Tuningista

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
vanha
Matalapaineturbo
Viestit: 185
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Tuningista

Viesti Kirjoittaja vanha »

TUNING

1. yleistä tuningista

Tuning on englannin kieltä ja tarkoittaa säätämistä tms. (Tekniikan ja Kaupan Sanakirjan Jyrki K. Talvitie ja Ahti Hytönen, WSOY 1997 mukaan Tuning: viritys, moottorin säätö...) elikkä tuning autoa tulee ilmeisesti säätää johonkin suuntaan.

2. säätötoimenpiteet

2.1 Moottorin säätö:

-sytytysennakkoa tulee säätää sen verran pieleen (myöhäiselle) että saadaan aikaan pauketta pakoputkissa. Taitava Tuning kuljettaja voi saada moottorijarrutuksella aikaan jopa liekkejä pakoputkien päästä! (vrt.
formulat)

2.2 Pakoputkiston säätö:

-nopein, halvin ja helpoin tapa saada jopa 1.3 litraiseen ooppeliin möreä
käyntiääni saadaan aikaan perinteisen rautakangen avulla. Aluksi autosta
irroitetaan äänenvaimentaja(t) jotka asetetaan lattialle pystysuoraan. Sitten napakka isku vaimentajan läpi rautakangella pakoputken aukosta. Tämän jälkeen vaimenninta ravistellaan voimakkaasti jotta irtonaiset osat tippuvat tallin lattialle. Pakoputket kasataan käänteisessä järjestyksessä purkamiseen nähden jonka jälkeen onkin mellevää kurvailla kaupugilla "tehokkaamman" tuntuisella autolla!

Muista myös tilata Biltemasta kaksiosainen pakoputken loppupää, sellainen
päältä kromattu ja sisältä punainen!

3. tummennukset

Tuningauton lasiosien tulee ehdottomasti olla tummennettua materiaalia.

3.1 Ikkunoiden tummennus

-sivu- ja takaikkunan tummennukseen on monia vaihtoehtoja. Ikkunat voidaan käsitellä maalilla, jätesäkillä, kalvoilla tai sukkahousuilla. Sukkahousu tummennus käsitellään linttaniksipalstalla osa 3, katso!

Halvin vaihtoehto lasien tummennukseen on halpakauppojenkin hyllyiltä
löytyvä mattamusta primer maali, jolla lasit voidaan sprayata mustiksi joko ulko- tai sisäpuolelta.

Edullinen vaihtoehto on myös käyttää jätesäkkiä, 200 litran jätesäkillä saa
kaikki sivulasit tummennettua. Yleisin vaihtoehto lienee kuitenkin tummennuskalvo joka harvoin kuitenkaan onnistutaan asentamaan ilman että ilmakuplia jäisi väliin.

4. Tuning valot:

Ajovaloina pitää ehdottomasti olla sinistä valoa näyttävät Hneloset.

Ajovalot pitää myös tummentaa plexillä, tiheäsilmäisellä verkolla tms. Vähintäänkin pitää lamppujen yläreunaan asentaa kontaktimuovi siten että osa valaisimesta peittyy. Näin saadaan autolle "häijy" ilme. Extrahienoutena voidaan asentaa ns. tuplavalomaski jolla saadaan kaverit kateelliseksi! Etuspoileriin asennetaan ehdottomasti pienet pyöreät siniset sumuvalot. Takavalot niinikään tummennetaan maalilla, sukkahousulla tai teipillä. Jos pappa betalar, niin ostetaan yksiväriset lampunlasit varaosaliikkeestä. Kokonaan valkoiset takavalot ovat kylläkin yhtä kauniit kuin albiino neererin silmät. HUOM! missään tapauksessa takavalojen vilkku ei saa olla keltainen! Helmalevikkeisiin tai lokasuojien alareunoihin asennetaan keltaiset äärivalot. Lisäjarruvalo kuuluu luonnollisesti myös asiaan.

5. Tuning jousitus:

Tässä tapauksessa kohtaavat linttakulttuuri ja tuningkulttuuri. Kummassakin rakentelutyylissä autosta pitää saada mahdollisimman matala. Lintoista yleensä pätkästään jousista muutama kierre pois tai käännetään vääntösauvat löyhälle jotta keula saadaan maata hipovan alhaalle. Tuning rakentelussa on se hyvä puoli että tarvittavat välineet ja osat löytyvät varaosakaupan hyllysta.

