Neliveto + Nelipyöräohjaus samassa henkilöautossa?
Neliveto + Nelipyöräohjaus samassa henkilöautossa?
Kertokaas nyt sitten henkilöautoja joissa mainitut ominaisuudet ovat yhtä aikaa...
Mitsu Galant Dynamic 4 on sellainen, mutta nelipyöräohjaus toimiin tasan väärin suunnitellussa käyttötarkoituksessa.
Lisävaatimuksena mahdollisimman pieni koko ja ohjauksen toimiminen kääntösädettä pienentävästi eli takapyörät kääntyvät vastasuuntaan etupyöriin nähden, ainakin pienissä nopeuksissa.
Mutta kertokaahan missä kikottimissa tuota kombinaatiota on ollut niin kaivelen sitten itse millaisia systeemejä ko. autoissa on käytetty
-Ville
Mitsu Galant Dynamic 4 on sellainen, mutta nelipyöräohjaus toimiin tasan väärin suunnitellussa käyttötarkoituksessa.
Lisävaatimuksena mahdollisimman pieni koko ja ohjauksen toimiminen kääntösädettä pienentävästi eli takapyörät kääntyvät vastasuuntaan etupyöriin nähden, ainakin pienissä nopeuksissa.
Mutta kertokaahan missä kikottimissa tuota kombinaatiota on ollut niin kaivelen sitten itse millaisia systeemejä ko. autoissa on käytetty
-Ville
eikös jotkut jäärata-autot oo nelivetoisia ja kaikki pyörät kääntyy?
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
niinno yleenä nämä ovat just niitä suurentaa kääntösädettä juttuja..
tosin, muistaisin kuulleeni, että joissain laitteissa toimisi sekä, että.. eli tarvittaessa myös vastakkaiseen suuntaan kuin etupyörät. voi olla ihan kukkua, mutta muistelisin näin..
toteutuksesta sen verran, että miten ois hydraulinen ohjaus takapyörille, eli pieni sylinteri eteen, ja suuri taakse.. toiset päät sylintereistä letkulla yhteen ja toiset paisariin.. ihan vaan ajatuksena..
tosin, muistaisin kuulleeni, että joissain laitteissa toimisi sekä, että.. eli tarvittaessa myös vastakkaiseen suuntaan kuin etupyörät. voi olla ihan kukkua, mutta muistelisin näin..
toteutuksesta sen verran, että miten ois hydraulinen ohjaus takapyörille, eli pieni sylinteri eteen, ja suuri taakse.. toiset päät sylintereistä letkulla yhteen ja toiset paisariin.. ihan vaan ajatuksena..
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
kyllä tais mastassa olla nopeuden tunnistava eli pienillä nopeksilla kääntöympyrää pienentävä ja isommilla sitten tuota sivuttais liikkeen tehostamista?
tuo masta vaan ei ollut neliveto malli
V-M
tuo masta vaan ei ollut neliveto malli
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Olihan noita sellaisiakin (en muista Mazda vai Honda) jossa ohjaus oli täysin mekaaninen etupyörien kulmasta riippuva. Pienillä kulmilla kääntyivät samaa ja isommilla eri suuntiin, välissä kävi tietysti suorassa Ilmeisesti huomasivat sitten että on niitä muitakin (ja halvempia) konsteja tehdä autoon ajo-ominaisuudet.
Ainakin 80-90 lukujen taitteen Honda Prelude 4WS oli tuollainen.Hessu kirjoitti:Olihan noita sellaisiakin (en muista Mazda vai Honda) jossa ohjaus oli täysin mekaaninen etupyörien kulmasta riippuva. Pienillä kulmilla kääntyivät samaa ja isommilla eri suuntiin, välissä kävi tietysti suorassa Ilmeisesti huomasivat sitten että on niitä muitakin (ja halvempia) konsteja tehdä autoon ajo-ominaisuudet.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Re: Neliveto + Nelipyöräohjaus samassa henkilöautossa?
Honda Preludessa oli joskus neliveto ja nelipyöräohjaus samassa. Olisko ollut 80-90-luvun vaihteen tienoilla, kun itsekin moisella ajelin. Kivasti tuommonen vehje kulki talviliukkaillakin tuon nelivedon ansiosta.
EDIT: Jussi ehti ensin...
EDIT: Jussi ehti ensin...
Peter Arosarka, Suomen Saab-Klubin jäsen #2200
Saab 99 LEA 2.0 2d -74
Saab 99 LEA 2.0 2d -74
Muistaakseni ainakin silloin, kun noita kikottimia oli, ohjauksen täytyi olla joidenkin määräyksien mukaan mekaanisesti hoidettu myös taakse. Jos siis maantieliikenteeseen aikoi. Miten nykyisin?turkkaki kirjoitti:...toteutuksesta sen verran, että miten ois hydraulinen ohjaus takapyörille, eli pieni sylinteri eteen, ja suuri taakse.. toiset päät sylintereistä letkulla yhteen ja toiset paisariin.. ihan vaan ajatuksena..
