Kenelläkään kokemusta kevytmetallivaluista?

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Kenelläkään kokemusta kevytmetallivaluista?

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Jos valan kevytmetallista valuhiekkamuottiin esineen johon tulee koneistaa kaksi samansuuntaista ja samankokoista reikää vierekkäin, niin onko koneistus helpompi tehdä umpijöötiin vai teenkö hiekkamuottiin jo jonkinlaiset reiät koneistettavien kohdalle? Eli haittaako esim. poran/jyrsimen/millä se nyt tehdäänkään keskittämistä?

Entä onko parempi valaa puhtaasta alumiinistä vai voinko käyttää esim. sulatettuja auton imusarjoja(seostettua) raaka-aineena?
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

riippuu siitä kuinka tasaisen ja tasavaluisen tuosta saat, ihan villi veikkaus on että tasa jöötistä vois onnistua paremmin. Kun en tiedä millaisen valmiuden sulla on valujen osalla tehdä. Keernan tekeminen on jo taidetta sinällään kun pitää miettiä virtaukset ja jäähtymis asteet eri osilla jne... Mutta tietänet kun asiaa olet ajatellut.

Auton alut on syytä olla samaa mallia (eri seostukset valmistajilla) ja luulempa että sulatetussa alkaa erottumaan herkästi nuo aines osat (seostukset jos lämpötila ei ole oikea). Tekisin puhtaasta riippuen tavaran koosta ja työstettävästä määrästä. Ohuet eli n.10mm seinämä jutut tekisin valmiista palasesta (saa myös seostettuna luultavasti).

Mutta taasen IMHO, en oo ingenjööri joten teoria on mulla aika huonosti hanskassa.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Kiitän informaatiosta V-M, puiteet ja tiedothan minulla on alkeelliset/olemattomat mutta intoa senkin edestä kokeilla. :)

Mites, osaatko sanoa mitään tähän kun tänään harrastuksenaan pronssi/messinkivaluja tekevien kavereiden kanssa juttelin niin kehottivat kokeilemaan, että tekisi valettavan kappaleen muotoisen aihion finnfoamista ja sillä sitten tehden valuhiekkamuotti jättäen solumuoviaihio raakasti hiekan sisään. Kuulemma häviää olemattomiin kuuman metallin tullessa niskaan.. näkyy korkeintaan kuulemma pinnan värivirheinä lopputuloksessa. 8O
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Myrkky kirjoitti:Mites, osaatko sanoa mitään tähän kun tänään harrastuksenaan pronssi/messinkivaluja tekevien kavereiden kanssa juttelin niin kehottivat kokeilemaan, että tekisi valettavan kappaleen muotoisen aihion finnfoamista ja sillä sitten tehden valuhiekkamuotti jättäen solumuoviaihio raakasti hiekan sisään. Kuulemma häviää olemattomiin kuuman metallin tullessa niskaan.. näkyy korkeintaan kuulemma pinnan värivirheinä lopputuloksessa. 8O
Suosittelen myös tuota solumuovia. Koulussa jollain valutekniikan peruskurssitsydeemillä valettiin juuri tuolla tekniikalla hiekkamuottiin alumiinikäikäleitä, ja hyviä tuli :)
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Vala styroksiin tai polyuretaaniin. Etuna on se, että kestää hetkellisesti kuumaa eli pysyy sen aikaa muodossaan, kun metalli jähmettyy. Pitäisi vielä riittää kevytmetalleille, kun pikku osia voi valaa styroksiin raudastakin. Tietenkin jos teet avovaluna jolloin yksi sivu on muotista auki.

Muista sitten valaessa, että kaadat keskelle kuusaa ja tarpeeksi nopeaa ettei jähmety kesken.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Se kannattaako alkureiät tehdä jo valukappaleeseen riippuu kappaleesta ja reikien koosta/muodoista. Jos pitää saada vain kaksi samankokoista, suuntaista ja kohtuullisen kokoista reikää niin ei maksa yhtään enempää eikä ole yhtään vaikeempaa painaa niitä umpijöötiin kuin alkureikiinkään. Valuaihiosi suunnittelun ja onnistumisen kannalta se että unohdat alkureiät voi olla parempi juttu.

Jos reiät on isot ja erikoisemman muotoiset, elikkäs sellaiset että ne tehdään sorvissa, niin alkureikiä kannattaa harkita.

Jos et itse ajatellut valaa niin jätealumiinin käytössä ei juuri ole järkeä... valimolla se homma maksaa saman veit sinne omat aineet tai ei. Toisaalta noista jätteistä ei tod.näk synny kunnon valua kuitenkaan... pinnassa on vahva ♦oksidikerros, aine on tuntematon jne.

Itse valaen saattaa tulla ongelmia. Alumiinivalut muistaakseni tehdään yleensä jalokaasussa.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
iku
"Aero"
Viestit: 366
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 13:48
Paikkakunta: Säkylä

Viesti Kirjoittaja iku »

Ei kannata tehdä niitä reikiä valussa, koska ne on hankala saada valettua yhdensuuntaisiksi ja suoraan. Kun yrität porata niitä valettuja reikiä pitkin, niin se olemassa oleva reikä lähtee ohjaamaan poraa vinoon. Ne reiät kannattaa valaa vain, jos pääset koneistamaan reiät avartimella. Tosin siinäkin saattaa tulla ongelmia, jos valettu reikä on kovasti vinossa. Eli helpoimmalla saat hyvät reiät, jos koneistat umpiaineeseen. Alumiinia koneistettaessa kannattaa käyttää tenua voitelussa, vähentää irtosärmän muodostusta ja lastun takertumista terään.
9-5 3,0TiD 2002
9000 CDE 2,3lpt 1996
Vastaa Viestiin