Eniten tässä vituttaa kaikki!

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Premium Override
"Hölösuu"
Viestit: 2233
Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
Paikkakunta: Tre

Re: Eniten tässä vituttaa kaikki!

Viesti Kirjoittaja Premium Override »

Kyllä tässä aika kumimieheksi itsensä tuntee noiden jätkien juttujen jälkeen. mä ku selviän aina tällee pintanaarmuilla, vaikka ammuttas polveen sakkeli kahtasataa :lol: :roll:

On 10:stä sormesta 5 vielä ehjää, kaikki kyllä pelaa. Kaikista 5:stä on olleet luut ja jänteet näkyvissä.
Ilmarinta ja 1 katkennut, 2 murtunut kylkiluu, josta muistona kolo kyljessä. Sisään meni olutpullo ehjänä varmaan kaulaa myöten.
Kaikenlaista pienempää "läheltä piti ettei henki lähtenyt" tilannetta ja reväytetttyjä niveliä/lihaksia.
No sattuu kyllä alvariinsa vähn sinnetänne, että kai ne jälkensä jättää. :)
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7532
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Eniten tässä vituttaa kaikki!

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Aikoinaan sai eräs kaveri näissä tukinveto hommissa tukkisakset päähänsä, saksien irrotessa tukista ja sinkki oli kireenä.
No siihen loppuivat kaiken näköiset työmurheet,kaveri on hengissä mutta "hissi" ei mene enää ikinä yläkertaan asti.
Ja kovin on tavat niinkuin 12 vuotiaalla.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6427
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Eniten tässä vituttaa kaikki!

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, näissä tapaturmahommissa kannattaa aina muistaa, että olisi voinut käydä huonomminkin. Siis jos on jäänyt henkiin, niin sehän on jo puoli voittoa. Omalle kohdalle on sattunut aika paha pyöräilyonnettomuus vuonna 2016, josta olen täällä ennenkin kertonut. Itse en muista tapahtumasta mitään, mutta maantiepyörälenkillä edelläni ajanut kaveri kaatui eteeni ja minä lensin naamalleni suoraan katuun noin 40kmh vauhdista. Tästä seurasi puolenvuoden sairasloma ja pitkä kuntoutumisprojekti. Neurokirurgit arvioivat aluksi, että tämä mies ei palaa ennalleen. Sain siis mm. kovakalvon ja lukinkalvon alaiset verenvuodot, rintarangan murtumia, yläleuan ja poskiluun monimurtumat, useita kaulanikamurtumia, hampaiden murtumia yms. Aivopaineiden takia minulle tehtiin kraniektomia, eli pääkallosta irroitettiin iso pala pois ja se laitettiin takaisin paikalleen noin viiden kuukauden päästä. Enpä voinut puoleen vuoteen ajaa saabillakaan, kun veivät korttini aivovamman takia. Selvisin hommasta kuitenin aika hyvin, olen palannut töihin ja sain ajokortinkin takaisin...

Kuva
Tässäpä olen koppa korjattuna 72 niittiä päässä.

Viime vuonna pääkalloon asennetut ruuvit aiheuttivat tulehduksen päähän ja jouduin kahdesti ns. aivopesulle, eli trepanaatioon. Se tehdään siten, että vedetään pää teipillä kiinni lavettiin ja porataan reikä kalloon isolla terällä ja tehdään pääkopalle sisäpesu. Eikä edes nukuteta. Varmistin kirurgilta operatiossa, että neste päässä ei ole kusta. Tämä myös varmistettiin bakteeriviljelyllä ja hoidettiin 6vkon iv-antibioottikuurilla. Eli voin nähdä tässäkin myönteisen puolen, eli nyt olen käynyt aivopesulla ja on varmistettu, että päässä ei ole kusta :twisted:

Eski
Viimeksi muokannut Eski, To Maalis 11, 2021 17:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Premium Override
"Hölösuu"
Viestit: 2233
Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
Paikkakunta: Tre

Re: Eniten tässä vituttaa kaikki!

Viesti Kirjoittaja Premium Override »

Aikamoista settiä. Paljo se ihmiselukka kestää rääkkiä, ku vaan joku osaa hiukka korjata ja asentaa varaosia. :D
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1058
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Eniten tässä vituttaa kaikki!

