MTV3 Autovero kysely

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

MTV3 Autovero kysely

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Käykäähän antamassa mielipiteenne autoverosta alla olevassa osoitteessa.

http://aanestys.mtv3.fi/aanestys/aanest ... enta_suomi
900S(T5.5) M1991(KR)
lintta go go
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
Paikkakunta: Muurola

Viesti Kirjoittaja lintta go go »

Arvaa kumpaa vaihtoehtoa äänestin, ajan paljon suht vanhalla/halvalla autolla.
Aero97
"Aero"
Viestit: 430
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 14:26
Paikkakunta: Enonkoski

Viesti Kirjoittaja Aero97 »

Eiköhän Suomessa makseta auton käytöstä jo nykyisinkin ihan riittävästi. Tuleva verouudistus tietää vaan sitä, että autoilusta maksetaan reilusti entistä enemmän. Juhlaa.
9-3 SC Aero 2.8TS XWD -08
9000 Aero -97
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Tällähän nyt muokataan mielipidettä hienolla ja "oikeudenmukaisella" veroporkkanalla, ja pohjustetaan sitä, että jollakinhan tuota täytyy valvoa, miten käytön mukaan verotetaan. Sisäministeriön työryhmä aikoo jättää esityksen valvonta-asiasta seuraavalla hallituskaudella.

Alkaahan tämä varmasti vain roimalla vanhempien autojen rankaisulla, mutta kun kilometrejä (ja reittejä sekä sijaintia) aletaan vahtia verotusta varten, niin kuinka tasa-arvoisessa asemassa ovat kaupunkilaiset vs. maaseudulla pitkien välimatkojen asukkaat?

No, tämähän sopii hyvin valtion nykyiseen maan tyhjennyspolitiikkaan, kaikkine kaupunkiinmuutto-avustuksineen...

Kas kun eivät maksa itsemurha-avustusta esim. pois potkituille Perloslaisille..

Jos käytön verotukseen painottumisen pitäisi sitten näkyä uusien autojen hinnoissa, mitä poliitikot nyt auliisti lupailevat, niin uusien autojen pitäisi silloin olla jo lähes ilmaisia.. Ja luuleeko joku tosissaan että jos uusien autojen hinnassa veron osuus laskee, ettei autokauppa poimi sitä löysää itselleen?
Aero97
"Aero"
Viestit: 430
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 14:26
Paikkakunta: Enonkoski

Viesti Kirjoittaja Aero97 »

Viime viikolla Karjalaisen jutussa erään tunnetun ja merkittävän autokauppasuvun edustaja lausui viisaita autoverotuksen muutosta käsittelevässä jutussa. Uusien autojen hinta saattaa laskea uudistuksen myötä :!: Julkisuudessahan on puhuttu autoveron poistosta ja silleen, tyhmempi voisi luulla että jos vero poistuu, niin hintojen pitäisi laskea veron verran. Mutta tuskin tässä maassa käy kuten olettaisi, eipä laskenut parturien ja kampaamoidenkaan hinnat kun veroa alennettiin...
9-3 SC Aero 2.8TS XWD -08
9000 Aero -97
Märkäkorva
"Viggen"
Viestit: 527
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 09:32
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Märkäkorva »

Ei paljoa auta uudemman auton omistaminenkaan tuossa yhtälössä. Jos vaikka otetaan (Jossain oli spekuloitu jonkin päästösuosituksen mukaan) päästötasoksi 120g/km CO2:sta, jolla pääsisi nykyisiin kustannuksiin, niin ei kovinkaan moni perheelliselle soveltuva kulkine tule enää laskuun (kys. lukemaan päästään oikein sipsuttaen pitkää matkaa ajaessa esim. Skodillakin kiisseliFaabiolla, vrt. esim. Saab 9-5, VolGa V70, Mazda6 ~220g/km) kun tulisi tuo perheen kuskaaminen kohtuullisesti hintoihinsa.

Jotenkin pitäisi pystyä kaupunkiajoa hillitsemään ja vaihtoehtoisia polttoaineita (ainakin energiateollisuuteen) suosimaan. Ei se haja-asutus-Suomi kovinkaan paha saastuttaja ole varsinkaan siihen nähden, kuinka paljon autoa täällä tarttee. Kaupunkipyörittelyä, jossa 10km työmatkaan menee tunti, en ymmärrä lainkaan kun monesti työmatkan (esim. euroopan kaupungeissa hommaa työmatkoilla katseltuani) pääsisi nopeammin kävellen kuin autolla. Sinne niitä sanktioita pitäisi kohdistaa.

Toinen pointti on, että kumpi on loppupeleissä saastuttavampaa: Ostaa halvalla uusi auto (jonka tuottamiseen on käytetty melkoisesti hiilivoimaa) ja kuopata vanha vaiko koittaa vaan ajella se 70-luvun 99:nsä saatika sitten joku katalysaattorilla varustettu uudempi vastineensa loppuun (hiilidioksidiopäästöihinhän tuo Katti ei tosin vaikuta mitenkään, siihen taitaa vaikuttaa ainoastaan kulutus)
2xSaab, ikäeroa vaatimattomasti vajaat 36 vuotta
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Huomaa että on vaalit tulossa kun autoverosta sun muusta kohkataan turhanpäiväisiä...

