Tekniset tiedot omalle nettisivulle?!?

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Tekniset tiedot omalle nettisivulle?!?

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Olen tekemässä sivua omalle nettisivulle (joka on karu ja koruton) sivua, jossa on 99:n tekniset tiedot. Ajattelin käyttää omistajan käsikirjaa ja sitä kynystä Alfamerin korjausopasta lähteinä.

Ja nyt sitten lähteiden käytöstä. Tökkääkö sivun teko siihen, että ku ei ole "valmistajan" lupaa käyttää ko. teosten tekstiä. Vai voiko Teidän mielestä ko. teosten tekstiä käyttää, jos mainitsee sivulla lähteet???
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Re: Tekniset tiedot omalle nettisivulle?!?

Viesti Kirjoittaja Vigge »

dimebak kirjoitti:Olen tekemässä sivua omalle nettisivulle (joka on karu ja koruton) sivua, jossa on 99:n tekniset tiedot. Ajattelin käyttää omistajan käsikirjaa ja sitä kynystä Alfamerin korjausopasta lähteinä.

Ja nyt sitten lähteiden käytöstä. Tökkääkö sivun teko siihen, että ku ei ole "valmistajan" lupaa käyttää ko. teosten tekstiä. Vai voiko Teidän mielestä ko. teosten tekstiä käyttää, jos mainitsee sivulla lähteet???
Kyllä kait tekstiä saa lainata, mutta suora sanasta sanaan kopiointi ei varmaakaan täytä hyvän maun rajoja. Jos mulla ois toi sama tilanne edessä, niin käyttäisin omia sanoja ilmaisemaan saman asian ja mainitsisin lähteen. Kuvien käyttö kannattaa tarkistaa erikseen.
#1730
500whp.net member
Ant_ti
"Viggen"
Viestit: 508
Liittynyt: Su Loka 26, 2003 19:09
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Tekniset tiedot omalle nettisivulle?!?

Viesti Kirjoittaja Ant_ti »

Vigge kirjoitti:
dimebak kirjoitti:Olen tekemässä sivua omalle nettisivulle (joka on karu ja koruton) sivua, jossa on 99:n tekniset tiedot. Ajattelin käyttää omistajan käsikirjaa ja sitä kynystä Alfamerin korjausopasta lähteinä.

Ja nyt sitten lähteiden käytöstä. Tökkääkö sivun teko siihen, että ku ei ole "valmistajan" lupaa käyttää ko. teosten tekstiä. Vai voiko Teidän mielestä ko. teosten tekstiä käyttää, jos mainitsee sivulla lähteet???
Kyllä kait tekstiä saa lainata, mutta suora sanasta sanaan kopiointi ei varmaakaan täytä hyvän maun rajoja. Jos mulla ois toi sama tilanne edessä, niin käyttäisin omia sanoja ilmaisemaan saman asian ja mainitsisin lähteen. Kuvien käyttö kannattaa tarkistaa erikseen.
Yhdyn tähän 100%.
Omat sanat peliin, kuhan asia säilyy.
96 V4 Super ´79
96 V4 ´76
900i ´86
900tic ´86
9000t ´88
All rest in peace
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Lainata saa, mutta ei kopioda ja lähdeviittaus pitää olla... ihan sama käytäntö kuin painetussakin materiaalissa.

Kopiointi on sitä kun otat materiaalia, jonka oikeudet omistaa joku muu kuin sinä itse, ja julkaiset sen ilman että samassa yhteydessä on sinun omia hengen tuotteitaisi, jotka liittyvät samaan asiaan. Kopiontiin tarvitaan lupa siltä joka oikeudet omistaa, lainaukseen ei. Aina pitää kuitenkin lähde mainita.

Käytännössä siis esim jos teet 99 sivuja ja haluat sinne tekniset tiedot niin kun teet taulukon itse ja mainitset lähteet et varmasti riko tekijän oikeuksia. Et rikkoisi niitä vaikka jättäisit lähteen mainitsemattakin, koska kyseessä on tieto joka on saatavissa 1e6:sta lähteestä, joten kenelläkään ei siihen varsinaisesti ole oikeuksia.

Jos skannaat kuvan tai taulukon ja julkaiset sen niin et riko tekijänoikeuksia kunhan mainitset lähteen ja kokonaisuus johon lainaus liittyy on sinun oma hengentuotteesi. Kokonaan eri asia on jos teet esim web-sivut, joiden pääsisältö on kuvamateriaali ja olet lainannut kaiken muualta... se on tekijänoikeuksien rikkomista mainitsit lähteen tai ei koska sisällössä pääpaino on muiden hengentuotteilla.

Ihan niin kuin kirjaakin kirjottaessa.

-J-
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Dänx!!! Ja ei ku väsäämään...
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Vastaa Viestiin