Kokemuksia Seat Leonista?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2937
- Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
- Paikkakunta: H:ki - J:kylä
Kokemuksia Seat Leonista?
Otsikon mukainen kysely. Onko kellään jotain kokemusta ko autosta? Duunikaveri tarvii auton ja on ostamassa uutta pikku autoa. Vertailussa on mm Fiat Punto1.2/Stilo1.4, Peugeot 307 1.4 ja Seat Leon 1.6. Kaikki on jotain "erikoistarjous" malleja. Kommentteja muistakin vaihtoehdoista jos on tietoa.
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
Kuulemma 1,4litrasta ei kande ostaa. Uusissa on jo huohotin ongelma pienempi. 1,6litrasta en muista onko siinä samanlainen huohotin..
Seatissa ei ainakaan ole longlife huolto ohjelmaa, vaan 15tkm välein.
Öljyä ne saa viedä litran tuhannella ennenkuin menee mitään koneen osalta takuuseen. Jotkut vie jotkut ei..
Seatissa ei ainakaan ole longlife huolto ohjelmaa, vaan 15tkm välein.
Öljyä ne saa viedä litran tuhannella ennenkuin menee mitään koneen osalta takuuseen. Jotkut vie jotkut ei..
Viimeksi muokannut 900i, Su Helmi 19, 2006 21:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2937
- Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
- Paikkakunta: H:ki - J:kylä
Litran 1tkm900i kirjoitti:Seattia Päivittäin rassaavana kehotan pysymään ainakin vanhemmista 1,4litrasista erossa. Uusissa on jo huohotin ongelma pienempi. 1,6litrasta en muista onko siinä samanlainen huohotin..
Seatissa ei ainakaan ole longlife huolto ohjelmaa, vaan 15tkm välein.
Öljyä ne saa viedä litran tuhannella ennenkuin menee mitään koneen osalta takuuseen. Jotkut vie jotkut ei..


Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2937
- Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
- Paikkakunta: H:ki - J:kylä
Jos mun saapas veisi litran/5tkm niin se olisi jo pajallaJussi kirjoitti:Samaa luokka se tehtaan speksaama suurin sallittu öljynkulutus on kaikille autoille... ja kaikissa autoissa jotkut kuluttavat ja jotkut eivät.


Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
Tosi9-5T kirjoitti:Jos mun "saab" kuluttaisi öljytikusta havaittavasti 30000km aikana veisin hinurilla korjattavaksi.Psychocowboy kirjoitti:Jos mun saapas veisi litran/5tkm niin se olisi jo pajallaJussi kirjoitti:Samaa luokka se tehtaan speksaama suurin sallittu öljynkulutus on kaikille autoille... ja kaikissa autoissa jotkut kuluttavat ja jotkut eivät.![]()
. Ei vaan ihan hauska tietää tuokin asia.

Tiedän taksi A6 v6 bensa audin joka kulutti tuota yli litran tuhannella öljyä ja moottorin vaihdolla tippui kulutus litraan tuhannella. Toisella kerralla kun kone vaihdettiin niin ei muuttunut miksikään.
Sen jälkeen vaihtui merkki. Ei riittänyt enää rahat kuulemma,vaikka moottorit menikin takuuseen.
Leonista noin muuten että aikas perusvarma vehje. Ei suurempia ongelmia,ainakaan ensimmäisten 3vuoden aikana.
Sen jälkeen vaihtui merkki. Ei riittänyt enää rahat kuulemma,vaikka moottorit menikin takuuseen.
Leonista noin muuten että aikas perusvarma vehje. Ei suurempia ongelmia,ainakaan ensimmäisten 3vuoden aikana.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Niin eikä niitä sen kummemmin tarvi vaihtaa jos tuota vauhtia pitää lisätä
Ja on se muuten kumma, että uudet autot saa syödä öljyä, kun vanhatkaan ei vie sitä. Turbosta en ole havainnut, että öljyä menisi per 10tkm ja Anni hörppii sen litran per 10tkm.
Pari vuotta sitten oli joku Alfa kestotestissä Tuulilasissa ja viimeiset 10tkm meni 4,5 litraa täyssynteettistä. Ja öljytilavuus taisi olla sama 4,5 litraa niin eihän se enään mitään halpaa lystiä ole.

