PC:n lämmöt, kasvaako jos ottaa kuoret pois?

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Joni Tervalahti
"Viggen"
Viestit: 643
Liittynyt: Su Loka 23, 2005 21:22
Paikkakunta: Honkajoki

Re: win xp sirisee kun skrollaa ikkunaa

Viesti Kirjoittaja Joni Tervalahti »

lucaf kirjoitti:keskusyksiköstä on kuoret pois jäähdytyksen parantamiseksi
Yleensä jäähdytys huononee kun kuoret otetaan pois. Ilmavirta koneen sisällä tällöin pienempi, kuin kuoret kiinni.

Pahoitteluni OT:sta.
#2671
9-5 wagon 2.2tid 2004
tech2 ohjelmoinnit, vikakoodien luku jne. pohjois-satakunnassa 041 310 2313 tai yv
Maximus
"Viggen"
Viestit: 513
Liittynyt: To Marras 10, 2005 18:18
Paikkakunta: Lodz, Poland

Viesti Kirjoittaja Maximus »

Ei kyllä minullakaan ole tietoa, että mistä johtuu. Mutta piti tarttua tuohon kuoriongelmaan, että se nyt on vähän kanssa, että huononeeko se jäähdytys vai ei, jos kuoria ei ole. Kyllä minulla laski entisessä kopassa ~60 astetta prosessorin lämmöt JA TOTTA ON :D Tai no siihen piti myös tehdä muitakin modifikaatioita, mutta näin kävi. Nykyisessä kopassa en näe niin paljoa haittaa tuosta lämmön tuottamisesta, että ottaisin kuoret irti.
Enemmänkin tuo kuulostaa laitevialta, eikä softavialta.. :roll:

Tämäki oli hieman offtopic..
BMW 530XD -08
Ex:Saab 9000 2.0T -89
Ex: Saab 9-5 2.3t Wagon -00
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

splittasin tämän omaksi threadiksi kun näytti aihe kiinnostavan.

hommasin netistä ohjelman joka näyttää kovalevyjen lämpötilat, ja sen verran huolestuin että riisuin kuoret pois.

aiemmin lisäksi kovot oli päällekkäin ilman milliäkään ilmakerrosta välissä. toisen kovon lämmöt liikkui 55:ssä.

eli kuori pois ja toinen kovo väljempään paikkaan, kovon lämmöt laski 5-10 astetta, tosin tuo kovo silti hajosi muutaman päivän jälkeen...

mietin itsekin olisiko kuoren kanssa viielämpi, mutta sen verran heikosti se powerin tuuletin siirtää ilmaa tässä mun tietsikassa etten jaksa uskoa että kannattaa kuorta pitää. myös huoneilmalla pystyy vaikuttamaan hyvin jäähdyttämiseen kun ei ole kuoria. eli luukut auki ja toppatakki päälle :)
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8266
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Riippuu siitä mitä tekee koneella. Nettiselauksessa lämööt kaiketi pitäisi olla neljän kympin alle. Töissä mitattiin lasermittarilla koneesta lämmöt jossa kaksi AMD64 prossua. 32 astetta oli lämpö siilen juurella.

Itte olen miettinyt jos laittaisi tuohon koneen etulevyyn kiinni kunnon flektin. Flektille pieni huuva ja prossulle kotelon siilen ympärille, putket flektin huuvalta prossulle ja prossulta ulos kotelosta. Sitten vielä putki sellaista, että on pienempää kuin tuulettimen halkaisija = virtauspoikki pinta-ala pienenee = virtauksen nopeus kasvaa, kun tuuletin pukkaa tasaista ilmavirtaa putkeen. Eikä ilma tule kotelon sisältä vaan kotelon ulkopuolelta. Sillen ympärille ei sitä koteloa saa niin tiiviiksi, tai saahan sen mutta ei kannata, joten koteloonkin tulee pikkuisen ilman kiertoa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Jokke A
"Saabisti"
Viestit: 1670
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 18:58
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Jokke A »

Onkos pojilla yhtäkään kotelotuuletinta? Muutama 80mm flekti pakottamaan ilma kotelon läpi auttaa jo kummasti. Ääntäkään eivät pahemmin pidä pienellä jännitteellä.

