Kovalevyn tunnistus

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Kovalevyn tunnistus

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Minkäs vuoksi meikän pöytäkone ei hyväksy kuin oman, rikkinäisen kovalevynsä? Olen kokeillut kahdella eri levyllä, juuri kaupasta ostettu WD:n 60 gigainen ei edes tunnistu biosissa ja vanha Seagate, oliskohan jokin 6.5 giganen, näkyy biosissa, mutta molempien levyjen kohdalla kone herjaa jotain tyyliin että: "Media check failed, check cable". Ja nuo johdot on kokeiltu jo kymmeniä kertoja, ja ovat ok, alkuperäisellä kokoonpanolla eli tuo rikkinäinen kovo (josta on muutamia sektoreita sökönä), ja sen kaverina oleva CDRW-asemalla, kone toimii kuten pitääkin. Biosisssa on noiden tunnistuksessa AUTO-asetus, ja kaikki muukin on mielestäni kuten pitääkin.
Kone on about 1000MHz, ja alkuperäinen levy on 20 gigaa, eli luulisi että ymmärtäisi 3-kertaa isommankin levyn päälle?
Vai myyvätkö PCS:ssä rikkinäisiä kovoja ja olisko tuo mun vanha levy voinut mennä itsestään myöskin hajalle, vaikka olikin huolellisesti pakattu?

Edit: huomasin tulleeni huijatuksi, tuossa uudessa kovossa lukeekin 160GB eikä 60 :evil: Yritin ostaa 20-gigaisen mutta on kuulemma vaikea löytää enää mistään. Eli mun koneeni lienee liian aataminaikuinen tuolle isolle levylle?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
9000T CD
"Aero"
Viestit: 335
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 10:19
Paikkakunta: JNS

Viesti Kirjoittaja 9000T CD »

Maksoitko miten paljon tuosta 160 gigaisesta?
In Memorian: 9000CD 2.0T -89, 9000CD 2.0T -88
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Eipä se isompi koko haittaa. Voi olla ettei tunnistu kokonaan, mutta silloin ylimääräinen tila menee vain hukkaan. Veikkaisin virheellisiä IDE-jumpperointeja syypääksi, laita vaikka uusi kovalevy yksinään väylään ja masteriksi ja kato toimiiko.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Olen kokeillut kaikkia mahdollisia jumpperointeja, ja kovo on ollut myös yksistään masterina kummassakin IDE-väylässä jne, jokin tuossa mättää nyt, tai sitten levy on rikki. Se maksoi 97 euroa PC-superstoressa.
Eipä haittaisi vaikka tunnistuisi vaikkapa vain 10 gigaisena, ei näillä kovalevyillä näemmä uskalla säilytellä mitään arvokkaita tietoja, nyt kävi hyvä säkä kun lähti vanha pelaamaan, olen poltellut siitä tiedostoja pois cd-levyille, on vaan aika hidasta puuhaa, olisi ollut helpompi vetästä koko järjestelmä sellaisenaaan toiselle kovalevylle, ei olisi tarvinnut asennella tuhatta ja yhtä ohjelmaa uudestaan.
Viimeksi muokannut ng900aero, Ma Heinä 04, 2005 22:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Jos kovalevyjen kesto huolettaa niin suosittelen mirrorointia (RAID-1). :)
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Eikös raidia käytetä itikoita vastaan, ja maaseudulla deodoranttina ? :D
On 160 giganen vaan niin järjettömän iso levy etten minä ainakaan tee sellaisella yhtään mitään, sinne on liian helppo unohtaa yhtä jos toista eikä sitä tule siivottua ja järjestettyä välillä. Mä en ole saanut neljässä vuodessa 20-gigaisestakaan menemään kuin kolmanneksen, vaikka työn puolesta pitää talletella isojakin hommia päivittäin. Cd/DVD -levyille poltettu arkisto on kaikkein toimivin, en jaksa uskoa etteivät säilyisi pariakymmentä vuotta hyvin säilytettyinä tasalämpöisessä tilassa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Jartsu
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: Ke Touko 25, 2005 23:25
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Jartsu »

Wanhemmilla Windowsseilla voi toimia kuvan mukainen jumpperointi (1 tai 2), jos BIOSsi ei tue isoja kovoja:

Kuva

Tarttee lisäksi sen Data Lifeguard Tools -softan, minkä saa kait sieltä WD:n sivuilta.


http://www.wdc.com/en/library/eide/2579-001037.pdf
900 2.1i Classic -93
9000 CS 2.0t -98
#2482
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Täytyypä kokeilla tuota ohjelmaa, jostain syystä tuo kone ei halua tunnistaa tuota isoa levyä, jos vuona 2001 tietotekniikka oli niin kehittynyttä että arveltiin että oli saavutettu lakipiste kovalevyjen suhteen :)
Mitenkäs muuten saa kannettavan hiljaiseksi, mulla on Fujitsu-Siemens Amilo, jossa on 2.80GHz Celeron, ja 504Mb, ja prosessorin tuuletin huutaa kuin hullu vaikka ei olisi kuin Firefox auki? Saakos näihin mitään ultrahiljaisia tuulettimia vai pitääkö kehitellä nestejäähdytys? :) Siis näiden Fujitsun kannettavien kanssa saisi olla korvatulpat, ja niiden lisäksi hanskat ettei kädet pala koneen lämmetessä :wink:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