Ja on se muuten kumma, että uudet autot saa syödä öljyä, kun vanhatkaan ei vie sitä. Turbosta en ole havainnut, että öljyä menisi per 10tkm ja Anni hörppii sen litran per 10tkm.
Pari vuotta sitten oli joku Alfa kestotestissä Tuulilasissa ja viimeiset 10tkm meni 4,5 litraa täyssynteettistä. Ja öljytilavuus taisi olla sama 4,5 litraa niin eihän se enään mitään halpaa lystiä ole.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Huh huh. Rupeaa tuo Mobilin 1Rally formula 5W-50 olemaan ihan kohtuu halpaa, varsinkin ku marketista ostaa niin saa bonukset/plussat
Nesteen 10W-40-"täysmineraali" on hyvää ja halpaa perusöljyä vanhaan moottoriin, että sen ostaminen ei kirpaise, ja siitäkin saa plussapisteet.

Nesteen 10W-40-"täysmineraali" on hyvää ja halpaa perusöljyä vanhaan moottoriin, että sen ostaminen ei kirpaise, ja siitäkin saa plussapisteet.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2937
- Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
- Paikkakunta: H:ki - J:kylä
No huomenissa käydään kokeilemassa. Fiat Punto putosi laskuista kun olisi tarvinnut avo malli että olisi duunikaverin pääkin mennyt kyytiin900i kirjoitti: Leonista noin muuten että aikas perusvarma vehje. Ei suurempia ongelmia,ainakaan ensimmäisten 3vuoden aikana.


Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
Nykymoottoreiden, varsinkin dieseleiden, öljynkulutus johtuu siitä moottorin öljyyn kohdistamasta rasituksesta... ei siitä että moottorit olisivat huonoja vaan siis lähinnä siitä että ollaan taas tilanteessa että öljyt alkavat olla koneille liian huonoja kun samalla vaaditaan pitkiä huoltovälejä.
Nykymoottoreissa paikalliset lämpötilat ovat aivan eriluokkaa kuin vanhemmissa, samoin koneessa esiintyvät pintapaineet... toisaalta samaan aikaan halutaan että öljynvaihtoväli kolminkertainen siihen nähden mitä se oli 15v sitten. Öljyn ominaisuudet yksinkertaisesti romahtavat ilman, veden, epäpuhtauksien ja olosuhteiden vuoksi... viskositeetti putoaa ja vuodot kasvavat - öljyä alkaa palamaan ja sitä pitää lisätä.
Esim VAG:n longlife öljyissä erikoisin piirre on se että niiden ominaisuuksia on kehitetty tuon vaihtovälin aikaisen lisäämisen kannalta. Yleensä uuden ja käytetyn öljyn sekoittaminen on täysin arpapeliä sen kannalta mitkä ovat sekoituksen ominaisuudet, vaikka sekoitettaisiin samaa laatua (saati kun sekoitetaan eri laatuja)... tässä syy siihen miksi VAG painottaa sitä että lisätään vain omaa longlife öljyä.
Aika monet varmaan ovat huomanneet ilmiön että öljyn kulutus kasvaa tultaessa kohti seuraavaa öljynvaihtoa...
EDIT: Alkuperäiseen kysymykseen: Onko noissa vaihtoehdoissa oikeasti enempää kuin yksi todellinen vaihtoehto? Nissanit sun muut on varmasti helppo unohtaa kun käy vain koeajolla.
Nykymoottoreissa paikalliset lämpötilat ovat aivan eriluokkaa kuin vanhemmissa, samoin koneessa esiintyvät pintapaineet... toisaalta samaan aikaan halutaan että öljynvaihtoväli kolminkertainen siihen nähden mitä se oli 15v sitten. Öljyn ominaisuudet yksinkertaisesti romahtavat ilman, veden, epäpuhtauksien ja olosuhteiden vuoksi... viskositeetti putoaa ja vuodot kasvavat - öljyä alkaa palamaan ja sitä pitää lisätä.
Esim VAG:n longlife öljyissä erikoisin piirre on se että niiden ominaisuuksia on kehitetty tuon vaihtovälin aikaisen lisäämisen kannalta. Yleensä uuden ja käytetyn öljyn sekoittaminen on täysin arpapeliä sen kannalta mitkä ovat sekoituksen ominaisuudet, vaikka sekoitettaisiin samaa laatua (saati kun sekoitetaan eri laatuja)... tässä syy siihen miksi VAG painottaa sitä että lisätään vain omaa longlife öljyä.
Aika monet varmaan ovat huomanneet ilmiön että öljyn kulutus kasvaa tultaessa kohti seuraavaa öljynvaihtoa...
EDIT: Alkuperäiseen kysymykseen: Onko noissa vaihtoehdoissa oikeasti enempää kuin yksi todellinen vaihtoehto? Nissanit sun muut on varmasti helppo unohtaa kun käy vain koeajolla.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2937
- Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
- Paikkakunta: H:ki - J:kylä
Mikähän se noista sitten olisiJussi kirjoitti: EDIT: Alkuperäiseen kysymykseen: Onko noissa vaihtoehdoissa oikeasti enempää kuin yksi todellinen vaihtoehto? Nissanit sun muut on varmasti helppo unohtaa kun käy vain koeajolla.



Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
Öljyn kulutuksesta: VW Kuplan ohjekirjassa maininta:
"Normaali öljynkulutus on 1,0 - 1,5 litraa / 1000 km."
Öljymäärä moottorissa oli 2,5 litraa...
Se litra/1000 km ei vielä tosiaankaan anna syytä huoleen, jos auto ei savuta eikä vuoda. Eri öljymerkeillä on suuria eroja "maistuvuudessa"
Aikanaan Subaru kulutti kaikkein vähiten Agipin osasynteettistä. Tonnari taas vähiten Teboilin Diamondia. Audissa olen käyttänyt Mobil1:tä.
Fiat Uno söi amerikkalaista halpis Mobil1:tä parhaimmillaan liki 2 litraa (2* 1/4 gal) tuhannella ja Teboilia nelisen litraa / 10000 km vaihtovälillä
Kulutus riippuu myös auton käytöstä:
Ajapa ensin lyhyttä kaupunkiajoa talvella viikko pari ja lähde sitten pidemmälle reissulle.
Öljyyn sekoittuneet kondenssivesi ja bensiini haihtuvat, jolloin öljyn pinta laskeekin nopeasti ja kuski pelästyy äkillistä öljynkulutusta.
Tosin nykyään katti peittää pienen savutuksen ja ruiskut eivät päästä liikaa bensaa kylmäänkään moottoriin toisin kuin käsirikastimella varustetut kaasuttimet.
"Normaali öljynkulutus on 1,0 - 1,5 litraa / 1000 km."

Öljymäärä moottorissa oli 2,5 litraa...
Se litra/1000 km ei vielä tosiaankaan anna syytä huoleen, jos auto ei savuta eikä vuoda. Eri öljymerkeillä on suuria eroja "maistuvuudessa"
Aikanaan Subaru kulutti kaikkein vähiten Agipin osasynteettistä. Tonnari taas vähiten Teboilin Diamondia. Audissa olen käyttänyt Mobil1:tä.
Fiat Uno söi amerikkalaista halpis Mobil1:tä parhaimmillaan liki 2 litraa (2* 1/4 gal) tuhannella ja Teboilia nelisen litraa / 10000 km vaihtovälillä
Kulutus riippuu myös auton käytöstä:
Ajapa ensin lyhyttä kaupunkiajoa talvella viikko pari ja lähde sitten pidemmälle reissulle.
Öljyyn sekoittuneet kondenssivesi ja bensiini haihtuvat, jolloin öljyn pinta laskeekin nopeasti ja kuski pelästyy äkillistä öljynkulutusta.
Tosin nykyään katti peittää pienen savutuksen ja ruiskut eivät päästä liikaa bensaa kylmäänkään moottoriin toisin kuin käsirikastimella varustetut kaasuttimet.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21