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. + pihassa myös 9-5 2.3T aut. -07
lienee puoli paha laittaa tieliikenteeseen sellaista mekaanistakaan, jos se on ominpäin ratusteltu... ja eikös noita ollut sekä mekaanisia, että hydraulisia silloinkin joskus, kun noista enemmän puhuttiin..
jotenkin vaan tuntuu, että paikallinen katsastusmies antais porttikiellon konttorille, jos tommosen itse toteutettuna näkis..
jotenkin vaan tuntuu, että paikallinen katsastusmies antais porttikiellon konttorille, jos tommosen itse toteutettuna näkis..
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Jees, kaikki esille tulleet autot tuli itsellekin mieleen, lisää saa kertoa jos vaan joku tietää.
Kyseinen käyttötarkoitushan on autosuunnistus, jossa auto ei voi kääntyä liian hyvin tai olla liian pieni. Neliveto on kuitenkin yliveto...
Viimeksi eilen meinasi palaa käämi peruutteluun käännöksissä... Tosin alla ei ollut normi kisa-automme (tercel 4wd) vaan toinen vielä kankeampi värkki.
Paluumatkalla sitten tuli mieleen että olisikohan tällaisia olemassa. Täytyy tonkia tarkemmin toteutuksia näistä mitä on tullut ilmi.
Tämä mm. Markku Alenin ajama Tigra Ice Race Car oli todellakin nelipyöräohjauksella, kääntyi vauhdista riippumatta aina kääntösädettä pienentävästi ja takapyörät kääntyivät liki yhtä paljon kuin etupyörät. Radat olivat niin syheröitä ettei normiohjaus olisi riittänyt millään ilveellä.
-Ville
Kyseinen käyttötarkoitushan on autosuunnistus, jossa auto ei voi kääntyä liian hyvin tai olla liian pieni. Neliveto on kuitenkin yliveto...
Viimeksi eilen meinasi palaa käämi peruutteluun käännöksissä... Tosin alla ei ollut normi kisa-automme (tercel 4wd) vaan toinen vielä kankeampi värkki.
Paluumatkalla sitten tuli mieleen että olisikohan tällaisia olemassa. Täytyy tonkia tarkemmin toteutuksia näistä mitä on tullut ilmi.
Tämä mm. Markku Alenin ajama Tigra Ice Race Car oli todellakin nelipyöräohjauksella, kääntyi vauhdista riippumatta aina kääntösädettä pienentävästi ja takapyörät kääntyivät liki yhtä paljon kuin etupyörät. Radat olivat niin syheröitä ettei normiohjaus olisi riittänyt millään ilveellä.
-Ville
Saabeissa on muutamaa vuosimallia lukuunottamatta etupenkkien välissä vipu, mistä saa hetkellisesti pienennettyä auton kääntösädettä. Ei tosin onnistu paikallaan ollessa, eikä ihan kävelyvauhdista
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Soveltuisikohan Subaru Justy tuohon autosuunnistukseen?Baas 009 kirjoitti:Kyseinen käyttötarkoitushan on autosuunnistus, jossa auto ei voi kääntyä liian hyvin tai olla liian pieni. Neliveto on kuitenkin yliveto...
Nelipyöräohjausta ei varmaankaan ole, mutta neliveto löytyy eikä ole autoa koolla pilattu.
http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=862964
Osta aina halvinta. Se tulee kalliiksi ja kallis on laadukasta.
#2222 Saab 9000 CSE 2.0T '96
Saab 9⁵ 2.3t '00
#2222 Saab 9000 CSE 2.0T '96
Saab 9⁵ 2.3t '00
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2909
- Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
- Paikkakunta: Vaasa
- Viesti:
Justy on todennäköisesti yleisin autosuunnistusauto... täällä on välillä suunnnistuskisat olleet "Justy-miittejä". Itse sekoitimme pakkaa Corolla Ke20:lläDefeat kirjoitti:Soveltuisikohan Subaru Justy tuohon autosuunnistukseen?Baas 009 kirjoitti:Kyseinen käyttötarkoitushan on autosuunnistus, jossa auto ei voi kääntyä liian hyvin tai olla liian pieni. Neliveto on kuitenkin yliveto...
Nelipyöräohjausta ei varmaankaan ole, mutta neliveto löytyy eikä ole autoa koolla pilattu.
http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=862964
Justy on näppärä peli tohon hommaan, sopivan lyhyt ja kapea, +korotukset ja panssarit, niin eihän sitä pysäytä juuri mikään
Mitsun GT3000:ssa tais olla myös tuo nelipyöräohjaus. (ja neliveto)
Ps. Totesivat muuten joskus nelipyöräohjauksisen auton hitaammaksi radalla kuin vastaavan 2 pyöräohjauksella.
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."