Saabistit ja moottoripyörät
Eipä parane tässä seurassa pahemmin henkseleitä paukutella mutta hommasin kuitenkin vajaa kuukausi sitten työmatkapyöräksi '98 Sukisuki DR125:n. On vastannut odotuksia kun kerran koko matkalla ei saa yli 60 km/h ajaa. Lisäksi on pikkupoluilla oikein mukava peli ja niitä (polkuja) täällä onneksi riittää
Oma ajokausi on venynyt osien heikon saatavuuden takia. '51 mallia oleva BSA saa tämän viikon lopussa täysin käsityönä kunnostetun magneeton ja pari pikkuosaa, jotta pääsee paukuttelemaan pitkin kujia.
Eipä ole pyöriä ollutkaan tallissa moneen vuoteen, kun taas mokomaa katselee, niin ihmettelen, että miksi ei.
Eipä ole pyöriä ollutkaan tallissa moneen vuoteen, kun taas mokomaa katselee, niin ihmettelen, että miksi ei.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Joo mulla se ketjun kiristin rallattelee jo kolmatta kesää.. nyt jo lämpimänäkin. antaahan rallatella vaan. Ei se kuulemma sille ketjulle mitään tee.ng900aero kirjoitti:CBR on varmasti ladukas peli kaikin puolin (omassani alkoi kyllä jakoketju rallatella kylmänä) mutta kuten mainitsinkin, myös vaimon pitäisi kyetä ajamaan sillä ja siksi se täytyy unohtaa koska itsellenikin se oli nuomeroa liian iso. Ja tuollainen vanha jammu on muutenkin paljon räyhäkämmän näköinen. Jos pitää lähteä ajamaan matkaa niin hyppään autoon Eli siis pääosa ajoista tulee ihan pk-seudulla suhatessa ja etupäässä 1-päällä.
Aivan varmasti on 1000cbr naiselle liian painava ainakin jos naisesi ei ole ruumiinrakenteeltaan DDR:läinen kuulantyöntäjä - mitä tietysti toivon suunnattomasti . Vähän tuntuu siltä että melkeinpä mikä vaan tonninen on naisen käsiteltäväksi aika painava. Meinaan että 600 voisi olla ideaalisempi. Kunhan tässä höpisen.. joskus kävin 600siakin ajamassa ja minä olen kyllä liian iso niille vehkeille isolla miehellä pitää olla iso pyörä
9000CS 2,3
Saappi Kuski kirjoitti: Aivan varmasti on 1000cbr naiselle liian painava ainakin jos naisesi ei ole ruumiinrakenteeltaan DDR:läinen kuulantyöntäjä - mitä tietysti toivon suunnattomasti
No ei nyt ihan sentään, veikkei sieltä kevyimmästäkään päästä enää ole
Muija ajeli kyllä vanhalla Guzzillani (Le Mans, taisi painaa 240kg mutta sehän onkin mitoitukseltaan lähinnä kevaria vastaava) ilman ongelmia. Mutta jos jammu on liian iso niin olkoon ajamatta, mikään ei ole kauheampa kuin ajella liian pienellä pyörällä, siksi nuo teinimalliset 600-750:set voi unohtaaSaappi Kuski kirjoitti: Vähän tuntuu siltä että melkeinpä mikä vaan tonninen on naisen käsiteltäväksi aika painava. Meinaan että 600 voisi olla ideaalisempi. Kunhan tässä höpisen.. joskus kävin 600siakin ajamassa ja minä olen kyllä liian iso niille vehkeille isolla miehellä pitää olla iso pyörä
Kovasti vaan varotellaan sen FZR:n kakkosen pykimisestä, sen kuluminen taitaa olla enemmän sääntö kuin poikkeus.
Toisaalta ensimmäiset YZF 1000 Thunderacetkaan eivät maksa kamalasti enempää kuin loppupään FZR:t, tuossakin ihan näpäkän tuntuinen yksilö (pieni kaatumajälki nyt mitään haittaa )
http://www.moto.it/usato/usato03.asp?EID=813342
Saas nyt nähdä, jossei tässä kuussa tule hankittua pyörää niin taitaa jäädä tältä kesältä taasen
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Pyörän osto on vaikeaa hommaa kun pitää tehdä niin monta kompromissia kun oikeastihan niitä pitäisi olla 4kpl tallissa.
HD fiilistelyyn kaupungissa, Ducati mutkateille vkl ajoon, 600 crossipyörä huvitteluun maastossa ja iso matkasportti lomareissuille
Jos (ja kun) omistaa vain yhden niin se on sitten vaan yhden tarkoituksen pyörä. Vähän tylsä ja varsinkin tyylitön tuollainen japsiompelukone on toisaalta vaikka siitä tehosta sitten nauttiikin.
