Miten saan keittiön ilmanvaihdon auki?
Miten saan keittiön ilmanvaihdon auki?
Huomasin tuossa juuri ruokaa valmistaessani, että tuo keittiön tuuletusräppänä ei vedä lainkaan. Kiipesin sitten kuumalle hellalle ja havaitsin, että sehän on käytännöllisesti katsoen kiinni. Miten mahtaa aueta? Koitin jo pyörittää ja kammeta ruuvimeisselillä, mutta ei aukea. Vessassa on samanlainen venttiili, joka on kunnolla auki, mutta en keksinyt sen toimintaperiaatetta, vaikka koitin sitä tutkailla.
Täältä voi katsoa minkänäköinen ilmanvaihtoventtiili on kyseessä: http://koti.mbnet.fi/~akyttala/kuvat/
keittio.jpg on tietysti tuo keittiön kiinni oleva läpi ja vessa.jpg on se vessan auki olevan reikä.
Täältä voi katsoa minkänäköinen ilmanvaihtoventtiili on kyseessä: http://koti.mbnet.fi/~akyttala/kuvat/
keittio.jpg on tietysti tuo keittiön kiinni oleva läpi ja vessa.jpg on se vessan auki olevan reikä.
Tuttuja hommia, kunnon ote tuohon ulkokehään ja pyöräytys vastapäivään niin lähtee irti. Sitten rätillä jossa mieluusti pesuainetta, putsausta tuolta hormista niin pitkälle kuin käsi riittää.
Lähtee kyllä irti, usko pois
Edit: siis ensin tuo koko venttiili siis käteen, ja sen jälkeen ruuvaat sen lautasen kohdalleen, eli enemmän auki, tai mitä ikinä haluatkaan, on vain lukittu 6mm:n muttereilla, eli tarvitset 10mm:n kiintoavaimen säätöhommaan.
Lähtee kyllä irti, usko pois

Edit: siis ensin tuo koko venttiili siis käteen, ja sen jälkeen ruuvaat sen lautasen kohdalleen, eli enemmän auki, tai mitä ikinä haluatkaan, on vain lukittu 6mm:n muttereilla, eli tarvitset 10mm:n kiintoavaimen säätöhommaan.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Miten saan keittiön ilmanvaihdon auki?
Hei!
Molemmat ovat olleet seinässä jo pitkän aikaan avaamatta??
Jos näin on, ne ovat tiukassa!! Ota vaikka kuminen keittiöhanska avuksi, niin johan pitää eikä luista.
Molemmat ovat olleet seinässä jo pitkän aikaan avaamatta??
Jos näin on, ne ovat tiukassa!! Ota vaikka kuminen keittiöhanska avuksi, niin johan pitää eikä luista.
Sisäosaa ei saa kiertää, menee ilmastoinnin tasapaino sekaisin!ng900aero kirjoitti:Edit: siis ensin tuo koko venttiili siis käteen, ja sen jälkeen ruuvaat sen lautasen kohdalleen, eli enemmän auki, tai mitä ikinä haluatkaan, on vain lukittu 6mm:n muttereilla, eli tarvitset 10mm:n kiintoavaimen säätöhommaan.
Puoli vuotta tässä on kohta asuttu, mutta sen verran harvoni teen itse ruokaa, ettei nuo käryt tule nenään...
Nyt kuitenkin huomasin, kun pikkuruiseksi hetkeksi unohtuneen jauhelihakastikkeen käry ei poistu ja ihan kiinni asti näkyy olevan.
Mitään tietoa ei siis ole, koska viimeksi on ollut auki, mutta nyt ei ainakaan ilmaa liiku yhtään.
Mutta kiitoksia, nyt pitää koittaa, saanko ilman kulkemaan. Arvasinpas, että kyllä Saab-foorumista apu löytyy asiaan kuin asiaan..
Nyt kuitenkin huomasin, kun pikkuruiseksi hetkeksi unohtuneen jauhelihakastikkeen käry ei poistu ja ihan kiinni asti näkyy olevan.
Mitään tietoa ei siis ole, koska viimeksi on ollut auki, mutta nyt ei ainakaan ilmaa liiku yhtään.
Mutta kiitoksia, nyt pitää koittaa, saanko ilman kulkemaan. Arvasinpas, että kyllä Saab-foorumista apu löytyy asiaan kuin asiaan..