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Kyllä on meikähenkka päässy aika vähällä. Kerran ranne paketissa (työtapaturma) ja puudutettu vasta kaks kertaa; viime kesänä leikattiin vasemmasta keskarista joku kasvi ja viime kuussa aloteltiin juurihoitoa hammaslääkärissä. Muuten ei juuri satunnaisia mustelmia ja heinänuhaa kummempaa kärsimystä ole ollu. Etes päätä särje juuri koskaan vaikka perintötekijät siihen olis olemassa.
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
9-5 3.0t
"Aero"
Viestit: 497
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 07:42
Paikkakunta: Joensuu

Re: Eniten tässä vituttaa kaikki!

Viesti Kirjoittaja 9-5 3.0t »

Paljon puuhasteleville ihmisille, varsinkin miespuolisille, tuppaa sattumaan kaikenlaista.

Omat 'hapeningit' alkoivat nelosluokan keväällä. Olin iltapvällä palaamassa koulusta kotiin polkupyörällä. 860 m mittainen kotitie oli justiinsa alkanut sulaa kevätauringossa ja varjopaikoissa oli tietty jäätä. Vedin tarkoituksella yhteen jyrkkään mutkaan vauhdilla, että jos vaikka takarengas menis sivuluisussa - siihen heräilin tieltä, kun isä ravisteli että ootko hengissä. Vedin kunnon lipat ja olin lyönyt pääni jäähän. Verenmaku suussa ja jumalaton päänsärky ja huimaus - mut vanhemmat ei kattoneet tarpeelliseksi viedä lääkäriin.

18-vuotiaana moottoripyörällä tuli soratien nyppylän mutkassa auto väärää kaistaa pitkin vastapalloon. Takana tulleen auton kuljettaja kertoi jälkikäteen, että olin lähtenyt pyörän satulasta pää edellä kuin ajakka. Molemmat polvet repesivät ohjaustangon päihin, olin lyönyt pääni/kypäräni auton tuulilasin ja katon saumaan ja tuon töyssyn seurauksena olin heittänyt voltin suorin vartaloin taaksepäin kerien auton yli tien pintaan. Laskeutuessa vasen ranne murtui palasiksi ja nyrkki kääntyi kyynärvartta vasten. Tiellä maatessa ei koskenut yhtään mihinkään eikä vielä ambulanssissakaan. Mut loppumatkasta hoitaja huikkasi kuskille, että pistähän vauhtia, täällä on valtimovuoto jalassa. Tajunta pimeni kun paareja työnnettiin sisään sairaalan ovista.
Leikkaukset oli kestäneet vähän yli 6 tuntia.
Molemmat jalat varpaista nivusiin kipsissä ja vasen käsi sormenpäistä kainaloon kipsissä.
Parin kk kuluttua kipsit vaihdettiin pienempiin ja puolen vuoden kuluttua olin jo miltei kuntoutunut.

Seuraavat tällit päähän tulivat armeijassa.
Juoksin marraskuussa räntäsateessa Hollolan pöpelikössä lepakkona Gaz 66 edessä rynkky selässä. Liukastuin ja tajusin kaatuvani rähmälleni. Heräilin tällä kertaa siihen, kun yliluutnantti veti mua pois Gazin keulan alta. Rynkky oli kaatuessani kajahtanut takaraivoon ja puhalsi lyhdyn sammuksiin. Takaraivoon nousi kananmunan kokoinen muhkura ja päänsärky oli loppupäivän ajan miehekäs. Yliluutnantti kyseli päivän mittaan vointiani ja kyseli josko olisin halunnut päästä Veksiin, mutta 'voittamattomana suomalaisena sotilaana' jatkoin harjoitusta.
Toinen tälli tuli kevättalvella ollessani vartiopäällikkönä päävartiossa. Olin lepovuorossa nukkumassa. Päivystäjä tuli yöllä kiireessä herättämään mua, kun kiertävä vartiomies oli ajankulukseen tms. typeryyttään laukaissut aseensa kierroksellaan ja autohallilla sattumalta ollut ylivääpeli oli tullut päävartiolle pitämään ripiraata. Nousin makuulta unenpöpperössä liian hätäisesti ja veri pakeni päästä. Olin kaatunut suorilta jaloiltani selälleen kivilattialle ja takaraivo otti taas osumaa. Olivat useamman minuutin ajan yrittäneet herätellä mua - oli kuulemma vaan sormenpäät nytkähdelleet.
Tällä kertaa piti mennä ihan varuskuntasairaalaan vuorokaudeksi seurantaan. Päänsärkyä kesti parin päivän ajan.

