Saabistit ja moottoripyörät

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
Santeri
"Aero"
Viestit: 319
Liittynyt: La Helmi 04, 2006 20:46
Paikkakunta: Kouvolan Kuusankoski

Re: Saabistit ja moottoripyörät

Viesti Kirjoittaja Santeri »

Noin 15000km tämän ajokauden määrä tähän mennessä. Hangon ja Levin välisellä alueella. Ulkomaan reissut jäi tänä vuonna väliin.
9-3 TurboJubilee -02
#2403
SMRacing
"Ruisku"
Viestit: 105
Liittynyt: Ti Syys 06, 2011 09:08

Re: Saabistit ja moottoripyörät

Viesti Kirjoittaja SMRacing »

aero kirjoitti:Ihan purematta en niele tuota kuuluisaa väitettä autoa kovemmasta ilmanvastuksesta, ainakaan kaikkien pyörien ja autojen osalta. Jos se pitäisi paikkansa, ei alle 150hp 280kg (kuskeineen) pyörä kiihtyisi 100km/h vauhdista huomattavasti rivakammin kuin 200hp 1600kg (kuskeineen) henkilöauto. Tottahan pyörässä on pienempi vierinvastus (ja asiaan vaikuttaa muutama muukin asia, mutta ei niin radikaalisti), mutta normaalissa henkilöautossa ilmanvastus on ymmärtääkseni vierinvastuksen kanssa "tasoissa" yleensä jossain 80km/h tienoossa ja jo 120km/h vauhdissa ilmanvastus noustessaan nopeuden neliössä on n. kaksinkertainen 80km/h vauhtiin verrattuna (ja siis henkilöautossa n. tuplat vierinvastukseen verrattuna).

Jos oikoo rankahkosti ja olettaa vierinvastuksen olevan samassa suhteessa kuin massat ja laskee auton vierinvastuksen vertailuluvuksi 1, niin pyörän vierinvastus on 0,175. Lasketaan pyörän ilmanvastuksen olevan maltillisesti 10% suurempi kuin auton, niin etenemistä vastustava voima suhteessa tehoon (200/150hp) menee kutakuinkin näin:

Paikallaan:
Auto 1+0=1, teho/vastus: 200/1=200
Pyörä 0,175+0=0,175, teho/vastus: 150/0,175=857
Tulos: pyörä on absurdisti nopeampi

80km/h:
Auto 1+1=2, teho/vastus: 200/2=100
Pyörä 0,175+1,1=1,275, teho/vastus: 150/1,275=118
Tulos: pyörä on hivenen nopeampi

120km/h:
Auto 1+2=3, teho/vastus: 200/3=67
Pyörä 0,175+2,2=2,375, teho/vastus: 150/2,375=63
Tulos: auto on hivenen nopeampi

Käsi ylös, kenen omakohtainen kokemus sanoo että 200hp henkilöauto kiihtyy 150hp kyykkyä tai edes matkasohvaa paremmin 120km/h vauhdista. Mun perstuntuma ja nopealla haulla netistä löytynyt lista 100-200km/h ajoista kertoo jotain ihan muuta. Esimerkiksi tuon mukaan 100-200 -välin 5,6 sekunnissa taittava GSX-R 750:n tuorein versio on juurikin sen 150hp tehoiltaan.

Edit: tämän ei siis ole tarkoitus avata "klassista" mopo vs. auto -vääntöä, vaan ottaa vain kantaa ilmanvastusten suhteisiin. Tottakai vastakkaisista ääripäistä voi löytyä ja varmaan löytyykin pareja, joissa auton ilmanvastus on kokonaisuutena pienempi kuin pyörän, mutta asia ei varmasti ole aina niin, enkä edes lonkalta usko että yleensä.

Saa tietenkin korjata jos ajatuksissani tai laskelmissani on jotain vikaa.
Tähän palatakseni, ihan oikeilla jäljilltä olet.

Kyllähän katetun moottoripyörän valtti ilmanvastuksen suhteen on minimaalinen otsapinta-ala, vaikka "kerroin" jääkin jonnekin 0,5 paikkeille vaikka ajoasento olisikin aerodynaaminen ja ajovarusteet(nahkat). Muutenhan 200hp auto ja 200hp moottoripyörä kulkisivat suurinpiirtein saman verran. 200hp kyykkypyörällä pääsee jo tehojen puolesta todella korkeisiin huippunopeuksiin, in real life.