Olisikohan Italiassa Ducatit halpoja, sellainen voisi olla hauska omistaa?
Mutta kyllä se iso matkasportti on poikaa. Lauantaina kävin pohjoishämeessä reissun ja kiusoiteltiin motarilla toisiamme tuontikilvissä olevan punaisen testarossan kanssa.. en kehtaa sanoa paljonko mentiin mutta kevyesti näytti sekin kulkevan On sekin auto komea näky kun ilmestyy taustapeiliin.
Tuo sellainen sieltä, ne on Italiassa tooosi halpoja, oman maan tuote kato.
HD fiilistelyyn kaupungissa, Ducati mutkateille vkl ajoon, 600 crossipyörä huvitteluun maastossa ja iso matkasportti lomareissuille
Jos (ja kun) omistaa vain yhden niin se on sitten vaan yhden tarkoituksen pyörä. Vähän tylsä ja varsinkin tyylitön tuollainen japsiompelukone on toisaalta vaikka siitä tehosta sitten nauttiikin.
Olisikohan Italiassa Ducatit halpoja, sellainen voisi olla hauska omistaa?
Mutta kyllä se iso matkasportti on poikaa. Lauantaina kävin pohjoishämeessä reissun ja kiusoiteltiin motarilla toisiamme tuontikilvissä olevan punaisen testarossan kanssa.. en kehtaa sanoa paljonko mentiin mutta kevyesti näytti sekin kulkevan On sekin auto komea näky kun ilmestyy taustapeiliin.
Tuo sellainen sieltä, ne on Italiassa tooosi halpoja, oman maan tuote kato.
9000CS 2,3
Tälläiset hellepäivät ovat vaarallisia, piti käydä koeajamassa pyöriä seuraavin havainnoin:
Suzuki Bandit 1200 = ihan persiistä, jousitus lötrö ja tunnoton, etupää levoton, kone puhditon ja siinä ei ole mitään luonnetta, ajoasento kuin endurossa, kytkimessä ei mitään tuntoa ja painopiste korkealla (en ymmärrä kuinka joku viitsii ostaa sellaisen).
Yamaha VFR 800, jo paljon parempi mutta ihan liian järkevä muoviluoti, ei säväyttänyt.
Suzuki Hayabusa = hengenvaarallinen ja ihan liian iso möhköfantti, ei hauska.
Honda VTR 1000 Firestorm = täydellinen, istui heti hanskaan Vannoutunut Guzzimies tykästyi heti tuohon, väännökäs ja tehokas V2, matala painopiste, upeat jarrut, vaihteensiirto, kytkin jne, täydellisiä. Pyörällä oli hauska ajaa, se oli kevyt ja se taittui mutkiin aivan itsestään.
Oli vaikea uskoa että koneessa oli ainoastaan 106hv sillä potkua riitti koko kierrosalueen läpi ja eturengas tahtoi nousta huomaamattaan
Pitäisi vielä testata Guzzin Sport 1100 mutta luulen että koetan pysytellä hetken erossa Guzzeista, klonks-vaihdelaatikko, maamoottori ja keppiveto eivät oikein houkuttele
Ducatit maksavat aika hunajaa eikä jossain perus 900SS:ssä taida olla kuin alle 60 kaakkia
Suzuki Bandit 1200 = ihan persiistä, jousitus lötrö ja tunnoton, etupää levoton, kone puhditon ja siinä ei ole mitään luonnetta, ajoasento kuin endurossa, kytkimessä ei mitään tuntoa ja painopiste korkealla (en ymmärrä kuinka joku viitsii ostaa sellaisen).
Yamaha VFR 800, jo paljon parempi mutta ihan liian järkevä muoviluoti, ei säväyttänyt.
Suzuki Hayabusa = hengenvaarallinen ja ihan liian iso möhköfantti, ei hauska.
Honda VTR 1000 Firestorm = täydellinen, istui heti hanskaan Vannoutunut Guzzimies tykästyi heti tuohon, väännökäs ja tehokas V2, matala painopiste, upeat jarrut, vaihteensiirto, kytkin jne, täydellisiä. Pyörällä oli hauska ajaa, se oli kevyt ja se taittui mutkiin aivan itsestään.
