Vetävä metsäkärry mönkijään

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5427
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Vetävä metsäkärry mönkijään

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Ensin suun puhuminen puhtaaksi: en ole koskaan ikinä ymmärtänyt, että miksi kukaan haluaisi tehdä mönkijällä metsätöitä. Mutta siinä kohtaa kun halusin alkaa hakkaamaan päätä seinään tällä järjettömällä harrastuksella, niin hommassa tuli sellainen puoli esiin, jota siis hiukan ymmärrän, että tämähän on ihan hauska tapa hoitaa metsää. Tässä siis ei ole tavotteita, koska tässä ei ole järkeä, mutta tässä tulee kuitenki nypittyä tuulenkaatoja pois kirjanpainajien buffet-ravintolasta ja samalla tätä tekee just sillon, kun keli on kiva ja itsellä on intoa :roll:

Koska mikään ei saa maksaa mitää, niin alotin homman tietysti rakentamalla puukärryn itse romuraudasta. Navat ja vetopään ostin, muu on romukasasta. Renkaat vanteineen on äidin vanhasta vanhan jaon og-satkusta, joka on ollut viimeksi ajossa ehkä vuonna 2002 tai 2003. Kärry oli siis tarkotus tehdä kevyeksi ja perustoimivaksi. Keveys siksi, että kuormissa ei lähtisi homma lapasesta ja samalla säälisi sitä mönkijää veturina... Eli perustoimiva tarkottaa oikeaoppista teliä (keinu napojen alapuolella) ja kohtalaista maavaraa. Ja sellainen siitä tuli, plussaa vielä se, että noin rumaa ei kukaan varasta metsästä.

Kuva

Tässä koekuorman veto ennen kärryn viemistä sinne etämetsään. Alotin homman ostamalla loppuun tuupatun kiinapaskan ja maksamalla oppirahat siitä, että otin hommaan erilaisen lähestymiskulman.

Kuva

Mikään ei saa maksaa mitään kopioitui siinä mielessä eteenpäin, että vaikka tuo vetokone nyt vaihtuikin mitään maksavaksi, niin sahatelinekin tuli pykättyä ihan pulttaamalla kahden levyn väliin soirot. Miksi ostaa Ironbalticilta isolla rahalla vastaavaa muovista, kun Bauhausin Outlet-laatikosta sai hintaan 2,42 e (alv 0 %) toimivan aihion :lol:

Kuva

Tässä kuvassa on varmaan ensimmäinen kuorma, mitä tuolla kärryllä ajoin. Ja siinä sekä realisoitui että näkyy tuon kärryn isoimmat ongelmat: telit. Ne on kyllä kestävät, mutta ne on liian alhaalla (ottaa kantoihin) ja koska ne on tehty vähän mallilla mitä nyt sattui käteen osumaan, niin käytännön maavaran kannalta niin massiiviset, että niiden väli on liian kapea tuodakseen järkevää maavaraa. Muuten kyllä kärry pelas hienosti enkä sen kestävyyttä saanut ulosmitattua.

Kuva

Lopetin keväällä hommat siihen, että alkoi tulla kuivaa (palovaara) ja toisaalta hyttyset ilmaantuivat (tämän piti olla hauskaa, ei työleiri). Ihan ok kasa tuossa nyt on tämmöselle läskille toimistorotalle, mutta isompi oppi oli se, että nyt tiedän, millaisen kärryn haluan. Ja käytännössä sen pitää olla vetävä. Kaksi kertaa jäin kiinni noissa helpoissa paikoissa, joista ensimmäisellä kerralla teli jäi kannon päälle lepäämään ja toisella kerralla tein kuorman peruuttamalla kärryn ojaan ja siitä sitte lähdin puolikasta kuormaa kiskomaan vinssillä ylös :roll: Tervettähän se on väkisin kiskoa tommosella lelulla. Toisaalta Outlander G2L on siitä armollinen tähän hommaan, että vetokoukun runko on jotain lapsellisen ja naurettavan välimaastosta, niin se toimineen sulakkeena ennenkö mitään kallista hajoaa, runko menee banaanille tai jopa murtuu.

