Vinkkejä tupakoinnin lopettamiseen?

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
saabmees
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: To Syys 05, 2019 13:54

Vinkkejä tupakoinnin lopettamiseen?

Viesti Kirjoittaja saabmees »

Olisiko kenelläkään vinkkejä, miten tupakoinnin lopettaminen onnistuisi parhaiten? Muutaman kerran tullut yritettyä ja aina tullut repsahdettua ennemmin tai myöhemmin. Keuhkot alkavat olla jo siinä kunnossa että nyt on pakko löytää joku tapa päästä tuosta paheesta eroon. :oops:

Törmäsin nikotiininuuskaan, kun selvittelin erilaisia keinoja, ja alkoi vaikuttaa siltä että se voisi olla ihan toimiva vaihtoehto. Ainakin keuhkot kiittäisivät ja taitaa olla vielä laillistakin? Kenelläkään kokemuksia nikotiininuuskasta tai muita vinkkejä joiden avulla pääsee hyvin syöpäkääryleistä eroon?
Avatar
eegas
"Hölösuu"
Viestit: 1078
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 13:10
Paikkakunta: Kauhava / Lapua / Liperi

Re: Vinkkejä tupakoinnin lopettamiseen?

Viesti Kirjoittaja eegas »

https://tupakoinninihanuus.wordpress.co ... en-hyodyt/
Käväise tuolla lukemassa, siellä on ohjeita ja kertomuksia.
SAABeilla ajoa vuodesta -72 alkaen
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, KIA Sorento 2.5 CRDi VGT EX -08
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
bönder
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ke Loka 03, 2018 00:39
Paikkakunta: East

Re: Vinkkejä tupakoinnin lopettamiseen?

Viesti Kirjoittaja bönder »

Mikä sopii toiselle niin ei välttämättä sovi toiselle, mutta hiukan taustaa jos saisi, että monta vuotta kessuttelua takana ja millaisia määriä? Itse lopetin/ryhdyin lakkoon kertalaakista, enkä kessua ole suuhun laittanut kuukausiin.
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2835
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vinkkejä tupakoinnin lopettamiseen?

Viesti Kirjoittaja Cona »

Niin, paheiden summa on kait aina vakio. :roll:

Mutta onko tarkoitus siis päästä nikotiiniriippuvuudesta eroon vai vaihtaa rööki nuuskaan?! Aika moni ex-sauhuttelija tuntuu nykyään kaivavan nuuskakiekkoa tai nikotiinipurkkaa tasaisin väliajoin taskustaan. Keuhkojen kannalta se on varmasti parempi vaihtoehto, mutta edelleen siinä on riskejä ja rahaa kuluu edelleen vrt röökinpoltto.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Avatar
Tooni
"Viggen"
Viestit: 506
Liittynyt: Ma Helmi 10, 2020 23:15
Paikkakunta: Inkoo

Re: Vinkkejä tupakoinnin lopettamiseen?

Viesti Kirjoittaja Tooni »

Itse lopetin kun ostin sähköhöyrystimen, ei ole tehny tupakkia mieli sen jälkeen... Nyt tietysti röyhytän vape masiinalla, pitäs seki saada lopetettua :lol: taitaa enempi olla tapa kuin tarve :mrgreen:

Edit:Ainakin halvemmaksi tulee sähköröyhy kuin normisätkä :wink:
Ng9-3ss 1.8t my03 stage3 E85
Jaappanialaisia gc8 imbreza, evo3 ja hondia enimmäkseen crx:ästä accordiin
Vagilaisia erheitä diisseli astra(oli hyvä) mb cls350cgi,vw vento 1.8i
Chevy caprice classic stw 350 (rotta-auto)
Ford focus st60
Kawasaki Z 750 vm2010
vfr
"Hölösuu"
Viestit: 2032
Liittynyt: Ti Marras 04, 2008 21:06
Paikkakunta: veikkola

Re: Vinkkejä tupakoinnin lopettamiseen?

