hyötykäyttöä vanhoille kovalevyille?
hyötykäyttöä vanhoille kovalevyille?
kaappiin on kasautunut vuosien aikana muutama kovalevy haarukassa 100MB-1GB, noillahan ei ole käyttöarvoa juurikaan enää, ainakaan minulla. onko muuta hyvää kohdetta noille kun heittää vesilintua?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Sillä 100Mb asemalla voisi olla jo museoarvoa...
...Ei kait muuta kuin kierrätykseen vain...
...Ei kait muuta kuin kierrätykseen vain...
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
Re: hyötykäyttöä vanhoille kovalevyille?
Aiheesta mitään tietämättä, ovat pirun hyviä maalitauluja ampumaradalla... Haulikkokin tekee vekkulia jälkeä tuollaiseen.lucaf kirjoitti:onko muuta hyvää kohdetta noille kun heittää vesilintua?
Mutta jos ihan käytännön käyttöä mietit, mitenkäs olisi Linux-asennus? Linuxista tiedänkin sitten ihan yhtä paljon kuin sika videonauhurista.
-Janne-
Saab 9-3 TiD '99
-
- "Aero"
- Viestit: 437
- Liittynyt: To Loka 14, 2004 21:32
- Paikkakunta: Mikkeli
ainakin muistoarvoa. se on 90-luvun puolestavälistä seagaten 120MB, niiltä ajoilta kun itse kasasin mikromikkoja ICL:n tehtaalla. tuo oli pitkään suurin kovalevy, muut vaihtoehdot oli 40 ja 85. sitten tulivat 240 megaiset ja ne vasta kunnioitusta herättivät . kymmenessä vuodessa lukemat ovat tuhatkertaistuneettommij kirjoitti:Sillä 100Mb asemalla voisi olla jo museoarvoa...
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Itse myös Nokia Datan tietokonetehtaalla (myöh. ICL) työskennelleenä, ostin omaan MikroMikko 1:een (käyttis CP/M) "ison" firmalta kovalevyn, joka oli kooltaan huimat 5 Mb ja täysikorkuinen ja 5.25" levyinen. Hintaa en muista, mutta kallis oli. Piti saada hieman storagea, kun ei huvittanut jatkuvasti veivata kahdella 5.25" floopyasemalla dataa koneelle. Tallennuskapa oli em. flopyilla "huimat" 160 kt per levy, mutta Lotus 1-2-3 ja WordStart latautuivat hienosti + hieno "vihermerkkinäyttö" eivätkä sovellukset kaatuneet koskaan.lucaf kirjoitti:ainakin muistoarvoa. se on 90-luvun puolestavälistä seagaten 120MB, niiltä ajoilta kun itse kasasin mikromikkoja ICL:n tehtaalla. tuo oli pitkään suurin kovalevy, muut vaihtoehdot oli 40 ja 85. sitten tulivat 240 megaiset ja ne vasta kunnioitusta herättivät . kymmenessä vuodessa lukemat ovat tuhatkertaistuneettommij kirjoitti:Sillä 100Mb asemalla voisi olla jo museoarvoa...
SSAero
nyt kun aletaan oikein vetistelemään, kuka muistaa 2.88 megaiset floppy asemat? itellekin piti joskus sellainen hankkia, ja eihän se tainnut edes toimia kunnolla. eli nimensä mukaisesti floppi
mut edelleen haluan eroon noista kovalavyistä, kierrätykseen ne kai sitten menee jos ei keksi muuta.
ei tuota satastakaan kannata säilyttää, huutonetissäkin edelleen kaupitellaan eurolla jotain 386 koneita joista löytyy taatusti antiikkisempaa kovoa
mut edelleen haluan eroon noista kovalavyistä, kierrätykseen ne kai sitten menee jos ei keksi muuta.
ei tuota satastakaan kannata säilyttää, huutonetissäkin edelleen kaupitellaan eurolla jotain 386 koneita joista löytyy taatusti antiikkisempaa kovoa
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2937
- Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
- Paikkakunta: H:ki - J:kylä
Lucaf! Kun sulla on noita kivikautisia osia niin sattuuko olemaan yhtään emoa jossa olis eisa-väylä( ikinä kuulutkaan ite)? Duuni kaveri kyseli erääseen labrakonetta ohjaavaan koneeseen.
