Ruohonleikkurijuttua, Briggs & Stratton, terän tasapaino

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Ruohonleikkurijuttua, Briggs & Stratton, terän tasapaino

Viesti Kirjoittaja jus »

Kun kerran saapitkin on vanhoja ja paljonajettuja, niin ruohonleikkuritkin on 70- ja 80-luvulta.

Mikähän mahtaa olla vikana kun B&S-moottori ei oikein tahdo mennä säätöihin. Seosruuvin joutuu avaamaan kiinniasennosta pari kierrosta, jotta käynti olisi keskimäärin kelvollista. Keskipakosäätimen ja kaasuvivun välinen jousi vaikutti kovin pitkältä, toimivia käyntikierroksia ei tuntunut löytyvän muuten kuin jousta lyhentämällä, tosin toistaiseksi en tehnyt mitään peruuttamatonta, sidoin jousen vaan lenkin takalaitaan niin että muutama milli pituutta lyheni. Seossäädön tein siltä pohjalta, että ottaa kierroksia kunnolla kun kaasuvipua painaa sormella. Jos ohjearvo oli kiinniasennosta ruuvi auki kierroksen verran, niin sillä säädöllä kierrokset ei nousseet, tuppasi tukehtumaan vaan.

Ihmeellisintä hommassa on se, että kun vajaalla tankilla ryhtyy ajelemaan nurmea ja samalla säätelee seosta sopivaksi, niin viimeistään siinä vaiheessa kun tankillinen on ajettu, tankkaa täyteen, ja starttaa uudestaan, niin kaikki on taas pielessä. Käynti soutaa ja tehoa ei löydy, melkeinpä ei kestä nopeita leikkurin liikesuunnan muutoksia tai tärähdyksiä. Ennen tuota vieterin kiristystä tähän vielä liittyi että oli hyvin vaikea saada kuumana käyntiin.

Ilmanpuhdistin on putsattu, kalvo oli viime kesän tarkasteluissa ehjä. Nyt näytti että kun piripintaan tankattuna leikkurin kallisti hiukan kyljelleen tankki&kaasari ylimpänä niin että pääsi terän kiinnityspulttiin käsiksi, bensaa vuoti jostain kaasarin luota, ei korkista.

Mitähän vielä pitäisi tarkastaa, jotta tuo alkaisi toimia niin ettei tarvitsisi ihmetellä, vaan voisi keskittyä hyötyliikuntaan? Lähipiirissä on viisi tuollaisella moottorilla varustettua itsetuupattavaa vehjettä, ja tuo on iältään keskimmäinen, ja käytökseltään kamalin.

Toinen kysymys liittyy terän terottamiseen:
Miten olette tasapainottaneet terottamisen jälkeen lattarautamallisen terän? Terän keskireiästä puikon päässä roikottamalla ei ainakaan saa minkäänlaista eroa esiin ennen kuin on jo ihan liian suuret erot per puoli.

Yhdessä näistä leikkureista on vielä pellistä prässätty teränkiinnityslautanen, johon asennetaan turvallisesti joustavat teräpalat tappiin U-sokalla. Näitä teriä ei kuuluisi terottaa lainkaan, vaan vaihtaa aina uusi pari teriä. Jos kuitenkin erehtyy terottamaan, niin saakohan minkäänlaista tasapainoyritystä esim. punnitsemalla gramman tarkkuudella kirjevaa'alla tms? Terän epätasapainohan saa tuollaiset pellistä prässätyt leikkurinkotelot ja muut rakenteet murtumaan. Vanhimmassa Viking-leikkurissa runko on sentään alumiinivalua ja pyöränvanteetkin peltiä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Smirgelillä noita olen teroitellut, ja alasimen päällä takonut jos ovat olleet pahasti kieroja. Kerran on lähtenyt akselilta juurikin lukituksen petettyä mutta sinne koneen alle se jäi, kuului kyllä kova kolahdus kun osui koneen peltikoteloon :D
Ei kait ne ole uutenakaan tasapainossa, ja kun ajaa ensimmäiseen kiveen niin siihen sekin katoaa, ja akseli on kiero joka tapauksessa.
Noihin säätöjuttuihin en osaa sanoa mitään, oletkos kokeillut puhdistella paineilmalla tankkia ja bensalinjaa?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Tuohon säätö juttuun en ota kantaa... sen verran mystisiä nuo on sitten kun alkavat kiukuttelemaan.

Tasapainotuskin on jokseenkin mystinen juttu, mutta paras tapa lienee sama kuin lennokin potkureiden ja veneen potkureiden kanssa. Eli: Pitää olla tarkka akselitappi, jonka varassa terän saa kahden varmasti vaaterissa olevan ja yhdensuuntaisen teräväreunaisen latan väliin killumaan. Sitten poistetaan materiaalia, siten että teräkin pysyy vaaterissa ja ei ympäri pyöräytettäessä aina jää toinen pää alaspäin.