Kuva
Viimeksi muokannut JP_Vette, La Elo 24, 2024 15:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5427
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Vetävä metsäkärry mönkijään

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Se syy miksi raapustan Saappifoorumille jostain mönkijän kärrystä on se, että täällä on tullut vastaan vaikka ja mitä osaamista :D Yllättävin ulostulo on ollut minkkitrukin etukuormaajaprojekti, joka ehkä hiukan avarsi ajatuksiani myös tähän kärryyn. Pohdein montaa vaihtoehtoa ihan alkaen siitä, että pyörittäisin starttimoottorilla perämurikkaa, jolla saisin varmaan käytännössä riittävän liikkellelähtöavustimen eikä painoakaan tulisi liikoja.

Toinen melko pitkälle pohdittu vaihtoehto oli ostaa mönkijän raato, josta ottais veto-osat, mutta sen realiteetit kaatuivat siihen, että sellasia (nelivetosia) halpismönkijöitä ei ole ainakaan julkisessa myynnissä ja toisaalta ei mun tutuillakaan. Koska mikään ei saa maksaa mitään, niin en näe järkeä maksaa tonnia-paria mönkijäaihiosta :roll:

Hieman yllättäen ja pyytämättä vastaan tuli kaverilla (rikkinäinen) hydrovetoinen ruohonleikkuri! Sitäkin siis aikani pohdein ja siinä on omat haasteensa, mutta periaatteessahan tuollainen Tuff Torq (tai vastaava) on täydellinen lähtökohta. Eli jos leikkuri painaa 200 kg, iso kuski 200 kg ja niillä vielä kiskotaan 200 kg lehtikärryä, niin ei sellanen ihan mopo voi olla :D Ja ei muuta kuin hakemaan projektia kotiin.

Kuva

Tuotahan pyörittää 13,5 hp B&S. Ja viitaten siihen minkkitrukkiin, niin vaikka teen tästä nyt vain vetävän kärryn, niin siitä tajusin, että hydraulipumput ja muut roinat ei sitten välttämättä olekaan kalliita. Eli tuossahan on kaksi hihnapyörää, toinen vedolle ja toinen leikkurille, niin siihenhän jää helppo optio jos joskus haluaa rakentaa myös hydrauliikkaa tähän :D

Vetotapa ei ole vielä ihan selvillä, mutta todennäköisesti pistän tuon perämurikan tuollaisenaan, akselien päihin robsonit ja sitte telissä pyörät ajetaan hydraulisesti (siis sellanen 12 V sähkönen sylinteri) päin robsonia. Tai sitten jos joku täällä visioi paremmin, niin siksi tätä tänne jaan...

Robsonissa ongelmaksi tulee välitykset, eli jos toi leikkuri kulkee ehjänä vaikka 10 km/h, niin se sais kulkea myös mönkijän peräs sen verran. Can-Amissa on kuitenki variaattori, niin siinä polttaa remmin jos alkaa liikaa ryömittämään. Tosijunttihan olis ostanu jonkun Hondan mehumankelin, mutta mua ei ne nyt kiinnostanu, niin näillä mennään. Mutta jos siis välitän tuon robsonin pyörittämään isoa rengasta, niin vetovoimaahan siinä sitte on niinku pienes pitäjäs, mutta räjähtääkö koko laitos sitte jos vahingos suoristan peukaloa ja hydrostaatti pyörähtääki "leikkurinopeutta" 40 km/h :roll:

No nuo nyt jää nähtäväksi. Ensin pitää korjata tuo hydrostaatti. Kuulemma se ei mene kunnolla eteenpäin, mutta pakki toimii. Sen verran sitä jo katoin, että öljyä on, mutta muuten se maksaa kärryllä ja akku latauksessa. Ja se on toki pääasia, että nyt on pimeiksi talvi-illoiksi kiva projekti :)

