Saab Draken tietäjää ?

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Saabikas

Saab Draken tietäjää ?

Viesti Kirjoittaja Saabikas »

Mikä on laite ohjaamossa ylhäällä näkökentässä hieman keskiviivan vasemmalla puolen ? Alfa-merkillä ja asteikko taisi olla 0-30 ja osittainen "punaviiva" ?
Jusau

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Ryskylle ei kummemmin koulutettu, mutta näkyykö ko. kuvissa moinen kapistus http://www.canit.se/~griffon/aviation/d ... ckpit.html

Liittyisiköhän vaikka ILS:iin (liukupolkuun)?
vtp9k
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 16:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Saab Draken tietäjää ?

Viesti Kirjoittaja vtp9k »

Saabikas kirjoitti:Mikä on laite ohjaamossa ylhäällä näkökentässä hieman keskiviivan vasemmalla puolen ? Alfa-merkillä ja asteikko taisi olla 0-30 ja osittainen "punaviiva" ?
Veikkaanpa että kyseessä on angle of attack -mittari.
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Kohtauskulmamittari se on
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Saabikas

Viesti Kirjoittaja Saabikas »

Kiitos ja kumarrus:) Mutta mikä mahtaa olla toimintaperiaate ja käyttö in action ?
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kohtauskulma
Kohtauskulmamittari auttaa pilottia hahmottamaan koneen asentoa ja lentotilaa.

http://www.seepia.org/html/seepia5/siipi/siipi.shtml
Sakkaus

Toinen hyvin merkittävä ilmiö on sakkaus. Sakkausta esiintyy, kun kohtauskulmaa kasvatetaan niin paljon, että takimmainen patopiste ei enää pysy jättöreunalla. Tällöin ilmavirtaus siiven takaosassa irtoaa siiven pinnasta ja muuttuu turbulentiksi, jolloin siipi ei enää käännä virtausta eikä siis tuota nostovoimaa. Tämä lentotila on ymmärrettävästi turmiollinen, ja sen ilmenemistä pyritäänkin minimoimaan.

Sakkaus tapahtuu usein pienillä lentonopeuksilla, jolloin vaaditaan suurta kohtauskulmaa. Tämä on tilanne laskeuduttaessa, jolloin nostovoiman katoaminen olisi suorastaan letaalia. Siiven nostovoiman lisäämiseksi käytetäänkin poikkeuksetta laippoja eli laskusiivekkeitä, jotka kasvattavat siiven nostovoimakerrointa lisäämällä profiilin kaarevuutta.

On kuitenkin huomattava, että sakkaus ei riipu suoraan ilmanopeudesta, vaan välillisesti kohtauskulman kautta. Hyvin suurellakin ilmanopeudella on mahdollista kasvattaa kohtauskulmaa liiaksi, jolloin tapahtuu ns. G-sakkaus. Monilla delta- eli kolmiosiipisillä lentokoneilla, kuten Concorde-yliäänimatkustajakoneella tai Draken-suihkuhävittäjällä, esiintyy myös ilmiö nimeltä supersakkaus. Tällöin koneen ohjainpinnat, jotka sijaitsevat siiven takaosassa, sakkaavat, eikä korjaaminen enää onnistu.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Rynnäkkösämpylä
"Viggen"
Viestit: 679
Liittynyt: La Heinä 24, 2004 10:53
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Rynnäkkösämpylä »

onpas kerrassaan FANTSUN värinen jakkara hävittäjässä! :lol:

(liittyy taas ihan liikaa itse aiheeseen, mutta oli pakko päästä kommentoimaan.)
Kyllä jokaisella itseään kunnioittavalla miehellä tulee löytyä täysin mätä 96!
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Rynnäkkösämpylä kirjoitti:onpas kerrassaan FANTSUN värinen jakkara hävittäjässä! :lol:

(liittyy taas ihan liikaa itse aiheeseen, mutta oli pakko päästä kommentoimaan.)
Siis aiva ihana, hyvä että tämä stailaus ulottuu nykyään sotakoneisiinkin :lol:
TuPe
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Ke Syys 28, 2005 12:51
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TuPe »

Minuteman kirjoitti:
Rynnäkkösämpylä kirjoitti:onpas kerrassaan FANTSUN värinen jakkara hävittäjässä! :lol:

(liittyy taas ihan liikaa itse aiheeseen, mutta oli pakko päästä kommentoimaan.)
Siis aiva ihana, hyvä että tämä stailaus ulottuu nykyään sotakoneisiinkin :lol:
Nykyään... jep :) draakenin eli DK:n ensilento taisi olla n1955 tienoilla.

