Pressutalli kokemuksia

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Reetu

Pressutalli kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Onkos kokemuksia pressutallin kestävyydestä , ja käytännölisyydestä???
J.Toivanen
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: Ti Touko 02, 2006 00:52
Paikkakunta: Pyhäselkä/Reijola

Viesti Kirjoittaja J.Toivanen »

Itelä oli talvella, ei kestänyt 35cm enempää lunta. putket vääntyi kaarelle.
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Ahaa.. eli lumi pois päältä jos meinaa, et kestääkin jotain.
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Re: Pressutalli kokemuksia

Viesti Kirjoittaja gls »

Reetu kirjoitti:Onkos kokemuksia pressutallin kestävyydestä , ja käytännölisyydestä???
moro Reetu!

naapurilla on ollut pari talvea pressutalli, joka on ilmeisesti itse väsätty.
katto-osa on sen verran harjalla jotta lumi valuu pois.. siinähän tuo on pari talvea autoja korjaillut ja hyvin näyttää pärjäävän.. :)
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
J.Toivanen
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: Ti Touko 02, 2006 00:52
Paikkakunta: Pyhäselkä/Reijola

Viesti Kirjoittaja J.Toivanen »

Reetu kirjoitti:Ahaa.. eli lumi pois päältä jos meinaa, et kestääkin jotain.
Suosittelen lämpimästi tätä ideaa. Oma katos meni rakennusmateriaaliksi...
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Itsellä oli 99 pressutallissa koko talven (tietty poissa, kun tuli välillä ulkoilutettua), lumet tiputin vain yhden kerran talven aikana, joten kyllä kesti.

Tosin maksoi kolmen halpakatoksen hinnan..
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
tuhojuho
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: To Tammi 06, 2005 20:41

Viesti Kirjoittaja tuhojuho »

Hyvinhän toi kestää, vaatii vaan hieman huoltoa talvella. Ite kävin aina silloin tällöin "taputtelemassa" lumet pois katolta, ja eipä tullut mitään vaurioita lumen takia. Reilun satasen talliks ihan hyvä investointi :lol:
Entinen jäsen#2331
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Ok ..tollaisen hankinta ajankohtainen syksyn päälle.
hemimo
Matalapaineturbo
Viestit: 185
Liittynyt: Pe Loka 14, 2005 22:56
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja hemimo »

Pressutallissa autoa säilytettäessä talven yli kannattaa ottaa huomioon kosteuden tiivistyminen.
Pressutalleissa yleensä ilmanvaihtuvuus ja hengittävyys on surkeaa.
Jos aurinko porottaa suoraan talliin, nousee sisälämpötila yllättävän korkeaksi talvellakin.
Itselläni oli eräs auto talvisäilytyksessä pressutallissa. Tallin sisäputkiin oli tiivistynyt kosteutta, joka sitten oli tippunut pisaroina tietenkin auton päälle, johon se sitten jäätyi.
Olikin aika ylläri kun menin eräänä päivänä tsekkaamaan, miten auto jaksaa.
Auto olikin saanut päällensä jääkuorrutuksen!
Siis niitten tallin runkoputkien kohdilla oli auton pinnalle jäätynyt paksu jääkerros.

Eli kannattaa huolehtia siitä, että pressutalli tuulettuu tarpeeksi.
Se yleensä tallin ylänurkassa oleva räppänä ei riitä mihinkään, ainakaan jos aurinko pääsee porottamaan suoraan tallia kohti...
Saab 99 cc t8 IC APC -78, Saab 9-3t SE -01 (vaimon), V60 D3 -11
EXät: 99 T16 ic Airflow -83, 99 -82, 9-5 Wagon 2,3t -00, 9000 AERO -97, 9000 CS 2,0i -92, 99 -84
iku
"Aero"
Viestit: 366
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 13:48
Paikkakunta: Säkylä

Viesti Kirjoittaja iku »

Jos peukalo pysyy poissa kämmenen keskustasta ja vähän erikoisempi ja hienompi pressukatos kiinnostaa, kannattaa katsoa puuvene-lehden nettisivuilta ohjeita : http://www.puuvene.fi/fi/index.php?opti ... &Itemid=85
9-5 3,0TiD 2002
9000 CDE 2,3lpt 1996
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Ihan halpaa ei välttämättä kannata ostaa(100-200€)...ellei itse ole valmis sitä muokkaamaan.