Hekoheko, wanhojen talojen ilmastointia ei ole säädetty varmaan kymmeniin vuosiin, ja vaikka olisikin niin silti asukkaat säätelevät sitä oman makunsa mukaan. Ja on hyvä jos ylipäänsä pelaaMaukka9 kirjoitti:
Koko venttiili lähtee normaalisti vastapäivään käännettäessä. Kääntyy noin 45°, sitten sen kuin vetää ulos. Sisäosaa ei saa kiertää, menee ilmastoinnin tasapaino sekaisin!
.
Meillä kanssa uudistalossamme käytiin tasapainoittamassa nuo venttiilit, ja kun moitin muutaman makkarin liian suurta tuloilmaa, säädettiin ne pienemmälle, ja taas tehtiin mittauksia uudelleen, ei ollut mitään vaikutusta muihin räppänöihin

Edit: ja ainakin meikä kytki liesituulettimen kerrostalon poistohormiin eikä valituksia tullut sen 3 vuoden aikana joka kerittiin siinä kämpässä asua, ja tuo nimenomainen toimenpide oli oikein erikseen kielletty

Mutta alunperinkin siihen hormiin meni liesituuletin, eli en usko että oli suurikaan rike tehdä noin.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Heko tai eing900aero kirjoitti:ja ainakin meikä kytki liesituulettimen kerrostalon poistohormiin eikä valituksia tullut sen 3 vuoden aikana joka kerittiin siinä kämpässä asua, ja tuo nimenomainen toimenpide oli oikein erikseen kielletty![]()
Mutta alunperinkin siihen hormiin meni liesituuletin, eli en usko että oli suurikaan rike tehdä noin.
Tuo on jokaisen omassa tunnossa, tekeekö vai ei.
Mutta
Entisenä vanhan kerrostalon asukkina tuttu juttu, etenkin kun olin taloyhtiön hallituksessa. Tämä syy miksi kirjoitin ettei venttiilin asentoa kannata muuttaa.
Sikäli harmi, eihän kukaan noita omia virityksiä tule/mene tarkastamaan.
Onneksi tuo aika on jäänyt taakse ja nyt asumme omaskotitalos.
Suurin rike on se ettei taloyhtiö nuohouta kunnolla hormejaan ja mittauta virtauksia huoneistoista kuin ehkä 30 vuoden välein. Siis itse en tehnyt mitään muuta kuin vaihdoin jo olemassaolevan liesituulettimen uudempaan, ei tuota keittiöstä saanut muuten hajuja pihalle.Maukka9 kirjoitti:Heko tai eing900aero kirjoitti:ja ainakin meikä kytki liesituulettimen kerrostalon poistohormiin eikä valituksia tullut sen 3 vuoden aikana joka kerittiin siinä kämpässä asua, ja tuo nimenomainen toimenpide oli oikein erikseen kielletty![]()
Tuo on jokaisen omassa tunnossa, tekeekö vai ei.
Mutta
Entisenä vanhan kerrostalon asukkina tuttu juttu, etenkin kun olin taloyhtiön hallituksessa. Tämä syy miksi kirjoitin ettei venttiilin asentoa kannata muuttaa.
Sikäli harmi, eihän kukaan noita omia virityksiä tule/mene tarkastamaan.
Onneksi tuo aika on jäänyt taakse ja nyt asumme omaskotitalos.
Meillä oli kanssa yksi poistohormi joka välillä puhalsi, ehkä juurikin alakeran asukin liesituulettimen tms, takia, mutta oli helppo sulkea kun oli sellainen narulla säädettävä venttiili

