Alkoi tekemään mieli E34 M5:sta..

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Alkoi tekemään mieli E34 M5:sta..

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Juh. Lomalla tuli ajankuluksi ostettua pari autolehteä, tuli käytyä stadin cruisingissa ja Forssan Pick-Nickissä, joten ajatukset olivat suht. auto-aiheisia. Jostan kumman lokosesta alkoi tekemään mieli jotain uutta, ja nyt on mielessä pyörinyt BMW 500-sarjan M5 90-luvun alkupuolelta (E34). Suoran kutosen murina kiinnostaisi, samoin V-8 540i:n muodossa.

Ongelmahan tämä on, saab-klubissakin kun vielä ollaan ja autona on ilman ongelmia palvellut 900 Aero -90. Nyt voikin sitten laittaa julkiseen jakeluun kokemuksia, joiden perusteella voisi lakata haluamasta vierasta. Kun ei rahaakaan ole, jolloin joutuisi turvautumaan kohtuullisen rankasti ulkopuoliseen rahoitukseen. Aerostakaan ei ole oikein myyntikappaleeksi, johtuen irrallaan olevasta A/C kompressorista, kolhitusta takapuskurista ja ulkopinnan kuluneisuudesta. Mitään autoa ei edes tarvitsisi, kun julkisilla pääsee uuteenkin duuniin.

Silti..

Totta kai tonnari olisi hyvä vaihtoehto, mutta 12-14k€:n hinnalla voisi hyvällä tuurilla löytyä kohtuullinen M5:kin. Tai 328 Coupé, M3:en hinnat ovat aivan käsittämättömiä. Tai 540iA. Ehkä juttu on siinä, että tuo og900 T16 on juuri niin hyvä kuin 15v vanha 2-litrainen turbokone voi omasta mielestä olla, sitä on koettu jo tarpeeksi?

Jokin on nyt niksahtanut. Todennäköisesti sitä kuitenkin autokuume viilenee ja sitten laittaa lisää rahaa Aeroon ruostesuojauksen uusimisen, ilmastoinnin, hälytyksen ym. muodossa, mutta tässä prosessissa "oikeanlainen" BMW-tietous olla avuksi :) Muistetaan vielä ilman sarvia & hampaita, että maailma on täynnä eri automerkkejä ja moottorityyppejä - ongelmana on vain löytää paras vaihtoehto likviditeettirajoitteisemmallekin.
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4991
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Pysy vaan Saabissa. Se jos mikä kannattaa... :o 8) :lol:
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Saapas
"Saabisti"
Viestit: 213
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 17:21
Paikkakunta: Helsinki

Re: Alkoi tekemään mieli E34 M5:sta..

Viesti Kirjoittaja Saapas »

petteri75 kirjoitti:Nyt voikin sitten laittaa julkiseen jakeluun kokemuksia, joiden perusteella voisi lakata haluamasta vierasta.
1. H*lvetin kalliit varaosat.
2. Ihmisten säälivät katseet, kun nouset parkkipaikalla autosta.
3. Autoon kohdistuva ilkivaltariski nousee.
4. Ihmisten säälivät katseet, kun juutut talvella joka ikiseen nyppyrään.

Kuka jatkaa???
KTM SD
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Viesti Kirjoittaja Ronska »

Lisätään vielä omana mielipiteenäni, että juuri tuo E34 on rumin koskaan valmistettu BMW, vaikka ne muutkaan niin kauniitakaan ole.

E34 kilpailee jopa tämän uusimman 5-sarjalaisen kanssa tuosta kyseenalaisesta tittelistä :lol:

Nuo varaosat tosiaan ovat kalliita ja niiden saatavuus saattaa paikoin olla aika heikko ja jos vikoja ilmaantuu niin saa olla aika erkki, että sen korjaa (pätee myös korjaamohenkilökuntaa).
Toki riippuu viastakin.....
Jusau

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Ottamatta isommin kantaa ulkonäköseikkoihin (omaa silmääni kuitenkin E34 miellyttää). Isompikoneisten mallien kanssa voi tulla varaosien kanssa ongelmia, tai lähinnä hinnan kanssa. Kyllähän niitä varmaan rahalla saa, mutta hinta voi olla suolainen ja tarvikeosia ei välttämättä löydy. Lisäksi huolloissa voi olla "M5-lisä", jos joutuu huollattamaan ulkopuolisella. Jarruosat, pakoputkisto yms. spesiaaliosat saattavat olla melkoisen arvokkaita. Kiistää ei kuitenkaan voi, etteikö ison rivikuutosen tai V8:n ääni ole musiikkia korville ja takaveto on plussaa.
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

