Poliisi haluaa että joka kymmenes saa sakon

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Mäksä
"Saabisti"
Viestit: 2334
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 16:06
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Poliisi haluaa että joka kymmenes saa sakon

Viesti Kirjoittaja Mäksä »

Tavoitteena on, että ensi vuonna joka kymmenes Helsingin liikenteessä autoileva kansalainen saa sakon tai jonkinlaisen palautteen poliisilta.
http://www.helsinginsanomat.fi/uutiset/ ... 1981806898

edit: copypastella toi linkki

edit: jos ei toimi toi linkki niin tässä koko juttu:
Tiukentuva kameravalvonta kymmenkertaistaa sakkojen määrän Helsingissä
Julkaistu 19:24


Poliisi tiukentaa kameravalvontaa Helsingin seudulla ensi vuonna. Liikenteen kameravalvonnan tuottamat sakot tai huomautukset kymmenkertaistuvat poliisin arvion mukaan.
Tavoitteena on, että ensi vuonna joka kymmenes Helsingin liikenteessä autoileva kansalainen saa sakon tai jonkinlaisen palautteen poliisilta.
Tänä vuonna noin 3 000 helsinkiläistä autoilijaa on saanut kameravalvontaan perustuvan sakon liikennerikkeistään. Ensi vuonna rikesakon tai muistutuksen saanee noin 30 000 autoilijaa.

Samalla poliisin puuttumiskynnystä mataloitetaan tuntuvasti.
"Poliisi aikoo puuttua ylinopeuksiin, kun ne ovat noin kymmenen prosenttia yli sallitun nopeuden, esimerkiksi jos 50 kilometrin alueella ajetaan 55 kilometriä tunnissa", komisario Jari Levanoja Helsingin liikenne- ja erityispoliisista sanoo.
"Viiden kilometrin ylityksestä on luvassa lähinnä poliisin huomautus. Sakkokynnys ylittyy, kun ajetaan yksitoista kilometriä yli sallitun", ylikomisario Heikki Seppä sisäministeriöstä kertoo.

Valvonnan tehostuminen liittyy parhaillaan eduskunnassa käsiteltävään kameravalvonnan ehdolliseen rikesakkomalliin.
Eduskunnan lakivaliokunta hyväksyi mallin viime viikolla. Seuraavaksi laki menee eduskunnan päätettäväksi.
Käytännössä laki antaa poliisille valtuudet lähettää sakkolappu ylinopeutta ajaneen ajoneuvon haltijalle.
Se virtaviivaistaa huomattavasti poliisin käytäntöjä. Työläs esitutkintavaihe jää pois, jos ylinopeudesta epäilty ei valita sakostaan.
BMW 525iA Touring Executive
puu
"Hölösuu"
Viestit: 1525
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 11:28
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja puu »

Eikö olisi helpompaa vaan ottaa joka kymmenes nimi puhelinluettelosta ja lähettää sakkolappu. Jokainen on kuitenkin joskus ajanut 5km/h ylinopeutta.
Tai vielä kätevämmin jokaiselle sakot joka kymmenes vuosi.

Tämä "virtaviivaistaisi" erinomaisesti poliisin toimintaa, eikä poliisiautoja tarvittaisi enää liikenteen valvonnassa.
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

Jaahas! Montakohan sataa/tuhatta poliisia on tarkoitus palkata suorittamaan tuokin tehtävä. Tämä on juuri niin mahdoton tehtävä kuin kännykkään puhumiskieltokin :roll:
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
Mäksä
"Saabisti"
Viestit: 2334
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 16:06
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mäksä »

Psychocowboy kirjoitti:Jaahas! Montakohan sataa/tuhatta poliisia on tarkoitus palkata suorittamaan tuokin tehtävä. Tämä on juuri niin mahdoton tehtävä kuin kännykkään puhumiskieltokin :roll:
käsittääkseni tämä toteutetaan noilla valvonta kameroilla, eli niiden kuvaus nopeutta lasketaan, ja kameroita lisättäis
BMW 525iA Touring Executive
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

Ja täällä aina kehutaan, että auto on hallinnassa. Eikö nopeuden säätö ole hallintaa :?: :twisted:
96 M75 i12 5-speed ;)
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

