Jos sulla on vaikka männänrenkaat poistettu, niin tällöin sun männän paino laskee. Ja kun ne on tehtaalla laskeneet että minkä lujuset ja "kokoset" kampiakselin tiivisteet pitää laittaa että se kampiakseli pyörii halutulla tavalla. Sitten jos niitten kampiakselissa olevien mäntien paino laskee, saa tällöin koko systeemi (kampiakseli+männät+kiertokanget) vähemmän painoa ja pystyy helpommin liikkumaan ei-halutulla tavalla myös ylös-alas suunnassa, koska tällöin stefa ja sunmuut tiivisteet saavat aivan eri painoisen rasituksen. Ja nyt mitä vielä voisin sanoo on se että, Ne tiivisteet kun eivät muotoudu ihan heti sen uuden liikkeen mukaan mitä kampiakseli tekee. Tällöin syntyy välyksiä ja Välykset antavat kampiakselille lisää tilaa "heilua" epäluonnollisesti. Vaikka tietty kampiakseli on myös joistain kohti "kiinni" metallissa ja metalli ei anna periksi helposti.
En viitsinyt linkkiä lukea, mutta mopoikäisenä tuli kerrottua eräälle jampalle mopostani poistetun alimmaisen männänrenkaan. Tämä poisti molemmat ja soitti vihaisena: Mopo ei lähde käyntiin
"Muista tarkistaa samalla männän varoitusvalon kunto kun laitat niitä takomäntiä. Ja kampikammion kattovalo kans että kipinä näkee iskeä oikeaan aikaan. Tai ota männät kokonaan pois niin ei ole niin paljon kitkaa moottorissas, kulutuskin varmasti tippuis."
Ei oo männänrenkaita, männät väljät, runkolaakereissa useamman millin klappi, stefat soikeet, kiero ja pomppiva kampiakseli, männät hakkaa venttiileihin ja runkolaakeri pukit "joustaa"..... ja mitä vielä kaikkee?!? HUH! HUH!
Jos sulla on vaikka männänrenkaat väärin laitettu että yläkuolokohta muuttuu ylemmäks niin sillon mäntä morjenstaa noita pako- ja imu venttiileitä, ja jos ajotuskin on perseelleen niin sillon vielä enemmän siten venttiilien "reiät" kuluu suuremmaks ja sinne nousee kaasut.
kommenttia parhaasta päästä: "Kannattaa oikeasti tutustua siihen moottorin toimintaan käytännössä,eikä pyöritellä mitään ufoteorioita kampiakselin tanssimisesta polkkaa poistettujen männänrenkaitten kanssa. " repesin..
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
iku kirjoitti:Jep jep, kaverilla on aika kova luottamus omaan käsitykseen moottorien toiminnasta. YKK siirtyy ylöspäin, jos ottaa männänrenkaat pois...
Jep, mitenhän UKK saatais vielä liitettyä asiaan sulavasti mukaan..?