Itse perus katuamatöörinä kävin tapahtumahetkellä(2014) 12v vanhaa suht originaalikuntoista(vaimennin vaihdettu)162whp 12r kawasakiani testaamassa maililla ja 301km/h meni ja kutonen paukkui kierrostenrajottimeen ennen mittauspistettä. Joten reserviä optimivälityksillä olisi vähän parempaan, varsinkin kun moottori luovuttaa huipputehonsa jo ~1500rpm ennen rajoitinta. Huippunopeuden rajoitin pyörästä ohitettu, ko. välityksellä ei muuten olisi päässyt noin kovaa. Jo tuolla reilulla 160hp rengasteholla siis 300km/h rajapyykki ylittyisi selvästi, jos matkaa olisi ja välitystä ei olisi tihennetty. Ilmanvastus on siis liki "naurettavaa" luokkaa. Tehopainosuhde ei pyörässä kummoinen, kuskin kanssa 350kg/162whp.

Ja mitä noihin 100-200km/h tulee, niin ainakin entinen -01 750 gsx-r putkiviritteisenä(130whp/185kg) meni 100-200km/h ~5s aikoihin. Mailille tuo jäi alle 280km/h, kun tuo huipputeho ei älyttömiin nopeuksiin enää riitäkään. Todellinen huippu kyllä oli >280km/h. Saahan siinäkin melkosen virkeä auto olla, jos 100-200km/h aikoo pärjätä.

Jollakin ehkä on vääristyneet käsitykset tuosta pyörän ilmanvastuksesta ja kiihtyvyydestä maantienopeuksista ylöspäin. Eikä ne nopeita olekaan, jos niitä ei osaa käskeä. Aerodynaaminen ajoasento kaikista tärkein, huiputkin tippuu jotain 30km/t jos ei osaa ajella leuka tankissa. Ja täälläkin joskus jauhettu 1hv/1kg sporttipyöristä ja niiden suorituskyvystä, niin kyllähän vakiopyörät varsinkin vähänkään vanhemmat ovat kuskin kanssa todella kaukana niistä, ja jopa ilman kuskia kun todellisista märkäpainoista puhutaan. 0,5hp/kg on ihan hyvä tehopainosuhde vakiopyörille kuskin kanssa, riippuen tietysti monista muuttujista. Parhaimmillaankin taitaa jäädä vakiovehkeillä ja kevyellä kuskille 0,7-0,8hp/kg luokkaan. Ne kg/hp vehkeet ovat sitten ahdettuja pyöriä +300hp tehoilla, ja niiden suorituskyky onkin sitten vähän eri. Tosin suurin ero vakioihin tuleekin sitten >200km/h nopeuksissa kun niitä tehoja voi hyödyntää.

Mulla ainakaan ole mitään tarvetta päteä tai väitellä tästä aiheesta, kun nämä on ihan faktoja. Ja oon kiihytellyt noita omia autoja ja moottoripyöriä. Toki mun ~250hp 9-5:lla ehtii samassa ajassa paikaltaan 100, mitä tuolla 160whp(250kg) pyörällä kahteensataan. Sinänsä edes typerää vääntää tuosta aiheesta, toki rajusti ruuvatut saabit erikseen mutta kaikki ne ovat vastaantulijoita vakiolle sportti-mp:lle, toki huippunopeudessa voitetaan jos on riittävän pitkät välitykset ja tarpeeksi hevosvoimia(yli 600). Siltikin vertaus vähän ontuu, kyllä sen pyöränkin kulkupuoli aika radikaalisti paranee jos aletaan esim. ahtamaan. :roll:

Ja kuinka moni viritetty auto tai perus superauto kiihtyy edes 200km/h jälkeen lähellekään samaan tahtiin kuin tuollainen vakiohko sporttinen moottoripyörä? Toki riippuu pyörästä jonkin verran. Se, että viriautoille pidettiin pitkään Suomessa 300km/h noissa mailin nopeusajoissa(ja aikanaan pidemmälläkin matkalla speedpartyssa) jonakin maagisena rajana, kertoo kaiken oleellisen. Se tuntuu vähän hölmöltä kun kohtalaisen "tehoton" iäkäs vakiopyörä voi kyetä siihen ilman mitään virityksiä(pl. nopeudenrajoittimen poisto, jos sellainen on). Huonolaatusta kuvaa otin ite sillon maililla käydessäni, miten tuo 12r kelasi sitä vauhtia niin voi spekuloida miten hyytyy sadan tai kahdensadan, 250 jälkeen. Ja kiihdyttää en osaa, ei tarvitse edes kommentoida. Hyvä jos 200km/h olin koskaan tuolla pyörällä ajanut ennen sitä kenttäreissua. Nopein veto jäi kuvaamatta, nuo ekat oli hakemista ajoasennon ja kiihdytyksen suhteen eikä kerennyt mennä kiekkarajoittimeen ihan kummallakaan.

