyy käsittelemään ihan ilman ongelmia.
9-5 2.3t WVA vm.-08 ex. 9k 2.0-16 CDTA vm.-89 - Saabisti since -86
aero
-
Viestit: 8671
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Tela-alustainen lumilinko

Viesti Kirjoittaja aero »

^Mitenkään provosoimatta tai provosoitumatta, satakiloinen lumilinko kuulostaa kyllä sellaselta, jota ei yhtään houkuttele liikutella pelkällä lihasvoimalla omista raameista riippumatta :D. Luulen kyllä, että ainakin mulla olis aika matala kynnys tömäyttää värkki tulille ihan siirtelyäkin varten (ja todeta, että mikään jatkoroikkastartti ei todellakaan tule kysymykseen).
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
SuoTimo
"Viggen"
Viestit: 547
Liittynyt: Ke Elo 31, 2005 19:00
Paikkakunta: Kangasala

Re: Tela-alustainen lumilinko

Viesti Kirjoittaja SuoTimo »

V.J.S kirjoitti:
Ke Helmi 23, 2022 10:26
Meidän tontilla ei ole tarvetta mitään lumikasoja alkaa linkoilemaan. Eli lumet voi tuosta parkista ja tieltä lingota melkein mihin suuntaan vaan, eikä kasoja pääse siis syntymään.
Linkoamisessa on sellainen huonohko puoli - kun kerran linkoat, niin sitten siellä on sen sataneen lumikerroksen korkuinen valli... Tuo valli sitten hankaloittaa esim kolan käyttöä ja kuten kuten tänä talvena, kun on lingottu monta kertaa niin siellä on sellainen xx senttiä korkea valli ajotien tai polun tms. reunoilla... No noi reunat sitten sopivalla tuulella kinostaa johonkin kohtaan enemmän, toiseen vähemmän lunta... Myös rakennus voi vaikuttaa tähän - mulla oli alkutalvesta pihalla toisella reunalla sentti - kaks lunta - toisella 15 - 20 senttiä... Miten tuon tein, oli että kolasin kevyen ohuen lumen kasaan siihen paksumman päälle/viereen, ja sitten linkosin sen... Tässä ja noiden epätasaisesti kinostaneiden lumien kanssa portaaton nopeuden säätö on aivan voittamaton...
9-5 2.3t WVA vm.-08 ex. 9k 2.0-16 CDTA vm.-89 - Saabisti since -86
SuoTimo
"Viggen"
Viestit: 547
Liittynyt: Ke Elo 31, 2005 19:00
Paikkakunta: Kangasala

Re: Tela-alustainen lumilinko

Viesti Kirjoittaja SuoTimo »

aero kirjoitti:
To Helmi 24, 2022 00:38
^Mitenkään provosoimatta tai provosoitumatta, satakiloinen lumilinko kuulostaa kyllä sellaselta, jota ei yhtään houkuttele liikutella pelkällä lihasvoimalla omista raameista riippumatta :D. Luulen kyllä, että ainakin mulla olis aika matala kynnys tömäyttää värkki tulille ihan siirtelyäkin varten (ja todeta, että mikään jatkoroikkastartti ei todellakaan tule kysymykseen).
Itse olen pitänyt parempana vaihtoehtona vetäistä linko sisälle lihasvoimalla talliin ilman että motti käy - ei se paha paikka ole mulle, mutta kevyemmälle immeiselle se voi olla tekemätön paikka - varsinkin kun meillä tallin ovella on kohtuullinen luiska. Ennen puskin sen etuperin sisään, kengät lipsuen - mutta nyttemmin olen oppinut sen että vetäminen on helpompaa :roll:

Edit: Ainakin tuon Hondan kahvasta vetäminen käyntiin ei ole mitenkään rankaa - päin vastoin - kuten aiemmin kirjoitin siinä on puolipuristus tms. joten minusta, jos olisi vastaavaalla motilla oleva linko, niin jatkojohdon vetäminen vaatisi enemmän paukkuja kuin sen vekottimen käyntiin vetäminen... Varsinkin kun/jos se lähtee käyntiin heti, eikä kymmenien vetelyiden jälkeen.
9-5 2.3t WVA vm.-08 ex. 9k 2.0-16 CDTA vm.-89 - Saabisti since -86
Pee
"Hirsch"
Viestit: 897
Liittynyt: Pe Touko 25, 2007 16:20
Paikkakunta: Kuhmo

Re: Tela-alustainen lumilinko

Viesti Kirjoittaja Pee »

Husky painaa vähän vajaat 100kiloa ja ei sen siirtely raskasta ole.
Osaltaan varmaan johtuu "ohjaustehostimesta" eli on semmoset pikku lipareet ohjaustangoissa jolla tuota saa kone päällä käännettyä haluttuun ajosuuntaan + kun kone ei ole päällä tuo vapauttaa renkaat pyörimään vapaaksi.
Eli taaksepäin siirto on aika kevyttä.

Sähkökäynnistys kaapelilla. Kuka jaksaa nähdä vaivaa vetää sähkökaapelia kun lähtee käyntiin ihan vain nykäisemällä?
Eri asia akku vermeet.
Husky lähtee ykkösellä, kevyt nykäisy ja niin lähti myös tuo cotech kiinan kampekkin.
Ihan sama mikä keli ulkona on. Linkoa säilytän ulkosalla katoksessa.
9-5 1,9TiD -08, 9-5 2,0t -06, 9-5 3.0 V6t -99
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
Vastaa Viestiin