Saabistit ja moottoripyörät

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
vfr
"Hölösuu"
Viestit: 2032
Liittynyt: Ti Marras 04, 2008 21:06
Paikkakunta: veikkola

Re: Saabistit ja moottoripyörät

Viesti Kirjoittaja vfr »

Tänään kävin ikaalisissa idän ihmeet tapahtumassa päivä ajelulla, 500 kilsaa tuli edestakas. Aamulla meno oli kelin suhteen ok, tapahtuma paikalla todella hieno keli ja paluumatka yhtä tuskaa lämpötilasta johtuen.
Hieno tapahtuma ja hienoja ajoneuvoja, sää suosi todella upeesti leiriintyneitä.
Saab OG9-5 AERO -00 harraste auto
Volvo V90 -17 käyttis
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2644
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Saabistit ja moottoripyörät

Viesti Kirjoittaja CDTA »

AZP kirjoitti:
La Elo 08, 2020 16:40
Oliko CB-750? :D
No olipa hyvinkin, kelpais varmaan ripustaa tuuttiin :D

Kuva
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13155
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabistit ja moottoripyörät

Viesti Kirjoittaja AZP »

No joo, on vähän väärässä Hondassa tuo kilpi :D

Täällä jääneet ajot viime viikkoina vähiin, kun ei lomalla ehdi pyöräilemään. Onneksi huomenna alkaa taas työt :mrgreen:

Mutta silti jäänee hetkeksi vähiin. Alkukesästä asti kone pitänyt liikkeellelähdöissä ja tyhjäkäynnillä kunnon rapinaa. Päättelin että sen on pakko olla toinen jakoketjuista. Ketjut on jotain 20 tkm ajetut, joten vika löytynee kiristimistä. Ja löytyikin. Yläketjun kiristimen lukituspultin kierteet kannesta korkanneet. En ollut tuota pulttia koskaan kokonaan auki ottanut, mutta nyt sitten selvisi että alkuperäiset kannen kierteet on korkanneet jo jonkun edellisen omistajan aikana, eli yli 20v sitten. Nimittäin pultin mukana tuli muutaman millin pätkä helicoilia, jonka kiinnityskierteet oli nyt mujuna. Enempää coilia sinne ei oltu saatu tungettua, vaikka reikä on 14 mm syvä.

Tän kun olisi tiennyt 15 vuotta sitten kun tein koneremontin, niin olisin teetättänyt siihen kunnon korjauksen. Nyt ei auta kuin ottaa kone irti pyörästä, kansi irti koneesta ja kansi koneistamoon. Tämä kausi taisi siis olla tässä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2644
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Saabistit ja moottoripyörät

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Väärässä Hondassa kyllä, mutta jännä sattuma että kuitenkin Hondassa :D
Heh menisköhän kilpi vaihtoon jos johonkin 50k€ pyörään sattuisi IC tai MZ-125 :lol:

Laitahan tuutti kuntoon ja naatiskele sitten ensikesänä oikein kunnolla :idea:
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13155
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabistit ja moottoripyörät

Viesti Kirjoittaja AZP »

No eipä se rapina tainnutkaan olla siitä yläketjusta. Sain nimittäin ranetettua kiristimen lukituspultille jonkinlaiset korjauskierteet, ja sitten piti vielä askarrella siihen pultti, jossa on vähän vakiopulttia terävämpi ja pidempi kärkiosa, ja näillä toimin sain kuin sainkin lukittua sen yläketjun kiristimen. Silti rapina jatkuu edelleen. Viime viikolla kun oli venttiilikoppa irti niin alaketjun kiristin vaikutti ihan toimivalta, joten en mä oikein usko että sekään aiheuttaisi rapinaa. Nyt ottaa siis päähän lähinnä se, että varmaan ainoa tapa selvitellä rapinan syytä olisi avata se kone ja katsoa löytyykö sieltä mitään joka sen aiheuttaa. Ja pahimmassa tapauksessa en löydä mitään mikä sen aiheuttaa, laitan koneen kasaan ja rapina sen kuin vaan jatkuu.

