e-mutteriväännin

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5340
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: e-mutteriväännin

Viesti Kirjoittaja VKe »

Hyvää uuttavuotta 2021 tähän alkuun kaikille. Sorry ot...

Minullakin käytössä metrin varrella oleva hylsyavain irroitukseen/kiristykseen. Sitten ristikkoavaimella loppuirroitus ja pulttien "alullepano" Pyörii tosi kätevästi lapaset kädessä.

Ainoa on toi avaaminen ja kiristys, jonka luulin selkää ahistavan. Mutta suattaapa olla että ei kuitenkaan ole tuo syy. Kykkiminen, konttaus, ryömiminen, tunkin asettelu... Mutta onhan tässä nyt syitä kerrakseen josta saa muka perustelut ostokselle :)
Sininen Saab 9-3, '99
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2124
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: e-mutteriväännin

Viesti Kirjoittaja anv »

tturku kirjoitti:
To Joulu 31, 2020 10:59
...
kiinni laittaessa aina ekat kierteet käsin pyöräyttäen ennen mopoa ...
Tuo onkin tärkeä juttu. Vaihtoivat joskus 80-luvulla merkkiliikkeessä isäni saappiin jarrupalat talvella ja keväällä mulle hirveä huuto että olen syksyllä vääntänyt 8/16 mutteria väärille kierteille. Hokattiin sitten tuo jarrupalajuttu. Kävin vähän vakoilemassa mitä tuolla hallissa oikein tapahtuu. Jäppinen kiinnitteli renkaita johonkin autoon ja laitteli irtomutterit pulttipyssyyn ja ampuili niitä kiinni... justjust :evil:
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13155
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: e-mutteriväännin

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tuo on yksi syy miksi itse olen jättänyt mopot hyllyyn ja käytän sitä akkuporaa ruuvien pyörittelyyn ennen käsin kiristämistä. Siinä on sen verran hennot ja helposti säädettävät jerkku ja vauhti, että jos pultti meinaa mennä väärälle kierteelle, joko meno tyssää alkuunsa tai vähintään sen tuntee ranteessa ja tajuaa lopettaa ennen kuin tuhoja syntyy.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Juho80
"Hirsch"
Viestit: 749
Liittynyt: La Touko 24, 2003 11:39

Re: e-mutteriväännin

Viesti Kirjoittaja Juho80 »

Mulla ollut käytössä Makitan DTW285-akkukone ja paineilmavehkeet on jäänyt kyllä vähälle käytölle. Sitä pystyy pyörittää niin hitaasti, että hyvin uskaltaa pultit alkuun laittaa, tuntee kyllä että menee oikealle kierteelle. 280Nm siinä vain on vääntöä, mutta riittää pyöränvaihtoon ihan hyvin, kun on ne itse sillä kiinnittänytkin.
Bilteman sininen verkkovirtakone on ihan toimiva budjettikone. Lidlissä myytiin myös akkuväännintä, joka oli ilmeisesti ihan kelpo kone kevyempään hommaan.
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7532
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: e-mutteriväännin

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Itse hommasin tällaisen.
https://www.clasohlson.com/fi/Mutterinv ... r411171000
**ensimmäisellä käyttökerralla sain pyöränpultin poikki kun hakkuutin pulttia kiinni**
Tästä viisastuneena ostin uudet pultit ja momentti varren tähän hommaan.
Lisäksi tarkastan vielä kireyden momentti avaimella.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5340
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: e-mutteriväännin

Viesti Kirjoittaja VKe »

Jaahas, kävin Motonetissä :(

Tommoinen kuvittelemani 110 Nm momenttisauva ja mutteriväänninkombo ei toimi...
-
Kuva ja Kuva
-
Väännin pitäisi olla iskevää mallia. Pöh, menköön mutterit vääntimellä sitten 150 nuuttoniin... Toi väännin speksien mukaan kiristää 150 Nm.
Sininen Saab 9-3, '99
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23901
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: e-mutteriväännin

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

ai mä oon kuvitellu et sauvan ylittävä nm on riittävä..



pulttipyssyllä auki jos lähtee

ristikol kiinni ja momenttiavaimel kiristys.

6v jo toimiva resepti.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5340
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: e-mutteriväännin

Viesti Kirjoittaja VKe »

nalleolut kirjoitti:
La Huhti 10, 2021 17:31
ai mä oon kuvitellu et sauvan ylittävä nm on riittävä
nii se onki... mut ei täsä siitä kyse ollu etteikö olis riittävä...
Sininen Saab 9-3, '99
jefreitteri
"Viggen"
Viestit: 596
Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 07:57

Re: e-mutteriväännin

Viesti Kirjoittaja jefreitteri »