Oli vaikea uskoa että koneessa oli ainoastaan 106hv sillä potkua riitti koko kierrosalueen läpi ja eturengas tahtoi nousta huomaamattaan
Pitäisi vielä testata Guzzin Sport 1100 mutta luulen että koetan pysytellä hetken erossa Guzzeista, klonks-vaihdelaatikko, maamoottori ja keppiveto eivät oikein houkuttele
Ducatit maksavat aika hunajaa eikä jossain perus 900SS:ssä taida olla kuin alle 60 kaakkia
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Cebari on hieno pyörä. Alla vanha 1000F ja hienompaa saa hakea.
Mitä ne sanoo raskaaksi käsitellä? Itellä ei mitään ongelmia sen suhteen vai onko koolla tässä tapauksessa sittenkin merkitystä?
No juu, itellä elopainoa lähes puolet pyörän painosta, joten ehkä tässä syy . Varmasti hienoin pyörä aikalaisistaan.
Mitä ne sanoo raskaaksi käsitellä? Itellä ei mitään ongelmia sen suhteen vai onko koolla tässä tapauksessa sittenkin merkitystä?
No juu, itellä elopainoa lähes puolet pyörän painosta, joten ehkä tässä syy . Varmasti hienoin pyörä aikalaisistaan.
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
Tuolla koolla CBR lienee ihan varteenotettava vaihtoehtoJugiBoy kirjoitti:Cebari on hieno pyörä. Alla vanha 1000F ja hienompaa saa hakea.
Mitä ne sanoo raskaaksi käsitellä? Itellä ei mitään ongelmia sen suhteen vai onko koolla tässä tapauksessa sittenkin merkitystä?
No juu, itellä elopainoa lähes puolet pyörän painosta, joten ehkä tässä syy . Varmasti hienoin pyörä aikalaisistaan.
CBR on iso pyörä ja vaatii ison kuskin
Siltikään mikään rataohjus se ei ole, matkapyöränä mitä mainioin.
Millaisia tarjouksia olette saaneet vakuutusyhtiöiltä, en malttanut aikanaan siirtää täysiä bonuksia pyörään joten pitäisi aloittaa pyöräily taasen 0-pohjalta? Luulisi että antavat lähtöbonuksiksi ainakin 20-30% kun ei ole törttöillyt liikenteessä?
Meinaan hankkia pelkän liikennevakuutuksen, jos ajan pyörän omasta syystäni lunastuskuntoon niin siinä tapauksessa lienee muutakin murehdittavaa kuin pyörän korjaaminen.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Totta...niin totta. Vaikkakin omalla pysyin mukavasti 1100 gikserin kintereillä kiihyssä. No se siitä.ng900aero kirjoitti: Tuolla koolla CBR lienee ihan varteenotettava vaihtoehto
CBR on iso pyörä ja vaatii ison kuskin
Siltikään mikään rataohjus se ei ole, matkapyöränä mitä mainioin.
Nykyjään tarjotaan vakuutuksia, jos lähtee "nollasta" -20 liikenteeseen ja monesta paikkaa saa -70 kaskoon. Riippuu pikkuisen yhtiöstä. Liikennevakuutusmaksuissa ei ole suuriakaan eroja yhtiöiden välillä, koska ovat lakisääteisiä mutta kaskossa on sitten jo suuri haarukka. Kasko on siinä mielessä hyvä, että jos menee nurin vaikka jalalta, niin on mahdollisuus käyttää vakuutusta. Vanhankin pyörän katteet maksaa hunajata ja ovat tunnetusti helposti hajoavaa sorttia.
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
CBR on kieltämättä nopea ja tehokas peli, stongasta sai ihan tosissaan pitää kiinni kaasua väännettäessä
Itse en pitänyt sen jousituksesta/vaimennuksesta, etupään jousto oli aika pitkä ja pehmeä, takapään samoin, liekö sitten jo hieman kulahtaneet ajan myötä. Samoin itseäni hieman häiritsi aika pysty ajoasento (yhdistttynä suhteellisen löysään keulaan), mutkiin ei oikein arvannut kallistaa kunnolla (tietty tottumiskysymys).
Kone veti iloisesti läpi kierrosalueen eikä se ollut kamalan tarkka käytettävästä kierrosalueesta/vaihteesta.
Mutta moottoripyörä tulee mitoittaa kuskin mukaan, liian isoa pyörää kamalampi vaihtoehto on tietty liian pieni (josta tulikin mieleeni ikimuistoinen Via Baltica -reissu 2-kymppisenä 2-päällä muijan kanssa 1973 CB350 twinillä ).