Mutta se ääni joka lähtee murisevasta äMmästä, se on jotain. Viis nousevasta bensankulutuksesta ja kalliista osista :wink:

Kyllä niitä vieraita pitää katsella sillä silmällä.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

No jaa, henkilökohtaisesti en tykkää bemarien ulkonäöstä lainkaan. Eikä käyttäjäkuntaa/imagoakaan voi oikein kehua. Tuntuu suuri osa olevan jonkinsorttisia kusipäitä ja egoboostaajia..

Mitä itse moottoriin tulee, niin onhan ne äänet ehkä kivat, mutta kyllä turbokone on itselleni enemmän mieleen kuin vapari. Niin luonteeltaan kuin viritysmahdollisuuksiltaankin. Eihän tuo M5 (ainakaan vähän vanhemmat) ole mitään älyttömiä tykkejä, vaikka maine hurja ehkä onkin. Painavia laivojahan ne on ja vaparia joutuu kierrättämään että tehoa saa ulos - saattaa viritetty Saab päästä yllättämään helpostikkin..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Käytöstä

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Ei sillä niin hirveästi ole väliä, mitä minusta ajatellaan saabistina tai muuna ja itse ainakin tykkään E34 ulkonäöstä (meitä on joka junaan :roll: ). Kuten sanottu, autolle ei juuri ole oikeaa tarvetta joten kyllähän se varmasti tuolla autohallissa seisoisi siinä missä Aerokin (ja kuitenkin tullut 2 vuodessa n. 30tkm). Jos ja kun hyvä yksilö löytyisi, niin sitä sitten voisi pitää ns.hyvänä. Ei Aerokaan ole ilmainen ollut, mutta kieltämättä paljon on saatu aikaa kohtuuhinnoilla (esim. kytkinremontti, uudet iskarit jne). Toisaalta, mihin tahansa kalliimpaan siirtyminen on kalliimpaa, kyllä tonnarinkin saaminen kulkukuntoon on täälläkin aiheuttanut muutaman viestiketjun.

Mutta tämä on hyvä alku, lisää! :D
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Ymmärrän yskän, itsellenikin olisi Saabin ohella BMW juurikin se merkki johon saattaisin "sortua", valitsisin tosin 700-sarjalaisen (sitä toiseksi uusinta korimallia) kunnon varusteilla ja 2.8-kutoskoneella, kohtuullisen kulutuksen ja kohtuullisen verokohtelun vuoksi (puhun siis tuontiautoista).
Omaan silmäänikin E34 näyttää ihan mukiinmenevältä, joskin yleisyytensä vuoksi sangen tylsältä mutta kuitenkin yllättävän modernilta jos huomioidaan se että korimallia alettiin kaiketi valmistamaan loppuvuodesta 1987 8O
Vaikkakin 2-litraisesta ahdetusta rivinelosesta saadaan aika suurilla ponnistuksilla samat tehot (sanotaan vaikkapa 400hv), on suora kutonen tai V8 jokseenkin luontevampi voimanlähde tuollaiselle teholukemalle, etenkin yhdistettynä takavetoon. Ja äänistä ei voitane puhua samaan aikaan.
Jos kuume käy ylipääsemättömäksi niin mikäs siinä, jos löydät hyvän yksilön niin tartu kiinni :wink: En ole itsekään täysin fanaatikko sabojen suhteen, ei ole ollenkaan poissuljettu ajatus ettenkö joskus taas kokeilisi toistakin merkkiä, mutta tonnari on tällähetkellä tilauksessa, täyttää tällähetkellä henkilöautolle asettamani toiveet kutakuinkin kelvokkaasti.
Noilla sinun kilometreilläsi ei kulutuksella ole niinkään suurta merkitystä, ja ainakin meikäläisen ajossa tonttukin tuntuu vievän keskimäärin yli 11litraa.
Hyvä kärry M5 takuulla on, ja aika samankaltaisia vikoja tuntuu bemuissakin olevan, eli niistä ei pääse eroon merkkiä vaihtamalla :wink:

