Tela-alustainen lumilinko

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5340
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Tela-alustainen lumilinko

Viesti Kirjoittaja VKe »

:lol: tosiaan kuin kaksi marjaa, Stiga ja Wall-E
Sininen Saab 9-3, '99
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5340
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Tela-alustainen lumilinko

Viesti Kirjoittaja VKe »

Ajelin taas pyörälingolla.. Ei se nyt oikein... Keulii, pomppii, puoltaa, juiluaa, tökkii, kampeaa ojaan....

Videoista kun katsoo, niin telalinko etenee tosi tasaisesti. Sellainen kai pitää nyt ostaa...

Kävin molemmissa kylän kaupoissa mutta Rakennusmaailma-lehteä ei ollut tarjolla. Viitsisikö joku lehden omaava sanoa kumpi voitti, Husku ST 427T vai Honta 760 AETD? Husku painaa kamalasti, 164 kg kun Honta vain 115 kg. Hinta hinnastosta melkeen sama, kevyt maksaa enemmän...
Sininen Saab 9-3, '99
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5340
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Tela-alustainen lumilinko

Viesti Kirjoittaja VKe »

Ongelmani ratkaistiin Hotnan ostolla.

Ai että kulkee nyt kevyesti. Hiukan kapeahan toi on kun vanhempi mutta, niin menee kuin juna.

Nyt vaan lunta toivomaan.
Sininen Saab 9-3, '99
SuoTimo
"Viggen"
Viestit: 545
Liittynyt: Ke Elo 31, 2005 19:00
Paikkakunta: Kangasala

Re: Tela-alustainen lumilinko

Viesti Kirjoittaja SuoTimo »

En kerenny vastaamaan viestiin - eiks toi Husku rupee olemaan jo vähän liian tekninen noin pieneksi värkiksi?... siis Polttoaineen ruiskutus :roll: ... Omasta mielestä elektroniikka tuollaisessa vekottimessa ei välttämättä ole bonusta... Tai sit siinä pitää olla ahdin, ESP jne. tms. tjsp. ;-)

Luulen että valinta ei varmaan ollut huono...
9-5 2.3t WVA vm.-08 ex. 9k 2.0-16 CDTA vm.-89 - Saabisti since -86
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2124
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Tela-alustainen lumilinko

Viesti Kirjoittaja anv »

^^ Sama kuin mulla. Kannattaa tarkistaa ennen ensimmäistä linkousta tuon lingon kierukan korkeus maasta. Minulla se oli säädetty 8mm:iin (tasaiselle alustalle). Vaikka pihalla on uusi ja tasainen asfaltti, on loiva ajoluiska autotalliin. Tuon kylkeen jäi kaksi murtopulttia heti kättelyssä :lol:. 18mm on mulla "hieman" parempi. Terän jätin manuskan mukaiseen 5mm:iin.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5340
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Tela-alustainen lumilinko

Viesti Kirjoittaja VKe »

Uskon että toi on meille ihan sopiva. Kiitokset ^vihjeestä. Ekan linkouksen teinkin jo mutta pitääkin tarkastaa heti huomenna.

En tiedä oliko käyttäjävirhe mutta tuntui että lumi pöllysi muuallekin kun ton tuubin osoittamaan suuntaan. Joutuu tuunaamaan tai ranettamaan... Jotenkin toi on vaan "kaukalo" eikä putki jonne lumi ohjataan -ja siitämkaukalostahan se kikpoaa ympäriinsä.... Pitää tutkia sekin.

Mitäs kerosiinia tankkiin olette laitelleet? Olisiko se pienkonepentsiiniä vai ihan tavan ysikasia tai ysifemmaa jota käyttää?
Sininen Saab 9-3, '99
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7323
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Tela-alustainen lumilinko

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Eiköhän pienkonebensa ole oikee vaihtoehto tuollaisessa mikä seisoo suurimman osan vuodesta ja ite seisot siinä pakokaasussa.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Pee
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: Pe Touko 25, 2007 16:20
Paikkakunta: Kuhmo

Re: Tela-alustainen lumilinko

Viesti Kirjoittaja Pee »

Ysikasia omaan huskiin olen laittanut ja niin tuo taidetaan käyttöohjeessakin mainita.
9-5 1,9TiD -08, 9-5 2,0t -06, 9-5 3.0 V6t -99
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5340
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Tela-alustainen lumilinko

Viesti Kirjoittaja VKe »

Hondan manuskassa suositukseksi on kirjattu 95E.

Tuon lauseen lisäksi 10 riviä tarinaa polttoaineen pilaantumisesta ja pilaantumisen vaaroista. Tankissa ei saisi koskaan olla kuukautta kauemmin seisonutta pentsiiniä. Se kuulemma pentsiini pilaantuu nopiasti, pitää käyttää säilöntäainetta, tyhjentää tankki ja kaasutin... Pffff....

Myyjä tuota suositteli, niinpä haen huomenna tuota ja syököön linko sitä.

Wikipedia osasi kertoa että Ukissa MB A-mallin kokoonpanolinjalla olisi laitettu juurikin tuota pienkonebensaa tankkiin pohjiksi.
Sininen Saab 9-3, '99
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2124
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Tela-alustainen lumilinko

Viesti Kirjoittaja anv »

Kyllä minä käytän kaikissa pienkoneissa 98:a. Moottorisahat, ruohonleikkurit, lingot jne... Ei ole säilyvyysongelmia ollut, vaikken ole käyttökauden lopuksi tehnyt yhtään mitään.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5340
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Tela-alustainen lumilinko

Viesti Kirjoittaja VKe »

Sama täällä... 98:ia olen joka kapistuksessa käyttänyt...