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
-
- "Ruisku"
- Viestit: 105
- Liittynyt: Pe Kesä 03, 2005 11:13
- Paikkakunta: Helsinki
Näköjään tätä on joku muukin miettinyt: http://flickr.com/photos/37156089@N00/sets/1201999/
Se mikä taidoissa hävitään, se jääräpäisyydessä voitetaan.
Heh, meikäläinen oli aiemmassa elämässä Amigamiehiä, tuli silloin hommattua SupraDrive kovokin 500een, maksoi saman verran kuin itse konekin!, ja tilaa oli ruhtinaalliset 80 mt.
Mutta se oli paljon, kovolle mahtui kaikki pelit mitä omistin... Ja tilaa vielä jäikin.
Puhumattakaan siitä, että esimerkiksi Ultima 6 muuttui ihan pelattavaksi kun ne minuutteja kestäneet lataustauot joka viides minuutti jäi pois...
Kuinka pieneen sitä silloin olikaan tyytyväinen...
http://www.lihikset.net/amiga/ (Myyty sittemmin klubilaiselle!)
Mutta se oli paljon, kovolle mahtui kaikki pelit mitä omistin... Ja tilaa vielä jäikin.
Puhumattakaan siitä, että esimerkiksi Ultima 6 muuttui ihan pelattavaksi kun ne minuutteja kestäneet lataustauot joka viides minuutti jäi pois...
Kuinka pieneen sitä silloin olikaan tyytyväinen...
http://www.lihikset.net/amiga/ (Myyty sittemmin klubilaiselle!)
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
muistan kyl ulkomuodolta sen mikromikko mallin jossa oli eisa-väylä (mitä se sitten tarkoittikaan, en muista), mut eipä ole jäänyt käsiin, eikä muutenkaan noita osia löydy muita kun noi kovot. mitäs kivikautista näissä osissa on? eihän mulla ole edes lerppuasemaa.Psychocowboy kirjoitti:Lucaf! Kun sulla on noita kivikautisia osia niin sattuuko olemaan yhtään emoa jossa olis eisa-väylä( ikinä kuulutkaan ite)? Duuni kaveri kyseli erääseen labrakonetta ohjaavaan koneeseen.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Heh, meikäläinen oli aiemmassa elämässä Amigamiehiä, tuli silloin hommattua SupraDrive kovokin 500een, maksoi saman verran kuin itse konekin!, ja tilaa oli ruhtinaalliset 80 mt.
Mutta se oli paljon, kovolle mahtui kaikki pelit mitä omistin... Ja tilaa vielä jäikin.
Puhumattakaan siitä, että esimerkiksi Ultima 6 muuttui ihan pelattavaksi kun ne minuutteja kestäneet lataustauot joka viides minuutti jäi pois...
Kuinka pieneen sitä silloin olikaan tyytyväinen...
http://www.lihikset.net/amiga/ (Myyty sittemmin klubilaiselle!)
Mutta se oli paljon, kovolle mahtui kaikki pelit mitä omistin... Ja tilaa vielä jäikin.
Puhumattakaan siitä, että esimerkiksi Ultima 6 muuttui ihan pelattavaksi kun ne minuutteja kestäneet lataustauot joka viides minuutti jäi pois...
Kuinka pieneen sitä silloin olikaan tyytyväinen...
http://www.lihikset.net/amiga/ (Myyty sittemmin klubilaiselle!)
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
http://koti.mbnet.fi/brakke/saab/
Saapasta suvussa, ennen, nyt ja tulevaisuudessa.
#2663 - Mikael Bragge
900i '93 2.1 (KA) 900t8 '86 (mega_pr) 900t8 '88 (va)
Saapasta suvussa, ennen, nyt ja tulevaisuudessa.