Viesti Kirjoittaja vfr »

Itse tein omassa päässä asian selväksi ajankanssa, vundeerasin asiaa noin vuoden ja kun olin sisäistänyt asian niin lopetin polttamisen.
Sanoin emännälle et sunnuntai iltana klo. 22:00 vedän viimoisen röökin ja se oli sit siinä. Alkuun oli hankalaa tuo pinttynyt tapa mut muutama kuukausi eikä enää tullut mieleen. Ottaen huomioon et olin polttanut 35 vuotta niin tosi helposti kävi.
Se on vaan tehtävä itsensä kanssa selväksi, ei siinä mitkään konstit auta sen kummemmin. Oma päätös👍
Saab OG9-5 AERO -00 harraste auto
Volvo V90 -17 käyttis
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7532
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Vinkkejä tupakoinnin lopettamiseen?

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Tuli polteltua rapiat 40 vuotta, eräänä päivänä ajattelin vähentää polttamista. En ajatellut lopettaa,vähentää vaan. No ensi heinäkuussa tulee kaksi vuotta, enkä ole vetänyt savun savua. Mitä nyt joskus unessa on tullut vedettyä, ja aamulla on sitten ottanut päähän. No joku päivä kyllä lopetan tupakanpolton, eipä tuota tee kyllä mielikään enää.
Se tässä vähentämisessä on hyvä juttu, lopettaminen kerrasta tuntuu melko jyrkältä, mutta helpompi on sanoa
Ei kiitos,olen vähentänyt.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1458
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: Vinkkejä tupakoinnin lopettamiseen?

Viesti Kirjoittaja ippe »

Viimeksi poltin savukkeen 14. tammikuuta 2014, sen jälkeen olen ollut kokonaan ilman nikotiinia. Itse ensin vähensin tupakointia ja lopuksi lopetin kokonaan. Aina välillä sitä haluaisi polttaa tupakkaa, mutta tunne on varsin etäinen ja sen kanssa on helppo elää.

Ensimmäinen kuukausi ilman nikotiinia oli aika haastava, sen aikana piti välttää stressitilanteita aika paljon.

Itse en uskalla polttaa enää yhtään savuketta tai sikaria, sillä oletan että Joe Camel palaa silloin osaksi päivittäistä elämääni.

Korvaushoidolla pääsee eroon tupakanpolttamisesta, mutta se nikotiiniriippuvuus jää, eli tarve tupakoida pysyy.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Avatar
keskinen84@gmail.com
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: Ti Loka 22, 2019 00:03
Paikkakunta: Kauhava

Re: Vinkkejä tupakoinnin lopettamiseen?

Viesti Kirjoittaja keskinen84@gmail.com »

Itse lopetin 2012 tupakoinnin, kun olin ensin alakouluikäisestä poltellut ja aikuisena lopuksi pari askia päivässä parhaimmillaan. No tein seuraavanlaisen suunnitelman. Ostin sähkötupakin tapariippuvuuden ylläpitämiseen ja nikotiinittomia nesteitä siihen. Tämän lisäksi ostin nikotiinitablettia ja purkkaa. Vähensin nikotiinituotteiden määrää noin kuukauden ja jatkoin sähkötupakin tupruttelua tavan vuoksi jonka sitten lopuksi jätin, kun nikotiiniriippuvuus oli selätetty. Tämän jälkeen tarvitaan vielä motivaatiota ylläpitää muutosta ja itselläni siihen löytyy syy voimailusta, sekä esimerkistä alakouluikäisille lapsille. Tämä toimi minulla, koska en halunnut vaihtaa pysyvästi nuskaan, tai vapotteluun tupakointia.
Volvo V40 R-Desing automaatti vm. 17
Mazda 6 GH HB business vm. 11
Ex. Saab 9-3 SS Vector aut. Ttid +200hp. vm. 2008
Exiä.99 CC automaatti, 900 Turbo jne...
Ex. Yli 50 kpl erilaisia rotteloita, jossain keskustelussa listattu. 😂
Keskinen84 (a) gmail.com
Sabanisti
"Hirsch"
Viestit: 901
Liittynyt: Su Tammi 18, 2009 13:48
Paikkakunta: Sodankylä

Re: Vinkkejä tupakoinnin lopettamiseen?