Tosi äklöä on muuten asua omakotitalossa, ei sovi ainakaan meikäläiselle

Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
No nyt on putsattu. Fairy ei tehonnut, mutta Bioluvil irrotti hienosti rasvan. Avasin tuota keittiön luukkua samalla reilusti, jotta ilma vaihtuu. Kaikista pahin asia on seisova sisäilma.
Kaikista hassuin juttu oli kerran yhdessä kaksiossa, jonka näytössä kävin. Kylppärin katosta tippuili maalia, ikkuna oli huurussa ja se omistaja ihmettele, että kuinka se maali nyt noin ropisee vaikka juuri vähän aikaa sitten oli kuulemma pohjattu ja maalattu kunnolla. Kyseisessä kylppärissä ei näkynyt minkäänlaista ilmastointireikää, vain ikkuna, jota ilmeisesti sen aikaiset asukkaat eivät pitäneet kylpiessä auki. Piti jo sanoa, että eikös olisi aika kutsua timanttiporaaja vetämään seinään reiän, mutta enpähän sitten sanonut, kun ottivat jonkun muun vuokralle.
Itse asun mieluummin vaikka vähän kylmässä, kuin laitan ilmanvaihtoja kiinni. Tuota tuloilmaakin täällä saa säädellä ihan itse, kun ainoat näkyvät reiät ovat tuommoiset ikkunan päällä olevat pienet ritilät, joita saa kiinni ja auki.
Kyllä se muuten vaan on mukava asua omakotitalossa verrattuna kerrostaloon, kun saa mökätä niin paljon kun haluaa, käydä suihkussa vaikka keskellä yötä ja jättää autonkin pihaan ihan niinpäin kun itse haluaa. Eikä muitten mökääminenkään häiritse. Ja jos sattuu naapurista kuulumaan mökää, niin omakotitalossa voi antaa takaisin tuplana, kerrostalosta varmaan saa häädön, jos alkaa kisata naapurien kanssa..
Ja omakotitalossa toimii myös kaikki huoltohommat paremmin, kun voi tehdä toimenpiteet itse.
Valitettavan usein kun näillä talohuoltoyhtiöiden huoltomiehillä on kaksi vasenta kättä ja niissäkin molemissa peukalo keskellä kämmentä.
Kaikista hassuin juttu oli kerran yhdessä kaksiossa, jonka näytössä kävin. Kylppärin katosta tippuili maalia, ikkuna oli huurussa ja se omistaja ihmettele, että kuinka se maali nyt noin ropisee vaikka juuri vähän aikaa sitten oli kuulemma pohjattu ja maalattu kunnolla. Kyseisessä kylppärissä ei näkynyt minkäänlaista ilmastointireikää, vain ikkuna, jota ilmeisesti sen aikaiset asukkaat eivät pitäneet kylpiessä auki. Piti jo sanoa, että eikös olisi aika kutsua timanttiporaaja vetämään seinään reiän, mutta enpähän sitten sanonut, kun ottivat jonkun muun vuokralle.

Itse asun mieluummin vaikka vähän kylmässä, kuin laitan ilmanvaihtoja kiinni. Tuota tuloilmaakin täällä saa säädellä ihan itse, kun ainoat näkyvät reiät ovat tuommoiset ikkunan päällä olevat pienet ritilät, joita saa kiinni ja auki.
Kyllä se muuten vaan on mukava asua omakotitalossa verrattuna kerrostaloon, kun saa mökätä niin paljon kun haluaa, käydä suihkussa vaikka keskellä yötä ja jättää autonkin pihaan ihan niinpäin kun itse haluaa. Eikä muitten mökääminenkään häiritse. Ja jos sattuu naapurista kuulumaan mökää, niin omakotitalossa voi antaa takaisin tuplana, kerrostalosta varmaan saa häädön, jos alkaa kisata naapurien kanssa..
Ja omakotitalossa toimii myös kaikki huoltohommat paremmin, kun voi tehdä toimenpiteet itse.
Valitettavan usein kun näillä talohuoltoyhtiöiden huoltomiehillä on kaksi vasenta kättä ja niissäkin molemissa peukalo keskellä kämmentä.

Teidän tarvitsee vain valita uusi hallitus taloyhtiöön ja ehkä vaihtaa isännöintitoimisto, koska hommat ei toimi.ng900aero kirjoitti:Suurin rike on se ettei taloyhtiö nuohouta kunnolla hormejaan ja mittauta virtauksia huoneistoista kuin ehkä 30 vuoden välein. Siis itse en tehnyt mitään muuta kuin vaihdoin jo olemassaolevan liesituulettimen uudempaanMaukka9 kirjoitti:Entisenä vanhan kerrostalon asukkina tuttu juttu, etenkin kun olin taloyhtiön hallituksessa. Tämä syy miksi kirjoitin ettei venttiilin asentoa kannata muuttaa.ng900aero kirjoitti:ja ainakin meikä kytki liesituulettimen kerrostalon poistohormiin eikä valituksia tullut sen 3 vuoden aikana joka kerittiin siinä kämpässä asua, ja tuo nimenomainen toimenpide oli oikein erikseen kielletty![]()
Tosi äklöä on muuten asua omakotitalossa, ei sovi ainakaan meikäläiselle
Vaihdoit vain liesituulettimen OK. Itse tarvisisin myös tuulettimen...
pellin alle