Kevyttä kotiautomaatiota

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Kevyttä kotiautomaatiota

Viesti Kirjoittaja AZP »

Talvi tulee, ja kesämökki jätetään taas peruslämmön varaan. Siellä on astianpesukone, jota ei kuitenkaan saa kokonaan kuivaksi, joten tää on vähän pakkorako, eli plussalla täytyy sisätilojen pysyä. Muuten ei olisi niin väliä.

Edelliset talvet menneet silleen että olen siellä kuitenkin käynyt käytännössä melkein joka viikko ja tsekannut että mikä lämpötila. Ilmalämpöpumppu jaksaa pitää 10 asteen ylläpitotoiminnolla mökin hyvin plussalla vielä jossain 10-15 asteen pakkasilla, ja kylmemmälläkin jos lämpötila ei jumiutu alle -15 asteeseen päiväkausiksi. Viime talven kylmällä jaksolla kävi silleen parahultasesti että kun menin paikalle, niin sisällä oli vielä aste-pari plussaa ja laitoin sitten patteria lisäksi tukemaan pumppua.

Mökillä on 4G-reititin, joka jakaa netin wifinä (myös ethernettireikä laitteesta löytyy), joten mielessä on ollut että voisi rakentaa jonkinlaisen systeemin, jolla pystyisi etänä seuraamaan missä lämpötila menee. Systeemejä on kaikenlaisia, isoja kotiautomaatiosysteemejä ja simppelejä lämpömittareita jne. Onko jengillä minkälaisia kokemuksia näistä? Mitään tonnien kotiautomaatiojärjestelmää en ole rakentamassa kuitenkaan. Tuo sisälämpötilan mittaus on ensisijainen ominaisuus, mutta ei haittaa olisi jos samalla systeemillä saisi näkyviin myös ulkolämpötilan ja tarvittaessa käynnistettyä lämpöpatterin tai -puhaltimen etänä. Eikä jonkin sortin valvontakamerakaan huono olisi mökkimurtojen varalta.

Tähän mennessä paperilla lupaavin systeemi mitä olen löytänyt olisi Nedis SmartLife, eli tällainen lämpömittari:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/9501697 ... ari-Zigbee

Jos mä nyt ymmärrän oikein, niin tuon saisi nettiin kun hankkii siihen yhdyskäytävän ja järjestelmään saisi etäohjattavan lämpöpuhaltimen ja/tai etäohjattavan pistorasian, jossa voisi olla kiinni erillinen patteri tai puhallin. Ja järjestelmään löytyisi vielä kamerakin valvomaan pihaa.

Noi on aika edullisia komponentteja mun silmiin, jolloin kyllä herää kysymys että toimiiko ne oikein ja vielä ensi vuonnakin? Eli se mitä en kaipaa on halpa ja huono systeemi, josta on enemmän harmia kuin hyötyä.

Kellään kokemuksia tuosta Nediksestä tai vinkkiä jostain vastaavasta hyväksi koetusta järjestelmästä tällaiseen tarpeeseen? Tai tuleeko jotain muuta mieleen mitä pitäisi huomioida, itse olen aika alottelija tällaisten systeemien kanssa?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Kevyttä kotiautomaatiota

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Offtopikkina tilasin tällaisia muutaman kappaleen vintin lämpötilaseurantaan, kun alakerran kylpyhuoneen valmistumisen jälkeen ei enää ole muuta tarvetta pitää yläkertaa lämpimänä kuin saunaosaston vesijohdot, pl. vieraiden majoitus. Tarkoitus on siis selvittää pysyykö yläkerta plussan puolella välipohjan lämpöhukalla, vai pitääkö pattereita pitää päällä. Nuo linkin anturit kuitenkin toimivat vain bluetoothilla eli eivät toimi tämän topikin käyttötarkoitukseen, itselle vain hinta oli tärkeämpi kuin äly tai wifi-yhteys. :D

Tulipa kuitenkin mieleen eräänlaisena varmuusratkaisuna tuon tiskikoneen sulana pitämiseen esim. ilpin pettäessä; miten olisi hehkulamppu palamaan koneen sisään? Luulisi pysyvän ainakin pidempään lämpöisenä siinä tilanteessa että mökki alkaa mennä pakkasen puolelle, eikä sähköäkään kuluisi kuin muutama kymmenen kwh kuussa.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Kevyttä kotiautomaatiota

Viesti Kirjoittaja AZP »

Mulla on 400W pakkasvahti ollut siellä koneen sisällä, siinä on termostaatti jonka saa säädettyä niin että menee päälle vaikka 5 asteessa.

