Saabistit ja moottoripyörät

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
kaseva
"Viggen"
Viestit: 615
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:21

Re: Saabistit ja moottoripyörät

Viesti Kirjoittaja kaseva »

Vajaa tuhat kilometriä alla tälle keväälle. Jonkin aivopierun johdosta keksin alkaa nyt huoltaa kaasareita geeweestä, kun viikonlopulle on luvattu erittäin nättiä ilmaa. No, pyörä paloina suulissa ja kuski roikkuu sitten vaikka netissä kun ei ajamaan pääse. :lol:
96 V4 1980 || G31 520d xDrive -18 || Polestar 2 -23 || Goldwing Interstate 1986 || K 1300 GT -10
Avatar
eegas
"Hölösuu"
Viestit: 1078
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 13:10
Paikkakunta: Kauhava / Lapua / Liperi

Re: Saabistit ja moottoripyörät

Viesti Kirjoittaja eegas »

Ei ole Kawasakia enää, myin sen reilu viikko sitten uudelle onnelliselle omistajalle Joroisiin.
SAABeilla ajoa vuodesta -72 alkaen
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, KIA Sorento 2.5 CRDi VGT EX -08
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2140
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: Saabistit ja moottoripyörät

Viesti Kirjoittaja baasenar »

Itellä jonniimmoista pyöräkuumetta nostaa, kun tuossa tein miniän Kawan pikkucustomiin pientä keväthuoltoa ja nyt sitä olen myymässä. Saman LTD -sarjan ZN 1100 on itellä kiikarissa, mutta eipä nuita näytä olevan tarjolla. Niitä on valmistettu vain vuosina 1984-1985, eli vähänlaisesti joo.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
keisari
"Aero"
Viestit: 381
Liittynyt: Ma Tammi 21, 2008 19:16

Re: Saabistit ja moottoripyörät

Viesti Kirjoittaja keisari »

Nyt 350ässä kunnossa. Voi melkein sanoa että lähes kaikki uusittu paitsi runko ja tankki. 8O
Kyllä muuttui pyörän luonne laiskasta lahnasta vikkelään minkkiin... Nyt siisään ajoa 1000 km ....
Vaimolle ostettiin ABS jarruinen mp jotta hänkin voisi nauttia ajosta eikä miettiä koska pyörät menee lukkoon...
Keisarilla uusia vaatteita....
NG 9-5 Aero Isolohko XWD aut., 9-5 Aero aut. -06(toiseksi vanhim. pojan),9-3 autm.XWD FARKKU -09, 9-3 TTID FARKKU -08 (nuorimman pojan), BMW G 310 GS sekä BMW G 310 R
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13155
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabistit ja moottoripyörät

Viesti Kirjoittaja AZP »

AZP kirjoitti:
Pe Loka 23, 2020 08:35
Tähän se kausi sitten loppui:

Kuva

Kuva

Pari viikkoa sitten tsekkasin kilinän lähdettä vielä ottamalla venttiilikopan auki ja laittamalla koneen käyntiin. Mitä siinä öljyruiskua silmille ottaessani pystyin näkemään niin molemmat nokkaketjut pyöri tyhjäkäynnillä ihan nätisti kiristimiään vasten, eli kilinä tulee jostain muualta. Vahva veikkaus että ensiövetoketjusta, joka on uusittu edellisen koneremontin yhteydessä 20 tkm sitten, eli tuskin on venynyt. Mutta kiristin voi olla rikki, ja sehän tarkoittaa sitten koko koneen ja vaihteiston avaamista.

Jonkin aikaa asiaa pähkäiltyäni totesin että kai sitä pitää jotain puuhaa olla talveksi, eli otetaan nyt se kone irti ja aletaan hiljalleen tekemään. Viime talvena rakensin Kuplan koneen uusiksi, eli kai se on hyvä tahti vetää yksi moottori per vuosi :mrgreen:

Tuossa konetta irrottaessa tuli vielä mieleen, että periaatteessa kilinä voisi olla startin rattaasta, jos siellä on palautusjousi mennyt tai jotain. En nyt yhtään muista tuota rakennetta, mutta sen olis voinut tarkistaa koneen ollessa paikallaankin. Päätin sitten ottaa koko murkulan irti kuitenkin kun olin siinä vaiheessa jo niin pitkällä irrotusta. Tulee joka tapauksessa ainakin kansi otettua irti ja käytettyä koneistamolla.