Tai sitten kytätään oikeen suurennuslasin kanssa virheitä ja kirjoitetaan sakkolappua suurella antaumuksella.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

niinpä, mutta mikäpä tässä yhteiskunnassa ei enää noudattaisi omien etujan ajamista, (paitsi saab-klubin SATU-rinki). pikkuisen huvittaa kun joka asiaan pitää olla tavoitteet. kunnilla on KASVUtavoitteet. poliiseilla SAKOTUStavoitteet, ei helvetti. pitäskö minunkin alkaa kasvavasti tavoittelemaan suurempia kilometrimääriä vuodessa? ikäänkuin kasvutavoite olisi joku elämänarvo. suuri osa päättäjistäkin kiillottaa pelkästään omaa kilpeään, ja tuloksena järjettömiä lakipykäliä.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
pade
"Hölösuu"
Viestit: 5150
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 23:04
Paikkakunta: hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pade »

:evil: :evil: :roll:
Olli Kinaret
"Hirsch"
Viestit: 997
Liittynyt: La Heinä 16, 2005 11:28
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja Olli Kinaret »

Ei muuta kun perustaa jonku olemattoman firman ja ostaa auton sen nimiin. Voi ajella ylinopeutta pelkäämättä, että kortti lähtee. Sakot kun menee auton omistajalle eli firmalle :P . No ei se kumminkaan käytännössä taida onnistua.

Ompas pollareilla taas todella typeriätavoitteita. Ei voi muuta sanoa. Parasta pysyä vain täällä Pohjanmaan pikku teillä, ei paljon poliiseista ole vaivaa. :wink:
Mercedes-benz S turbodiesel vm.-74
Pontiac Firebird vm.-85
Jaguar X-Type 3.0 -01
Saab 9-5 aero -06
puu
"Hölösuu"
Viestit: 1525
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 11:28
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja puu »

Ehkä tällä yritetäänkin vain vähentää muuttoliikettä pk-seudulle.
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

Ai - tämä liittyikin kameravalvontaan - säikähdinkin jo millä otannalla poimitaan joka kymmenes sakotettavaksi tuolta liikenteestä.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Todella hienoa, minkälaisia päättäjiä tämä kansa oikein valitsee :evil:
Eli auton haltijaksi jokin Guatemalalainen baseball-joukkue ja tili ulkomaille.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
tknummelin
"Hirsch"
Viestit: 951
Liittynyt: La Joulu 25, 2004 15:38
Paikkakunta: Linnavuoren vapaavaltio

Viesti Kirjoittaja tknummelin »

ng900aero kirjoitti:Todella hienoa, minkälaisia päättäjiä tämä kansa oikein valitsee :evil:
Älä minulta kysy, minä äänestän SKP:tä :wink: :roll:
Mutta oikeasti kyllä pepusta. Onneksi ei ole ihan lähiaikoina tulossa noille Mikkeli-Luusniemi-Halkokumpu-välin hiekkateille kameroita, vois joltain jampalta lähteä kortti aika vauhdikkaasti 8) (ennätys peltosuoralla viime kesänä 160 km/h :oops: :oops: :oops: )
"Nyt vaan oli aika heikko kuti vielä, mutta se käy hyvästä harjoituksesta,
seuraavan kerran saattaa olla että tykki puhuu jo huomattavasti paremmalla
osoitteella ja kovemmalla teholla."
-Bror-Erik Wallenius
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

Nythän voidaan käyttää käräjillä puolustuksessa Kouvolan pedofili tjsp:Samalla matkalla tehdyt samanlaatuiset rikokset yhdeksi lukevaa ennakkotapausta. Eli jos kerran välähtää niin loput menee samaan piikkiin :?:
96 M75 i12 5-speed ;)
2,3T sport
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
Paikkakunta: E-suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2,3T sport »

Musti kirjoitti: Itse en ymmärrä, miksi tällaisen järjestelmän luominen sallitaan. Kansalaisten kyykytystä liikenneturvallisuus-nimikkeen alla. Tähän tietysti joku välkky toteaa, että ei niitä sakkoja tule, kun noudattaa rajoituksia. Sekin on teoriassa totta, mutta oikeasti: Kyykytyksestä ja rahankeruusta on kyse. Niinhän tuo uutinenkin toteaa. Miksi valtion annetaan kiusata kansalaisiaan?