Viesti Kirjoittaja Sabanisti »

Ite söin sen champix kuurin. Yli vuoden ollu polttamatta eikä ole suurempia himoja ja haluja ollu.

Siinähän poltetaan ja syyään sitä kuuria, tupakin piti alkaa maistumaan pahalta mutten itte kyllä huomannu mitään. Päätin parinviikon kuurinsyönnin jälkeen että huomena ei enää tupakkia ja se siitä, pari viikkoa oli hermot välillä melko tiukalla mutta kyllä se helpotti, asiaan varmaan vaikutti myös se että työpaikasta tuli savuton. Enään ei ole tupakkiköörejä sielä täälä.

Nuuskaa en ole edes juuri kokeillut vaikka tälläperällä tuntuu joka toinen painavan pälliä yläpeltiin.
Saab
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3083
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Vinkkejä tupakoinnin lopettamiseen?

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

75 päivää ilman tupakkia! Lähes joka yö tulee unessa poltettua.
Välillä on ollut unessa useampikin tupakki suussa :) Välillä tullut ihan herättyä siihen. Tuli poltettua vuosikymmeniä.
9-3 SC 1,9 Tids
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
BillyJoe
"Tuplakaasari"
Viestit: 89
Liittynyt: Ke Helmi 20, 2019 21:38
Paikkakunta: Turku

Re: Vinkkejä tupakoinnin lopettamiseen?

Viesti Kirjoittaja BillyJoe »

Poltin noin 17 vuotta ja yritin lopettaa siinä välissä monta kertaa. Olin koukussa enemmän tapaan kuin nikotiiniin. Viimein vain päätin lopettaa ja muutaman viikon purin nikotiinipurukumia, mutta ei se oikein ollut oma juttu. Sitten jätin nekin pois ja polttelin kun olin viihteellä. Jossain vaiheessa meinasi tupakointi jatkua vielä senkin jälkeen ja sitten oli pakko laittaa stoppi kokonaan. Olin vuosia polttamatta kun kokeilin nuuskaa, ja hetihän siihen jäi kiinni. Varsinkin kun käytti Odensseja ja muita vahvoja niin huomasin että nikotiiniriippuvuus on aivan hirvittävä!! En suosittele kenellekään tupakoinnin korvaajaksi! Vuoden verran nuuskasin ja sitten kun oli tarpeeksi motivaatiota niin jätin ne pois ja nyt syön purkkaa aina kun alkaa tekee mieli. Tosiaan nuuskan kanssa enemmän nikotiinirippuvuus kuin tapa. Ei kannata koskea!
Kaarina
Saab 9-5 2,0t MY2003. 3”DP, Bosch EV14-790cc, TD04-15T, Softa by Nappe
Muut projektit:
Suzuki SJ413 https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=85433
opTA
"Tuplakaasari"
Viestit: 96
Liittynyt: Ti Helmi 28, 2017 19:26

Re: Vinkkejä tupakoinnin lopettamiseen?

Viesti Kirjoittaja opTA »

Itse tein näin että noin +/- puol vuotta ajattelin itsekseni (enkä puhunut asiasta kenellekkään) että kun nämä hallussani olevat kartongit loppuvat, niin samalla loppuu tupakointi, ja näin tapahtui vappuna 2016 (tupakointivuosia takana 19v). Kertaakaan en "kokeillut lakkoja" tms. vain kerrasta poikki.
Vastaa Viestiin