#2663 - Mikael Bragge
900i '93 2.1 (KA) 900t8 '86 (mega_pr) 900t8 '88 (va)
Tuota "äänilevy" juttua tuli joskus 10v sitten testattua, toimihan se. Mutta vahvari vaan tykkäs kyttyrää tuosta kokeilusta. Mulla on hyllyssä vielä täyskokoisia (5.25") 20Mb levyjäkin. Ja Matikka prossuja 8086 pahvisine nosto apuineen ja 80286 jne... Lisä muistikortteja 386 avaamattomissa paketeissa, uudempaa nauha asemaa ja muuta tauhkaa.
Tulipas 90 alussa tehtyä tuo "äänikorttikin" ite kun niitä ei silloin ollut tarjolla tai sitten ne maksoivat mansikoita. Tuo kortti oli nimeltään Covox ja siitä oli BBS:ssä joitain juttuja (ei ollu inteerinettiä sillon tarjolla) ja niillä peruilla sitten sellasen väsäsin yhden elektoniikasta perillä olleen henkilön kanssa.
Tukeahan sille ei ollut kuin joissain peleissä mutta olipahan kuitenkin. Olihan se eriä ku sen emon kajarin piipitys
EISAa ei ollu paljoakaan (kallis emo ja kalliit kortit) mutta tarjos toki nopeamman väylän. Mulla on vieläkin yhdessä koneessa SCSI Kovot ja CD asema käytössä (486 350Mhz kone)
Isosta kovosta voisin haluta ne magneetit jos vielä jostain löytyy tommosta 5.25" täyskokosta tai jopa sitä 8" ikä mallia.
Noita koneita Porvoossa asuessa (89-95) tuli kasailtua enemmänkin ja korjailtua muutamille yrittäjille ja realisointi keskuksille siinä lähialueella.
V-M
Tulipas 90 alussa tehtyä tuo "äänikorttikin" ite kun niitä ei silloin ollut tarjolla tai sitten ne maksoivat mansikoita. Tuo kortti oli nimeltään Covox ja siitä oli BBS:ssä joitain juttuja (ei ollu inteerinettiä sillon tarjolla) ja niillä peruilla sitten sellasen väsäsin yhden elektoniikasta perillä olleen henkilön kanssa.
Tukeahan sille ei ollut kuin joissain peleissä mutta olipahan kuitenkin. Olihan se eriä ku sen emon kajarin piipitys
EISAa ei ollu paljoakaan (kallis emo ja kalliit kortit) mutta tarjos toki nopeamman väylän. Mulla on vieläkin yhdessä koneessa SCSI Kovot ja CD asema käytössä (486 350Mhz kone)
Isosta kovosta voisin haluta ne magneetit jos vielä jostain löytyy tommosta 5.25" täyskokosta tai jopa sitä 8" ikä mallia.
Noita koneita Porvoossa asuessa (89-95) tuli kasailtua enemmänkin ja korjailtua muutamille yrittäjille ja realisointi keskuksille siinä lähialueella.
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Meillä oli mummolaan kulkeutunut joskus sellainen samperin iso keskuskone jostain konkurssipesänhuutokaupasta Siinä taisi olla semmoiset 8" kovalevyt ja ne magneetit. Samperi, että niitä oli hankala saada irti toisistaan ja kerran sitä jäi skidinä sormetkin väliin. Jos oikein muistan niin itkuhan siinä tuli ja sormet oli toista päivää hellänä
Niistä kovon levyistä vielä, että ne lensivät aika kiitettävän kauas, kun niitä viskeli ku frisbeitä.
EDIT: Ja ku normikovotkin tottelevat maan vetovoimaa siinä missä kivetkin niin kaipa ne soveltuvat myös verkonpainoiksi.
Niistä kovon levyistä vielä, että ne lensivät aika kiitettävän kauas, kun niitä viskeli ku frisbeitä.
EDIT: Ja ku normikovotkin tottelevat maan vetovoimaa siinä missä kivetkin niin kaipa ne soveltuvat myös verkonpainoiksi.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001