Itselleni rakensin veneen potkuria varten tasapainotushökötyksen kahdesta oikohöylän terästä ja läjästä romurautaa... toimii hyvin. Tosin ruohonleikkurin terää en ole juuri jaksanut tasapainotella koska ainakaan meidän leikkurissa ei ole edes minkäänlaista keskitystä terälle vaan terä on 1/2" pultilla ja isolla lautasjousella puristettu vasten akselin päätylaippaa ja terässä olevassa reiässä on välystä ainakin 1,5mm.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
9000T CD
"Aero"
Viestit: 335
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 10:19
Paikkakunta: JNS

Viesti Kirjoittaja 9000T CD »

Teroituksesta:

Itse olen teroittanut ihan rälläkällä lamelilaikalla nuo terät. Ajettavahan tuo leikkuri on, mutta ei tuo tunnu menoa haittaavan vaikka tasapainotuksesta ei ole hajuakaan.

Koneesta:

Itsellänikin soutaa tyhjäkäynti B&S:n 12Hp moottorissa kun kone lämpenee tarpeeksi. Ajatelin perinteistä, eli tulpan vaihtoa kun mikään muu ei tunnu auttavan. Voi olla nimittäin alkuperäinen elänyt aikansa :?
In Memorian: 9000CD 2.0T -89, 9000CD 2.0T -88
vilpertti
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: Su Marras 16, 2003 00:50
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja vilpertti »

Kerran oli leikkurin kaasari halki ja viat samat.
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Laitoin kerran, kerhomme Srtattonin tankkiin kisafuilit.
40% nitroa, 55 % metistä ja loput 5 % öljyä

Vanhus kävi kuin uusi Flymo, oli 5 senttiä aina irti maasta. Sillä oli ilo niitellä, olis kelvannut metsähommiinkkin.
Kunnes........
Lahjoittaja näki ja haki omansa takasin.
Enpäs kertonut salaisuutta hänelle.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Olen nähnyt kun yksi prikkasstrattoni leikkasi kiinni kun käytettiin tinneriä polttoaineena :wink: , se kiersi kanssa aika kivasti, aikansa :lol:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Tulppa on uusi ja oikeanlainen.

Tuo imuvuoto ja kaasari halki -arvaus voisi ehkä rimmata siihen bensavuotoon täydellä tankilla kallistellessa. Mitään isoja halkeamia en huomannut viime kesänä kaasaria ja kalvoa tutkaillessani.

Anoppi muuten pukkaili tuota käyntiongelmaista leikkuria sujuvasti, vaikka toinen teräpala oli irronnut lautasesta. Käynnistäessä kuulemma vaikutti kovasti siltä että koko laite olisi aikonut lähteä lentoon. Jäi kuitenkin nousematta, ja leikkuu sujui riittävästi yhdelläkin terällä. Irronnut teräkin löytyi mutta sokkaa ei. Terän uudelleenkiinnittämisen jälkeen halkesi sitten akselin päätylaippa kiilauran kohdalta. Varastosta löytyi varaosa, ei halki mutta terään lukittuvat tapit poikki. Tein alumiinista uudet tapit, hyvä tuli. Ja vähän tuli hitsattua leikkurin koteloakin. Kun saapeissa ei ole riittävästi vikaa, pitää hakea toimintaa muilta alueilta.

Jottei menisi täysin Off-topiciksi, niin mainittakoon että putsasin myös tonnarin kuskin oven sisäalareunan listan alta ruosteista ja tuli sinne pari pistettä migilläkin. Lopuksi maalasin vasaralakalla. Sama hoito sitten muihinkin oviin jos poutasää vielä joskus palaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
JuAn
Matalapaineturbo
Viestit: 167
Liittynyt: Ti Kesä 21, 2005 13:17
Paikkakunta: Rautjärvi

Viesti Kirjoittaja JuAn »

Kunhan vaan ei olis lopun alkua konees... Koko kevään ja kesän tuskailin samojen ongelmien paris... Oli uutta tulppaa ja laittelin uudet sähköpiuhat ja kaik... Sit selviskin et "oikea" tulppa jonka olin saanu liikkeest, ni ei sit ollukkaan oikea... Yhdestä toisesta otetulla vanhal tulpal toimi ku unelma... No sit tos reilu viikko sit aloin ajelee kulki parkyt metrii ja ökähti... Aloin käynnistellä sit uudestaan, löi tuhottomat lieskat putkesta, mut lähti käyntiin... Ajoa kaks metrii ja kone leikkas... No ei siin mikä vähän jäähdyttelyä ja jakoavaimella kampiakselin päästä vääntämällä kone liikenteeseen, uudet öljyt... Ja kone lähti käyntiin ku unelma... Jonkin aikaa ajettua alko sit kuuluu samanlaista ääntä ku vanhasta kakstahti diiselistä... Sit viimeiks ääni muuttu nakuttavaks... Kytkin pohjaan ja kierrokset kattoon ja sit jysähti kunnol...

Kaikki silpuks alakertaa myöten... No pitänee etsii uus kone tohon jostai, ettei tarvii työnnellä ja harrastaa hyötyliikuntaa normi leikkuril...