Päähän ei tuon jälkeen ole kohdistunut isompia iskuja.

Kierukka on revennyt ja tähystetty toisesta polvesta kahdesti, toisesta kerran.
Oikea nilkka on ruhjoutunut maastossa kivien väliin ja nilkkaluusta irronneet luunsirut operoitu.
Varpaita on murtunut ja/tai katkennut neljä kertaa.
Rystysiä on murtunut kaksi.
Tikkejä on ommeltu ja katkenneita hermoja korjailtu useita kertoja.

Tekevälle sattuu, useimmat tapahtumat jättävät jälkensä ja iän karttuessa muistuttavat itsestään.
Mutta saapahan viimeisellä vuoteella sanoa eläneensä. :wink:
Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7532
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Eniten tässä vituttaa kaikki!

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

eli nyt olen käynyt aivopesulla ja on varmistettu, että päässä ei ole kusta
Ja meikäläisellä on myös lääkärin kirjoittamat paperit, että minun päässä ei ole mitään... 8O
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13155
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Eniten tässä vituttaa kaikki!

Viesti Kirjoittaja AZP »

Olkaahan varovaisia siellä hyvät veljet. Aika kovia sattumuksia on porukalle osunut.

Itselläni loppui luulot siitä että olen kuolematon, kun lapsuudenkaveri syttyi kesällä 2014 työtapaturmassa palamaan ja sairaalassa ei voitu kuin katsoa miten koomaan vaivutetusta 34-vuotiaasta perheenisästä hiipui henki iltaan mennessä. Oli ambulanssissa ennen uneen laittoa ehtinyt vielä soittaa vaimolleen ja hyvästellä, kun taisi ymmärtää että koko ihoa ei voi ihmiselle vaihtaa.

Sen jälkeen on tullut tarkemmin aina mietittyä kannattaako jokaisille tikkaille kiivetä tai miten toimii vaarallisten työkalujen, aineiden yms. kanssa.

Mulla ei ole koskaan murtunut luita. Paitsi toi selkänikama, joka laitettiin titaanilla ojoon muutama vuosi sitten, mutta sekin on todennäköisemmin synnynnäinen vika kuin muinaisen tapaturman jäljiltä. Tikkejä on vasemmassa kämmenessä ollut monta kertaa, koska useimmiten puukkoa pitävällä oikealla kädellä lienee jotain kaunaa vasemmalle kädelle.

Mut koittakaapa kaikki pysyä yhtenä kappaleena siellä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
9-5 3.0t
"Aero"
Viestit: 497
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 07:42
Paikkakunta: Joensuu

Re: Eniten tässä vituttaa kaikki!

Viesti Kirjoittaja 9-5 3.0t »

AZP kirjoitti:
Pe Maalis 12, 2021 13:35
Sen jälkeen on tullut tarkemmin aina mietittyä kannattaako jokaisille tikkaille kiivetä tai miten toimii vaarallisten työkalujen, aineiden yms. kanssa.

Mut koittakaapa kaikki pysyä yhtenä kappaleena siellä.
Juu, nykyisin tulee tarkkaan mietittyä, mihin kannattaa itse ryhtyä.
Esim. lumet saa olla katoilla ihan rauhassa - asianmukaisesti rakennettujen talojen kattorakenteet kestää kyllä lumikuormat.
Samaten oon suosiolla jättänyt riskialttiit välttämättömät hommat nuoremmille, notkeammille ja paremman tasapainon omaaville - mielelläni kyllä katseella seuraan ja huutelen ohjeita. :lol: :wink:
Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
Avatar
mazeos
"Aero"
Viestit: 465
Liittynyt: Pe Elo 06, 2004 13:44
Paikkakunta: Salo

Re: Eniten tässä vituttaa kaikki!

Viesti Kirjoittaja mazeos »

Nuorena kollina, kun harrastin lumilautailua, ni oli kroppa kovilla. Pääosumia tuli ihan riittävästi, polvet ja nilkat on jouduttu korjaamaan ties miten monta kertaa ja niin edelleen.
Saabisti jo vuodesta 1994, Saab-klubin jäsen numero 918 vuodesta 1998. harrasteena 96 -78, käyttiksenä -97 Volvo S40
Vastaa Viestiin