Ja matka-ajoon sopii mikä tahansa pyörä, kyse on enemmänkin asennoitumisesta ja kyvystä olla pakkaamatta liikaa tavaraa mukaan, tankki- ja perälaukullakin tulee hyvin toimeen
Itse en pitänyt sen jousituksesta/vaimennuksesta, etupään jousto oli aika pitkä ja pehmeä, takapään samoin, liekö sitten jo hieman kulahtaneet ajan myötä. Samoin itseäni hieman häiritsi aika pysty ajoasento (yhdistttynä suhteellisen löysään keulaan), mutkiin ei oikein arvannut kallistaa kunnolla (tietty tottumiskysymys).
Kone veti iloisesti läpi kierrosalueen eikä se ollut kamalan tarkka käytettävästä kierrosalueesta/vaihteesta.
Mutta moottoripyörä tulee mitoittaa kuskin mukaan, liian isoa pyörää kamalampi vaihtoehto on tietty liian pieni (josta tulikin mieleeni ikimuistoinen Via Baltica -reissu 2-kymppisenä 2-päällä muijan kanssa 1973 CB350 twinillä ).
Ja matka-ajoon sopii mikä tahansa pyörä, kyse on enemmänkin asennoitumisesta ja kyvystä olla pakkaamatta liikaa tavaraa mukaan, tankki- ja perälaukullakin tulee hyvin toimeen
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Tjoo niin... miksi FZR tai CBR? Onhan noita muitakin vastaavia vaihtoehtoja.
Suzuki GSX-R1100:
+ Kone melkein ikuinen
+ Voimaa ihan tarpeeksi
+ Leppoisa ajaa
+ Hillittömästi virityspotentiaalia
- Raskas
- Lyhyt venttiilinsäätöväli
Yamaha YZF1000R Thunderace:
+ Sama kone kuin FZR1000:ssa
+ Leppoisa peli
+ Voimaakin on
+ Kulutus, jos se kiinnostaa, on naurettava
- Raskas
- Maistelee öljyä rata-ajossa hieman
- 2:n siirtäjä...
Kawasaki ZZR1100:
+ Kts. yllä
+ Kaksi päällä tapahtuvaan touringiin ihan omiaan
- Pitää tietää vuosimalli jota hakee aika tarkkaan, venttiilivikojen vuoksi
- Raskas
- En itse välttämättä koskisi
Kaikkiin noihin saa varaosia, vaikeampiakin, ja myös tarvikkeita pikkusta vaille pirusti.
Niin no... Jotkut pitävät sitten taas Hondan VFR-malleista. Ne tosin eivät ole kiloisia.
-Janne-
Suzuki GSX-R1100:
+ Kone melkein ikuinen
+ Voimaa ihan tarpeeksi
+ Leppoisa ajaa
+ Hillittömästi virityspotentiaalia
- Raskas
- Lyhyt venttiilinsäätöväli
Yamaha YZF1000R Thunderace:
+ Sama kone kuin FZR1000:ssa
+ Leppoisa peli
+ Voimaakin on
+ Kulutus, jos se kiinnostaa, on naurettava
- Raskas
- Maistelee öljyä rata-ajossa hieman
- 2:n siirtäjä...
Kawasaki ZZR1100:
+ Kts. yllä
+ Kaksi päällä tapahtuvaan touringiin ihan omiaan
- Pitää tietää vuosimalli jota hakee aika tarkkaan, venttiilivikojen vuoksi
- Raskas
- En itse välttämättä koskisi
Kaikkiin noihin saa varaosia, vaikeampiakin, ja myös tarvikkeita pikkusta vaille pirusti.
Niin no... Jotkut pitävät sitten taas Hondan VFR-malleista. Ne tosin eivät ole kiloisia.
-Janne-
Saab 9-3 TiD '99
Ei kyllä pyörän tulee olla 2-mukinen, noita vinkuvia 4-pyttyisiä kun tuli koeajettua niin eivätpä ne olleet mistään kotoisin
Nyt pitää pähkäillä kahden pyörän välillä, luulen että tuo Guzzi tulee hankittua yksinomaan sen vuoksi koska on niin hiton hyvän näköinen
http://www.motorcycle.com/mo/mcguzzi/1100sport.html
http://www.motorcycle.com/mo/mchonda/vtr-intro.html
VTR:ää koeajaneena en voi kuin ylistää sitä kaikin tavoin, ainoa vakava vika pyörässä on sen japanilaisuus
Nyt pitää pähkäillä kahden pyörän välillä, luulen että tuo Guzzi tulee hankittua yksinomaan sen vuoksi koska on niin hiton hyvän näköinen
http://www.motorcycle.com/mo/mcguzzi/1100sport.html
http://www.motorcycle.com/mo/mchonda/vtr-intro.html
VTR:ää koeajaneena en voi kuin ylistää sitä kaikin tavoin, ainoa vakava vika pyörässä on sen japanilaisuus
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
No mutta hei jos kerran omistat jo BMW:n niin eihän sitä enää sen pahemmin voi itseään nöyryyttää..ng900aero kirjoitti: VTR:ää koeajaneena en voi kuin ylistää sitä kaikin tavoin, ainoa vakava vika pyörässä on sen japanilaisuus
VTR:ää on ylistäneet kaikki jotka tunnen. Yksi kaveri tosin vaihtoi sen XX:ään ja sanoi olevansa nyt vielä tyytyväisempi.