Murisee Musti :evil:
Täysin samaa mieltä :!:

Otetaan kuvitteellinen tilanne:
Ajat taajamassa 50km/h rajoitusalueella ja olet kääntymässä vasemmalle. Joudut väistämään vastaantulevia autoja ja lisäksi suojatietä käyttävää kevyttä liikennettä joka ylittää tietä jolle olet aikeissa kääntyä. Kun sitten huomaat riittävän raon liikennevirrassa niin suoritat kääntymisen menestyksekkäästi. Vilkkaaseen liikenteeseen keskittyessäsi sinulta jäikin tälläkertaa huomaamatta että välittömästi risteyksen jälkeen tien reunassa olikin 40km/h aluerajoitusmerkki.

Koska aluerajoitusmerkkiä ei pystytetä vaikutusalueen sisäpuolelle risteyksiin on todennäköistä että merkistä tietämättömänä jatkatkin vastuutonta kaahailua lähes 50km/h nopeudella tieosuudella jonka molemmilla reunoilla kulkee kevyenliikenteen väylät. Mikäli nopeutesi sitten kohoaa järjettömän suureen 51km/h nopeuteen valvontakameran läheisyydessä, saatkin "rikoksestasi" rangaistusmääräyksen. Kun vielä sakon postituksessa on viikkojen viive, on täysin mahdollista että saat kuvautettua itsesi kahdesti samalla tieosuudella mikäli olet mieltänyt ko. tienosuuden 50kmh-rajoitetuksi.

Kun sakot sitten kolahtavat postiluukusta niin kortin menetystä peläten ryhdytkin ajamaan varmuuden vuoksi max. 30kmh tunnissa kaikilla taajama-alueilla missä et ole 100% varma jokaisen käännöksen jälkeen mikä on ko. tieosuuden nopeusrajoitus. Kolme sakkoa vuoden sisällähän aiheuttaa automaattisesti määräaikaisen ajokiellon :!:

Onko sitten liikenneturvallisuuden kannalta tärkeää, että autossa matkustavan seurueen keskustelunaihe painottuu nopeusrajoitusmerkkien seuraamiseen?!?

Nopeusrajoitukset ja valvonta on tärkeätä koska kaikilla autoilijoilla ei oma ymmärrys riitä kertomaan että hurjat ajonopeudet ovat oikeasti vaarallisia taajamassa, mutta silti, esityksenkaltaisella sakotusautomaateilla kiusataankin VAIN tavallisia autoilijoita eikä suinkaan kaikesta piittaamattomia kuskeja!!

On nähty tilanteita joissa kuolemaan johtaneen onnettomuuden on aiheuttanut huomattavaa ylinopeutta ajanut ja liikennevaloista piittaamaton kuljettaja. Seurauksena on ko. tieosuudella laskettu nopeusrajoitusta. Uskotaanko todella että esim 130kmh nopeutta 50kmh alueella käyttänyt ajaisikin vastaisuudessa vain 120kmh koska rajoitus onkin enää 40kmh :?:
Tuskin, sillä rajoituksen alennuksellahan vain tehdään astetta tuskastuttavammaksi niiden tavallisten autoilijoiden matka jotka oikeasti noudattavat rajoituksia :!:

Vielä kameravalvonnasta:
Jokainen vahvassa humalatilassa ollut tai humaltuneen toimintaa seurannut, tietää että kännissä voi olla vaikeuksia pysyä pystyssä tasamaallakin. Kännipäissään auton ajaminen onkin siten vaarallista toimintaa jo starttaushetkestä lähtien. Puuttuuko kameravalvonta tälläisen toilailijan menoon joka ei tokkurassaan tajua vaihtaa ykköstä isommalle vaihteelle jolloin ajonopeus jää sallittuihin rajoihin mutta muutoin hitaiden reaktioiden seurauksena ajelee hetkittäin vastatulijoiden kaistallakin :?: niin, eihän kamera moiseen puutu...

Liikenneturvallisuuden varjolla esityksen kaltaista sakotusjärjestelmää onkin turha perustella!!

Suomessa on lukuisia autoharraste-foorumeita ja toivottavasti edes jollain niistä tullaan julkaisemaan kaikkien niiden päättäjien nimet jotka moisen lakiesityksen läpimenoa kannattavat :!: :evil:
Vastaa Viestiin