moottoripyörän tehohäviö ?

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
moksu
"Hölösuu"
Viestit: 1260
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 16:33

moottoripyörän tehohäviö ?

Viesti Kirjoittaja moksu »

Moottoripyörien myyntipalstoja selailessa on aina välillä ilmoituksia ,
jossa on ilmoitettu tehot takapyörältä.
Paljonkos noi tehohäviöt on pyörissä , eli mitä löytyy koneesta ?
kardaaniveto / ketjuveto
9-3 2,0 aero -05 avo
9-5 2,3T aero -06
Saabistiuki
"Aero"
Viestit: 437
Liittynyt: To Loka 14, 2004 21:32
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Saabistiuki »

Sen enempää asiasta tietämättä uskaltaisin sanoa, että kardaanivetoisessa tehohäviö on suurempi. Johtuisiko siitä, että "voima" pitää muuttaa ensin kardaanin suuntaisesti pyörimään ja sitten takanavalla taas takaisin pyörän pyörimissuuntaiseksi.

Ts. yritän kovasti selittää tehohävikkiä esim. etu - ja takavetoiseen autoon verrattuna.
Muukkonen

Bmw 523 Touring
dq
"Hölösuu"
Viestit: 1085
Liittynyt: Ti Syys 20, 2005 01:24
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja dq »

Hävikki ketjuilla luokkaa 12-15 prosenttia jos ovat kunnossa, keppivetoisissa ripauksen enempi.
Zandmann
"Turbo"
Viestit: 203
Liittynyt: Ti Syys 06, 2005 08:45
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: moottoripyörän tehohäviö ?

Viesti Kirjoittaja Zandmann »

moksu kirjoitti:Moottoripyörien myyntipalstoja selailessa on aina välillä ilmoituksia ,
jossa on ilmoitettu tehot takapyörältä.
Paljonkos noi tehohäviöt on pyörissä , eli mitä löytyy koneesta ?
kardaaniveto / ketjuveto
Tehohäviö prätkässä on yllättävän iso.
Ketjuvekottimissa n. 13-17% riippuen monesta jutusta.
Kardaanivessoissa n. 17-20% jälleen riippuen monesta asiasta.

Mieluummin katselee niitä takapyörähevosia, tuntuvat mieleen jotenkin oikeammilta, käytettäviltä. Niinku.

Ja sitten onhan niitä vielä kytkimeltä otettuja ja kampiakseliheposiakin. Plah.

-Janne-
Saab 9-3 TiD '99
Vastaa Viestiin