Eli taidan vaan jatkaa ajelua, jos sieltä jotain porsii niin sitten porsii. Ei tossa niin paljoa rahaa ole kiinni, että tätä kannattaisi ihan kauheasti stressata. Se vaan kun on sen laadun perfektionisti, että haluaisi aina kaikki vehkeet kuntoon, niin tekee tiukkaa kuunnella sitä rapinaa liikennevaloissa :?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8639
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saabistit ja moottoripyörät

Viesti Kirjoittaja aero »

Koita ny stetoskoopata että miltä kohtaa konetta se rapina kuuluu ainakin niiltä osin, mitä konetta on käpisteltävissä käydessä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13155
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabistit ja moottoripyörät

Viesti Kirjoittaja AZP »

PItää joo vähän vielä kuunnella. En ole vehkeellä vielä kuunnellut, mutta sylinteriryhmän ja kannen alueelta rapisee. En mä edelleenkään keksi mikä muu siellä voisi rapista kuin nokkaketjut. Koppa kun oli irti, niin venttiilikoneisto näytti ihan ok:lta, mikään ei ollut löysässä tai irti, mutta mitä siitä pystyy katsomaan, niin oli ne nokkaketjutkin ok, kun tarkisti kiristimet kireälle. Alaketjua siitä ei nyt kovin hyvin pysty näkemään.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
vfr
"Hölösuu"
Viestit: 2032
Liittynyt: Ti Marras 04, 2008 21:06
Paikkakunta: veikkola

Re: Saabistit ja moottoripyörät

Viesti Kirjoittaja vfr »

Eilen näin bemarin jossa oli MZ-350 kilpi :lol: :lol:
Saab OG9-5 AERO -00 harraste auto
Volvo V90 -17 käyttis
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2644
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Saabistit ja moottoripyörät

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Heh tuosta tuli mieleen kun joskus aikoinaan näin uudehkon maasturi mersun jossa oli kilpi GAZ-XXX :mrgreen:
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13155
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabistit ja moottoripyörät

Viesti Kirjoittaja AZP »

Mulla pisti myös yhtenä päivänä silmään täällä käydyn keskustelun vuoksi jonkun jättimäisen uudehkon customin kilpi, joka oli MZ-6xx.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
vfr
"Hölösuu"
Viestit: 2032
Liittynyt: Ti Marras 04, 2008 21:06
Paikkakunta: veikkola

Re: Saabistit ja moottoripyörät

Viesti Kirjoittaja vfr »

Nyt ois ajokausi taputeltu, äsken vaihoin öljyt ja suodattimen. Pesasin ja työnsin alakertaan lämpimään paikkaansa talvehtimaan.
Vielä ois kelejä ajella mut työt haittaa harrastusta pahasti, komennukset ajattavat loppuvuonna kokoajan ympäri suomea.
Kilsoja kertyi tällä ajokaudella 10279 kappaletta, ainuttakaan sakkoa ei tullut. Peuroja, kauriita, kettuja ,pupujusseja ynm pienriistaa tuli nähtyä välillä vähän liiankin läheltä. Kymmenkunta autoa tuli kauden aikana risteyksestä eteen tai vastaan väärällä kaistalla.
Siinä ajokausi lyhyesti niputettuna, hauskaa oli ja henki säilyi :D
Saab OG9-5 AERO -00 harraste auto
Volvo V90 -17 käyttis
keisari
"Aero"
Viestit: 381
Liittynyt: Ma Tammi 21, 2008 19:16

Re: Saabistit ja moottoripyörät

Viesti Kirjoittaja keisari »

Tuli kans ajokausi taputeltua tänään. :? Olis ittellä viellä ollu ajohaluja mutta ajopäivät loppuu museoajoneuvossa :wink: :lol: :lol: .
Tuli ajeetua 4500 km vaimon kanssa!! On kyllä upeeta kun on ajokaveri jolla ajohomma rupee olee hanskassa.
Oppi se vanha koirakin istumaan... :D
Pyörät kaverin talliin talveksi ja Honda atomeiksi. Tehdään täys kone remppa 350s sään, vielä sai netistä kaikkea puol ilmaiseksi :mrgreen: .
Uus satulan päällinen ja maalausta + muuta fixausta 8O
Keisarilla uusia vaatteita....
NG 9-5 Aero Isolohko XWD aut., 9-5 Aero aut. -06(toiseksi vanhim. pojan),9-3 autm.XWD FARKKU -09, 9-3 TTID FARKKU -08 (nuorimman pojan), BMW G 310 GS sekä BMW G 310 R
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2069
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: Saabistit ja moottoripyörät