On kyllä kaunis kone varsinkin ikäisekseen voisi luulla ainakin 20v uudemmaksi. Eikä tainneet lento-ominaisuudetkaan olla ihan sieltä paskimmasta päästä. Hornettiin verrattuna menee kuulemma kuin silitysrauta , kuin kuuma veitsi voihin yms. eli todella vakaa ja tasainen kyyti. Taloudellisuus oli sitten jotain muuta... "kirassia" meni JP päällä niin v*tusti.

Löytyykö vanhoja DK lentäjiä/mekaanikkoja?
Porsche 944 turbo 2jz
Porsche Cayman
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

TuPe kirjoitti:
Nykyään... jep :) draakenin eli DK:n ensilento taisi olla n1955 tienoilla.
Joo toki tuon tiesin, ja meni ohi aiheen, mutta kyllä tuon koneyksilön pilotti taitaa olla vaaleanpunainen parooni. Sellainen mielikuva on että jossainpäin maailmaa Draken on vieläkin aktiivikäytössä, ja olihan Saab tuossakin aikaansa edellä.
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

TuPe kirjoitti:Eikä tainneet lento-ominaisuudetkaan olla ihan sieltä paskimmasta päästä. Hornettiin verrattuna menee kuulemma kuin silitysrauta , kuin kuuma veitsi voihin yms. eli todella vakaa ja tasainen kyyti.
Ei se ihan niin kuitenkaan ole, aika kultaa muistot... sekä HN että DK lentävät kyllä yhtä hyvin kuin silitysrauta, mutta HN:ssä on "pikkasen" kehittyneempi lennonohjausjärjestelmässä muuttelemassa silitysraudan suuntaa.

Ero mikä kuskin jutuissa saattaa tulla tulkituksi paremmiksi lento-ominaisuuksiksi on se että DK:ssa ohjaussauvan liikkeet välittyivät suoraan ohjainpintojen poikkeutuksiksi, eli tuntuma siitä että kone tekee mitä käsketään saattaa olla välittömämpi kuin HN:ssä. HN:ssä pilotin komennolla ja poikkeutuksilla ei ole suoraa yhteyttä.

DK oli aikanaan hyvä kone ja vieläkin aika lyömätön esimerkiksi nopeuden suhteen... ei lentonopeuden vaan tehtävään lähtö nopeuden... siinä vaiheessa kun myöhempien sukupolvien koneet vielä tekevät preflight checkejä platan reunassa on DK jo kilometrissä valmiina torjumaan vainolaisen agression :)
TuPe kirjoitti:Taloudellisuus oli sitten jotain muuta... "kirassia" meni JP päällä niin v*tusti.
Suhteessa työntövoimaan sitä kuluu... nykykoneet haukkaavat "hiukkasen" enemmän.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
olli9000CDturbo
"Aero"
Viestit: 431
Liittynyt: Ti Elo 03, 2004 10:08
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja olli9000CDturbo »

Taas hieman OT, mutta pakko päästä höpisemään. Drakenista en juuri muuta tiedä kuin kuulemma aikansa parhaimmistoa ja ne äänet 8) Sais tulla autoihinkin Saab Draken sarja Viggenin ja Griffinin seuraksi.
#1249
9000 Aero Aut. -95 (Joulutonttu) Imola Red OE
9-5 4d 2.3t SE M5 -98
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Näkikös kukaan muu ilmassa sitä keltaista, juhlamallin Drakenia kun olivat laittamassa pois aktiivipalveluksesta?
Ässä
"Hölösuu"
Viestit: 1653
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2003 07:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Ässä »

snuggles kirjoitti:Näkikös kukaan muu ilmassa sitä keltaista, juhlamallin Drakenia kun olivat laittamassa pois aktiivipalveluksesta?

Tämäkö? Upea!
Ostan: 2-tahti Saab

#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989,
Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
Jusau

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Drakenista en juuri muuta tiedä kuin kuulemma aikansa parhaimmistoa ja ne äänet
DK:n käynnistys oli myös aika mielenkiintoista (ja hajuista) seurattavaa, joskus Oulunsalossa tuli moista oltua katsomassa. Konehan käynnistettiin ns. nestemäisellä ruudilla (en muista litkun kemiallista nimeä), melkoinen katku lähti moottorin käynnistyessä. Käynnistys ei montaa sekuntia kestänyt, kuului vaan melkoinen tömäys ja mylly oli hetkessä tulilla. Melkoinen ero verrattuna vaikka normaalisti käytössä oleviin ilmankehittimiin yms. Yksi syy varmaan, miksi DK oli helvetin nopea starttaamaan hälylähdöissä,
Vastaa Viestiin