Edit: äsken katselin Motonetin hintoja eivätkä varaosat vaikuttaneet yhtään sen kalliimmilta kuin Saabiinkaan, toki M5:n jotkin erikoisosat maksavat paljon mutta esim. 9000 Aeron (225hv) männät mahtanevat myös maksaa aika hurjasti.
Ja pakko todeta samalla että käytettyjen varaosien saatavuus on hyvä.
Viimeksi muokannut ng900aero, Ti Elo 09, 2005 01:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Turbo900
"Saabisti"
Viestit: 877
Liittynyt: La Loka 25, 2003 18:26
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Turbo900 »

Jos tuota TEHOKKAAKSI luulee niin kerrottakoon, että motarilla pysyy sievästi imussa hieman viritetyllä OG900 T16:lla.
YuZzI
"Hirsch"
Viestit: 859
Liittynyt: Ti Marras 30, 2004 21:07

Viesti Kirjoittaja YuZzI »

OG900 T16:sessa on viritys potentiaalia rutkasti ja on vielä suhteellisen keveä turvallinen ja halpa auto verrattuna isoihin laiva bemareihin.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

9000CD 2.3T vs 535i. ( Baijerilainen otti hopeaa... :o )

Ei se baijerilaisen omistaminen yhtä juhlaa ole...

BMW 500-sarja
Jakohihnavikoja 518i mallissa vm.1990-1993. Vaihtoväli on ainoastaan 50 000 km.
Nokka-akseliongelmia, mikäli ei käytetä hyvää öljyä ja öljyn vaihtovälit ovat pitkät.
Kannenpulttien katkeamisia on esiintynyt vuosimalleissa 1988 ja1989. Varmista huoltohistoriasta, että pultit on vaihdettu.
Moottorin ylikuumenemisia.
Sylinterikannen tiiviste on palanut, myös turbodieseleissä. Syynä on viallinen termostaatti.
Moottorin öljyvuotoa jakopään puolelta.
Ajonestolaitteen vikoja.
Moottorinohjauselektroniikan vikoja bensiinimoottoreissa vuosimalleissa 1998-1999, dieseleissä 1999-2002.
Dieseleissä polttoaineen ruiskutusjärjestelmän vikoja vuosimalleissa 1999-2002.
Ahdinvikoja dieseleissä vuosimalleissa 1999-2001.
Vesipumppuvikoja: vuotoa, kiinnileikkautumisia.
Polttoainepumppuvikoja vuosimalleissa 1998 ja 1999 ja dieseleissä 1999-2002.
Jäähdytinvuotoja. Vuotavia jäähdytysnesteletkuja. Viallisia jäähdyttimen korkkeja vuosimalliin 1994 saakka.
Joutokäyntiongelmia. Joutokäynti vaeltaa. Lisäilmaluisti rikki.
Sytytysjohdinvikoja. Rakennetta on parannettu vuoden 1993 lopussa.
Sytytyspuolavikoja.
Laturivikoja.
Käynnistysmoottorivikoja. Rakennetta on parannettu vuonna 1992.
Vaihdelaatikon takapään öljyvuotoa.
Vaihteiston synkronointivikoja.
Kytkin on kulunut. Nestevuotoa kytkimen käyttöjärjestelmässä. Rakennetta on parannettu v. 1996.
Vetopyörästön öljyvuotoa.
Tehoton käsijarru.
Etujarrulevyt voivat olla kuluneet.
Takajarrusatulat juuttuvat. Takajarrulevyt ovat ruostuneet.
Jarrupainesäiliö voi olla rikki.
Etuakseliston tuennassa on väljää.
Jousien katkeamisia.
Tarkasta takapään apurungon kiinnityksen kunto. Vika ilmenee apurungon kolahteluna kuopissa. Tukitangon heloissa väljää.
Raidetangon päät ovat väljät.
Ohjaustehostinvikoja.
Ovien lukkomekanismissa on ongelmia.
Kojelaudan painetussa piirissä vikoja. Mittarit eivät toimi tai neulat hypähtelevät. Polttoainemittarivikoja.
Huoltovälin ilmaisinkortti voi olla viallinen. Tällöin lämpömittarin ja kierroslukumittarin viisarit voivat heilua edestakaisin.
Lähivalot himmeät. Ajovalojen kuviot epäselvät. Ajovalojen lasit saattavat olla rikki.
Pakoputkistovuotoja.