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Viime viikon mittaan aloin purkamaan pientä siistimistä ja entisöintiä varten -90 Honda XL600V Transalpia. Tuntuu siistikuntoiset endurot olevan aika harvassa joten suunnitelmissa on museorekisteröidä tämä vuodenvaihteen jälkeen. Tilasin pussillisen pikkuosia nettikaupasta ja Hondan pulttisarjan eBaysta että pääsee muutaman ei-alkuperäisen pultin korvaamaan. Irto-osia joutunee jonkjn verran maalaamaan mutta katteille ei tarvi tehdä mitään eikä onneksi purkaa pyörää paljaalle rungolle. Saapa nähdä kuinka etenee.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13155
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabistit ja moottoripyörät

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tähän se kausi sitten loppui:

Kuva

Kuva

Pari viikkoa sitten tsekkasin kilinän lähdettä vielä ottamalla venttiilikopan auki ja laittamalla koneen käyntiin. Mitä siinä öljyruiskua silmille ottaessani pystyin näkemään niin molemmat nokkaketjut pyöri tyhjäkäynnillä ihan nätisti kiristimiään vasten, eli kilinä tulee jostain muualta. Vahva veikkaus että ensiövetoketjusta, joka on uusittu edellisen koneremontin yhteydessä 20 tkm sitten, eli tuskin on venynyt. Mutta kiristin voi olla rikki, ja sehän tarkoittaa sitten koko koneen ja vaihteiston avaamista.

Jonkin aikaa asiaa pähkäiltyäni totesin että kai sitä pitää jotain puuhaa olla talveksi, eli otetaan nyt se kone irti ja aletaan hiljalleen tekemään. Viime talvena rakensin Kuplan koneen uusiksi, eli kai se on hyvä tahti vetää yksi moottori per vuosi :mrgreen:

Tuossa konetta irrottaessa tuli vielä mieleen, että periaatteessa kilinä voisi olla startin rattaasta, jos siellä on palautusjousi mennyt tai jotain. En nyt yhtään muista tuota rakennetta, mutta sen olis voinut tarkistaa koneen ollessa paikallaankin. Päätin sitten ottaa koko murkulan irti kuitenkin kun olin siinä vaiheessa jo niin pitkällä irrotusta. Tulee joka tapauksessa ainakin kansi otettua irti ja käytettyä koneistamolla.

Vaikka en kesäloman aikana ajanut juurikaan ja loman jälkeenkin mielestäni pyörä lähinnä seisoi, niin ihan normaali määrä ajeluja tuli tälle kaudelle lopulta, eli vajaa tuhat kilsaa. Alkukesästähän sitä ajelua tulikin paljon enemmän.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
keisari
"Aero"
Viestit: 381
Liittynyt: Ma Tammi 21, 2008 19:16

Re: Saabistit ja moottoripyörät

Viesti Kirjoittaja keisari »

Eilen tuli viimeiset osat, kyllä niitä on jahdattu :twisted:
Pakoventtiilit oli loppu MAAILMASTA ja kannen tiiviste. :cry:
Mutta 3 kk surffailun ja kasa s-postia jälkeen löysin venttilit monen mutkan kautta ja kannentiiviste teetätin Mäntyharjulla.
Nyt on porattu, männät-, kytkin-, jarrulevyt- palat-, kierroslukumittari-, ketju sekä rattaat ja penkin päällinen vaihdettu. Kansi tehty, maalattu osia, hondan uusi takaboxi asennettu, Uudet takaiskarit sekä etupumppu öljyt ja tiivisteet.
Nyt eiku kasaan ja kevättä odottamaan... :mrgreen:
Keisarilla uusia vaatteita....
NG 9-5 Aero Isolohko XWD aut., 9-5 Aero aut. -06(toiseksi vanhim. pojan),9-3 autm.XWD FARKKU -09, 9-3 TTID FARKKU -08 (nuorimman pojan), BMW G 310 GS sekä BMW G 310 R
Vastaa Viestiin