No jos nyt kokeilen tuota pienkonepentsiiniä uuden kapineen iloksi kun huomenissa käyn kirkolla :)

5 litran kannu riittää minun lumisadetuurilla ja ilmastomuutoksen vuoksi kahdeksi vuodeksi...
Sininen Saab 9-3, '99
SuoTimo
"Viggen"
Viestit: 545
Liittynyt: Ke Elo 31, 2005 19:00
Paikkakunta: Kangasala

Re: Tela-alustainen lumilinko

Viesti Kirjoittaja SuoTimo »

VKe kirjoitti:
Pe Tammi 08, 2021 19:43
Mitäs kerosiinia tankkiin olette laitelleet? Olisiko se pienkonepentsiiniä vai ihan tavan ysikasia tai ysifemmaa jota käyttää?
Kyl mä olen ajanut E98:lla - en ole viitsinyt sitä pienkonebentsiiniä ostella... En tiedä millä oli ensimmäinen omistaja ajellut - mutta kaasarin neula oli ihan tukossa ja kone ei käynyt kunnolla - tai siis ei käynyt kuin ryyppy päällä - eikä ollut voimaa... Ei ollut paha rasti putsata se neula. Jos ajattelen tuon pk-bensan hintaaa vs. 98 niin mielestäni jäin profikalle... Mutsin konetta on ajeltu jo useamman vuoden 98:lla eikä ole ollut ongelmia...Mutta tämä siis vain Hontan johdannaisille koneille joissa kaasarin kuppi ja neula on helppo ja nopea purkaa - en ota kantaa Brigg&Sh***onin/johdannaisiin koneisiin.

Hondassahan on siellä kaasarin alla se kello jossa on tyhjennyshana - ja siihen hanaan/kelloon kytketty letku - tuolla voi sitten kevväämmällä tyhjätä tankin vain laittamalla sopivan astian alle ja avaamalla hana ;-) Täyttää sen sit kun tarttee seuraavan kerran.

Epäilen ettei tuo etanoli tee hyvää kumi ja muoviosille... Siksi 98... Ja Jaappanilaiset eivät ole mielestäni oikein kuuluisia etanolikäyttöisistä vermeistään - paitsi ne baarinelivedot karaoken jälkeen - vai onko?

Ja voihan tuon bensa-asian silleenkin hoitaa, että tyhjää tankin ja kaasarin - pistää sinne seisonnan ajaksi sitä pk-bensaa - ja käyttää sillä tuota konetta hetken,,,
9-5 2.3t WVA vm.-08 ex. 9k 2.0-16 CDTA vm.-89 - Saabisti since -86
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7323
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Tela-alustainen lumilinko

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Pienkonebensa on puhtaampaa ja pakokaasussa vähempi terveydelle haitallista hengitettävää.

Etanolia ei ole, tuolta esim. jotain
https://www.woodsman.fi/i/tietoa-pienko ... neista/43/
Nesteen sivuil vähä kovemmat hehkutukset :mrgreen:

Paljo tollane lumilinko vie gasoo, jos menee tankilline päiväs niin ehkä itekki tankkaisin 98 ja keväämmäl pk
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1792
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Tela-alustainen lumilinko

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Onkos se nyt sitten hartsia vai mitä sieltä normibensasta irtoaa, mutta noissa perämoottorihommissa nähnyt läheltä useamman vehkeen, mikä on niin tukossa kuin vain voi olla. Voi olla, että pelittää 9 kesää, mutta kymmenes on liikaa ja sitten puretaankin kaasaria, letkua jne. ja uitellaan ultraäänipesurissa.

Tämän tosiaan voi välttää pienkonebensalla, eli kauden lopussa pienkonebensat sisään ja sillä ajelua hetki. Kokonaiskustannuksissa aivan mitätön erä ja vaiva.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Uteip
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: Ke Syys 19, 2018 20:53
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tela-alustainen lumilinko

Viesti Kirjoittaja Uteip »

2.polvi kirjoitti:
La Tammi 09, 2021 14:44
Onkos se nyt sitten hartsia vai mitä sieltä normibensasta irtoaa, mutta noissa perämoottorihommissa nähnyt läheltä useamman vehkeen, mikä on niin tukossa kuin vain voi olla. Voi olla, että pelittää 9 kesää, mutta kymmenes on liikaa ja sitten puretaankin kaasaria, letkua jne. ja uitellaan ultraäänipesurissa.

Tämän tosiaan voi välttää pienkonebensalla, eli kauden lopussa pienkonebensat sisään ja sillä ajelua hetki. Kokonaiskustannuksissa aivan mitätön erä ja vaiva.
Tätä pidin urbaanilegendana pitkään, mutta toissa keväänä ei Hondan perämoottori käynyt tyhjäkäyntiä kun oli tyhjäkäyntipiiri ummessa. Lieneekö kaasarin materiaalivalinnoillakin tms. vaikutusta tähän hapettumistaipumukseen. Viime keväänä kävi mallikkaasti kun viimeisen tankkauksen tein pienkonebensalla.

Pienkonebensaa muuten saa joiltain nesteen asemilta mittarista, hintaeroa on noin 50 c ysikasiin verrattuna jonka maksan mielelläni siihen kymmeneen litraan mitä sahoissa saan vuodessa poltettua, muissa nyt niin väliä kun pakokaasut ei niin nokkaan tule. Kakstahtiöljyn sekoittumisen lupaa Neste tuohon mittaribensaan joten sekään ei ole ongelma.
Ex:Saab 90i -86, (Micra -99, Punto -02)
Vastaa Viestiin