BMW 700-sarja
Moottorin öljyvuotoa. Öljyvuotoa voi öljynpaineanturin luona.
Nokka-akseli voi olla kulunut.
Vesipumppuvuotoja.
Jäähdytinvuotoja. Jäähdytysnesteletkuvikoja. Viallisia jäähdyttimen korkkeja vuosimalliin 1994 saakka.
Termostaattivikoja.
Huoltovälin ilmaisin saattaa olla viallinen.
Tarkista pakokaasupäästöt. Happianturi tai katalysaattori voi olla viallinen.
Tarkista automaattivaihteiston toiminta. Automaattivaihteisto saattaa olla kulunut jo 100 000 kilometriä ajetussa autossa.
Jarrulevyt voivat olla kuluneet. Etujarrulevyt voivat olla kierot.
Takajarrulevyt ovat ruosteessa.
Käsijarru puoltaa.
Jarruputket ja polttoaineputket ruostuvat.
Etupään nivelissä voi olla väljää.
Takapään apurungon helat ovat väljät.
Tarkista auton huoltohistoria ja vertaa sitä matkamittarin lukemaan.
Kojelaudan painetussa piirissä vikoja. Polttoainemittarivikoja.
Tarkista ilmastointilaitteen kunto.
Jos ajovalot ovat himmeät tai pysäköintivalot eivät toimi, niin tällöin valomoduli on rikki.
Tuulilasinpyyhkimen sulan varsi irtoaa kiinnityksestään.
Sähkötoimisten lasinnostimien vikoja.
Ikkunoiden tiivistekumit kutistuvat. Tästä johtuen tiivisteestä kuuluu suhinaa ajon aikana.
Tarkasta pakoputkiston kunto. Vaihto voi tulla kalliiksi. Takapönttö on usein ru

BMW 840/850
Moottorin öljyvuotoa.
Vuosimallissa 1997 kaasuläppä saattaa jäädä osittain auki, jos kaasuvaijerin ja vakionopeussäätimen vaijerin kiinnitys murtuu tärinästä johtuen.
Moottorinohjauselektroniikan vikoja. Saattaa olla syynä korkeisiin pakokaasupäästöihin.
Viallisia jäähdyttimen korkkeja vuosimalliin 1994 saakka.
Jarrulevyt ovat kuluneet edessä ja takana.
Kuluneet iskunvaimentimet
Ajotietokoneen vikoja.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
AP
"Hirsch"
Viestit: 818
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 11:14
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja AP »

Itse olen aina pitänyt bemaria laatuautona, ja kun on M5 kyseessä niin ei muuta kun auto hankintaan jos siltä tuntuu. Komea auto ja kivat murinat, mutta eihän se kulutuskaan aivan pieni ole... Mutta pidä se aero kuitenkin itellä, kyllä se saba aina bemarin kepittää :wink:
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

Itselläni on kaveripiirissä useampia bmw-kuskeja. Kyllähän tehokas takaveto kieltämättä kiehtoo, mutta...

Harva, tuskin kukaan kavereistani on valinnut autoa rationaalisin perustein. Itse pystyn osoittamaan sabassa edes hiukan järjen hiventä. Sitä paitsi aina se ruoho on vihreämpää... Lukekaas bemari foorumilta kuinka moni (MONI!) haaveilee ahtimesta, ja kuinka harva sen toteuttaa. Kokeiltuaan minun autoa on useampi em. merkin kannattaja alkanut ymmärtää ja arvostaa Saabia eri lailla, vaikka ei varsinaisesti heti olisikaan vaihtamassa.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
900S
"Hölösuu"
Viestit: 1099
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 05:19
Paikkakunta: Pori

Re: Alkoi tekemään mieli E34 M5:sta..

Viesti Kirjoittaja 900S »

petteri75 kirjoitti: Suoran kutosen murina kiinnostaisi, samoin V-8 540i:n muodossa.
Alkoiko himottamaan se musta 540:nen, mikä oli pick-nickissä myynnissä? :D
Sanoin kaverille, että kyllä tommosella ajaa voisi! V8 ja kaikki...
9-5 2,3t Wagon `06 x 2
Vastaa Viestiin