Täydellisen alustasarjaan saa toki upotettua useammankin viikkorahan,
elikkä kymppitonnilla saa alustasarjan jolla ajoneuvo laskee muutaman sentin. Mutta onhan se sen arvoista.

6. Tuning sisustus:

Oikeaoppisesta tuning auton sisustuksesta tulee löytyä seuraat tarvikkeet:
· kuppipenkit tai koko sisustus esim. cobra tai recaro
· race polkimet, sellaiset metalliset joissa on reikiä, asennetaan alkuperäisten päälle
· pikkuratti, yleensä mustaa nahkaa
· valkopohjaiset mittarit
· ralli-vaihdekeppi
· cd-soitin jossa sinistä valoa hohtava etupaneeli järeillä vahvistimilla ja
kaiuttimilla höystettynä
· kierroslukumittari, jota on mukava katsella kun kaasuttelee liikennevaloissa

7. Spoilerit ja levikkeet:

Viimisen päälle rakennetussa tuning autossa tulee olla useita spoilereita.

Löytyy etuspoileri, takaspoileri, helmalevikkeet, lokasuojien levitykset sivuikkunoiden ilmanohjaimia unohtamatta! Yleensä nämä huonontavat
ajo-ominaisuuksia ja lisäävät tuulenvastusta vaikuttaen näin myös
polttoainekulutukseen, mutta onhan ne pirun hyvän näköisiä. Ja kalliita.

Täydellinen levike/spoilerisarja maksaa n. kymppitonnin. Mutta nou hätä jos pappa betalar.

8.Tuulilasi ja pyyhkijä:

Olennaisena osana tuning auton ilmeeseen kuulu tuulilasiin liimattu tarra
jossa lukee TUNING tai jotain muuta aiheeseen liittyvää, jotta tavallinenkin
mattimeikäläinen tietää mistä on kyse. Vaihtoehtoisesti tuulilasin yläreuna
teipataan umpeen auton korin värisellä kontaktilla.
Tuulilasin pyyhkijöistä pitää ehdottomasti poistaa toinen ja jäljelejäävä
asennetaan keskelle kuten mersussa. Jos toimenpide onnistuu, pitää pyyhkijä jättää pystysuoraan jotta se varmasti noteerataan.

9. Poppivehkeet:

Tuning autossa pitää olla kunnon poppivehkeet. Alkuperäiset mankat ja
kaiuttimet kaivetaan irti koteloistaan ja tilataan Autostudiosta tuhti
stereopaketti joka sisältää seuraavat komponentit:
· soitin, cd-semmoinen. Näyttävällä etupaneelilla varustettu.
· vahvistimia vähintään kaksi kappaletta, yhteisteho minimissään 1000 w
· kaiuttimet eteen ja taakse (2- tai 3- tie), huom. jakosuotimet
· subwoofer, jos alle 15" niin silloin pitää olla 2 pienempää
· kondensaattori, näytöllä varustettu on leuhkempi
· virtakaapelit, vähintään 25-35 neliön johtoa jossa läpikuultava punainen
tai musta kuori
· kaiutinkaapelit vähiintään 4 neliön, sen kuulee korvalla jos on ohuemmat!
· kullatut akunkengät, mitä suuremmat (=kalliimmat) sitä paremmat
· iso päävirtasulake, jälleen mitä suurempi sitä parempi!
Nämä komponentit kun yhdistelee toisiinsa niin onpas mellevää kuunnella
Doktor Albaania. Yleensä kuitenkin stereoiden ollessa "kovalla" auton muut osat helisevät häiritsevästi, mutta pääasia että basso hakkaa.

10. Tuning pukeutuminen:

Yleensä jokaisella harrastajaryhmällä on oma pukeutumistyylinsä. Tuning
harrastajan erottaa helpoiten siitä että hänellä on päässään kesällä pipo
ja talvella lippis... Muusta vaatetuksesta mainittakoon ylisuuret reisitaskuhousut ja "krokotiili"lenkkarit.


