e-mutteriväännin

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5340
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

e-mutteriväännin

Viesti Kirjoittaja VKe »

Vain sähköä tarjolla...

Tekeekö tälläisellä vekottimella mitään? Saako renkaiden pultit irti vai onko laite ihan lelulaite? Ei tule ammattikäyttöön, ainoastaan kahden-kolmen auton renkaat per kausi pitäisi saada vaihdettua.

https://m.motonet.fi/fi/tuote/7004491/M ... m-245-W-12

Väänsin just käsipelillä Sinisen rengaspultit auki ja kiinni ja tuli mieleeni tollainen e-apuvoimalla pyörivä väännin.

Mutta ton kiristysmomenttia ei pystyne säätämään...? Eihän tollla sitten mitään tee? Siis pitäisi kiristää 110 Nm mutta toi kapine kiristää 150 Nm...? Vai tajusinko väärin :oops: ...
Viimeksi muokannut VKe, Ke Joulu 30, 2020 22:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sininen Saab 9-3, '99
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2140
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: e-mutteriväännin

Viesti Kirjoittaja baasenar »

Itellä oli tuollanen, tosin eri merkkinen ja en tykännyt mm. sen takia, koska ei pysty momenttia säätämään ja enkä saanu aina kaikkia muttereita edes auki, varsinkaan silloin, jos ne oli jonkun muun kiristäjän jäljiltä. Akkukäyttöset mutterinvääntimet on käteviä, mutta tähän verrattuna varsin hinnakkaita.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2140
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: e-mutteriväännin

Viesti Kirjoittaja baasenar »

Tajusit ihan oikein.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
Lerssinen
"Viggen"
Viestit: 590
Liittynyt: Su Tammi 26, 2014 11:08
Paikkakunta: Oulainen

Re: e-mutteriväännin

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Bilteman roikkaversio ihan pätevä laite.

https://www.biltema.fi/tyokalut/sahkoty ... 2000022920

Mulla on paineilmavehkeet mutta siltikin pistän sillä renkaat vain "ykkösellä" kiinni ja laitan käsin loppukiristyksen. Pulttimopo ei tajua mitä se tekee joten joskus se voi yllättää jos ei käsin koita jälkeenpäin.
Iveco 50C14 -05
Dacia Duster -18 4x4
Mercedes-Benz 313/adria -03
Plymouth Valiant -62
MB w108 3.5 - 71
Honda HR-V -99
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13155
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: e-mutteriväännin

Viesti Kirjoittaja AZP »

Mua risoo renkaanvaihdossa lähinnä se löysien mutterien pyörittely löysäämisen jälkeen avatessa ja kiinnittäessä taas pyörittely ennen varsinaista kiristämistä. Tähän on auttanut ihan vaan tavan akkuporakone/ruuvinväännin.

Siihen hylsy kiinni ja sillä saa rullailtua löysät pois molempiin suuntiin. Momenttirajoitin isoimmalle asetukselle kiristäessä. Varsinainen löysääminen avatessa ja kiristys kiinnittäessä tapahtuu sitten käsityökaluilla, kiristys siis momenttiavaimella että tulee hyvä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
SuoTimo
"Viggen"
Viestit: 545
Liittynyt: Ke Elo 31, 2005 19:00
Paikkakunta: Kangasala

Re: e-mutteriväännin

Viesti Kirjoittaja SuoTimo »

öh - eihän edes paineilmakäyttöisessä pultterissakaan ole oikeaa momentin säätöä - vaan liipasinsormella säädetään se momentti...?

Mulla joku ~10 vuotta vanha B*teman sähköinen pyssy - hyvin aukeaa pyörän pultit - kunhan ne on vedetty kiristettäessä oikeaan momenttiin - ja syöttö on 2.5 mm2 jatkojohdolla. Tuolla saa ihan riittävän tiukalle myös lyhyellä liipasimen painalluksella pultit siihen kireyteen, josta on hyvä jatkaa momenttiavaimella.

Ei noi sähköiset pulttarit varmaan sen tehokkaampia, tai välttämättä heikompia, ole kuin kaksoisiskevät paineilmapyssyt - mutta omasta mielestä tuon jatkojohdon vetely on huomattavasti helpompaa kuin vetää se kompura ja letku... On mulla 10 bar/50l kompurakin - mutta en ainakaan vielä ole aikeissa hommata paineilma pulttaria... Siihen hyvään paineilmalla toimivaan pultteriin kun saa laitta vähän enemmän kuin mitä se muutama kymppi pyydetään eri kaupoissa niistä halvoista.

p.s. B*temassa oli ainakin joku aika sitten kaksi mallia - toinen "normi" toinen väänsi vahvemmin... Jos epäilyttää ostaa sen paremmin vääntävän.