https://www.youtube.com/watch?v=g_lR9F7T44I

Toki jos olen väärässä, niin joku viisaampi saa oikaista. Itseni on vaan kun molemmilla ajellut vaikea uskoa, että edes moottoripyörän tehopainosuhdetta vastaavalla Saabilla tai muulla autolla olisi helppo päästä 100-200km/h välillä moottoripyörän kiihtyvyyteen. Koska vakiotehoisilla pyörillä ei ole pito-ongelmia toisinkuin autoilla voi olla. Ja pyörällä tuon välin voi ajaa nopeasti yhdelläkin vaihteella tai max. yhdellä vaihteenvaihdolla, kun autolla vaatii yleensä kepittämistä enemmän. Tuo 12r:n tehopainosuhde 100kg(+ajovarusteet) kuskin kanssa(162whp/350kg) ei vaatisi autolta mitään älytöntä tehopainosuhdetta, 400whp/tonni karkeasti. Ja 100-200km/h tulisi mennä noin 4,5s tuossa tapauksessa. Ainakin motorrad vuonna 2000 mitannut tuolle pyörämallille 0-100 2,6s ja 0-200 7,0s. Se kylläkin lienee höyhenen kevyellä testikuljettajalle, joten painavalla kuskilla noihin aikoihin tulee varmasti joitakin kymmenyksiä päälle vaikka olisi muuten taitava.

Ja toki tältäkin foorumilta taitaa muutamia autoja löytyä jotka 250km/h jälkeen liikuttavat nopeusviisaria nopeammin/samaan tahtiin kuin tuo oma vakiopyörä(kun se iso holsetti lähtee vinhasti pyörimään), mutta taitaa suurin osa ahdinviritteisistäkin jo puutua siinä vaiheessa kun tuo pyörä vielä kiihtyy jotenkuten. Sinänsä pidän kovana saavutuksena jos 200km/h vauhdista kiihdyttäessä tuollaisen vakiopyörän osaavalla kuskilla pystyy autolla jättämään. Rakentelemattomat perus superautot ei siihen pysty likimainkaan, jos ei mennä äärimmäisyyksiin.

Viisaat kaverit osaa laskeskella tuon ilmanvastuskertoimen kyllä, jos tietävät moottorin huipputehon, pyörän huippunopeuden ja otsapinta-alan. Itse en jaksa yrittää, kun ei sinänsä kiinnosta. Tuollaisen 12r:n tapauksessa se rengasteho +160hp, drag limited huippunopeus ehkä 310-320km/h(testata ei kehtaa kun ei riittävän pitkää suoraa ole missä voisi laillisesti huiput testata) ja otsapinta-ala 0,566 neliömetriä.

Mun mielestä se ilmanvastus ei edes matkapyörissä tai katuenduroissa ole henkilöautoon suhteutettuna 1:1 niinkuin joku väitti, saati isompi. 650 Dr Suzuki (max. teho alle 50hp moottorista) kulki gps:ään jotakin noin 150km/h ja on varmasti niin epäaerodynaaminen kun olla voi ja lisäksi "puolinappularenkaat". 127 fiiatti tasamaalla 125-130km/h todellista 45hp moottoriteholla, vaikka otsapinta-ala on naurettava nykyautoihin nähden. Tosin ilmanvastuskerroin huonompi, mutta kokonaisilmanvastus varmasti pienempi.

Täälläkin ollut monesti urbaania legendaa varsinkin muinaisessa "0-100km/h" ketjussa tuosta moottoripyörän kiihtymättömyydestä "ilmanvastuksen takia". Aika karseita harhakäsityksiä siitä on jollain automiehillä, kuvitellaan että parisataaheppasella Saabilla jätetään prätkä maantienopeudesta koska "kauhee ilmanvastus" :D Kyllähän se niin on, jos vastapuoli on Harrikka. Ja turha tästä on vääntöä alottaa, mutta yritin asiallista näkökulmaa tuoda aiheeseen. Ja pääosin tarinaa ja esimerkkejä, jotka liittyy läheisesti tuohon prätkän ilmanvastukseen noin käytännössä.

