Akkukäyttöinen lumilinko

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3873
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Akkukäyttöinen lumilinko

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Onko kellään kokemusta noista? Kestävyys, jaksamiskyky ja akkujen riittävyys.

Lähinnä tarve näitä + 10cm pakkaslumimassoja ja +5cm nuoskalunta liikutella alueella jonka kokonaisajopituus noin 50m ja leveys 3m.
Pienemmät pakkaslumet menisi jatkossakin normaalisti kolalla ja noin tuntiin puskee alueelta pakkaslumen, nuoska vie vartista puoleen tuntiin enemmän. Tuohon aikaan sisältyy myös kolmen auton putsaukset ja siirtelyt.

Polttomoottorista en pysty käyttämään yhdellä kädellä ja huonolla selällä, sähkösien omapaino näyttäs pyörivän alle 20kg joka vielä ok.

Lähinnä kiinnostas alle 500€ laitteet mutta ehkä tuonne 650€ voisi panostaa mikäli huomatravaa hyötyä hintaerosta saa.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Sähkölumilinko

Viesti Kirjoittaja ristos »

Aihe on mielenkiintoinen! Olin hankkimassa Ruotsalaista polttomoottorista Cub Cadet-linkoa, mutta omat pojat totesivat vaarin tarvitsevan kevyemmän apurin!?! :lol: Sitten tuli ilmoitus, että ovat tilanneet minulle Stigan ST 8051 lingon 80V litiumakulla! On kuulemma ”soiva PELI” minun tarpeisiini ja avuksi. Perusteluna totesivat, että ukon olisi syytä palata nykyaikaan! :D

Paino on kuulemma täydessä varustuksessa alle 40 kg, kun tuollaisen Cup Cadetin paino on n. 120 kg. Sähköpelin hintaa en tiedä, mutta arvelen sen olevan varmaa melkein tonnin noita isompia linjoja edullisempi? Mutta, sekin lienee varmaan selvä, että kyllähän tuollainen kevyt peli on noihin isompiin linkoihin verrattuna ”lelu”? Siinä tämä sähkökalu on varmasti parempi, että se on paljon hiljaisempi! Mutta kunhan nyt kokeilen, niin sitten olen viisaampi?
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3873
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Akkukäyttöinen lumilinko

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Sehän sattui hyvästi :D

Apuväline tuo meillä olisi, emäntä on ihan yhtä huonossa kunnossa kuin itse. Vallit alkaa olla jo niin leveät ja pystyt ajotien vieressä että yli jää seuraava nuoska työntämättä ellei saa muulla tavoin joko madallettua tai levitettyä.

Normi kolailu mulle ihan ok liikuntaa mutta kuten tänään se + 15cm tullut niin pystyn vain kovilla kipulääkkeillä tekemään. Nuoska, sohjo ja auran puskemat vallit myös tuskallista tekemistä.

Oma paino mulla noin 53-55kg niin ei kovin isoa laitetta veivaile näillä vammoilla.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3873
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Akkukäyttöinen lumilinko

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Tuo stigan linko näyttäs olevan keskihinnalta noin 320€ eikä sisällä akkua eikä laturia. Akku 80V kustantaa noin 330€ ja pikalaturi mikäli tarviaa 116€.

Otan kokeiluun motonetistä kevyen ryobin rst36x5140 sisältäen akun ja laturin ovh 439€, mulla jouluna saatu lahjakortti tuonne ja 50€ lähtee vielä pois hinnasta eli jää 389€. Verrokkina K-raudassa samalla ryobilla on 20€ korkeampi lähtöhinta.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1792
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Akkukäyttöinen lumilinko

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Laitelkaahan Stigasta ja Ryobista koeajoraportteja, rouvalla voisi olla tarve linkoilla valkosta paskaa kulkureiteiltään sivuun ja tuollainen voisi olla näpppärä.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3873
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Akkukäyttöinen lumilinko

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Tuli tänään ryobia testattua.
Noin 2cm pakkaslunta pihalla ja reunavallien juuressa 5cm sekä kolaamisen työntövallien kohdissa noin 10cm viiste jonka ajoin.

Säilytysasento tässä aisa taitettuna ja torven kääntötanko kahvalla on irrotettuna.
Kääntää aisan ylös ja 2kpl pikaklipsiä napsautti kohdalleen, aisan pituus vetää yläasentoon ja 2 klipsiä painaa kiinni. Torvenkääntötanko reiästä läpi ja pyörittää niin että litteäpäinen pää lopsahtaa kohdalla ollessa pohjaan Akun siirtää säilutyslokerosta viereiseen kytkentälokeroon.

Kahva pohjaan ja virtanapista päälle.

Moottori lumivastuksen mukaan säätyvä. Ohuella lumella ei niin pitkälle lennätä mutta puhdasta jälkeä teki ja pimeässä nuo 2kpl ledivalot auttaa ihan ok.
Yli 5cm osalla alkoi torvesta selvästi kaari pidentyä ja 10cm osalla tuprautti kunnolla pitemmälle.
Autojen sekä toisen ja aitapensaan välikköön näköjään 51cm leveyksinen mahtuu hyvin, jää noin 5cm puolelle tilaakin eikä kopsahda edes sivupeileihin.
Torvi kääntyy 180 astetta kahvalla ja kun virtakahvoja 2 on nopea ja näppärä käännellä ajossakin. Yletän myös hyvin torven mekaaniseen korkeussäätöönkin kesken ajonkin..