Kuva
Viimeksi muokannut JP_Vette, La Elo 24, 2024 15:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Vetävä metsäkärry mönkijään

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Mulla ei vika kuva näy kuin avaamalla toiselle välilehdelle. Mutta onhan siinä ihan komia pino :mrgreen:

Ja pitäähän harrastusten maksaa :lol:

Kyllä kans oman vanhan traktorin hinnal ostais aika monta kuutiota klapia ja maksaisi vielä aurauksestaki ( tai melkein ois ostanut ilmavesiyksikön niin ei tartteis ku vähä saunapuita :facepalm_man: )

Edit. Melkein kerkesin kysyy et sähköllä vai hydrauliikalla
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5427
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Vetävä metsäkärry mönkijään

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Nää kuvat voivat joo takerrella. Imageshack oli aika toimiva, mutta koska mikään ei saa maksaa mitään, niin siirryin OneDrivee :D Eli voi olla myös opetteluongelmaa mun päässä...

Tässä harrastuksessa kyllä joo tuo klapikuution hinta, tai siis hinta ja kintaanjälkien määrä, tulee siinä määrin tutuksi, että joku yleinen vitsi "oman metsän ilmasista puista" menee jo vessahuumorin tasolle. Toisaalta koska mulla ei ole puulämmitystä kämpässä eikä edes saunassa, niin kaikki puut menee myyntiin.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
aero
-
Viestit: 9117
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Vetävä metsäkärry mönkijään

Viesti Kirjoittaja aero »

JP_Vette kirjoitti:
La Elo 24, 2024 15:47
Robsonissa ongelmaksi tulee välitykset, eli jos toi leikkuri kulkee ehjänä vaikka 10 km/h, niin se sais kulkea myös mönkijän peräs sen verran. Can-Amissa on kuitenki variaattori, niin siinä polttaa remmin jos alkaa liikaa ryömittämään. Tosijunttihan olis ostanu jonkun Hondan mehumankelin, mutta mua ei ne nyt kiinnostanu, niin näillä mennään. Mutta jos siis välitän tuon robsonin pyörittämään isoa rengasta, niin vetovoimaahan siinä sitte on niinku pienes pitäjäs, mutta räjähtääkö koko laitos sitte jos vahingos suoristan peukaloa ja hydrostaatti pyörähtääki "leikkurinopeutta" 40 km/h :roll:
Saakko sen robsonin sillai, että kun päästät sormen sen ohjaukselta niin se irtoaa renkaista? Laitat sitten ohjauksen mönkijässä sellaseen kohtaan, että sen käyttäminen samaan aikaan kaasun kanssa on tarvittaessa mahdollista, mutta pääosin sen verran vittumaista, että eu tule helposti eikä etenkään vahingossa lepuutettua näppejä samaan aikaan sekä kaasulla että robbarilla.
JP_Vette kirjoitti:
La Elo 24, 2024 15:47
No nuo nyt jää nähtäväksi. Ensin pitää korjata tuo hydrostaatti. Kuulemma se ei mene kunnolla eteenpäin, mutta pakki toimii.
Laita se väärtepäin ja aja pakilla eteenpäin :D.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Re: Vetävä metsäkärry mönkijään

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

aero kirjoitti:
La Elo 24, 2024 22:34
JP_Vette kirjoitti:
La Elo 24, 2024 15:47
No nuo nyt jää nähtäväksi. Ensin pitää korjata tuo hydrostaatti. Kuulemma se ei mene kunnolla eteenpäin, mutta pakki toimii.
Laita se väärtepäin ja aja pakilla eteenpäin :D.
Eikös sen Robsonin pidä kuitenkin pyöriä takaperin, jotta varsinainen pyörä vetäisi eteenpäin?
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5427
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Vetävä metsäkärry mönkijään