Pattereiden kanssa koitin samaa, mutta ainakin lattialle asetettuna ja 5 asteeseen säädettynä ne oli hieman lämpimänä vaikka sisälämpötila oli pumpun toimesta se 10 astetta. Ja ne patterit sitten tuplasi-triplasi sähkönkulutuksen, niin en viitsinyt niitä enää tuolla termostaattiasetuksella pitää päällä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Kevyttä kotiautomaatiota

Viesti Kirjoittaja aero »

AZP kirjoitti:
Ma Loka 11, 2021 16:59
Noi on aika edullisia komponentteja mun silmiin, jolloin kyllä herää kysymys että toimiiko ne oikein ja vielä ensi vuonnakin? Eli se mitä en kaipaa on halpa ja huono systeemi, josta on enemmän harmia kuin hyötyä.
Pääosin tuollaset toimii vielä ensi vuonnakin. Plussana tuo höpisee Zigbeetä, mikä on sinänsä standardi juttelutapa, joten on edes jotain toivoa löytää niille käyttöä vaikka valmistaja ja pilvipalvelunsa heittäisi kuperkeikat.
AZP kirjoitti:
Ma Loka 11, 2021 16:59
Kellään kokemuksia tuosta Nediksestä tai vinkkiä jostain vastaavasta hyväksi koetusta järjestelmästä tällaiseen tarpeeseen? Tai tuleeko jotain muuta mieleen mitä pitäisi huomioida, itse olen aika alottelija tällaisten systeemien kanssa?
Tähän voisi höpistä pitkät pätkät tietoturvajutuista, mutta pääosin ne on kuluttajien hyväksymällä tasolla (heh), eikä tuolla mitään henkilötietoja liikutella tai lukkoja auota, niin uhat on aika pieniä.

Äkkiseltään sanoisin että huomiota kannattaa kiinnittää järjestelmän laitetarjontaan sekä hallintaväpyttimiin (puhelinappi, tietokoneohjelma, avoin rajapinta...), jotka määrittelee aika paljon siitä, paljonko voi tehdä sitä automaatiota pelkän etähallinnan lisäksi. Ja tietty kannattaa tarkistaa, onko etähallinnan pilvipalvelu maksullinen - siitä voi hyvinkin kertyä lisää hintaa ajan mittaan ja halpa systeemi muuttua kalliiksi.

Syvää/hyvää kokemusta Nediksestä tai Parhaasta(tm) vaihtoehdosta ei ole, kun pohdinta on aika alkumetreillä täälläkin. Mulla on haluna enempi nimenomaan sitä automaatiota. Ei mua niinkään kiinnosta kattella puhelimesta juttuja, mua vois enempi kiinnostaa esim. se, että tietyt valot syttyy jos tulen pimeällä kotiin. Tai jos ketään ei ole kotona, voisi kämpän lämpötilaa pudottaa jokusella asteella säästömielessä jne.
Rattivaihde kirjoitti:
Ma Loka 11, 2021 17:21
Tarkoitus on siis selvittää pysyykö yläkerta plussan puolella välipohjan lämpöhukalla, vai pitääkö pattereita pitää päällä.
Minä varmaan laiskana laittasin pattereihin alhaisen lämpöpyynnin ja niiden eteen energiamittarin ja kattoisin keväällä, mitä se mittari sanoo. Eikä tartte niin jännätä, että menee pakkaselle just silloin kun ei ole itse kotona vahtimassa.
Rattivaihde kirjoitti:
Ma Loka 11, 2021 17:21
Tulipa kuitenkin mieleen eräänlaisena varmuusratkaisuna tuon tiskikoneen sulana pitämiseen esim. ilpin pettäessä; miten olisi hehkulamppu palamaan koneen sisään?
Ennemmin joku, jonka on tarkoitus lämmittää eikä hajota :). Hehkuva lämpöpallo ei kuitenkaan ihan pitkäikäisimmästä ja luotettavimmasta päästä lämmittimiä ole. Vaikka sitten termostaatillinen lämpöpatteri, joka tavoittelee jotain +5C lukemia.