Joku on varmaan huomannut että ainakin nuoremmat miehet, jotka ei muuten äänestäisi, saadaan äänestämään kun aletaan puhumaan autoista :)

Vaalien jälkeen voidaankin unohtaa höpötykset, joilla pikkupojat saatiin vaaliuurnille ja keskittyä olennaiseen... silloin on syytä toivoa että numeroa raapustaessa tuli mietittyä muutakin kuin käytettyjen autojen tuontia ulkoa tai uusien autojen autoveroa :)
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Hieman tuo verotus muutos epäilyttää, halpeneeko uudet autot sittenkään merkittävästi?. Vaikka käyttömaksut kohoaa jopa moninkertaisiksi.

Monia keskustelupalstoja tullut seurattua aiheesta, eikä monikaan näytä uskovan että päästäisi Ruotsin hintatasoon. Saatikka Saksan tasoon.
Kukaan ei takaa etteikö maahantuojat ja myyntiverkosto ota hinnan laskua pois myyntikatetta nostamalla. Lopuksi autoilu olisikin entistä kalliimpaa.

Tämä on kyllä aika jännä asia ja voi pahimmillaan lopettaa monelta köyhältä autoilun kokonaan. Onhan jo nyt paljon maksuja, jotka pitää maksaa ennen kuin autolla pääsee metriäkään liikkumaan.
900S(T5.5) M1991(KR)
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

...
Viimeksi muokannut Bob, Ti Helmi 06, 2007 23:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

Sukellusvene kirjoitti:Hieman tuo verotus muutos epäilyttää, halpeneeko uudet autot sittenkään merkittävästi?. Vaikka käyttömaksut kohoaa jopa moninkertaisiksi.

Monia keskustelupalstoja tullut seurattua aiheesta, eikä monikaan näytä uskovan että päästäisi Ruotsin hintatasoon. Saatikka Saksan tasoon.
Kukaan ei takaa etteikö maahantuojat ja myyntiverkosto ota hinnan laskua pois myyntikatetta nostamalla. Lopuksi autoilu olisikin entistä kalliimpaa.
Verotus pitäisi muuttaa siten, että auton lopullisen hinnan tietää jo ostomaassa ennen Tulli arpomislautakunnan käsittelyä. Silloin suomalaisille avautuisivat lopullisesti yhteiseurooppalaiset automarkkinat. Ja jos oululainen Saab-kauppias pitäisi uuden auton hintaa liian korkeana, niin minä hakisin Saabini tehdastakuulla Luulajasta.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Pekka Valtanen kirjoitti:
Sukellusvene kirjoitti:Hieman tuo verotus muutos epäilyttää, halpeneeko uudet autot sittenkään merkittävästi?. Vaikka käyttömaksut kohoaa jopa moninkertaisiksi.

Monia keskustelupalstoja tullut seurattua aiheesta, eikä monikaan näytä uskovan että päästäisi Ruotsin hintatasoon. Saatikka Saksan tasoon.
Kukaan ei takaa etteikö maahantuojat ja myyntiverkosto ota hinnan laskua pois myyntikatetta nostamalla. Lopuksi autoilu olisikin entistä kalliimpaa.
Verotus pitäisi muuttaa siten, että auton lopullisen hinnan tietää jo ostomaassa ennen Tulli arpomislautakunnan käsittelyä. Silloin suomalaisille avautuisivat lopullisesti yhteiseurooppalaiset automarkkinat. Ja jos oululainen Saab-kauppias pitäisi uuden auton hintaa liian korkeana, niin minä hakisin Saabini tehdastakuulla Luulajasta.

Näinhän sen täytyisi olla, että saa ilman verotusta sitten tuoda vaikka naapurimaasta auton. Mutta saa nähdä, jotakin varmaan keksivät tuonnin kurissapitämiseen sittenkin. Isot autontuojat kun tahtoo sanella muille säännöt ja ne suosii heitä itseään varmasti.
900S(T5.5) M1991(KR)
villero
"Ruisku"
Viestit: 141
Liittynyt: Ti Marras 28, 2006 17:21

Viesti Kirjoittaja villero »

Jos katsotaan uusien autojen verottomia hintoja euroopassa, on Suomi tällöin halvimmasta päästä. Arvelen, että autotehtaita ottaa armottomasti pottuun tuoda autoja pilkkahintaan yhteen EU:n kalleimmista maista asua. Eli siinä tapauksessa, jos eduskunta päättää laskea veroa, kuinka moni autotehdas haluaa jatkaa pilkkahintaan autojen myyntiä. Tuskin monikaan.