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

^^Robsonin vapautus tietty riippuu kuinka sen tekee. "Klassisessa mallissa" robsoni ajetaan päin pyöriä eli siinä robsonissa on hydraulimoottori varren päässä. Ottaen huomioon omat metallisepän taitoni ja tuon jäykän Tuff Torqin rajotteet, niin nykyvisiollani vahvistan tuon koko ruohonleikkurin perän ja taka-akselin kokonaisuutta niin, että sen päihin tulee keinutelit ja robsoni sitte sen keinunivelen läpi. Ja itse telissä sitte on teleskooppivarret, tai nivelet, (teleskooppi helpompi, nivel varmaan parempi) joilla renkaat ajetaan päin robsonia eli robsoni ei liiku.

Eli periaattees jos sen tekee niin, että hydrauliikalla ajetaan koko kärryä ylös hissimäisesti (eli nivelvaihtoehto), niin sillonhan se joo rojahtaa alas kun sylinterit lyö kellunnalle ja robsoni jää elämään omaa elämäänsä. Ja joku nörtti tietysti löis tohonki nopeussignaalin mönkijän mittaristolta, että kun ajetaan liian lujaa, niin veto vapautuu :mrgreen: Mut jos nyt ensin tekis kärryn, niin sitte sen jälkeen voi pohtia suojauksien automaatiota... Meneekö vuosi, kaks vai ikuisuus, sitä en tiä.

^Joo koko perä pitää asentaa väärin päin. Ja mitä videoita oon opiskellu, niin tää kulkee hitaammin taakse kuin eteen, eli pitää muistaa asentaa tää väärin päin.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Vetävä metsäkärry mönkijään

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Tuli kaupallinen vetävä kärry vastaan kun valmistelin et robsoni on just sellane rullavetohärveli mitä kuorkeis joskus nähny.

https://www.tyokaluassa.net/atv-moto/hy ... escription

Tuossa BS ja muut härpäkkeet mönkijän päällä mikä on ehkä järkevämpi niin saa mönkijään vetoja paremmin.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5427
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Vetävä metsäkärry mönkijään

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

En mä konepakettia mönkijään laita. Se tulee aisalle heti sermin eteen tai melkein mieluummin (koteloituna) sermin taakse. Jo senki takia, et Tuff Torq on remmivetonen. Ja toisaalta mönkijä ei kaipaa yhtään lisää painoa jo pelkästään jousituksen takia, koska kaikki paino syö maavaraa ja sitä on jo valmiiks liian vähä. Ja sitä ei saa lisää. Nettitiedon mukaan jousten korokeholkit tappaa iskarit, varsinaisen jousitusgeometrian modaus tappaa vetonivelet ja rengaskoon kasvatus taas siirtää kolikoita variaattorin säätämiseen. Eli ajan yhdistelmää nolla-aisapainolla niinku nytki oon tehny...

Sinänsä lyömällä B&S tarakalle tai aisalle ja tekemällä vedon hydraulisesti olis helppo, mutta noi hydraulimoottorit maksaa aika paljo. Se on yks syy, miks päädyin tähän ruohonleikkuriin osaluovuttajana, koska tällä saa yritettyä aika kustannustehokasta ratkasua :)

Tämmöses perusmönkkäris ei siis oo mitää työjousitusta, koska nää on hupiajoon tehtyjä. Jouset pystyy painaan tarakalta yhdellä kädellä lyttyyn. Joku lumilevyki nokalle, niin keula niiaa alas joka nostolla.

Täs tullaan kohta takasi siihen kysymykseen, et eikö helpointa olis vaa pistää yks pölli vähemmän nykyseen kärryyn ja ylinpäänsä fiksata teli avarammaks (ja kevyemmäks), niin joo, olis. Mut teenki kärryn siks, että haluan tehdä sen :D
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5427
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Vetävä metsäkärry mönkijään

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Jos jollain on palanu/mällätty/rikottu mönkijä, josta sais etuperän, vetarit ja navat sopuhintaan, niin nakkaa viestiä.