Oikeastaan AZP:lle meinasin samaa vinkkiä kuin Rattivaihteelle: jos ilppi tavoittelee vaikka sitä kymppiä, niin pistä kyytiin lämpöpatteri tai pari ja niihin tavoitteeksi +5°C. Lämmittävät sitten vaan silloin kun ilpissä ei riitä pauhu niin eivät tuhlaa turhaan, mutta toimivat kuitenkin ittekseen silloin kun tarvii. Mutta se pirulainen kumosikin tämän huonoilla termareilla juur kun olin kirjoittamassa :). Ehkä ne tarttisi erillisen termarin, jonka sijainti on tarkemmin mietittynä, että toimisi oikein.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Lerssinen
"Viggen"
Viestit: 593
Liittynyt: Su Tammi 26, 2014 11:08
Paikkakunta: Oulainen

Re: Kevyttä kotiautomaatiota

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Mainostanpa hieman työni puolesta, Jablotron rikkari osaa nuo kaikki ja vähän enempikin :D

https://www.jablotron.com/fi/jablotron- ... -taloihin/

Hinnatkin jollaintasolla järkeviä eli myös kotiasiakkaan saatavilla. Järjestelmä taipuu kyllä vaikka ja mihin, se on tullu ny huomattua..

Niin ja ei, en myy yhtään mitään yhtään kenellekkään mutta monenlaista automaatiota kyllä asennan :!:
Iveco 50C14 -05
Dacia Duster -18 4x4
Mercedes-Benz 313/adria -03
Plymouth Valiant -62
MB w108 3.5 - 71
Honda HR-V -99
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Kevyttä kotiautomaatiota

Viesti Kirjoittaja AZP »

^saako tuosta sarjasta jostain ostettua tyyliin vain sellasen wifiin kytkeytyvän lämpömittarin vai onko toi sellanen että aina kutsutaan asentaja paikalle ja tulee vähintään tonnin lasku että pääsee edes alkuun? En noilta sivuilta löytänyt oikein selvää vastausta siihen mikä on ikäänkuim ydintuote ja minne kaikkialle se sittem halutessa laajenee.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
-Hese-
"Aero"
Viestit: 316
Liittynyt: Ke Helmi 14, 2007 18:35
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kevyttä kotiautomaatiota

Viesti Kirjoittaja -Hese- »

Kerran viittaat myös valvontaan niin myös työni puolesta mainostan (en myy) Verisuren kodinturvapalveluita. Järjestelmän palovaroittimet kaikki mittaa niin lämpötilaa kuin kosteuttakin. Järjestelmään on mahdollista liittää myös ilmalämpöpumppu vaikkakin tuki sen osalta rajoittuu tiettyihin Panasonicin malleihin. Löytyy niin etäohjattavat pistorasiat, vesi- ja vuotovahdit vuotojen havainnointiin jne. Saa liitettyä Yalen älylukkoa jne.
Pihan (toki myös sisätilojen) valvontaan saa sitten järjestelmään liitettyä Arlon valvontakameroita lisäksi. Niin ja se hinta, riippuu paketin koosta ja lisätuotteista.
#8411
9-5 -98 2.3t Sedan Stage1 (Nappe) (KA)
900 -92 2.1 3D combi coupé (HA)
9-3 -98 T5 2.0t 3D T7 mod Stage1 (Nappe) (KA)
9-3 -01 2.0t 5D (PR)
Entiset:
1 x 99, 1 x 9000, 2 x OG9-5, 1 x OG9-3
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Kevyttä kotiautomaatiota

