Tuonne kesäpaikkaan hankittiin käytettynä Stiga Park Power HST kun alkaa vanhemmille olemaan yli kolmen tunnin pihan ruohonleikkuu melko ylivoimaista. Lisäksi vielä vanhan maatilan muut laikattavat alueet, kuten rantasaunalle menevä niittypolku.
No, jotta kone tulisi hyödynnettyä kunnolla, pitäisi hankkia tai tehdä tuohon lumilevy. Lisäpainot on helppo tehdä itse ja ketjut on pakko ostaa.
Tällaisesta on kyse:
Mulla on kyllä tuollainen ajoleikkuri kanssa, mutta ei tuollaista levyä. Koska auraushommat hoidan 60-luvun lopulla valmistetulla jenkkiläisellä hydrostaattivaihteistolla varustetulla International puutarhatraktorilla.
Mutta sen verran voin sanoa että siinä säästää kummasti, jos hitsipilli pysyy kädessä ja ei ole peukalo ihan keskellä kämmentä, sillä tuon Stigan levyn hinta on mielestäni todella suolainen....Ennemmin sitten vaikka lumilinko leikkurin eteen jos joku lumenluonti väline pitää olla.
Eli tarkoitan sitä että itse tekemällä tulee hyvä, mutta jos Stigan tuotteen ostaa niin kannattaa laittaa sitten enmmän rahaa ja ostaa se linko. Kyllä oli taas niin vaikeasti selitetty.
Niinpä... tutkin yhden liikkeen pihassa Parkkia, jossa tuo levy oli kiinni ja pikkuisen heppoiselta vaikutti hintaansa nähden. Siksi harkinnassa on tuon tekeminen itse.
Näky siinä olevan joku taitoskohta, näkyy viimeisessä kuvassa. Tuo jousihan on sitä varten, että auran tökätessä kovempaan matskuun yläreunaa kääntyy alas. Pehmentää iskua, kuski ei lennä puikoista ja yleensä menee esteen yli. Samalla se säästää kaikkea mikä voi mennä niinkin suuresta tökkäyksestä rikki.
Viime talvena juttelin ex-työkaverin kanssa joka oli laittanut mönkijään puskulevyn ja tykkäsi kovasti, kun oli sellainen jousitettu malli.
tevisu kirjoitti:Juu...noinhan se varmaan on. Taitaa joutua tekemään itse, eihän tuossa ole muuta hankalaa kuin mitoitus... ja tuon jousen metsästäminen...
Varmaan joku 100-120 cm leveyttä kone tehosta riippuen ja korkeutta varmaan olisi hyvä olla n. 40 cm...
Tee levystä tarpeeksi kaareva jotta lumi liikkuu siinä hyvin ja sivulle käännössä on hyvä olla myös todella jyrkkä kulmakin sillä muuten se lumi saattaa vaan kerääntyä siihen eteen ja meno loppuu lyhyeen kun kone ei enää etene.
Suosittelen laittamaan sinne alareunaan myös jonkun vahva kumin sillä eikös Stigallakin sellainen ole sinne saatavilla tai ainakin on ollut joskus, niin ei lähde sorapihaltakaan sorat liikkeelle.
Juu, ajattelin 120 cm leveydeksi (kuten alkuperäinen) ja kaarevuus pitää miettiä sitten kun alkaa levyä mankeloimaan. Jonkinlainen säätö tuolle kulmalle pitää tehdä, mutta mielestäni sen ei tarvitse toimia kuskin penkiltä. Koneen teho on 18,5 hp, mutta nelivedon puute on ehkä pahin noissa lumihommissa.
Kumi levyn alareunaan on tarkoitus laittaa, ja kuten sanoit, Stigallakin sellainen on halpaan 117 euron hintaan...
Levyosan paksuudeksi ajettelin 2 mm terästä...riiittänee kun laitan takaosaan neljään kohtaan vahvikkeet?
Näyttäisi, että mielenkiintoinen projekti alkamassa....
Viimeksi muokannut tevisu, La Heinä 29, 2006 20:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pari pitkähköä päivää leikattu, hitsattu ja rälläköity. Kapistus on nyt maalausta ja alareunan kumilistaa vaille valmis.
Täytyy vielä käydä viemässä levy mökille sovitettavaksi koneeseen ja toivoa kaiken olevan kohdallaan. Tarkat mitat tuli otettua, joten melko luottavainen olen sopivuuden suhteen.
Mukavaa muuten rakentaa pitkästä aikaa jotain, joka vaati hiukan miettimistä. Lopputulos toivottavasti talvella palkitsee ja nyt palkitsee jo se, että rahaa upposi vain ~30 euroa.
Kaupallisen tuotteen paino on 32 kg, tuosta omasta tuli vähän painavampi eli 42 kg.
Projekti edennyt ihan mukavasti. Pari viikkoa sitten ajelin mökin pihassa kuvitellen lumen läsnäoloa... Hyvin istui koneen eteen ja kaikki toimii kuten pitääkin. Maalaus vielä uupuu. Lopullinen säätö ja toimivuus nähdään talvella.
Loppusyksyllä pitäisi vaihtaa nuo SAE90? öljyt kun talvella ei ohjekirja niitä suosita. Ohjekirja sanoo talveksi 5W-30 tai 10W-30. Täyssynteettistä öljyä ei saa käyttää. Lämpiää kuulemma kone liikaa (ilmajäähdytteinen kansiventtiilikone)
Vaihtoehtoina olen löytänyt puolisynteettistä, mutta mineraaliöljyä ei oikein tahdo löytyä... mitä oikein tuonne tungen? Nämä ölyt on ihan mysteeri meikäläiselle....
Mä olen käyttänyt Mobil Garden 4T oljyä Hussen Riderissä jo monta vuotta. On SAE30 öljy. Sitä myy ainakin Prismat ja hinta on jossain vitosen huitteilla litra.
janski kirjoitti:Mä olen käyttänyt Mobil Garden 4T oljyä Hussen Riderissä jo monta vuotta. On SAE30 öljy. Sitä myy ainakin Prismat ja hinta on jossain vitosen huitteilla litra.
Juu, mutta talvella ei valmistaja suosittele tuota.
tevisu kirjoitti:Projekti edennyt ihan mukavasti. Pari viikkoa sitten ajelin mökin pihassa kuvitellen lumen läsnäoloa... Hyvin istui koneen eteen ja kaikki toimii kuten pitääkin. Maalaus vielä uupuu. Lopullinen säätö ja toimivuus nähdään talvella.
Loppusyksyllä pitäisi vaihtaa nuo SAE90? öljyt kun talvella ei ohjekirja niitä suosita. Ohjekirja sanoo talveksi 5W-30 tai 10W-30. Täyssynteettistä öljyä ei saa käyttää. Lämpiää kuulemma kone liikaa (ilmajäähdytteinen kansiventtiilikone)
Vaihtoehtoina olen löytänyt puolisynteettistä, mutta mineraaliöljyä ei oikein tahdo löytyä... mitä oikein tuonne tungen? Nämä ölyt on ihan mysteeri meikäläiselle....
Kesällä tuo SAE30 on oikea öljy ja sitten talveksi ihan tavallinen mineraaliöljy 10w30. Löytyy mm. maatalouskaupoista vallan hyvin. Tuo lämpeneminen on yksi ongelma ja toinen roiskevoitelu. Heittopyörä ei saa "otetta" hienoista synteettisistä. Tämä siis jos ei koneessa pumppua.