Liikaa ne kyllä kuluttaa nämä pyörät keskimäärin, mutta sporttipyörissä yleensä on suorituskyky/kulutus suhde enemmän kuin kohdallaan...
Viimeksi muokannut SMRacing, To Loka 01, 2015 00:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
OG 9-5 2,0t Biopower stg1

Ex:
og900 T16
og900c
9-5v 3,0v6t
9000
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7355
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Saabistit ja moottoripyörät

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Hyvää käytännön infoo.

Mut kyl ny on sit makeet ajokelit. :mrgreen:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
vfr
"Hölösuu"
Viestit: 2033
Liittynyt: Ti Marras 04, 2008 21:06
Paikkakunta: veikkola

Re: Saabistit ja moottoripyörät

Viesti Kirjoittaja vfr »

Liput hommattu ensikesän Imatranajoihin.
Saab OG9-5 AERO -00 harraste auto
Volvo V90 -17 käyttis
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2141
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: Saabistit ja moottoripyörät

Viesti Kirjoittaja baasenar »

Ihan extempore heräsi kysymys, että missä moodissa teillä, arvon motoristit, on pyörät talven ajan, vakuutuksessa vai kilpi konttorilla?
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13219
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabistit ja moottoripyörät

Viesti Kirjoittaja AZP »

Mulla on kilpi takamuksessa, mutta pyörä seisonnassa. Ifin seisonta-ajallinen vakuutus siis kyseessä. Tähänhän tuli nyt marraskuussa joku muutos, eli jatkossa menee kai Trafille saakka tieto mp:n seisonnasta, ja se rinnastuu auton liikennekäytöstä poistoon.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
vfr
"Hölösuu"
Viestit: 2033
Liittynyt: Ti Marras 04, 2008 21:06
Paikkakunta: veikkola

Re: Saabistit ja moottoripyörät

Viesti Kirjoittaja vfr »

Kokoajan vakuutuksissa.
Saab OG9-5 AERO -00 harraste auto
Volvo V90 -17 käyttis
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Saabistit ja moottoripyörät

Viesti Kirjoittaja meverkko »

12kk vakuutus.
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2141
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: Saabistit ja moottoripyörät

Viesti Kirjoittaja baasenar »

AZP kirjoitti:Mulla on kilpi takamuksessa, mutta pyörä seisonnassa. Ifin seisonta-ajallinen vakuutus siis kyseessä. Tähänhän tuli nyt marraskuussa joku muutos, eli jatkossa menee kai Trafille saakka tieto mp:n seisonnasta, ja se rinnastuu auton liikennekäytöstä poistoon.
Juu, tämmönen tieto mullakin on. Vielä ei oo tiettoo, jotta millon tuo muutos tulis konkreettisesti voimaan. Velottaakos Ifi jotaki tuosta seisonta-ajasta?
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13219
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabistit ja moottoripyörät

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ei ole tähän asti veloittanut, mutta jatkossa varmaankin veloittaa, koska Trafi taitaa periä heiltä maksun ilmoituksesta. Eli sinänsä kehnompaan suuntaan menee tämä kuvio.

En tosin ole ehtinut perehtyä asiaan vielä yhtään. Tähän asti tosiaan olen ilmoitellut Ifiin seisonnasta kirjautumalla heidän palveluunsa ja sieltä löytyy vain nappula josta ilmoittaa moottoripyörän seisontaan.

Vuoden mulla oli tuossa vakuutus Fenniassa, jossa oli kausihinnoiteltu vakuutus. Se oli sinänsä kiva että ei tarvinnut muistaa ilmoitella mitään, ja viime vuonna oli niin lämmin kevät, että tuli otettua ensimmäiset koeajot jo maaliskuun lopulla. Normaalisti on tullut aloiteltua ajot vasta vapun tienoilla. Ehkäpä siirryn itse jatkossa taas kausihinnoitteluun, ei se kovin paljoa kalliiimpi ole mun ajokaudella kuin tuo seisonta-ajallinen.