Edit: voi tuollakin ekaks vetää irtohylsyllä pultit kierteille - ja siten "päräyttää"... Itellä ei hermo kestä kokeilla pultin sujauttamista suoraan sisään pultterilla...
9-5 2.3t WVA vm.-08 ex. 9k 2.0-16 CDTA vm.-89 - Saabisti since -86
kaseva
"Viggen"
Viestit: 615
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:21

Re: e-mutteriväännin

Viesti Kirjoittaja kaseva »

Mä oon tunkenu pyöränpultit auki/kiinni jo muutaman vuoden akkukäyttöisellä mutterimopolla. Avatessa ajettu suoraan hylsyllä ja kiinnittäessä on käytössä momenttivarsi; kiinni on pysyneet ja nätisti auenneet.
96 V4 1980 || G31 520d xDrive -18 || Polestar 2 -23 || Goldwing Interstate 1986 || K 1300 GT -10
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2124
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: e-mutteriväännin

Viesti Kirjoittaja anv »

^ Sama täällä, paitsi paineilmamopo. Itseasiassa minulla on 17mm/110Nm momenttihylsy suoraan saapin pultteja varten ja lisäksi 120mm momenttivarsi. Irroitus suoraan 17mm konehylsyllä ja kiinni tuolla momenttihylsyllä, pyssyssä täydet tehot päällä. Verrattu momenttiavaimella ja momentti on just eikä melkein.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5340
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: e-mutteriväännin

Viesti Kirjoittaja VKe »

Kiitos paljon kommenteista ja kokemuksista.

Jos kuitenkin ostan ton ekan linkin kapineen ja myös tälläisen:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/7000613 ... -12-110-Nm

Toimisikos tuollainen setti?

Selkä mokoma ei tykkää minulla näemmä yhtään tosta nykyisestä kykkimistavasta ja käsipelissä pulttien availusta ja kiristelemisestä :( Voltareenia ja Panadoolia kyytipojaksi...
Sininen Saab 9-3, '99
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7426
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: e-mutteriväännin

Viesti Kirjoittaja mestari »

momenttisauvala saadaan haluttu vääntömomentti käyttäen pulttipyssyä joka on isoimmalla voimalaan ei tule yli kiristystä
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Lerssinen
"Viggen"
Viestit: 590
Liittynyt: Su Tammi 26, 2014 11:08
Paikkakunta: Oulainen

Re: e-mutteriväännin

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

SuoTimo kirjoitti:
To Joulu 31, 2020 00:14
öh - eihän edes paineilmakäyttöisessä pultterissakaan ole oikeaa momentin säätöä - vaan liipasinsormella säädetään se momentti...?
Ainakin minun käyttämissä atlas copcoissa on, en siltikään luota niihin.
Iveco 50C14 -05
Dacia Duster -18 4x4
Mercedes-Benz 313/adria -03
Plymouth Valiant -62
MB w108 3.5 - 71
Honda HR-V -99
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7323
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: e-mutteriväännin

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Joo. Momenttisauva on hyvä olla, jälkikiristystä silti unohtamatta.
Itsellä oli bilteman töpselikone ja toimi hyvin( isäl käytös edelleen), jatkojohto on niin helppo vetää.

Käyttöö on vaan niin paljon ja välil ei ees sähköäkään lähel et hommasin akkukoneen, sillä saa pultit suoraan jenkoilleen ja mahtuu moneen muuhunki hommaan.

Pyöränpultteja aukoessa oon kans saanut selkäni useasti jumiin :facepalm_man:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5610
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: e-mutteriväännin

Viesti Kirjoittaja tturku »

Mä pesen vanteet ja renkaat vaihdon yhteydessä niin nykään on tapana et laitan vaihdettavan renkaan siten että voi istua sen päällä poistettavaa pois otettaessa. Mullakin selän kanssa ongelmia. Toi momenttisauva voisi olla ihan hyvä ostos itsellekin. Nykyisin on 3 avaimen taktiikka käytössä. Metrin jäykällä varrella pultit löysälle, Ryobin One+ mutteri mopolla aina pultit auki ja löysästi kiinni, kiinni laittaessa aina ekat kierteet käsin pyöräyttäen ennen mopoa ja loppukiristys muistaakseni Lidlistä ostetulla momenttiavaimella. Samoin jälkikiristykset momenttiavaimella. Keväällä ja syksyllä tulee yleensä pyöräytettyä 3-4 auton renkaat.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
387
"Hirsch"
Viestit: 912
Liittynyt: Pe Loka 21, 2005 18:00
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: e-mutteriväännin

Viesti Kirjoittaja 387 »

Ryobille ääni on kätevä muuhunkin. Kaksi vuotta ollut
Hese
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23901
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: e-mutteriväännin

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Ristikkoavaimella auki ja kiinni ja momenttiavaimella tiukkaan.

Oon kans vuosia pohtinu tuota bilteman konetta mut aina se on sinne.jääny
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Vastaa Viestiin