Vaikka en kesäloman aikana ajanut juurikaan ja loman jälkeenkin mielestäni pyörä lähinnä seisoi, niin ihan normaali määrä ajeluja tuli tälle kaudelle lopulta, eli vajaa tuhat kilsaa. Alkukesästähän sitä ajelua tulikin paljon enemmän.
Tästä se kausi sitten alkaa:

Kuva

Kuva

Aika tarkkaan kahdeksan kuukautta meni moottorin irrottamisesta siihen että pyörä on taas ajokunnossa. Viimeisena paikalleen meni D.I.D:n uudet ketjut ja rattaat, kiitokset vielä Paimioon Teemulle niittaustyökalun lainaamisesta.

Talven aikana siis koko kone ja vaihteisto purettiin, kaikista osista otettiin oleelliset mitat ja kunto tsekattiin ja tarvittaessa osat uusittiin. Uusiksi meni:
- kaikki kampiakselille kohdistuvat laakerit (kampiakselin kaulat kiillotettiin)
- männänrenkaat (pytyt hoonattiin)
- kansi plaanattiin
- kaikki 16 venttiiliä (muutama oli hieman käyriä, joten laitoin kaikki uusiksi)
- molempien nokkaketjujen kiristimet
- ylänokkaketjun kiristimen lukituspultin reijän kierteet korjattiin holkilla, koska jo kertaalleen tehty helicoil oli pettänyt
- kytkimen jouset
- ensiöakselin värinänvaimentimet kumit
- ketjut ja rattaat
- pultteja ja nippeleitä, kaikki stefat ja tiivisteet luonnollisesti
- moottorin maalipinta
- kiiltävät koneen osat kiillotettiin

Osat pääosin aitoa alkuperäistä Hondaa, männänrenkaat on Hondalla sikahintaiset, ja kun löytyi jenkeistä kohtuuhintainen engine rebuild package, eli tiivistesarja joka sisälsi männänrenkaatkin, niin mentiin tarvikkeilla. Rahaa meni osiin vajaa tonni, koneistamolle n. 750 euroa ja osien kuivajääpuhallukseen ennen maalausta 500 euroa.

Kone kävi ekan kerran edellispäivänä, kun olin saanut putket paikalleen. Siinä samassa sitten kaasarien synkkaus ja kuumaksi käyttämisen jälkeen öljynvaihto. Eilen illlalla ehdin ajaa lyhkäsen koeajon ja todeta että kaikki toimii normaalisti. Loppuiko koneen kilinä? No sanotaan näin että se väheni :D . Nää vanhat ilmajäähythän on tällasia sepelimyllyjä, että aina vähän joku paikka rapisee. Nyt kun tietää että siellä on kaikki palikat mitoissaan tai uutta, niin ei ainakaan tarvi stressata että siellä joku väljä paikka kolisee ja porsii pian. Ja onhan tuo nyt remontin jälkeen paljon siistimmän näköinen, kun on kone maalattu uusiksi kauttaaltaan ja kiillotin noita pakoputkiakin samalla.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
vfr
"Hölösuu"
Viestit: 2032
Liittynyt: Ti Marras 04, 2008 21:06
Paikkakunta: veikkola

Re: Saabistit ja moottoripyörät

Viesti Kirjoittaja vfr »

Nyt on mukavat kelit ajella, ei tuu liian kuuma. Tänään aamupäivällä joensuuhun mennessä piti laittaa kahvalämppärit päälle. Eka kerta tällä kaudella😀
Saab OG9-5 AERO -00 harraste auto
Volvo V90 -17 käyttis
jara
"Viggen"
Viestit: 651
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 14:37
Paikkakunta: Leppävirta

Re: Saabistit ja moottoripyörät

Viesti Kirjoittaja jara »

Oma gtr kawa huollossa pitkän seisonnan jälkeen. Siitä sitten loppu kesä teitä nielemään..
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2140
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: Saabistit ja moottoripyörät

Viesti Kirjoittaja baasenar »

Ite tässä vähän jännitän, että toteutuuko pyöräkaupat ja että näinköhän pääsen vielä hyvillä keleillä naatiskelemmaan... :mrgreen:

XJR 1300 kiikarissa. 8)
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2140
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: Saabistit ja moottoripyörät

Viesti Kirjoittaja baasenar »

No niin, Jammu on katottu ja kokeiltu ja kaupatki synty. 8) Pitää se vielä käyä hakemassa pois eri reissulla Polovijärven Kunnasniemen mutkapätkien päästä.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
t-lahdenmaki
"Viggen"
Viestit: 668
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 21:31
Paikkakunta: Jalasjärvi

