Puhelin Egyptistä

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1852
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Puhelin Egyptistä

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Iltaa, kauhuscenaario pääsi tapahtumaan , eli vaimolla meni puhelin rikki egyptin matkan alkajaisiksi.
Onko raadilla tietoo, että jos ostaa puhelimen täältä, niin toimiiko suomalaisella sim kortilla ja toimiiko sitten suomessa normaalisti?
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13204
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Puhelin Egyptistä

Viesti Kirjoittaja AZP »

Itse ostin aikanaan vaimolle puhelimen Arabiemiraateissa käydessä ja ihan samaa rautaa ja softaa se oli kuin kotimaan kaupasta ostettu.

Mutta sellainen disclaimeri että en yhtään tiedä voiko Epygtissä käytettävissä verkoissa olla jotain erilaista miksi puhelin olisikin omanlaistaan mallia, ja tietenkin on varmistettava ettei mene hankkimaan mitään operaattoriin lukittua luuria. Toki jos se vaimon SIM-kortti on ostohetkellä käytettävissä eikä tuhoutunut tai kadonnut, niin laittaa se luuriin sisään ja testaa ennen ostopäätöstä. Jos se toimii siellä niin kyllä sen pitäisi Suomeen palattuakin mun mielestä toimia.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Numba
"Viggen"
Viestit: 674
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: Puhelin Egyptistä

Viesti Kirjoittaja Numba »

Mun viimeisimmässä puhelinlaatikossa oli tuollainen direktiivi näkösällä.
https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 32014L0053
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1852
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Puhelin Egyptistä

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Kiitos vastauksista, tarkoittaako tuo eu julistus sitä että puhelimen specseistä pitäs löytyä tuo litania mitä linkin takaa löytyy?
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Avatar
Nokiaukkeli
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ma Marras 06, 2023 16:56
Paikkakunta: Soenjuu
Viesti:

Re: Puhelin Egyptistä

Viesti Kirjoittaja Nokiaukkeli »

Puhelin toimii niin kauan kuin siellä on käytössä standardi GSm/UTMS/4G/5G eikä mikään erikoispuhelinverkko kuten yhdysvalloissa oli pitkään. Suosittelen puhelin mallikoodilla (samsungilla esim SM-XXX) varmistamaan että tukee samoja taajuusalueita kuin suomessa myyty malli niin puhelin toimii suomeen palattuasi, SIM kortti toimii luurissa kunhan ei ole operaattorilukittu, aikanaan oli 5v ja 3v sim kortteja jolloin oli eri laitteiden välillä yhteensopivuusongelmia mutta ongelmaa ei ole ollut 2000 luvun alun jälkeen.

Itse en uusia älypuhelimia ole tuonut mutta vanhat nokialaiset joita olen tuonut kaikkialta maailmasta ovat toimineet ongelmitta, kunhan ovat tukeneet 900mhz gsm kaistaa, sama sääntö pätee 3/4/5g kanssa.

Tuo EU julistus on vain vaatimus laitteen myyntiin euroopan alueella, ei tarkoita ettei toimi
Saab Clubin jäsen marraskuusta 2023. Vielä tuore Saabisti matkalla Saabin ihmeelliseen maailmaan.
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2155
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Puhelin Egyptistä

Viesti Kirjoittaja anv »

Nokiaukkeli kirjoitti:
To Tammi 25, 2024 07:36
Puhelin toimii niin kauan kuin siellä on käytössä standardi GSm/UTMS/4G/5G eikä mikään erikoispuhelinverkko kuten yhdysvalloissa oli pitkään. Suosittelen puhelin mallikoodilla (samsungilla esim SM-XXX) varmistamaan että tukee samoja taajuusalueita kuin suomessa myyty malli niin puhelin toimii suomeen palattuasi, SIM kortti toimii luurissa kunhan ei ole operaattorilukittu, aikanaan oli 5v ja 3v sim kortteja jolloin oli eri laitteiden välillä yhteensopivuusongelmia mutta ongelmaa ei ole ollut 2000 luvun alun jälkeen.

Itse en uusia älypuhelimia ole tuonut mutta vanhat nokialaiset joita olen tuonut kaikkialta maailmasta ovat toimineet ongelmitta, kunhan ovat tukeneet 900mhz gsm kaistaa, sama sääntö pätee 3/4/5g kanssa.

Tuo EU julistus on vain vaatimus laitteen myyntiin euroopan alueella, ei tarkoita ettei toimi
Voi siinä olla vielä yksi ongelma. Törmäsin nimittäin työpaikalla asiaan, kun joku pösilö tuolla norsuluutornissa päätti että kaikki euroopassa olevat työntekijät saavat puhelimensa keskitetysti saksasta. Hauskaa siinä oli se että puhelimen hinta oli luokkaa kaksin-kolminkertainen samaan puhelimeen, kun meni paikallisesta puhelinliikkeestä täällä ostamaan.
Mutta se ongelma. Nuo puhelimet, silläkertaa muistaakseni nokian E60:t, tulivat sitten saksalaisella firmiksellä. Eipä löytynyt skandeja puhelimista ollenkaan.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Avatar
Nokiaukkeli
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ma Marras 06, 2023 16:56
Paikkakunta: Soenjuu
Viesti:

Re: Puhelin Egyptistä

Viesti Kirjoittaja Nokiaukkeli »

anv kirjoitti:
To Tammi 25, 2024 12:54
Voi siinä olla vielä yksi ongelma. Törmäsin nimittäin työpaikalla asiaan, kun joku pösilö tuolla norsuluutornissa päätti että kaikki euroopassa olevat työntekijät saavat puhelimensa keskitetysti saksasta. Hauskaa siinä oli se että puhelimen hinta oli luokkaa kaksin-kolminkertainen samaan puhelimeen, kun meni paikallisesta puhelinliikkeestä täällä ostamaan.
Mutta se ongelma. Nuo puhelimet, silläkertaa muistaakseni nokian E60:t, tulivat sitten saksalaisella firmiksellä. Eipä löytynyt skandeja puhelimista ollenkaan.
Tuo oli ongelma monissa vanhemmissa matkapuhelimissa, kun firmis tuli alueen mukaan. Piti olla ohjelmointihjelma, vanhemmissa luureissa ohjelmointikaapeli ja uudemmissa usb kaapeli sekä skandinaavian firmis että sai vaihdettua. Itse olen noita tehnyt useammalle vanhalle Nokialaiselle saadakseni ne suomen kielisiksi, mutta olen aina miettinyt miksei kielipaketteja voisi ladata tietokonetyyliin, aika paljon toivoisin puhelimissa, erityisesti uudemmissa olevan tietokoneen tapaan muunneltavuutta.

Jännä sinänsä kun Nokia 8910 joka on itsellä käyttöluurina on kielivaihtoehtona saksa, mutta saman puhelimen saksaversiossa ei ollut vaihtoehtona suomea, vaan vähempi kieliä.

Uudemmissa luureissa (android ainakin) puhelin osaa ladata kieliasetukset valmistajan palvelimelta haluamallasi kielelle kunhan ostaa jonkun "ison merkin" puhelimen.
Saab Clubin jäsen marraskuusta 2023. Vielä tuore Saabisti matkalla Saabin ihmeelliseen maailmaan.
Vastaa Viestiin