Polttomoottoritekniikan perusteet I (5op)

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Polttomoottoritekniikan perusteet I (5op)

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Jos sulla on vaikka männänrenkaat poistettu, niin tällöin sun männän paino laskee. Ja kun ne on tehtaalla laskeneet että minkä lujuset ja "kokoset" kampiakselin tiivisteet pitää laittaa että se kampiakseli pyörii halutulla tavalla. Sitten jos niitten kampiakselissa olevien mäntien paino laskee, saa tällöin koko systeemi (kampiakseli+männät+kiertokanget) vähemmän painoa ja pystyy helpommin liikkumaan ei-halutulla tavalla myös ylös-alas suunnassa, koska tällöin stefa ja sunmuut tiivisteet saavat aivan eri painoisen rasituksen. Ja nyt mitä vielä voisin sanoo on se että, Ne tiivisteet kun eivät muotoudu ihan heti sen uuden liikkeen mukaan mitä kampiakseli tekee. Tällöin syntyy välyksiä ja Välykset antavat kampiakselille lisää tilaa "heilua" epäluonnollisesti. Vaikka tietty kampiakseli on myös joistain kohti "kiinni" metallissa ja metalli ei anna periksi helposti.
Lukeekaa täältä lisää:

http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... c&start=45

Ei ole meinaan liian helppoa ooppelisteillakaan :)
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Aleksi
"Viggen"
Viestit: 564
Liittynyt: Su Kesä 05, 2005 14:47
Paikkakunta: Hellsinki

Viesti Kirjoittaja Aleksi »

hoh hoh,, tulipa luettua 8O
Og 9-3 Turbo -98 projekti
#2605#
http://www.turbofriiks.com
I love my SAAB like fat kid love cake !!
kristian
"Hölösuu"
Viestit: 2108
Liittynyt: Ma Touko 16, 2005 14:27
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja kristian »

Huh... Tuossa topicissa siis joku 17-vuotias kloppi suunnittelee itselleen Vectran ostoa 8O
Saab 9-3 SS 1.8t Linear Pro -07 (Käyttöpeli)
Mercedes-Benz 240D W123 -83 (Kesäauto)
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

En viitsinyt linkkiä lukea, mutta mopoikäisenä tuli kerrottua eräälle jampalle mopostani poistetun alimmaisen männänrenkaan. Tämä poisti molemmat ja soitti vihaisena: Mopo ei lähde käyntiin :!:
turbu
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Su Maalis 19, 2006 11:28
Paikkakunta: jkl mlk

Viesti Kirjoittaja turbu »

Täytyy kyl rakentaa tonnarin kone noilla ohjeilla ni vau ku tulee lisä tehoo. En oo pitkään aikaan nauranu yhtä paljon.
9000 CSE 2.3T SQR steg3 -94
koshh
Matalapaineturbo
Viestit: 175
Liittynyt: Ke Tammi 26, 2005 10:49
Paikkakunta: Oravasaari

Viesti Kirjoittaja koshh »

Vähän legendaarista läppää. :lol:
Saab 96 V4 Super -78
Saab 9000 Aero -95 VI**N TCS Steg X Evo
Saab 9000 2.0t -97
Saab 9000 2.0t -97
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
JR-95
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 21:05
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja JR-95 »

"Muista tarkistaa samalla männän varoitusvalon kunto kun laitat niitä takomäntiä. Ja kampikammion kattovalo kans että kipinä näkee iskeä oikeaan aikaan. Tai ota männät kokonaan pois niin ei ole niin paljon kitkaa moottorissas, kulutuskin varmasti tippuis."
:lol: :lol: :D :lol:
96 -75
Alfa Romeo 156 2,4d Sw -05
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja TeePee »

Ei venäjä :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: siis.... :lol: :lol: EI!!! mä kuolen nauruun :D :D :D

Tää oli hyvä kommentti:
Mä haluaisin kyl nähdä tän moottorin käynnissä...

Ei oo männänrenkaita, männät väljät, runkolaakereissa useamman millin klappi, stefat soikeet, kiero ja pomppiva kampiakseli, männät hakkaa venttiileihin ja runkolaakeri pukit "joustaa"..... ja mitä vielä kaikkee?!? HUH! HUH!
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ah79 »

Jos sulla on vaikka männänrenkaat väärin laitettu että yläkuolokohta muuttuu ylemmäks niin sillon mäntä morjenstaa noita pako- ja imu venttiileitä, ja jos ajotuskin on perseelleen niin sillon vielä enemmän siten venttiilien "reiät" kuluu suuremmaks ja sinne nousee kaasut.
WTF Kuva

Ei oo todellista...
#1970
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

no juuh..! 8O "jos oikein haluaa hienostella niin sitten jotain käsin koottuja kytkinlevyn osia.." ei saaaat*na.. :lol:
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

kommenttia parhaasta päästä: "Kannattaa oikeasti tutustua siihen moottorin toimintaan käytännössä,eikä pyöritellä mitään ufoteorioita kampiakselin tanssimisesta polkkaa poistettujen männänrenkaitten kanssa.
" repesin.. :lol:
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Ja OCF:llä uusi kävijäennätys.. :lol:

http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... &start=105
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
iku
"Aero"
Viestit: 366
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 13:48
Paikkakunta: Säkylä

Viesti Kirjoittaja iku »

Jep jep, kaverilla on aika kova luottamus omaan käsitykseen moottorien toiminnasta. YKK siirtyy ylöspäin, jos ottaa männänrenkaat pois... :lol: :lol:
9-5 3,0TiD 2002
9000 CDE 2,3lpt 1996
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

iku kirjoitti:Jep jep, kaverilla on aika kova luottamus omaan käsitykseen moottorien toiminnasta. YKK siirtyy ylöspäin, jos ottaa männänrenkaat pois... :lol: :lol:
Jep, mitenhän UKK saatais vielä liitettyä asiaan sulavasti mukaan..? :lol:
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Vastaa Viestiin