OOtko muuten kokeillut niitten kovalevujen kanssa erilaisia yhdistelmiä, esim.
-laitat molemmat kovalevyt eri lattakaapeleiden päihin
-molemmat samaan kaapeliin
-sama kuin edellä mutta vaihdat eri levyt master/slave

Muistelen, että joillain levyillä ois ollut tunnistamisongelmia eri järjestyksissä.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

peinu kirjoitti:OOtko muuten kokeillut niitten kovalevujen kanssa erilaisia yhdistelmiä, esim.
-laitat molemmat kovalevyt eri lattakaapeleiden päihin
-molemmat samaan kaapeliin
-sama kuin edellä mutta vaihdat eri levyt master/slave

Muistelen, että joillain levyillä ois ollut tunnistamisongelmia eri järjestyksissä.
Jep, kokeilin kaikki variaatiot läpi ja lopputulos oli sama, ainoa joka pelittää on tuo vähän ronksuttava vanha levy.
Mutta kokeilen vielä kaikki vaihtoehdot uudestaan, nyt alkaakin jo olla tärkeimmmät tiedot pelastetettu pois tuosta, eli uskaltaa sammuttaa, kalkattaakin jo siihen malliin ettei enää kauaa pyöri :)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Onko tullu sellanen mieleen, et uus kovo olis ATA 100 tai Ultra ATA väylänen ja vanha kaapeli on ATA 33/66? Minä en nuista kauheesti ymmärrä, mutta onko niin, että vanhalla hitaalla kaapelilla ei tuo nopeemman väylän omaava kovo oikeen toimisi? Ei oo kyllä tietookaan millaset IDE piuhat siellä koneessa on. Vanhoissa IDE kaapeliessa yksittäisen johtimen paksuus on selvästi suurempi, kuin uudemmissa nopeamman standardin mukaisissa. Saatan olla kyllä ihan kuutamolla ja sekoitan vielä enemmän soppaa, mutta ei kai se tästä enää tämän huonommaksi voi tulla :lol:.


Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Vanha kaapeli (40 piuhaa) tukee ATA/33 asti. Siitä ylöspäin vaatii 80-piuhaisen. Toimii ne levyt kuitenkin alemmillakin, nopeammat moodit ei vaan ole käytössä. Tuskin vanhan emolevyn ide-controllerikaan tukee kovin nopeita kuitenkaan.

32GB clip jumpperia voisi kokeilla.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Mikäs se clip jumpperi -homma oikein on, nyt sain näkymään tuon 160-gigasen biosissa slavena kun tuo kalkates on masterina, windows ei sitä näytä tunnistavan, eli pitäisikö tuo nyt sitten ensin partitioida ja alustaa, ja milläs softilla ne saisi tehtyä, kun ei ole pahaksi onneksi yhtään korppuakaan jolla pääsisi buuttaamaan?
Aiemmin olen vain tehnyt buuttidisketin ja sen f-diskillä jakanut levyn mieleisekseni ja sitten alustanut, kuinkas tuo proseduuri tulisi nyt tehdä kun näyttää olevan pakollinen pitää tuo slavena että ylipäätään kone tunnistaa tuon?

Ja mitäs hittoa tämä nyt tarkoittaa: kun tuo uusi kovalevy on slavena, niin kone nopeutui vaikkei win98 sitä edes tunnista, saiko tämä vanha mankku uusia voimia ? :D
Niin ja oli tuo vanha kunnon scandisk vaan kova sana, se ronskutti tuota vanhaa kovalevyä yhteenmenoon lähes 6 tuntia, kalkatteli sitä edestakaisin jne, kunnes sai vihdoin siihen jotain eloa, nyt taas pelaa hienosti, pientä kolinaa lukuunottamatta, mutta kovothan ovat kuin saabin moottoreita, ei kannata kaikkia kalinoita liikoja kuunnella :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Oletus että sulla on englanninkielinen XP

Kokeilepa:

http://support.microsoft.com/kb/309000/#2

En tiedä onko tuosta apua, toivottavasti. Sori jos hukkareissu.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Kiitokset kaikille neuvoista, fdiskissä näyttikin olevan kätevä kohta jota en ollut huomannut aiemmin, eli vaihda levyä, ja sillä sain luotua tuohon osiot, ja nyt on alustettu windowsissa, tunnisti 130 gigasena mutta ihan liikaa sekin on. Niin ja mulla on wanha win 98 på finska :)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vastaa Viestiin