Viesti Kirjoittaja AZP »

En mä noihin hälypalveluihin sentään lähde. Jos pääasia olis murto- ym. valvonta niin asia olis eri. Nyt se pääjuttu on lämpötilan seuranta ja jos siihen halvalla saa jonkun kameran niin kiva. Verisuren vuoden palvelumaksuilla ostaa kuitenkin noi mun linkkaamat kamat kerran tai pari.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Kevyttä kotiautomaatiota

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

aero kirjoitti:
Ma Loka 11, 2021 17:42
Rattivaihde kirjoitti:
Ma Loka 11, 2021 17:21
Tarkoitus on siis selvittää pysyykö yläkerta plussan puolella välipohjan lämpöhukalla, vai pitääkö pattereita pitää päällä.
Minä varmaan laiskana laittasin pattereihin alhaisen lämpöpyynnin ja niiden eteen energiamittarin ja kattoisin keväällä, mitä se mittari sanoo. Eikä tartte niin jännätä, että menee pakkaselle just silloin kun ei ole itse kotona vahtimassa.
Niin, mutta tässä tapauksessa patterit ovat vesikiertoisia eikä yhdessäkään ole termostaattia. :D Sunttia toki avaa automaattinen lämmönsäädin olohuoneen huoneenlämmön perusteella, kun ilpin lämpö ei enää yksin piisaa. Saunaosaston patterit ovat siis saman lämpöisiä kuin alakerrassakin mutta kun jatkossa tuolla ylhäällä ei enää käydä pesulla ja pyykkäämässä, niin nuo patteriventtiilit voisi säätää vain sen verran auki että vesi kiertää, kuten muualla vintissä.
AZP kirjoitti:
Ma Loka 11, 2021 17:29
Pattereiden kanssa koitin samaa, mutta ainakin lattialle asetettuna ja 5 asteeseen säädettynä ne oli hieman lämpimänä vaikka sisälämpötila oli pumpun toimesta se 10 astetta. Ja ne patterit sitten tuplasi-triplasi sähkönkulutuksen, niin en viitsinyt niitä enää tuolla termostaattiasetuksella pitää päällä.
Itsellä hyvin vastaavat kokemukset noista irtopattereista, kun talo ostettaessa lämpeni tusinalla sellaisella. Säädettävyys hankalaa, sähkönkulutus suurta. Jos löytyisi jokin tuollainen irtotermari pistorasian ja patterin väliin niin sellainen voisi olla hyvä henkivakuutus tuonne omallekin saunaosastolle; etenkin vessaan.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
SuoTimo
"Viggen"
Viestit: 546
Liittynyt: Ke Elo 31, 2005 19:00
Paikkakunta: Kangasala

Re: Kevyttä kotiautomaatiota

Viesti Kirjoittaja SuoTimo »

Itse suhtaudun kaikkiin nettiin liitettäviin kotiautomaatio systeemeihin skeptisesti - noh - en kyllä välitä android, enkä iPhööni järjestelmistäkään kummemmin. Mitään iheellistä salattavaa, ei mulla ole mutta kuitenkin,,,

Jos hermot antaa periksi - niin tuollainen zigbee lämpäöanturi(t) + siihen liittyvä hubi / reititin netiin voisi olla ratkaisu valvontaan. Itse en laittaisi mitään kontrollia netin kautta - kuten aiemmin ilmaisin - olen ehkä paranoidi tässä asiassa, mutta tää on mun mielipide. Luottaisin ennemmin ihan mekaanis-sähköisiin termostaattehin.

Mulla on autotallissa - vesipisteen putken (lattian)läpiviennin vieressä pakkasvahti - pitää sen paikan ja kupariputken lämpimänä, jos pakastaa. Tälläistä vekotinta - kuten aiemmin on esitelty voisi ajatella oikein säädettynä kriittisiin paikkoihin - vaikka sen astianpesukoneen viereen tai sisään tms. Huom vekotinhan ei ole mitenkään IP 44, 55, tai 65 tms. luokiteltu - eli se on tarkoitettu asennettavaksi vain kuiviin tiloihin!

