Musti kirjoitti:
Itse en ymmärrä, miksi tällaisen järjestelmän luominen sallitaan. Kansalaisten kyykytystä liikenneturvallisuus-nimikkeen alla. Tähän tietysti joku välkky toteaa, että ei niitä sakkoja tule, kun noudattaa rajoituksia. Sekin on teoriassa totta, mutta oikeasti: Kyykytyksestä ja rahankeruusta on kyse. Niinhän tuo uutinenkin toteaa. Miksi valtion annetaan kiusata kansalaisiaan?
Murisee Musti
![Evil or Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)
Täysin samaa mieltä
Otetaan kuvitteellinen tilanne:
Ajat taajamassa 50km/h rajoitusalueella ja olet kääntymässä vasemmalle. Joudut väistämään vastaantulevia autoja ja lisäksi suojatietä käyttävää kevyttä liikennettä joka ylittää tietä jolle olet aikeissa kääntyä. Kun sitten huomaat riittävän raon liikennevirrassa niin suoritat kääntymisen menestyksekkäästi. Vilkkaaseen liikenteeseen keskittyessäsi sinulta jäikin tälläkertaa huomaamatta että välittömästi risteyksen jälkeen tien reunassa olikin 40km/h aluerajoitusmerkki.
Koska aluerajoitusmerkkiä ei pystytetä vaikutusalueen sisäpuolelle risteyksiin on todennäköistä että merkistä tietämättömänä jatkatkin vastuutonta kaahailua lähes 50km/h nopeudella tieosuudella jonka molemmilla reunoilla kulkee kevyenliikenteen väylät. Mikäli nopeutesi sitten kohoaa järjettömän suureen 51km/h nopeuteen valvontakameran läheisyydessä, saatkin "rikoksestasi" rangaistusmääräyksen. Kun vielä sakon postituksessa on viikkojen viive, on täysin mahdollista että saat kuvautettua itsesi kahdesti samalla tieosuudella mikäli olet mieltänyt ko. tienosuuden 50kmh-rajoitetuksi.
Kun sakot sitten kolahtavat postiluukusta niin kortin menetystä peläten ryhdytkin ajamaan varmuuden vuoksi max. 30kmh tunnissa kaikilla taajama-alueilla missä et ole 100% varma jokaisen käännöksen jälkeen mikä on ko. tieosuuden nopeusrajoitus. Kolme sakkoa vuoden sisällähän aiheuttaa automaattisesti määräaikaisen ajokiellon
Onko sitten liikenneturvallisuuden kannalta tärkeää, että autossa matkustavan seurueen keskustelunaihe painottuu nopeusrajoitusmerkkien seuraamiseen?!?
Nopeusrajoitukset ja valvonta on tärkeätä koska kaikilla autoilijoilla ei oma ymmärrys riitä kertomaan että hurjat ajonopeudet ovat oikeasti vaarallisia taajamassa, mutta silti, esityksenkaltaisella sakotusautomaateilla kiusataankin VAIN tavallisia autoilijoita eikä suinkaan kaikesta piittaamattomia kuskeja!!
On nähty tilanteita joissa kuolemaan johtaneen onnettomuuden on aiheuttanut huomattavaa ylinopeutta ajanut ja liikennevaloista piittaamaton kuljettaja. Seurauksena on ko. tieosuudella laskettu nopeusrajoitusta. Uskotaanko todella että esim 130kmh nopeutta 50kmh alueella käyttänyt ajaisikin vastaisuudessa vain 120kmh koska rajoitus onkin enää 40kmh
![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
Tuskin, sillä rajoituksen alennuksellahan vain tehdään astetta tuskastuttavammaksi niiden tavallisten autoilijoiden matka jotka oikeasti noudattavat rajoituksia
Vielä kameravalvonnasta:
Jokainen vahvassa humalatilassa ollut tai humaltuneen toimintaa seurannut, tietää että kännissä voi olla vaikeuksia pysyä pystyssä tasamaallakin. Kännipäissään auton ajaminen onkin siten vaarallista toimintaa jo starttaushetkestä lähtien. Puuttuuko kameravalvonta tälläisen toilailijan menoon joka ei tokkurassaan tajua vaihtaa ykköstä isommalle vaihteelle jolloin ajonopeus jää sallittuihin rajoihin mutta muutoin hitaiden reaktioiden seurauksena ajelee hetkittäin vastatulijoiden kaistallakin
![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
niin, eihän kamera moiseen puutu...
Liikenneturvallisuuden varjolla esityksen kaltaista sakotusjärjestelmää onkin turha perustella!!
Suomessa on lukuisia autoharraste-foorumeita ja toivottavasti edes jollain niistä tullaan julkaisemaan kaikkien niiden päättäjien nimet jotka moisen lakiesityksen läpimenoa kannattavat
![Evil or Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)