Re: Saabistit ja moottoripyörät

Viesti Kirjoittaja t-lahdenmaki »

t-lahdenmaki kirjoitti:
Ma Helmi 01, 2021 17:14
Täältä löytyy kesäisenä käyttöpelinä Kawasaki ZX10 Tomcat vuosimallia 1988.
Ja päivitystä edelliseen: ZX10 vaihtui keväällä ZZR 1100:seen, on muuten noinkin paljon samantapaisilla pyörillä eroa kuin yöllä ja päivällä....
Timo-Juhani Lahdenmäki #2155
*Sydämeltään aina Saabisti*
-Kia Ceed 1.6 CRDi EX SW ´09 (Oma siirtymäväline)
-Skoda Superb Sedan 2.0 TDi DSG '18 (Vaimon kulkine)
-Ex Saabeja 10 kpl....
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7323
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Saabistit ja moottoripyörät

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Eiks toi XJR1300 ole sellane retro muskelipyörä?

Joku sellane vois olla kiva kun oikeeta vanhaa ei nyt oikein joutais ottaa projektiksi.

Suzukin vastaava taitaa olla GSX 1400

Avoonkaan ei oo tyrkytetty vaihdos kuin hirmu kalliita tai selvästi sporttisempaa mopoo.
Okei ZZR1400:sella tekis myös matkaa mut sillä nousee nopeudet turhan helpolla...
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
vfr
"Hölösuu"
Viestit: 2032
Liittynyt: Ti Marras 04, 2008 21:06
Paikkakunta: veikkola

Re: Saabistit ja moottoripyörät

Viesti Kirjoittaja vfr »

baasenar kirjoitti:
La Heinä 24, 2021 14:49
No niin, Jammu on katottu ja kokeiltu ja kaupatki synty. 8) Pitää se vielä käyä hakemassa pois eri reissulla Polovijärven Kunnasniemen mutkapätkien päästä.
Onnittelut uuden pyörän johdosta, minkä ikäinen. Onko kaasari vai ruisku.
Itelläni on 1400GSX, mukavia pyöriä ajella kun saa painaa menemään selkä suorana.
Saab OG9-5 AERO -00 harraste auto
Volvo V90 -17 käyttis
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2140
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: Saabistit ja moottoripyörät

Viesti Kirjoittaja baasenar »

vfr kirjoitti:
Su Heinä 25, 2021 07:05
Onnittelut uuden pyörän johdosta, minkä ikäinen. Onko kaasari vai ruisku.
Itelläni on 1400GSX, mukavia pyöriä ajella kun saa painaa menemään selkä suorana.
Kiitos!

Vm. -02 eli kaasari.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2835
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Saabistit ja moottoripyörät

Viesti Kirjoittaja Cona »

Jouduin viime kerralla tallilta tullessani prätkällä vesisateeseen ja ei siinä muuten mitään, mutta renkaiden pito oli tosi ohut ja luotto kanttailla aika lailla 0. No otin tänään takapyörän irti ja rupesin katselemaan, paistoleima renkaassa 23/12. 8O :facepalm_man: Näin se aika menee, kun kilsoja ei kerry kesässä kuin 1000-2000km ja renkaassa ollut pintaa niin ei ole tullut aiemmin vaihdettua. Voinee vaikuttaa kulumisen lisäksi tuo ikä pitoon myös jonkin verran. :mrgreen:
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
vfr
"Hölösuu"
Viestit: 2032
Liittynyt: Ti Marras 04, 2008 21:06
Paikkakunta: veikkola

Re: Saabistit ja moottoripyörät

Viesti Kirjoittaja vfr »

Itellä ei oo samoja murheita, takarenkaita menee kesässä 1-2 ja eturenkaita 1kpl. Ostaessa tarkistan paistoleiman et on saman tai edellisvuoden paistoa. Viimevuodet menty misukan pilot road 5 renkailla, pyöränä piristetty suzuki 1400gsx.
Kesälomalla tuli 4500 kilsaa ajeltua ja viikolla 33 ois tarkotus tehä jonkun näköisen pohjois-suomen turnee, sen ihmeellisempiä suunnitelmia ei oo kun itä-suomea ylös. Matkasuunnitelma tarkentuu ajaessa ja kelin mukaan, ei ainakaan voi eksyä ku ei oo tarkempaa päämäärää :lol:
Saab OG9-5 AERO -00 harraste auto
Volvo V90 -17 käyttis
Vastaa Viestiin