Oon siis tätä mielessäni mallaillu jo kohta vuoden, mutta viime yönä tuota ruohonleikkuria ihmetellessä on pakko ottaa seki vaihtoehto pöydälle, jossa käännän Tuff Torqin poikittain pyörittämään jotain pientä perää (esimerkiks mönkijän etuperä) ja sitte jaan voiman telipuolittain vaikka ketjuilla ja rattailla.

Se olis sitte superplussaa jos siinä etuperäs on lukko, mutta junttilukkoa en tietenkää kelpuuta, koska sellases kyllä joku paikka antautuu kun kärryä alkaa kääntämään kuorma päällä :lol:

Ei nää kiinakotkottimien osat uutenakaa mahdottomia maksa, mutta budjettilinjalla alotan...

Kuva
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Vetävä metsäkärry mönkijään

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Mitäs jos tuohon tuff torqiin akselin päihin tekis jatkot joihin hammasratas ja siitä ketju etummaiselle kärryn renkaalle.
Akselin päät joutunee tukemaan jollain apulaakerilla..

En oo ees tainnut ajaa hydraulivetosel leikkurilla mut siinä kai joutuu painaa poljinta koko ajan eli tähänkin riittäisi et polkimen siirtäis mönkijään...
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5427
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Vetävä metsäkärry mönkijään

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Periaattees se toimis just noinki, se vedon vapautus sitte vaa pitää toteuttaa. Toisaalta en mä keksi oikeaa syytä miks toista kymppiä pitäskää päästä mettäs, niin ei se iso rajote olis ajella niin, et Tuff Torq on kiinteästi mukana. Mönkijän etuperän mukaan sotkemalla sen sais yhdellä koplingilla vapautettua, ellei löydä perää, jossa se vedon kytkentä olis tuurilla jopa sisäänrakennuna (Polariksen Hilliard ekana mieles, ehkä ei vaan mun budjetis).

Joo hydrostaatis on vaijerivetonen vipu, jolla sitä mäntäpumpun säätölevyä käännellään ja se on joko jousella tai luontaisesti niin, että täytyy pitää pohjas. Eli pitkä vaijeri ja joku keinupoljin vasemmalle jalalle. Tää on kahden polkimen leikkuri, on niitä sellasia yhden polkimen mallejaki. Hifistelijä viä pistää siihen rajakytkimen, että B&S:n kaasu menee pohjaan polkimen poistues "vapaalta", niin sehän on sitte jo aika automaattinen peli :)
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Vetävä metsäkärry mönkijään

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Onko siinä leikkuris jatkuva veto tonne vaihteistolle? Varmaan riittäisi joku mekaaninen rulla millä kiristää hihna samal ku nyppää BS:n käymään. Tiellä sitten ajelee hihna löysäl...
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5427
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Vetävä metsäkärry mönkijään

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Joo on jatkuva. Mut eiks toi vetoyksikkö hajoa jos sitä väkisin vetää peräs? Siis täys mutu, ei perustu mihinkään...

Ja tosiaan mä en tällä tietä silleen aja, et se mitää haittais vaikka antais olla kiinteenä. Kunhan pohdin vaihtoehtoa tehdä kerrasta kunnolla :)
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
aero
-
Viestit: 9117
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Vetävä metsäkärry mönkijään

Viesti Kirjoittaja aero »

Ae perskuta että näin saappihenkeenhän vapaakytkin olisi melkosen The Juttu. Se estäsi kätevästi vetoa menemästä pyöriltä moottorille siinä kohtaa jos vauhti kasvaa kovemmaksi kuin moottori vetää, riippumatta siitä onko vauhdin lähde veturi vai alamäki.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Vastaa Viestiin