1. Hei arvoisat tuning spesialistit! Kysymykseni liittyy musiikkiin.

Olin viime viikolla päiväkävelyllä koirani kanssa ja ohitseni ajoi musta auto, jonka merkkiä en tunnistanut. Totesin sen kuitenkin olevan ns. tuning auto, koska siinä oli takaspoileri.
Autossa oli ilmeisest myös järeät poppivehkeet ja minua jäi vaivaamaan että mikähän biisi siellä soi, melodia on soinut päässäni siitä lähtien ja
haluaisin ostaa kyseisen levyn. Onko sitä saatavana CD:nä?

Kappale meni näin: boooommm booooommm booooommm booommmm...

Tiedättekö mikä kappale on kyseessä?

Terveisin nimimerkki "koirani kusi kintuilleni kun kuuli sen basson"

- Terve!
Olemme täällä kaikkitietäviä myös musiikin suhteen, olemmehan kuunnelleet Uriah Hiippiä jo vuodesta 1972!

Kuulemasi musiikkikappale muistuttaa erehdyttävästi Abban Supertrouperia, mutta se on kuitenkin ehdottomasti Doktor Albanin biisi. Kappale löytyy CD-muodossa levyltä Doktor Alban's Greatest Hits. Tämä kolmen kappaleen CD löytyy Anttilan poistomyyntitiskiltä hintaan 19,90 niin kauan kuin tavara riittää. (tuskin loppuu).

- Nautinnollisia musiikinkuunteluhetkiä koirasi kanssa

2. Hei asiantuntijat

Mieltäni askarruttaa kovin seuraava kysymys, suorastaan ongelma.
Mitkä tuninkivarusteet ovat pakollisia jotta viimeinkin saisi poikuuden
poijes? Kohta 33 vuotta on joutunu yrittään eikä vuosien tuoma pöhö ynnä
kaljuuntuminenkaan tunnu tuovan kovasti kaivattua apua. Jos Elloksen
sterkoissa vouvaa Mike Oldfieldin kaksataa kertaa jäätynyt C60 onko vika siinä vai välikoppa Ekkerini takalasin ritilässä? Talvitermarinki vaihdoin ja uuden wunterpaumin mutta silti ei kukaan tuu lukion pihalta kytskäle.

Tämä alkaa jo turhauttaa joten kertokaa nyt ihmeessä onko varusteissa vikaa vai mikä täsä mättää. Vastatkaa samall miks Urkilla ja Tökäril ei oo enää diskoo? Huvikummusta puhumattakaan???

Nimim. "Joko dödö on keksitty"

- Hei

Poikuuden menettämisen tuska tuntuu olevan yhä useamman tuning autoilijan ongelmana. Kun ei lykkää niin ei lykkää.

Voisit kokeilla seuraavia tuninkivarusteita:
-pil*u, asennus ja kytkentäohjeet löydät aikaisemmasta vastauksesta.
-vilkkuva antenni kännykässä
-seepra- tai tiikerikuvioiset istuinsuojat
-irroita etulokasuojan 1.1 merkit ja hanki huoltoasemalta sellaiset -?-
merkit tilalle
-maalaa takalasin ritilä korin värillä
-jemmaa kuljettajan penkin alle vessapaperirulla ja kortsu
-Musiikkipuolen voisit vaihtaa esim. Frederikin mies-strippari levyyn niin
jo luulisi tärppäävän.
Talvitermari on hyvä oivallus, näin saat lämppäristä kaiken tehon irti ja
vastakkainen sukupuoli lämpenee helpommin!

Onhan wunderbaumisi vaaleanpunainen metsämansikan tuoksuinen?

Dödön korvikkeena voisit käydä pyörimässä jonkun navetan takana, siitä jää tosi miehinen haju
Olet ilmeisesti Kemiläisiä koska kyselet urkin ja tökärin perään, tulet
huomaamaan 20 vuoden kuluttua että Meripuistokin on suljettu.