EDIT:
Everest Ultimate Edition 2006:n näyttämät lämpötilat peruskäytön aikana, kone ollut aamusta asti päällä:
Suoritin: 35 astetta
Kiintolevyt: 45 ja 36 astetta
Emolevy: 37 astetta
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
Rafu
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 13:51
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rafu »

Riippuu niin paljon siitä miten on kotelo ja tuuletus tehty. Itsellä puhaltaa edessä 120mm tuuletin ilmaa sisään ja samanlainen imee takana sitä ulos. On kuumempi ilman kuoria kuin kuorten kanssa.
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
Aaviita
"Hirsch"
Viestit: 917
Liittynyt: La Kesä 18, 2005 18:31
Paikkakunta: 33310

Viesti Kirjoittaja Aaviita »

Kannattaa laittaa tuulettimet siten, että osa lykkää ilmaa koteloon ja osa pois. Mulla samaa luokkaa lämmöt kuin Jokke A:lla ja kaksi tuuletinta sisään ja kaksi ulos.
Jokke A
"Saabisti"
Viestit: 1670
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 18:58
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Jokke A »

Tosiaan unohtui mainita, että ilma virtaa omassa kotelossani edestä taaksepäin, etupaneelin tuuletin siis imee ilmaa sisään ja takaseinässä oleva puskee sitä pois.
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
olli9000CDturbo
"Aero"
Viestit: 431
Liittynyt: Ti Elo 03, 2004 10:08
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja olli9000CDturbo »

Breadfan86 kirjoitti:Kuinkahan lämpösenä tommosen AMD:n 64 prosessorin kuuluis käydä.
Oman AMD 3700+ Santtun lämmöt on vakio coolerilla iddlenä 38 ja kovassa kuormituksessa (Piin desimaalin laskussa n. 7min.) 55 astetta (Omani toki on kellotettu 2,65Ghz ja vakiona 2,2Ghz 8) ). Olen kuullut ettei amd 64 jatkuva lämpö sais olla yli 55 eikä hetkellisen yli 70 astetta. Luvuista en ole kyllä ihan varma. :roll: :?:
#1249
9000 Aero Aut. -95 (Joulutonttu) Imola Red OE
9-5 4d 2.3t SE M5 -98
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Oikein tehdyssä(ja riittävässä) kotelotuuletuksessa lämmöt ovat alempana kotelo kiinni kuin auki. Yksinkertaistettuna näin: Edestä alhaalta kylmää sisään ja takaa ylhäältä lämmin ulos.

Nykyaikaisessa koneessa ei todellakaan riitä ilmankierto pelkän virtalähteen puhaltimen tuottamana.. ei riittänyt edellisenkään sukupolven koneissa enää kunnolla.

Sitten ilmankiertoa "viritteleville" tiedoksi, normaali tietokonepuhallin ei omaa nimeksikään kykyä tuottaa painetta, eli ropelia pienempää putkea ei oikein voi käyttää ilmanohjauksessa.. virtausnopeus ei kasva, puhallin vaan kavitoi. Kaksi peräkkäistä puhallinta pystyy tuottamaan jo hieman painetta, mutta parhaan lopputuloksen kannalta puhaltimilla on syytä olla väliä muutama sentti ja välillä oleva kanava roopelin halkaisijainen.


Laitteiston jäähdytystä suunnitellessa kannattaa huomioida fakta, että useiden elektroniikkakomponenttien elinikä putoaa puoleen lämpötilan noustessa 10 astetta(vaihtelua on eri komponenttien välillä, mutta pahimmillaan mennään halvoissa(=huonolaatuisissa) komponenteissa, etenkin kondensaattoreissa vieläkin rajumpaa alamäkeä).
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
moksu
"Hölösuu"
Viestit: 1260
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 16:33

Viesti Kirjoittaja moksu »

lucaf kirjoitti: hommasin netistä ohjelman joka näyttää kovalevyjen lämpötilat, ja sen verran huolestuin että riisuin kuoret pois.
Mikäs toi ohjelma on ?
9-3 2,0 aero -05 avo
9-5 2,3T aero -06
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

moksu kirjoitti:
Mikäs toi ohjelma on ?
Esim. HDD temp tai sitten laajemmaltikkin koneesta tietoja kertovia ohjelmia ovat mm. everest, sisoft sandra ja monet emolevyjen ajurilevykkeille ympätyt merkkikohtaiset/freeware apuohjelmat.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Vastaa Viestiin