metalliskrapa vai muoviskrapa?
metalliskrapa vai muoviskrapa?
kuulin väitteen, että metalliskrapa ei tee hyvää auton ikkunalasille? pitääkö paikkansa?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Kyllä se metalliskrapakin pelaa, kun on varovainen ja skrapa riittävän terävä. Eikös ne ikkunat ennen tummennuskalvojen asennustakin partaveitsellä putsata?
Itse tosin käyttäisin muovista, vaikka menevätkin aina rikki. Tänä talvena on ollut tarvetta skrapalle vain kerran, kun unohdin laittaa lämmitykseen auton.
Itse tosin käyttäisin muovista, vaikka menevätkin aina rikki. Tänä talvena on ollut tarvetta skrapalle vain kerran, kun unohdin laittaa lämmitykseen auton.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
En kyllä suosittele näitä käyttämään skrapaamiseen, sillä siinä vaiheessa kun lasissa on paksu jääkerros ja skrapaamiseen pitää käyttää jo hieman voimaa, niin metallisella saa varmasti naarmuja lasiin.lucaf kirjoitti:noita kuitenkin myydään huoltoasemilla?? mihin käyttöön ne sit on9000CS... kirjoitti:Metalliskrapaa ei saa käyttää missään nimessä lasipinnoille
Ja jos jossain vaiheessa se metalli vääntyy tai menee vähänkin mutkalle, niin kyllä on takuu-naarmut lasissa.
Metalliset eivät mene rikki yhtä helposti, kuin muoviset. Lisäksi metallisraba rikkoo jääkalvon helpommin ja tästä tulee tunne, että sraba on "tehokkaampi", kuin muovinen. ainakin minusta metallisraba tuntuu purevan jäähän hyvin.lucaf kirjoitti:noita kuitenkin myydään huoltoasemilla?? mihin käyttöön ne sit on9000CS... kirjoitti:Metalliskrapaa ei saa käyttää missään nimessä lasipinnoille
Huonona puolena tuo, että puree myös auton ikkunalasiin hyvin. Satkun kuperaan etulasiin saa hyvin naarmut ihan ensi yrittämällä, jos tieten tahtoen semmosia haluaa siihen metallisraballa tehdä. Saa sillä raaputettua varmaan myös naarmuttamattakin, kun malttaa varoa ja varsinkin, jos jäästä jää vähän vettä lasin pinnalle.
Pidetään autot katoksessa ja sisätilan lämppäri päällä, niin eipä tartte raapia laseja naarmuille. :)
-Sami
ps. provo on poikaa näin alkuviikosta.
-Sami
ps. provo on poikaa näin alkuviikosta.
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Itse käytän fairya vasta liimausvaiheessa, kyllä se putsaus on selkeämpi tehdä ilman vaahtoa ja kuplia. Ei tosin ole tullut kuin kahteen autoon laitettua, mutta ei naarmuja ainakaan syntynyt (paitsi käteen).Muksu kirjoitti:Tosin siinä on yleensä Fairy-liemi apunalefa42 kirjoitti:Eikös ne ikkunat ennen tummennuskalvojen asennustakin partaveitsellä putsata?

David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
No totta puhuen itse en pahemmin ole kalvoja laittanut, mutta ikkunateippauksia tekevällä virmalla olin hetken apupoikana ja niissä hommissa tuli vanhoja liimoja raaputettua ohuella terällä fairyn kanssa. ...ja joo...itsekin sain sormeen syvän vekin kun sitä terää yritin vähä putsata sormien välissälefa42 kirjoitti:Itse käytän fairya vasta liimausvaiheessa, kyllä se putsaus on selkeämpi tehdä ilman vaahtoa ja kuplia. Ei tosin ole tullut kuin kahteen autoon laitettua, mutta ei naarmuja ainakaan syntynyt (paitsi käteen).

Vetokoukku on brutaalin miehen peruutustutka
Volvo V50, 2012
Volvo V50, 2012
Se kalvojen kans käytettävällä terällä ja rapputtimen peltipalasella ei ole muuta yhteistä kuin että ne on metallia. Joten se vertaus ei toimi. Se skraban pelti lipareet on yleensä niin pehmeetä että se muokkautuu ja alkaa raapiin jo ensi metreiltä.
V-M

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Eikös tehnytkin gutaa, on se kumma, että itsekin piti tuota kokeilla, vaikka tiesin tuon teräväksi.Muksu kirjoitti:...itsekin sain sormeen syvän vekin kun sitä terää yritin vähä putsata sormien välissä

No jaa, ei meidän pakun ikkunoissa ainakaan pahemmin naarmuja ole, sellainen Essonbaarin(tm) antiikinaikainen metalliskrapa on siellä ollut pitkään isännällä käytössä, tosin harvemmin sitäkään käytetään, kun autot pidetään lämmityksessä.V-M kirjoitti:Se kalvojen kans käytettävällä terällä ja rapputtimen peltipalasella ei ole muuta yhteistä kuin että ne on metallia. Joten se vertaus ei toimi. Se skraban pelti lipareet on yleensä niin pehmeetä että se muokkautuu ja alkaa raapiin jo ensi metreiltä.![]()
V-M
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Maallikkona meikäläisten on tosiaan hankala perustella, että miksi se metalli tarjoaa potentiaalisen mahdollisuuden naarmuuntumiselle ja ammattimiehet, ketkä noita lasiremontteja tekee, tietävät kikat, millä tekevät noita puhdistuksia yms.. perusteet varmaan ajaantuu sinne tekniikan puolelle ja niiden kavereiden alalle, jotka kaikenmaailman rockwell c sun muita naarmutustestejä metalleille tekevät. Maalaisjärjellä ymmärtäisin, että jos ei välissä ole vettä tai jotain voitelevaa ainetta, niin metallipalalla on helpompi sitä auton ikkunaa hioda, kuin muovipinnalla.
On sitä tullut itsekin metalliraappoja käytettyä hyvällä, että huonolla menestyksellä. Välillä on joihinkin autoihin saatu semmosia jänniä lyhyitä "hiomajälkiä" ja välillä on taas osannut raatapa varovasti, niin ettei mitään häiritseviä jälkiä ole tullut.
Pahin ongelma aikaisemmissa satkuissa oli pyyhkimien aiheuttamat hiuksenhienot kulumat, jotka aurinkoa vasten ajaessa ikävästi sirottivat valoa huononsivat näkyvyyttä. Nytten on pitkästä aikaa eka etulasi, jossa noita ei ole. Täytyy vaan käyttää pissapoikaa riittävästi, niin ei pyyhkimet hankaa hiekkaa ikkunalla.
On sitä tullut itsekin metalliraappoja käytettyä hyvällä, että huonolla menestyksellä. Välillä on joihinkin autoihin saatu semmosia jänniä lyhyitä "hiomajälkiä" ja välillä on taas osannut raatapa varovasti, niin ettei mitään häiritseviä jälkiä ole tullut.
Pahin ongelma aikaisemmissa satkuissa oli pyyhkimien aiheuttamat hiuksenhienot kulumat, jotka aurinkoa vasten ajaessa ikävästi sirottivat valoa huononsivat näkyvyyttä. Nytten on pitkästä aikaa eka etulasi, jossa noita ei ole. Täytyy vaan käyttää pissapoikaa riittävästi, niin ei pyyhkimet hankaa hiekkaa ikkunalla.