Peruslämmön autotalliin tuo rakennuspuhallin - silleen sopivasti säädettynä. Perusidea säädöissäni oli se että ensin säädetään tuo pakkasvahti sopivaan lämpötilaan (+5C) ja sitten tuo lämmitin sopivaan (+8C). Hyvin on jo useamman vuoden toiminut. Tosin tuo vaati parin päivän seurannan ja säätämisen - sen jälkeen kun merkkasin kohdat sinne termariin, ei ole tarvinnut puuttua.
9-5 2.3t WVA vm.-08 ex. 9k 2.0-16 CDTA vm.-89 - Saabisti since -86
Saabium196
"Aero"
Viestit: 378
Liittynyt: Pe Syys 21, 2012 21:25
Paikkakunta: Epsoo

Re: Kevyttä kotiautomaatiota

Viesti Kirjoittaja Saabium196 »

Lampopumput.info muistelen lukeneeni noista ratkaisuista.
Oben ohne - Aero-ilmaa Ukista 2002 avo
NG9-5 TiD aut. 2010
Hanke hangessa: NG 9-3SC
Exiä: 95 7p -75, 900 T8 -80, NG 9-3 -03
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Kevyttä kotiautomaatiota

Viesti Kirjoittaja aero »

Rattivaihde kirjoitti:
Ma Loka 11, 2021 21:30
Niin, mutta tässä tapauksessa patterit ovat vesikiertoisia eikä yhdessäkään ole termostaattia. :D
Ahh aivan, aivan. Irtopatterilla saisi turvattua, mutta paljonko kannattaa sitten tuhlata rahaa väliaikaisiin turvatarvikkeisiin, jos tarve päättyy kun säädöt löytyy.
Rattivaihde kirjoitti:
Ma Loka 11, 2021 21:30
Jos löytyisi jokin tuollainen irtotermari pistorasian ja patterin väliin niin sellainen voisi olla hyvä henkivakuutus tuonne omallekin saunaosastolle; etenkin vessaan.
No onhan noita, senkun valitsee. Mullakin on yksi, olisinko klasulta ostanut. Oli sinänsä negatiivinen yllätys, kun sitä ei saanut säädettyä muutaman asteen pakkaselle - olisi kylmän tallin saanut pysymään plussalla silloin kun ulkolämpö sahaa nollan ympärillä ja päästämään kylmäksi kun on oikeasti pakkasta (ja kuivaa).

Mulla on tälläinen (mutta vanhempi malli ja valkoinen): https://www.clasohlson.com/fi/Pakkas--j ... /p/36-1109

Tuosta sais kanssa anturin tuotua halutulle kohtaa, kun on johdon päässä: https://www.clasohlson.com/fi/Termostaa ... /p/36-1088

Jos mutunetti on lähempänä kuin klasu, niin sieltäkin saa: https://www.motonet.fi/fi/tuote/9000655 ... D-naytolla
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Kevyttä kotiautomaatiota

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

^no kappas :D Täytyypä (yrittää) pitää tuokin vaihtoehto mielessä.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2132
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Kevyttä kotiautomaatiota

Viesti Kirjoittaja anv »

Miten olisi näin yksinkertainen ratkaisu pelkkään tiskikone ongelmaan https://www.motonet.fi/fi/tuote/9000887 ... -2-m-10-Wm ?

Siis sulanapitkokaapeli tiskikoneen pohjalle ja/tai mahdollisuuksien puitteissa tunkea suoraan putkien sisään tai pyöritellä ympärille?
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
samppa
Matalapaineturbo
Viestit: 193
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 10:29
Paikkakunta: Laukasus

Re: Kevyttä kotiautomaatiota

Viesti Kirjoittaja samppa »

Pyykinpesukoneen kirjassa on ohje ajaa glykolit koneeseen, jos sitä joutuu säilömään pakkasessa....tiedä sitten, onko sovellettavissa
Vastaa Viestiin