Joku hyvä käsiharja hommata jolla putsata pahimmasta lumesta, säilytys meillä viemärin päällä tallissa niin muuten saa sulaa rauhassa. Tässä pitää muistaa putsata lumesta tai jäästä aisan tangot kun sisäkkäin menevät säilytysasentoon laitettaessa. Jos haluaa pitää ajoasennossa niin tuotakaan ei tarvitse tehdä.
Akun latasin kun oston jälkeen kasattu ja tuon 20min ajon jälkeen uudelleen niin 15min latausta riitti täyteen

Selkä ei ottanut kipeätä yhtään kuten tälläkin lumimäärällä tulee kolatessa. Kevyt pyöritellä + helppo käyttää, säilytyskään ei tilaa juuri vie. Apuväline tarpeen tullee täyttämään, sen verran kivuttomasti 5-10cm lumia lennätti.

Emäntä kokeili myös pikkupätkän ja varasi itselleen seuraavan ajovuoron, tuosta jo kannatti ryobista maksaakin :D

Kokeilla nuoskalla kunhan joskus tulee niin näkee mihin asti teho riittää.

Uskoisin jo tälläkin testillä että täyttää sen apuvälinetarpeen mitä hain. Jos joskus tarvitsee kovempia laitteita niin siskonmiehen ja hänen polttomoottorisen saan apuun, sen verran sitä aikoinaan olen kokeillut ettei mun vammoilla pysty sitä käyttämään turvallisesti eikä kivuttomasti.

Tehokkain akku mikä tähän 36V linkoon valmistajan mukaan käy on ruohonleikkurin 5ah, tässä lingossa mukana on 4ah akku.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
aero
-
Viestit: 8639
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Akkukäyttöinen lumilinko

Viesti Kirjoittaja aero »

^Perskuta, tuohan alkaa kuulostaa ihan kiinnostavalta pikkuhommiin. Mulla on jo Ryobiltä ruohonleikkuri ja ketjusaha ja niiden myötä 2*4 ja 1*5Ah akut ja kaksi laturia, niin voisi jopa katsella jo ns. bulkkipakkausta.

Edit: Ei taida bulkkipakkaus kannattaa, ainoa nopeasti löytynyt on 360e: https://www.clasohlson.com/fi/Ryobi-Lum ... r412331000 - kun täyspaketteja (akulla ja laturilla siis) saa ~satkun kalliimmalla, ei jää lisäakulle ja -laturille kummoista hintaa. Noi akut meinaan tuppaa irtaallaan olemaan törkysen hintasia.

Tietty talven selkä on jo taitettu, kesällähän tämmöstä kannattaa koettaa bongata jostain alekorista.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3873
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Akkukäyttöinen lumilinko

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Huomasin kun katselin että akut on irtona törkeän kalliita, laturilla lisäksi se oma listahintansa. Kun ei ollut muita tämän merkkisiä niin koko paketti oli halvin.

Itse mietin että nykyisistä kolmesta ruohonleikkurista yhden hajotessa akkukäyttöinen ryobi voisi olla vaihtoehto juurikin tuon yhteensopivan akun takia.
Sähkökoneella pärjäisi kyllä nurtsin talon etupuolelta ajaa, takapihalla pitemmillä sateisilla keleillä paikoin 3-5cm vettä niin siellä nyt järein 3,5hv kone.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3873
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Akkukäyttöinen lumilinko

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Nyt oli 5cm pakkaslunta ja akun lataus riitti hyvin koko ajettavan osuuden. Jälki suht ok ja se riittää mulle, opeteltava miten ajaa ja tuulen suunta jatkossa osata paremmin huomioida. Muutamaan hankalaan kapeaan kohtaan pikku työntölapiota tarjosin ja kasat sitten lingolla veks.

Selkää ja ehjää kättä mulla tuo linko säästää paljon.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3873
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Akkukäyttöinen lumilinko

Viesti Kirjoittaja Kupari »

No niin nyt 15cm lunta niin kunnon kestotesti.
Akku riitti ajaa 2/3 alueesta, ladata niin vetää loput. Ei hyytynyt tuohon lumimäärään ja kolaan en kyllä tänään koske.

Käsi kesti tuon käytön hyvin, kahden auton putsauksen jälkeen piti ottaa kipulääke ja vetäsin vartin jälkeen kun alkoi vaikuttaa kolmannen ja siirsin sen ajotieltä pois. Käsi ei kestä ylhäällä tekemistä, toinen vammautunut niin hyötyä vain tukikätenä.

Part 2
Naapuri väitti että olis liki 20cm tuo satanut lumimäärä. Käytin tässä latausvälillä koiran lenkillä.
Akun latauduttua siirsin 2 autoa ja linkosin loputkin pihasta. Aura kävi sopivasti niin jaksoi näköjään puhdistaa vielä ajotienvallin sekä postilaatikkoryhmän edustankin ja akku loppukini kun hiulasin pihatien reunoja talliin päin mennessä.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Vastaa Viestiin