Muista vanhan sanonta: Yrittänyttä ei panna - Onnea ja menestystä


:lol: Huomenta Vanhalta!
Autoton, velaton, estoton ;o)
#1876
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

aivan

Viesti Kirjoittaja 900i »

Toi oli hyvä... Juuri näin
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
pade
"Hölösuu"
Viestit: 5150
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 23:04
Paikkakunta: hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pade »

:D :D
vesapo

Re: Tuningista

Viesti Kirjoittaja vesapo »

vanha kirjoitti:TUNING
Kappale meni näin: boooommm booooommm booooommm booommmm...
:lol: Huomenta Vanhalta!
No perhana, sitäkös se olikin. Minä kun luulin, että pojilla on vaan nin harvakäyntiset koneet tai joku paikka rikki, kun sillai jytkää :lol:
Milli
"Saabisti"
Viestit: 2171
Liittynyt: Su Kesä 08, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Milli »

:lol: :lol: 8O
jani
"Aero"
Viestit: 453
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 10:22
Paikkakunta: nokia

Viesti Kirjoittaja jani »

Ammatti koulun opettajaa lainaten; se on pojat silleen että kiima se on joka pistää miehet revittämään karvarallia. Sinkkisankon kokoisesta putkesta kuuluu älytön 1,3 dx corollaan älinä. se pistään teinien jalat vapisemaan.Musiikiksi sanotaan sitä mölyä joka lähtee kuution kokoisesta laatikosta joka on kiinnitetty takaspoilerin jäykistämää peräkonttiin sammakko tunkilla. Semmostahan se oli ja on varmaan vieläkin thyyniing :lol: :D 8O
jkairt
"Turbo"
Viestit: 253
Liittynyt: Pe Loka 10, 2003 17:16

Viesti Kirjoittaja jkairt »

Parasta on kun naapuruston escorvette-mies painelee pitkin katua, niin umtsika umtsika umtsika -kuuluu ok-taloonkin sisälle. Eikä me edes asuta kadun varressa. Onko niillä kuulosuojaimet ?

Mahtoi olla Civicissä kiva olla sisällä, kun liikennevaloissa basso hakkasi ja kadulla kuuli takaluukun tiivisteistä suhahduksen aina kun ylipaine livahti karkuun.

Korotettu perä ja maalattu taka-akseli.

Parhaita tuningiin liittyviä vahinkoja oli joskus TM:ssä vakuutusyhtiöiltä poimittuna. Metsään oli menty, kun ralliratti irtosi kesken kaahilun. Toinen lunastus tapahtui kun kaveri oli asentanut poppikoneen ja kuskin jalat sotkeentuivat johtoihin, eikä jarrulle enää yltänyt...
JK
saabisti2
"Hirsch"
Viestit: 713
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 18:38
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tuningista

Viesti Kirjoittaja saabisti2 »

vanha kirjoitti:TUNING
.
.
.
Muista vanhan sanonta: Yrittänyttä ei panna - Onnea ja menestystä
Mikäli siis käsitin oikein, niin tässä on yx lähes täydellisesti tuunattu auto: :?:
Kuva
KuvaKuvaKuva

KuvaKuvaKuva
t. IP-2 #1502
2*9-5 Aero. Sedan ja farkku.
SEPA
"Hirsch"
Viestit: 936
Liittynyt: Ti Loka 14, 2003 19:33
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SEPA »

Meni sanattomaksi...... 8O Taitaa olla tota daunforsea kohtalaisesti.Kulkeekohan vielä 100km\h?Entä vastatuuleen :?:
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Hitto mitään downforssia oo nähnykkään, selvä kantokahva.:lol:

Saa kannettua kauppakassin yöksi eteiseen. :D
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Tollasessa tummenetussa Curullassa oli tehty aika juju.
Seisoi meidän parkkiksella, yksikseen.
Aina kun joku meni ohi, alkoi julma sussarin haukunta. Kiesi heilui.

Oli kait liikeilmaisimeen koplattu puhemoduli ( sussarin mörinää) ja ubba ubba ämyrit heiluttivat riisipussia.
Kieltämättä aika aidon oloinen fiilinki.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Tolle pitää varmaan olla lentolupakirja :lol:
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
vanha
Matalapaineturbo
Viestit: 185
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja vanha »

WAU!

Pääsispä vähän 'tuunaamaan' omaakin värkkiään, menis pikkupoikien päät pyörälle.... Tähän saakka vaan sinivuokot on kiinnostuneita.... :wink:
Autoton, velaton, estoton ;o)
#1876
Vastaa Viestiin