VKe kirjoitti:
La Huhti 10, 2021 17:26
Jaahas, kävin Motonetissä :(

Tommoinen kuvittelemani 110 Nm momenttisauva ja mutteriväänninkombo ei toimi...
-
Kuva ja Kuva
-
Väännin pitäisi olla iskevää mallia. Pöh, menköön mutterit vääntimellä sitten 150 nuuttoniin... Toi väännin speksien mukaan kiristää 150 Nm.
Kyllä kai se nyt iskevä on? Eihän se nyt suoraan voi ajaa kun menee ukko solmuun muuten. Vai onko tuo sellainen joka ottaa ensin kierroksia ja lyö yhden iskun, eli sellainen massatoiminen?
SuoTimo
"Viggen"
Viestit: 545
Liittynyt: Ke Elo 31, 2005 19:00
Paikkakunta: Kangasala

Re: e-mutteriväännin

Viesti Kirjoittaja SuoTimo »

VKe kirjoitti:
La Huhti 10, 2021 17:26
Väännin pitäisi olla iskevää mallia. Pöh, menköön mutterit vääntimellä sitten 150 nuuttoniin... Toi väännin speksien mukaan kiristää 150 Nm.
Parhaalla tuurilla joudut sitten availemaan niitä muttereita vanhaan tapaan jatkovarrella tms. jos vetelee överimomentteihin... Itse laittaisin herkällä liipasinsormella tuolla ePultterilla - ja loput oikealla momenttiavaimella...
9-5 2.3t WVA vm.-08 ex. 9k 2.0-16 CDTA vm.-89 - Saabisti since -86
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13155
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: e-mutteriväännin

Viesti Kirjoittaja AZP »

^tuohon taktiikkaan riittävä kone on akkuporakone
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
SuoTimo
"Viggen"
Viestit: 545
Liittynyt: Ke Elo 31, 2005 19:00
Paikkakunta: Kangasala

Re: e-mutteriväännin

Viesti Kirjoittaja SuoTimo »

AZP kirjoitti:
Su Huhti 11, 2021 00:07
^tuohon taktiikkaan riittävä kone on akkuporakone
Niin ois mut sit olis kaksi konetta siinä jaloksissa kun vaihdat renkaita, kun ei tuo akkupora jaksa avata niitä pultteja - paljon helpompaa lyhyesti päräyttää ePultterilla... ja sit jatkaa räikkämomenttiavaimella. Liipasinsormen herkkyys on se avainsana ;-)
9-5 2.3t WVA vm.-08 ex. 9k 2.0-16 CDTA vm.-89 - Saabisti since -86
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13155
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: e-mutteriväännin

Viesti Kirjoittaja AZP »

Totta, mää oon jaksanu käsin löysätä pultit vielä toistaseksi. Akkuporalla kieräyttää ne sitten auki.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5340
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: e-mutteriväännin

Viesti Kirjoittaja VKe »

Nonni, nyt on tollainen Motonetin keksintö kokeiltu.

Aloin avaamaan pultteja ja ekana piti ihmetellä... Painoin namiskaa ja mitään ei tapahdu. Luulin että keksintö on uutuuttaan jo hajalla. No sitten vaan jatkoin. Kun aikani painoin namiskaa niin vihdoin kuului naps ja kas pultti avautui. Tosi kauan piti pyörittää. Eli oppia ikä kaikki :)

Muutaman pultin kohdalla luulin ettei ikinä avaudu mutta kun aikansa ruuvas ja ruuvas niin napsahti ja pultti avautui. Eli sain kaikki avautumaan ilman lihasvoimaa... Ei huono mutta hiukan hämmentävä kapistus avauksessa.

Kirityksessä laitoin sen 110 Nm momenttisauvan. Tuntui toimivan.
Sininen Saab 9-3, '99
SuoTimo
"Viggen"
Viestit: 545
Liittynyt: Ke Elo 31, 2005 19:00
Paikkakunta: Kangasala

Re: e-mutteriväännin

Viesti Kirjoittaja SuoTimo »

Tänään vaihdoin kesägummit - jokunen päräytys (=painallus) per pultti niin B*teman vanha 310 Nm vääntävä aukaisi pultit - ei mitään isompaa päristelyä tarvinnut.

Kiinni laitoin pultit kierteille pitkällä hylsyllä - sitten herkällä liipasinsormella päristys ePultterilla. Jokainen pultti oli momenttiavaimella kiristettäessä noin 1/2 - 1/4 kierteen väännöllä valmis - ihan kohtuu tulos siis :wink:

Siinä kiristyksessä on se juju - jos vetää oikeaan momenttiin - niin aukeaa varmaan melkein millä vaan - mutta jos tehdään homma kuten mun tonnarissa aikoinaan eräässä ison ketjun rengasliikkeessä - niin tarvittiin jopa kaasulämpöä ja metrin vääntövartta että saatiin yksi pultti auki ALU vanteista - ja ne oli kesärenkaat, eli siis ruoste ei ollut se juttu.
9-5 2.3t WVA vm.-08 ex. 9k 2.0-16 CDTA vm.-89 - Saabisti since -86
Vastaa Viestiin