Sit voisin sen verran vihjasta ettei kannata niis säädöis liikaa noudattaa ohjekirjaa, et kokeilee ja etsii et mis käy kaiken tasaisesti... Sen tulpan lämpöarvon suhteen noi vanhat on aika tarkkoja, toi omakin oli vaan vuos mallii 75... Ja kannattaa sit katsoo ettei tankis tai kaasaris oo ylimääräistä sakkaa kertyny... Mut olit ilmeisesti sen kaasarin purkanutki... Voihan ne tosin tos sivuventtiili koneessakin aikaa myöten venttiilejen säädöt mennä keturalleen... Mut toi oli niinku vähän omia tuntumia noista...
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

JuAn kirjoitti:Voihan ne tosin tos sivuventtiili koneessakin aikaa myöten venttiilejen säädöt mennä keturalleen
Tähän oli jotain venttiiliremppaakin tehty toissavuonna. Sikäli välykset ainakin pitäisi olla melko kohdillaan.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
JuAn
Matalapaineturbo
Viestit: 167
Liittynyt: Ti Kesä 21, 2005 13:17
Paikkakunta: Rautjärvi

Viesti Kirjoittaja JuAn »

Tjaa.. Sit sen pitäis kyl niiltä osin olla kait kunnos... Ei siin oikein jää ku se sytytys tai sit ne kaasarin säädöt... Jollei mitään näkyvää vikaa löydy...

Tosin sitä kaasuttimelta lähtevää jousta lyhentämällä tai vaihtamalla toisenlaiseks, pystyy aika paljon muokkaa niitä huippu kierroksia, kuten mainitsit, mut ei tos omas ainakaan kone käyny sen paremmpin vaik sai vauhtia enemmän ajeluun...

Kannattais kyl varotoimenpiteenä puhdistaa se kaasari paineilmal, niin et ne seosruuvi olis ainakin pois, jollei enempää haluu purkaa... Oli tos uudemmas joskus sellainen vika, ettei lähteny ollenkaan käyntiin, mut pelkkä kaasarin puhdistus autto siihen... Ja on sen jälkeen toiminu ku unelma... :roll:
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Minun leikkurin tehottomuus ja huono lämpimänä käynnistyvyys johtui liian alhaisesta bensanpinnasta.

Koneessa Valvoline Racing 20W-50 -öljyt :D
900C -86
Saapas
"Saabisti"
Viestit: 213
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 17:21
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Saapas »

Eihän tää taas mihinkään liity, mut jotakin B&S:n kestävyydestä kertoo mielestäni seuraava. Viime viikonloppuna ajelin 15-20 vuotta vanhalla Nortletilla ruohoa, kun käynti alkoi yllättäen häviämään ja kone ei oikein jaksanu käydä jos sen lykkäsi ruohoon. Puolilämpimänä vehje ei ole lähtenyt käyntiin enää miesmuistiin, sen verran alkaa ikä painaa. Pari kertaa kokeilin vielä jatkaa ajamista, mutta tuloksena oli aina samanlainen "kiinnileikkautuminen". No öljykorkki auki ja pahaenteisen kuivalta vaikutti. Lisäksi täyttöaukosta puskeva savu vaikutti huolestuttavalta. Eipä siinä sitten muuta voinut kun lisätä öljyä (meni muuten aika paljon) ja kokeilla käyntiin kunhan kone oli vähän jäähtynyt. Ja kyllähän se B&S taas heräsi henkiin ja niitto saattoi jatkua.

Tuo vanhin kone leikkaa muuten parasta jälkeä noista meidän kolmesta leikkurista. Sääli sinänsä jos hajoaa. Siihen on hitsattu teriin sellaiset lisänostimet, joiden pitäis nostaa kosteampikin ruoho hyvin pystyyn/lähettää se kovempaa tangentin suuntaan. Terä kolisee kiviin vähän väliä ja tasapainosta ei ole tietoakaan mut jälki on hyvää.
KTM SD
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

onhan moottori öljyä tasan oikea määrä? ei tuo kaasun kuormitus säätö tahdo toimia oikein ainakaan jos öljyä liikaa, kokoajan käynti soutaa..

seoksen olen niin säätänyt ettei mieti kun kaasun vääntää kädellä kaasarista äkkiä täysille, niin tuntuu parhaiten toimivan joskin käynti hiukan soutaa, laihemmalla käy tasaisemmin mutta miettii aina kun johonkin mätääseen osuu..

tuossa kahta talon alta löytynyttä B&S myös yritin herätellä, en kyllä sitten millään saanut käyntiin, kipinä tulee ja bensaa saa ja uudet bensat tankissa, käynnistystä yritin sähkökoneella kampuran päästä.. mikä lie sitten niissäkin???
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

jos jotain konetta pidän luotettavana niin tuota husqvarnan 2-tahtia, aina käy ja kiertää niin perkeleesti ja on tehokas, hiukan kanavia avarrettu ja 20mm mikuni laitettu, ja leikkaa muuten hyvin, myös märkää, koska kierrokset nostavat ruohon pystyyn.
rikki sitä olen yrittänyt saada että uuden saisi tilalle, sitä melua meinaan on!
ja runko ja vanteet alu valua.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Vastaa Viestiin