Toisaalta jos autojen hinnat eivät tipu, mutta verotus tuplaantuu, voi olla että kansa jää ajelemaan käytetyillän -01 Toytoillaan, joita uusi käyttövero ei voi koskea. Kuka tässä tapauksessa sitten voittaa?
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

on tärkeää saada autokanta uudistettua, koska se vaikuttaa maamme statusarvoon maailmalla :)

on se noloa jos tilastojen mukaan "suomessa ajetaan romuilla". eikö tämä olekaan hvyinvointivaltio!? :D
Märkäkorva kirjoitti: Toinen pointti on, että kumpi on loppupeleissä saastuttavampaa: Ostaa halvalla uusi auto (jonka tuottamiseen on käytetty melkoisesti hiilivoimaa) ja kuopata vanha
eikä pelkästään ostaa se uusi yhden kerran, vaan uusia se viiden vuoden välein! tulevaisuudessa romuttamot täyttyvät alle 10v. ikäisistä autoista?

uuden auton hintaan pitäisi lisätä MATERIAALIVERO.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
taassaapi
"Turbo"
Viestit: 206
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 11:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja taassaapi »

lucaf kirjoitti:
eikö tämä olekaan hvyinvointivaltio!? :D
Ei, ei tosiaankaan ole. Eletään mahtavan kuplan päällä - jo 1980-luvulta lähtien. :roll:
# 3109
9-5 2.3t wagon, 1999 (KA)
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Käyttö-, päästö-, jne. verotus. Ei mitään järkeä. Bensanhinnassa maksetaan jo muutenkin niin paljon veroa, että luulisi sen riittävän. Mun mielestä nykyisenkin veron voisi nostaa 100€/vuosi ja sillä tulisi lisää veroa valtiolle. Ei tarvisi keksiä mitä ihmeellisimpiä tapoja verottaa.

Vaikkakin moni tuossa oli perusteluinaan maininnut veron siirron. P-A-S-K-A-T se mihinkään siirry. Maahantuoja nostaa hintaa niin autot maksaa taas sen mitä ennenkin. Aivan sama ku parturihinnoissa kävi, ***tu ne ole tippunu minnekään ja kampaaja vetää parempaa nettoa tienestilleen.

Ja olihan siellä joku maininnut sen, että 5000-8000 tuhatta ajavat maksaa saman mitä muutkin nyt. Niin, maksaahan ne mutta maksaa ne 30000-50000 ajavatkin sen veronsa, ja vielä bensassa melkoisen "tattispalan" lisää.

Itse asiassa nykysysteemillä vähän ajava ei häviä mitään. Katsokaas, kun nykyinen ajoneuvovero (vai mikä sen nyt onkaan) on per ajoneuvo. Ei sitä lasketa ajokilometreille vaan rekisterissä olevalle ajoneuvolla.

Ja mitä tulee uuden auton hankintaan? Ne, jotka todella ostavat uuden auton ostavat sen auton. Syitä on monia moiseen "liikkuun" mutta niin on aina ollut ja aina tulee olemaan. Kuitenkin se, että autojen hinta nyt laskisi ei ole mistään kotoisin. Yritetään vaan kalastella ne viimeisetkin kansalaiset vaaliuurnille pohjattomilla lupauksille.

Toisaalta, vaikka peliin revittäisiin päästökysymys miksi aina vauhkotaan, että uusi auto saastuttaa vähemmän kuin vanha? Onhan tuo oma Turbokin vanha mutta vähäpäästöiseksi rekisteröity joten eiköhän sillä ole kuitenkin "päästöasiat" kunnossa. Suomessa on kaiketi mitä melkoinen määrä autoja joissa on lambdaohjauksella ruiskumoottori joten mikä estää sellaiseen laittamasta katalysaattoria? Pistetään vanhemmalla autolla ajavalle tattispalaksi jonkin sortin G-kat verotukseen jos tuo em. 100€/vuosi tuntuu pahalta. Eli, jos asennat katin autoon (jos sen pystyy laittamaan) niin verosi sama kuin ennen. Silti verotettaisiin uuden auton hinnassa se mitä ennenkin, eikä siirretä sitä päästörasitusta toiseen osaan maapallolla tuotannon kasvamisena.

Itsekin olen miettinyt ja lyönyt jo melkoisen varmasti puunuijalla pöytään, että omalta autoharrastuksen osalta haluan kuitenkin edesauttaa luontoa. Tämä meinaa sitä, että Anni saa joskus hamassa tulevaisuudessa näillä näkymin 2.1 litraisen moottorin joka meinaa suoraan sitä, että katalysaattori tulee löytymään sen auton pakoputkesta. Syy tähän on yksinkertaisesti se, että en ole kohta kahden vuoden aikana mitä minulla tuo Turbo on ollut onnistunut iskemään kattia mihinkään joten eiköhän sellainen tuossa Annissakin kestä.

Joten, tehdään "puhdasta" jälkeä myös noilla vanhoilla autoilla 8) :lol:

P.S. Itse olen äänestänyt ja toivonut ettei ne ehdokkaat ole mitään täysiä tampoita. Näyttää vaan pahasti siltä, että ei ne kansanedustajat ja ministerit ole mitään tyhmyydessä noiden ministeriöiden virkamiesten rinnalla. Mutta kaipa se on niin, että herrana on helppo keksiä kaikkea jännää millä voi potkia duunaria päähän, vuodesta toiseen :evil:
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Vastaa Viestiin