Eri asia on tietenkin se, että mm. perheenlisäyksestä johtuen on ajot jääneet tosi vähiin; viime kesänä reilusti alle 1000 km tuli ajeltua, kun yleensä on tullut 1500 km kesässä. Mutta tuollaisessa 33-vuotiaassa Hondassa on Ifissä niin halpa vakuutus että se on melkein se ja sama pitääkö tuota pyörää liikenteessä vai tallissa vai myy pois. Ja vakuutuksen, öljykannun ja ö-suodattimen lisäksi oikein mitään muita kiinteitä kuluja ei vuosittain tule.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2141
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: Saabistit ja moottoripyörät

Viesti Kirjoittaja baasenar »

LähiTapiolassa kyllä veloittavat koko vuodelta, muodossa tai toisessa...
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
ZeiPii
"Hölösuu"
Viestit: 1541
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:45
Paikkakunta: Vantaa

Re: Saabistit ja moottoripyörät

Viesti Kirjoittaja ZeiPii »

Mielenkiintoinen ketju :-). Mulla on ollut kaksi moottoripyörää aikoinaan ja silloinkin se pyöräily päättyi niin sanotusti pakon sanelemana. Ensimmäinen pyörä oli Suzuki GR650, jolla opettelin pyöräilemään vuonna 1989. Seuraava pyörä oli BMW K100RS vuonna 1990. Sillä tein monet reissut, pisimpänä Tour Europe (ei kuitenkaan Aatun tyyliin). Sitten elämäntilanne jne... pakotti siirtymään autoiluun. Viimeisinä vuosina tähän asti olen saanut käyttää vaimoni veljen harrikoita aina tilaisuuden tullen - huvitellakseni.

Nyt pojan täyttäessä kohta mopokortin edellytykset, on "tallissa" hänelle varattuna Malaguti XSM -11. Kortin ajatan hänelle heti, kun 15v tulee täyteen keväällä. Nyt mopoa on hierottu varastossa vähintään kerran viikossa ;-). Ajoakin on harjoiteltu suljetulla alueella. Tänään käytiin Kehä III:n varrella olevassa Yahama-centerissä ihailemassa yammun piikkejä. Jos yhtään aavistelen/tunne poikaani, niin mopokausi kestää hänellä korkeintaan vuoden. Mutta toisaalta, antaa soittaa, mikäli itse hankkii valtaosan rahoituksesta siihen instrumenttiin. Jännä juttu, mutta tytärtä ei mopot/kevarit kiinnosta, vaikka muutamilla tyttökavereillaan sellaiset on. Kavereittensa kyydissä kyllä matkustelee.
MiTo QV -10
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08
aero
-
Viestit: 8699
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saabistit ja moottoripyörät

Viesti Kirjoittaja aero »

baasenar kirjoitti: Juu, tämmönen tieto mullakin on. Vielä ei oo tiettoo, jotta millon tuo muutos tulis konkreettisesti voimaan. Velottaakos Ifi jotaki tuosta seisonta-ajasta?
16.11.2015

Mulla on pyörän vakuutuksessa ns. automaattinen talviseisonta marraskuusta maaliskuuhun, käytännössä olen yleensä seisottanut lisäksi loka- ja huhtikuun. Nyt tosin lv-bonarit on kerätty täyteen, joten jatkossa ei tarvi "väkisin" kerätä ajopäiviä ja kun liikennekäyttöönotto ja -poisto hoituu netissä kuten autollekin (testattu, poistin pyörän liikennekäytöstä 16.11.), voi kelien perusteella seisotella ehkä enemmänkin.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
vfr
"Hölösuu"
Viestit: 2033
Liittynyt: Ti Marras 04, 2008 21:06
Paikkakunta: veikkola

Re: Saabistit ja moottoripyörät

Viesti Kirjoittaja vfr »

Aamulla läksin ittepäisyysajelulle.Nyt on busa pesty ja illalla otan sisälle kun on kuivunut.
Saab OG9-5 AERO -00 harraste auto
Volvo V90 -17 käyttis
P.Y-J. Kannisto
"Hirsch"
Viestit: 901
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 08:04
Paikkakunta: Huittinen / Ypäjä

Re: Saabistit ja moottoripyörät

Viesti Kirjoittaja P.Y-J. Kannisto »

Asiallista 8)
Saab 9-5 Vector -03 450 tkm
Numerossa 040 538 0231 autetaan kohtalontovereita, on tekkii ja miggii
Vastaa Viestiin