Ostettiin saballe ja vähän muillekkin autoille tämmönen 150€ pressutalli jota joutui kyllä muokkaamaan paljon, ettei lähtisi lentoon tai tuuli repisi seiniä irti.
-Jalakset ruuvattiin kiinni paksuihin lankkuihin, jotka pönkitettiin maahan isoilla puutapeilla
-Ohuita metalliputkia ommeltu tallin pressun sisälle koko matkalle
-metalliputki päädyssä estämässä tallin jalkojen pakenemisen eri suuntiin
-lumet on muistettava tiputella!

Noitten muokkausten jälkeen, talli on kyllä täysin toimiva :wink:

(niin ja muokkauksia ei tehty turhaan=ennen muokkauksia talli löytyi eräs syyspäivä katollaan pihalta kotiin tullessa...onneksi saappi ei ollut tallissa)
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

http://www.mikkelinjoretuote.fi/fin/Autoteltat.html

tekeekö tommosilla mitään ?

löytyykö samanhintasia parempia suomesta ???

tai löytyykö jostain tommosta pressua halvemmalla jos tekee rungon ite ?
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

saabracing kirjoitti:http://www.mikkelinjoretuote.fi/fin/Autoteltat.html

tekeekö tommosilla mitään ?

löytyykö samanhintasia parempia suomesta ???

tai löytyykö jostain tommosta pressua halvemmalla jos tekee rungon ite ?
Tuolla nimenomaan tekee jotain. Niillä halaphallitalleilla on taipus olla meikoisia hikimajoja. Jos ei auto ole sitä ennen ruosteessa, niin talvisäilytyksen jälkeen on. Vesi vain tippuu katosta.

Tuollainen talli tuulettuu paremmin ja on kestoltaan ihan eri luokkaa. Appiukolla on vastaavanlainen ja pelaa hyvin.

Minä tein tuollaisen tilapäistallin viime talvena, eikä ole kalusto ollut kosteaa. Runko on piirua ja kakkosnelosta ja katto on peltiä. Pistin vielä aluskatteen pallin alle. Hyvä on ollut.

http://www.jobori.net/saabclub/displayi ... m=49&pos=2
# 419 Vesa Pohjalainen
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

Vesa Pohjalainen kirjoitti:
saabracing kirjoitti:http://www.mikkelinjoretuote.fi/fin/Autoteltat.html

tekeekö tommosilla mitään ?

löytyykö samanhintasia parempia suomesta ???

tai löytyykö jostain tommosta pressua halvemmalla jos tekee rungon ite ?
Tuolla nimenomaan tekee jotain. Niillä halaphallitalleilla on taipus olla meikoisia hikimajoja. Jos ei auto ole sitä ennen ruosteessa, niin talvisäilytyksen jälkeen on. Vesi vain tippuu katosta.

Tuollainen talli tuulettuu paremmin ja on kestoltaan ihan eri luokkaa. Appiukolla on vastaavanlainen ja pelaa hyvin.

Minä tein tuollaisen tilapäistallin viime talvena, eikä ole kalusto ollut kosteaa. Runko on piirua ja kakkosnelosta ja katto on peltiä. Pistin vielä aluskatteen pallin alle. Hyvä on ollut.

http://www.jobori.net/saabclub/displayi ... m=49&pos=2
tuo omatekele näyttää hyvälle, tarviiko tuo rakennuslupaa ?

vois tehä tommosen jos ei tarvii lupia...
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

No enpä minä mitään kysellyt, kun on vain "tilapäinen" rakennus. Seinät on verhottu kevytpeitteillä, samoin ovina on pienet peitteet. Tuulettuminen tapahtuu katonrajasta, eikä ollut kertaakaan kostea viime talvena toisin kuin muovihuput. Peltinä on halvinta profiilipeltiä ja alajuoksuina vanhat ratapöllit.
On niin jämerä, että saa huoletta pistää humpaksi katolla. Pohjalla on puhdas hiekka. Saisi olla karkeampaa. Mitat ovat joku 5 x 5,5 m. Haja-asutusalueella saa rakentaa Jämsässä 20 neliötä ilmoittamalla, tuo on enemmän, mutta tuskinpa se ketään haittaa. Kannattaa tuo luvanvaraisuus varmistaa rakennustoimistosta, jos epäilee koituvan ongelmia. Hyvä ja kohtuuhintainen ratkaisu pitempiaikaiseenkin käyttöön.
# 419 Vesa Pohjalainen
Vastaa Viestiin