Nämä on niin fiilispohjaisia juttuja. Hyviä pyöriä on niin monia. Parasta miettiä vaan se oma pyörän käyttötarkoitus ja miettiä sitä kautta että mille arvoille haluaa panna eniten painoa.
Ainoa varma asia on minustakin se että n. 100kg painoinen heppu, niin kuin itsekin olen, EI voi ajella alle 1000cc:lla.
9000CS 2,3
Tähän pätee sama juttu kuin moottoripyöriin, liian pieni moottori on hengenvaarallinen esim. ohitustilanteissa, mutta maltilla rauhakseen ajaessa, ja etenkin 1-päällä ilman painavia matkatavaroita saattaa kulkeminen onnistua pienemmälläkin iskutilavuudellaSaappi Kuski kirjoitti:
No mutta hei jos kerran omistat jo BMW:n niin eihän sitä enää sen pahemmin voi itseään nöyryyttää..
VTR:n ylistys on helppo uskoa, ainoastaan jousitus olisi saanut ehkä olla hieman jäykempi, mutta saahan niitä jousia vaihdettua.Saappi Kuski kirjoitti: VTR:ää on ylistäneet kaikki jotka tunnen. Yksi kaveri tosin vaihtoi sen XX:ään ja sanoi olevansa nyt vielä tyytyväisempi.
Nämä on niin fiilispohjaisia juttuja. Hyviä pyöriä on niin monia. Parasta miettiä vaan se oma pyörän käyttötarkoitus ja miettiä sitä kautta että mille arvoille haluaa panna eniten painoa.
Ainoa varma asia on minustakin se että n. 100kg painoinen heppu, niin kuin itsekin olen, EI voi ajella alle 1000cc:lla.
Harvoin on pyörä sopinut noin hyvion hanskaan, tuntui kuin sillä olisi ajanut iät ja ajat, on kuin Guzzilla ajo, ilman sen hankalia puolia
varmaan 4-sylinterinen on ihan kiva kone matkapyörään mutta twinissä on oma tunnelmansa, ja se on huomattavan paljon helpompi ajaa jouhevan vääntönsä vuoksi.
Mutta kuten sanoitkin niin hyviä pyöriä on useita, tuskin nykypäivänä mikään uusi pyörä edes on ns. huono.
Edit: eihän tuo koeajamani VTR vaan satu olemaan kaverisi vanha?
http://www.nettimoto.fi/viewVehicle.php?id_bike=355292
Tuo oli vaihdettu nimenomaan XX:ään.
Jos on sama pyörä niin kysäisetkö kaveriltasi onko pyörää trimmailtu ja että jakoketjuko koneessa rapsutteli, ja että missä ihmeessä on kiertänyt pyörällä kun on noin hurjasti kilometrejä mittarissa
Tuolle jäisi hintaa vähän vajaa 7000e, toisaalta ensimmäisiä VTR:iä löytyy ulkomailta jo about 2500 euroon, eli hyvällä tsäkällä voisi löytyä tuollainen hieman vanhempi ja vähemmänkin ajettu muutaman tonnin halvemmalla veroineen ja muine kuluineen.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Tämä ei ole se, mutta suurella todennäköisyydellä tiedän nimeltä tuon pyörän ent. omistajan. Sfnet/mp:ssä kirjoittelee aktiivisesti sellainen kaveri kuin M. Brunberg ja on MAHDOLLISTA että tämä on hänen entinen. Muistelen lukeneeni että hänellä oli paljon ajettu VTR. Nyt kun kaivelen muistini syövereitä niin enköhän lukenut joskus että tuo oli lipattukin viime tai toissa kesänä..ng900aero kirjoitti: Edit: eihän tuo koeajamani VTR vaan satu olemaan kaverisi vanha?
http://www.nettimoto.fi/viewVehicle.php?id_bike=355292
Mutta en minä ainakaan muutenkaan tuollaista ostaisi kun maailma on täynnä vähän ajettuja melkein samaan hintaan..
Varmaan saat helposti mieheltä lisätietoja aiheesta.
Viimeksi muokannut Saappi Kuski, To Kesä 15, 2006 17:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9000CS 2,3